Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Kettu ja kanaemo
Tänään kello 11:11 am kirjoittaja Stiina

»  HUGO ODEBERG /FARISEISM OCH KRISTENDOM
Eilen kello 11:54 am kirjoittaja jarrut

» Lutherin elämä
Eilen kello 11:02 am kirjoittaja Stiina

»  Aksel Valen-Sendstad / Uskonnollisuus
Eilen kello 8:50 am kirjoittaja jarrut

» Nettikirja/ C. H. MacIntosh/ Ei enää syntiä
Eilen kello 8:21 am kirjoittaja jarrut

»  Helsingin Salemin Ankkuriseurakunta ja sen epäraamatullisia opetuksia
Su Marras 19, 2017 3:54 pm kirjoittaja Rea Aalto

» Älä hylättyjä hylkää
Su Marras 19, 2017 12:11 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Sinä sanot: "Mutta Hän ei ollut viisas valitessaan minut...
Pe Marras 17, 2017 10:40 am kirjoittaja Stiina

» Rekisteröitymisvaikeuksia Vapaasanalle
Pe Marras 17, 2017 9:01 am kirjoittaja jarrut

Marraskuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Minä minä -tauti

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Minä minä -tauti

Viesti  arkikalusto lähetetty Ti Kesä 28, 2016 8:55 am

Minä minä -tauti

Aikuisen itsekeskeisyys on tyhmyyttä ja huonotapaisuutta

Istumme kylässä kahvipöydässä. Puhe on vilkasta, mutta yksipuoleista. Isäntäperhe kertoo kuulumisistaan. Kuulemme heidän työstään, matkoistaan, remonteistaan, vaatteistaan, lastensa tyylikkäistä harrastuksista, kotieläimen mahavaivoista. Lista jatkuu.

Kotimatkalla tuntuu, että kyläilystä jäi tyhjä olo. Syy on selvä. Kukaan ei ollut kiinnostunut meistä. Meidän asiamme eivät saaneet tilaa.

Miten sitten kyläilyn olisi pitänyt edetä? Hyvän tavan mukaisessa kahvipöytäkeskustelussa jokainen saa suurin piirtein saman tilan. Jokainen saa vuorollaan kertoo itsestään, kuulumisistaan, unelmistaan ja ajatuksistaan. Puheenvuoron pitäjää kuunnellaan aidosti ja hänelle tehdään tarkentavia kysymyksiä erityisen mielenkiintoisista yksityiskohdista. Näin ryhmä ottaa yhdessä vastaan hänet ja hänen asiansa. Sitten siirrytään seuraavaan ja kuunnellaan häntä.

Jos ryhmä juuttuu yhteen henkilöön liian pitkäksi aikaa, joku voi siirtää mielenkiinnon seuraavaan kysymällä häneltä vaikka näin: ”Maikku, sinä et ole vielä saanut mahdollisuutta kertoa itsestäsi. Mitä sinun elämääsi kuuluu?” Hyvätapainen ryhmä ymmärtää kysymyksen pointin. On aika siirtyä keskustelukehässä seuraavaan henkilöön.
Sivistyneiden ihmisten keskustelu aaltoilee luonnostaan ihmisestä toiseen. Ilmankin minuuttimittaria ja puheenjohtajaa jokainen saa olla samalla tavalla mukana.

Minä-minä tauti

Aina eivät aikuiset ole hyvätapaisia. Myös heitä voi vaivata pienille lapsille tyypillinen minä-minä tauti. Siihen sairastunut on kiinnostunut vain itsestään. Hän kertoo loputtomasti omista asioistaan olettaen, että ne ovat niin ravitsevaa kuultavaa, että kukaan muu ei halua kertoa mitään itsestään.

Toista ihmistä itsekeskeinen aikuinen kuuntelee oman itsensä kautta. Hän ei eläydy toisen kertomukseen ja kokemukseen, vaan kuunnellessaan hän kaivaa muistilokeroistaan esiin omia vastaavia kokemuksiaan. Jos vaikka joku kertoo kalastusreissustaan, hänen mieleensä nousee muistikuva edesmenneestä isästään ja hänen pilkkivälineistään.

Joidenkin minä-minä tauti on niin niin paha, että he kuulevat toisten puheessa pelkästään kehotuksen jatkaa itse tarinaa eteenpäin. Jos mainitset tällaiselle ihmiselle lukevasi parhaillaan kirjaa Raamatun etiikasta, hän saa tästä aiheen ryhtyä kertomaan, kuinka Joka kodin siivousoppaan mukaan etikka puhdistaa vessanpöntön tehokkaasti.

Itsekeskeisyyteen liittyy joskus pinnallisuus. Mutta ei aina. Jotkut ovat omasta mielestään niin viisaita, että heidän kuuluukin tuoda julki ajatuksensa seikkaperäisesti ja laajasti. Toiset ovat pelkästään kiitollisia, kun saavat kuulla minun puhettani (lue: luennointiani) siitä ja tästä tärkeästä.

Tällaiset tyypit ovat tuttu näky raamattupiireissä. He tuovat mielellään esiin lukeneisuutensa ja latelevat ulkomuistista aiheeseen liittyviä Raamatun jakeita. Näin piiristä sammuu aito keskustelu ja siitä tulee keskinäisen kilpapätemisen kerho. Kuinka ärsyttävä onkaan pitkä opetuspuheenvuoro, joka alkaa tekonöyrästi näin: ”minä en tästä paljon ymmärrä, mutta eikö kuitenkin Sanan mukaan ole niin että…”

Musta aukko kahvipöydässä

Itsekeskeinen ihminen on kuin sosiaalisen tilanteen musta aukko. Hän imee itseensä kaiken ja lopulta täyttää koko tilan itsellään. Syitä tähän on monia.

Joskus kyse on opitusta roolista. Ihminen, joka työssään kohtaa toisia ylhäältä päin, ei välttämättä osaa kohdata toisia samalta tasolta. Silloin hän jatkaa isännän rooliaan vapaa-ajallaankin. Myös ystäväpiiri voi antaa ihailemalleen henkilölle sosiaalisen johtajan roolin.

Jatkuva itsen esiin tuominen voi kertoa sisäisestä turvattomuuden tunteesta. Syvätasolla ihminen kokee olevansa olemassa vain silloin, kun hän itse puhuu tai hänestä puhutaan. Hänen puheensa on kuin lapsen itkua, joka kertoo äidille, tässä minä olen, hoida minua.

Niinpä niin, aikuisen itsekeskeisyydelle voidaan keksiä pehmentäviä selityksiä. Ja löytyyhän niitä todellisia lieventäviä asianhaaroja. Ikä ja uupumus käpertää ihmisen itseensä. Sairaudet ja vaivat vievät mielenkiinnon ympäristöstä

Silti usein tosiasia on, että vain itsestään kiinnostunut on tyhmä ja huonotapainen.

Ja säälittäväkin hän on, sillä hänellä ei voi olla todellisia ystäviä. Ystävyys nimittäin edellyttää vastavuoroisuutta. Molempien on tultava kuulluiksi ja kohdatuiksi. Vain tällaisessa vuorovaikutuksessa syntyy ihmisten välinen kiintymys, jota nimitämme ystävyydeksi.

http://www.karikuula.com/121

arkikalusto

Viestien lukumäärä : 541

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa