Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
Maaliskuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Oikein Pyhät ja pyhättömät

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Oikein Pyhät ja pyhättömät

Viesti  Hellevi Raitosalo lähetetty Ke Heinä 20, 2016 8:35 am

]Matteuksen evankeliumi:
16:26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman,
mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

1.Korinttolaiskirje:
13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta,
olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet
ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää,
mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi,
ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta,
ei se minua mitään hyödyttäisi

Näitä Raamatun Sanoja olen miettinyt.
Olen miettinyt monelta kantilta.
Arvokasta se on, että hankitaan tietoa ja tutkitaan,
opiskellaan ja valmistutaan monien vuosien tutkimusten ja
opiskelujen jälkeen, ja saadaan ammatillinen pätevyys  eri aloille.

Olen ihmetellyt, kuinka monet uskovat jotenkin aliarvioivat
tai mitätöivät esim.yliopistolliset opiskelut,  sanomalla
ettei tutkinnoista ole mitään hyötyä Jumalan edessä.
Jopa niin, ettei sairasta viedä sairaalaan, vaan sanotaan
että Jumala hoitaa. Ei lääkkeitä, ei lääkäriä.
Rukousta vaan.

Sitäkin olen miettinyt, miksikähän kyseiset arvostelijat eivät huomaa sitä,
että ylihengellisyys, farisealaisuus, ja paisunut ihminen on aivan samalla
tasolla Jumalan silmien edessä, tahtoi tai ei, kuin kaikki muutkin.

Yhtälailla voi psykologi tai professori opinnoistaan ja ammatistaan huolimatta
olla kyvytön kohtaamaan ihmistä ihmisenä, kuin monia vuosia uskossa oleva
ihminenkin! Kun todellinen välittäminen/inhimillisyys/rakkaus/armollisuus puuttuu,
ei ole hyötyä opiskeluista eikä uskonnosta, ei teologiasta eikä psykologiasta,
ei ihmiselle itselleen eikä ihmisille hänen ympärillään.

Jos ei uskovaisesta, teologista tai professorista löydy  lähimmäistä lähimmäiselle,
sääliksi käy kanssamatkaajia, vaikka puheet ja tiedot olisivat taivaita hipovia.
Yksinkertaisinkin ihminen vaistoaa, jos hänestä välitetään, lapsi vaistoaa,
ja juoppo ja kadun mies ja nainen. Nuoret ja vanhat. Eläinkin vaistoaa.

Olisi paikallaan tarkastella itseään ihan rehellisesti, ettei "usko"
nouse päähän, samoin kuin voi nousta professorilla professuuri.

Job 35:8 Ihmistä, kaltaistasi, koskee jumalattomuutesi ja ihmislasta sinun vanhurskautesi.

Hellevi Raitosalo

Viestien lukumäärä : 273

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Oikein Pyhät ja pyhättömät

Viesti  jarrut lähetetty Pe Heinä 22, 2016 9:23 am

Silmin koskettua.
Karua elon selittelyä
oikomista, raskasta pelon mittausta.

Reunojen tulkkausta -
Pettymysten tummia arpia.
Sielujen rupihaavoja.

Hyväntahtoisuudella
on omat mitat.
Oma väri.

jarrut

jarrut

Viestien lukumäärä : 1200

Lisää valaistusta aiheesta

Viesti  Hellevi Raitosalo lähetetty La Elo 20, 2016 6:30 am

Uskonnollinen koulutus ja muu opillinen teologia

Raamatun mukaan  Sauli Tarsolainen oli yksi esimerkki, kun oli juutalaisen uskonnon ja farisealaisen tulkinnan ja teologian tähden kiivas fariseus, mutta tunsi järjen tasolla ne kirjoitukset perehtymättä ollenkaan totuuteen. Sauli katsoi vanhurskaudeksi lain teoilla. Kun Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, niin taivaasta leimahti yhtäkkiä kirkas valo hänelle ja hän sokeutui. Sen jälkeen Sauli sai näkönsä ja vetäytyi yksinäisyyteen ollessaan 3 vuotta Jumalan kanssa kaksistaan, niin Jumala avasi hänelle pyhät kirjoitukset. Siten Paavali nyt opetti Jumalan tietä käyttäen Mooseksen lakia, profeettojen sanoja ja Psalmeja joihin hän perehtyi täysin. Juuri ne todistaa Herrasta Jeesuksesta.

Sauli oli sokeutunut, mutta siten hänen silmistä putosi ikäänkuin suomukset ja sai näkönsä, niin sydämestä otettiin Raamatun mainittu peite pois. Ennen sitä hän oli uudestisyntymätön fariseus ja aivokristitty, jonka sydämellä oli peite siltä kirkkauden evankeliumilta. Maailman jumala on sokaissut hänet, siksi ne pyhät kirjoitukset jäivät yhä avautumatta hänelle. Fariseuksena hän väitti tuntevansa ne kirjoitukset ja piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä.

Kun silmät aukeni ja sai näkönsä ja piti oman farisealaisen opin roskana Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla, sanoo Raamattu. Sauli katsoi lain teoilla vanhurskauttamista tappioksi ja roskaksi. Uskonnollinen koulutus ja muu opillinen teologia ovat maallisia, sielullisia ja riivaajien viisaudesta, joka ei ole se sama tuleva viisaus ylhäältä.

Kun on uudestisyntynyt, niin peite otetaan pois sydämestä ja pyhät kirjoitukset avautuvat hänelle, kun hän ottaa Sanaa vastaan nöyränä, jolle Jumala antaa armoa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla katsotaan uskonnollista koulutusta ja opillista teologiaa  roskaksi, koska ihmisviisaudella ei ole mitään tekemistä Jumalan tuntemisen kanssa. Ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan.

Raamatun mukaan alentaa itsensä, niin se ylentää. Alentaessaan nöyränä ottaa vastaan Sanaa, niin Jumala ylentää hänet Sanan kautta. Kun opiskellessaan ihmisviisauden varassa pätevyyttä hakeva ylentää itsensä, niin hänet alennetaan syystä, ettei etsi ylhäältä viisautta Sanan kautta.

Ylhäältä tuleva viisaus on  ensiksikin puhdasta. En katso koulutettuja siinä ylhäältä tulevan viisauden ohessa, mikä olisi Jumalan käytössä. Vain Jumalan asettamat nöyrät ja tavalliset henkilöt, joilla on ylhäältä tulevaa viisautta, ovat Jumalan käytössä.

Sadanpäällikkö Kornelius:

Uudestisyntymättömät ihmiset lähtevät opiskelemaan papiksi, niin sadanpäällikkö Kornelius, joka oli hurskas ja Jumalaa pelkäävä mies, oli yksi esimerkki. Hänen tarvitsi silti kuulla Sanaa Pietarin kautta, koska ilmestynyt enkeli ensin kehotti hakemaan Pietarin kuullakseen, mitä hänellä sanottavaa on. Ja Sanaa kuullessaan Kornelius täyttyi Pyhällä Hengellä. Se on uudestisyntymisen merkki. Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen kykenee ymmärtämään Sanaa. Luonnollinen ei kykene ymmärtämään hengellistä opetusta, kuin vain hengelliset. En katso uudestisyntymättömiä pappeja olevansa Jumalan asialla, vaan että he oman vatsan takia tekevät, millä leivällä elättää itsensä. Muu opiskeltava ihmisviisauden varassa uskonnollisuuden merkeissä on turhaa.

Huom! En tarkoita raamatullista koulutusta kirjoittaessani blogiin. Siihen raamatulliseen koulutukseen tarvitaan Pyhän Hengen avaamaan Raamatun Sanaa kokonaisvaltaisesti ja Jumala voi syventää ymmärrystä Raamattuun historian tietämisen tai hepreankielen opiskelun tai Raamatun tuntemuksen kautta.  

http://tutkimusm.blogspot.se/2015/11/uskonnollinen-koulutus-ja-muu-opillinen.html

(Sanavahvennukset teki Hellevi Raitosalo)

Hellevi Raitosalo

Viestien lukumäärä : 273

Viesti  jarrut lähetetty Ma Helmi 27, 2017 10:04 am

Voiko oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisaudella?

Farisealainen viisaus

Saulus Tarsolainen oli lakiin katsottuna fariseus ja hän tunsi kirjoitukset, mutta vain inhimillisen ihmisviisauden varassa. Siten juutalaiset tulivat kristityiksi, niin se kiivastutti Saulusta. Niin hän päätti vangita kaikki kristityt - tajuamatta, että temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas silloin, kun Ristillä Kristus oli täyttänyt ne. Se vaihtui ansiottomaan Jumalan armoon. Farisealainen viisaus voi hyvin viittaa myös uskonnollisuuteen, jota Raamattu kutsuu ulkokultaiseksi. Se lähestyy Jumalaa suulla - kunnioittaen vain opittuja ihmiskäskyjä ja sen jumalanpelko on vain opitut ihmiskäskyt noudettaviksi. Sydän on kaukana Raamatun Jeesuksesta ja Hänen opista - inhimillisen ihmisviisauden varassa.

Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,

Mark. 7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

Damaskoa lähestyessään tapahtuman jälkeen...

Muutosprosessin kautta oma inhimillinen ihmisviisaus riisuttiin pois ja nöyränä hän oppi tuntemaan uusin ja hengen silmin ne kirjoitukset ja julistaessaan Jumalan Sanaa hän sanoi, ettei se ole ihmismielen mukaista. Hän vietti noin kolme vuotta Arabiassa (Gal. 1:16-18). Siellä Jumala koulutti häntä. Hän tuli takaisin julistamaan osoittaen todeksi, että Kristus on Herra. Hän ei käyttänyt inhimillistä ihmisviisautta, vaan Hengen ja voiman osoittamista - julistaakseen Jumalan Sanaa, ja hänessä Jumalan voima vaikutti, niin se sai ihmiset ymmälle ( Apo 9:22). Niin tällä tavalla Jumalan voima toimi julistetun Sanan kautta - ei inhimillisen ihmisviisauden varassa.

Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. RK

1Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, 5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Kristuksen tuntemisen rinnalla

Paavali koki tappioksi, sillä siinä samassa yhteydessä hän sanoo olleensa lakiin nähden fariseus, jonka hän pitää myös roskana. Paavali ei sanonut pelkästään lain olevan hänelle tappioksi, vaan kaikki inhimillisen ihmisviisauden varassa oli hänelle tappioksi.

Filip. 3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, 6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton. 7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. 8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen 9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

Tarina nimestä

Ympärileikkauksessa hän oli saanut juutalaisen nimen Saul (Saulus), mutta uskoon tulemisensa jälkeen alkoi käyttää roomalaista nimeään, ei kuitenkaan heti. "Nimen vaihdos" mainitaan ensimmäisen kerran (Apo 13:9) eli sen jälkeen, kun Barnabas oli hakenut hänet Tarsosta Antiokiaan (Apo 11:25). Paavalin pelastumisesta oli kulunut silloin yli 10 vuotta. Paavali oli hänen roomalainen nimensä. Paavali oli syntyjään Rooman kansalainen (Apo 22:28). Osuva nimi hänellä olikin, siis se roomalainen nimi, Paulos eli Paavali. Nimi merkitsee pientä ja vähäistä, vähäpätöistä.

Mitä Raamattu sanoo ihmisviisaudesta?

Raamatun mukaan ihmisviisaudella ei voi oppia tuntemaan Jumalaa, koska se nostaa Jumalan tuntemista vastaan. Otan esimerkiksi Saulus Tarsolaisen farisealaisen teologian. Hän varmaan sai farisealaisen koulutuksen muilta vanhimmilta, jotka olivat fariseuksia ja farisealainen koulutus tapahtui inhimillisen ihmisviisauden perusteella, mutta Jumalan tuntemisen rinnalla se ei kuitenkin vienyt lähelle Jumalaa.

1Kor. 1: 21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat

Ansioton uskonlahja - armon perusteella

Niin fariseuksena Saulus kiivastui nähdessään kristityiksi kääntyneitä juutalaisia tajuamatta, että uskoontulo ei voi tapahtua inhimillisen ihmisviisauden varassa, vaan että se on Jumalalta ansioton uskonlahja - Sanan välityksellä, joko kuullessaan tai lukiessaan Sanaa Jumala avaa ihmisen sydämen ottamaan vastaan iankaikkisen uskon siemenen, niin tällä tavalla Jumala vaikuttaa sydämessä uudestisyntymisen - Jumalan voimasta. Siitä sanotaan Jumalan aikaansaamaksi uskoksi, eli se on lahja Jumalalta - armon perusteella. Niin usko perustuu Jumalan voimaan - ei inhimilliseen ihmisviisauteen.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Riivaajien opit

Biblian käännöksen mukaan on selkeä kieli, jonka mukaan viisaus ei ole tuleva ylhäältä, vaan se on maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen. Toisen Raamatun kohdan mukaan inhimillinen viisaus on riivaajien viisautta. Niin inhimillisen ihmisviisauden varassa syntyy kiehtovia ja suloisia viisauden sanoja, ne pettää vilpittömien yksinkertaisten sydämet. Inhimillisen ihmisviisauden varassa se osaa olla kaunissanainen puhuessaan. Niin Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä päivinä moni luopuu uskosta Jumalan Sanaan, jonka perusteella Jumalan voima tapahtuu, tietämättään vaihtamalla toiseen jeesukseen ja seuraavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja, joista yksi on inhimillinen ihmisviisaus, joka kietoo liehakoimalla vilpittömien yksinkertaisten sydämet suloisilla viisauden sanoilla - sinisilmäisesti.

Jaak. 3:5 Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen. Biblia

Jaak. 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. 33/38

Room. 16:18 Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet. 33/38

Room. 16:18 Sillä ei senkaltaiset Herraa Jesusta Kristusta palvele, vaan omaa vatsaansa ja viettelevät makeilla puheillansa ja liehakoitsemisellansa yksinkertaisten sydämet. Biblia

1Tim. 4: 1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

Mutta miten voimme oppia tuntemaan ilman perkeleellistä viisautta?

Raamattu sanoo: ‘Jumala on vastaan ylpeitä, mutta Jumala antaa nöyrille armoa’. Raamattu tarkoittaa, että inhimillisen ihmisviisauden varassa otetaan suoraan Raamatusta opetuksia esille - turvautuen omaan ymmärrykseen inhimillisellä ihmisviisaudella, niin sitä Jumala on vastaan. Mutta nöyrille Jumala antaa armoa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi - kaikkeen totuuteen. Itseasiassa Raamattu tarkoittaa, että armo on kaikkinainen viisaus ja ymmärrys. Toisen kohdan mukaan nöyrästi miettiessämme Sanaa kohtaan - Jumala antaa meille ymmärrystä kaikkeen totuuteen. Nöyrtyminen ja nöyryys on kaksi eri asiaa. Raamattu tarkoittaa tervettä nöyryyttä. Kun nöyrrymme Sanaa kohtaan, niin saamme Jumalalta antamaa armoa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Meidän ei tule vaeltaa lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa, joka on kaikkinainen viisaus ja ymmärrys. Niin tällä tavalla opimme tuntemaan Jumalaa armon varassa, joka ei nouse Jumalan tuntemista vastaan.

Ef. 1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.

2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.

2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.

http://tutkimusm.blogspot.se/2017/01/voiko-oppia-tuntemaan-jumalaa.html

jarrut

Viestien lukumäärä : 1200

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa