Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Pentti Tynjälä / Seurakunnan kolme vaaraa
Tänään kello 5:38 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä / Pyhä Henki
Tänään kello 5:35 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä /Valvo itseäsi
Tänään kello 5:28 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Jouko Nieminen: Kiusattujen Kristus
Tänään kello 9:01 am kirjoittaja arkikalusto

»  Armo on Kristus minun puolestani ja Kristus minussa
Tänään kello 8:46 am kirjoittaja arkikalusto

» Ristin luona kiusatulla
Tänään kello 8:34 am kirjoittaja arkikalusto

» KristitynFoorumi: Nettilehti Näkökulma: Uusi apostolinen uskonpuhdistus
Tänään kello 7:46 am kirjoittaja arkikalusto

» David Wilkerson Moskovassa 28. 06. 2001 /Saadokin pappeus /lopussa profetia Venäjän seurakunnille
Ke Huhti 19, 2017 2:05 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» MITÄ RAAMATTU SANOO MAAILMAN LOPUSTA?
Ke Huhti 19, 2017 7:32 am kirjoittaja arkikalusto

Huhtikuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

”Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta” Jer. 31:3.

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

”Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta” Jer. 31:3.

Viesti  jarrut lähetetty Ke Elo 24, 2016 6:55 am

Hoosea: Luvut 2 ja 3

Kauko Laajoki

PÄIVÄN SANA: ”Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta” Jer. 31:3.

Luvut 2 ja 3: Tuhlaajavaimon armoihinotto.
Jakeissa 2:1-13 kuvataan sitä kurjuutta, mikä kohtasi Goomeria, kun hän lähti juoksemaan rakastajiensa perässä ja profetoidaan sitä Jumalan rangaistusta j a kärsimystä, mikä kohtasi Jeesusta meidän takiamme. Goomer meni kuitenkin itseensä Tuhlaajapojan tavoin ja sanoi ”Minä menen takaisin entisen mieheni luokse, sillä parempi oli minulla olo silloin kuin nyt,” jae 2:7b. Tuhlaajapoikaa veti kotiin isänsä hyvyys, Goomeria Hoosean hyvyys. Molemmat kuvaavat synnin seurauksista tarpeeksi saaneen ihmisen paluuta Jumalan hyvään kotiin ja luopiovaimo Israelille aikojen lopulla tapahtuvaa paluuta nuoruutensa päiviin, jae 2:15 ja 3:5.

Jakeet 19-20 ovat valtava ilmoitus siitä, mitä Jumala teki meille Kristuksessa:

”Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella, kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran” tai niin kuin KR92 kääntää sen

”Minä kihlaan sinut, otan omakseni ainiaaksi, minä liitän sinut itseeni vanhurskauden ja oikeuden sitein, rakkaudella ja hyvyydellä. Minä liitän sinut itseeni uskollisuuden sitein, ja sinä tulet tuntemaan Herran.”

Jumala sanoo Paavalin kautta, että Hän on jo tehnyt tämän: ”…minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen” 2Kor. 11:2.

Jae 2:18 vakuuttaa sen, että tämä ikuinen liitto on tehty meidän hyväksemme. Se on meidän Aakorin laakson toivon ovi, jae 2:15. Aakorin laakso edustaa kuolemantuomiota eli iankaikkista kadotusta, koska Aakan omaisineen kivitettiin ja poltettiin siellä kuoliaaksi Aakanin synnin tähden, Joos. 7:25. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Kristus on avannut meille pääsyn pois tästä tuomiosta. Hän on ovemme kuoleman laaksosta Jumalan ihmeelliseen valkeuteen.

Jae 2:23 ilmaisee millainen suhde meillä on Jumalan kanssa:

(1) Hän sanoo meille ensin 'Sinä olet minun kansani' tai niin kuin Hän sanoo UT:ssa ”Sinä olet minun rakas poikani/tyttäreni; sinuun minä olen mielistynyt, ” Mk. 1:11,

(2) ja me vastaamme 'Minun Jumalani' tai epäuskostaan luopuneen Tuomaan tavoin "Minun Herrani ja minun Jumalani!" tai Pietarin sanoin ”Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat,” Joh. 6:68.

Jae 3:2 ilmaisee, että Goomerin ihmisarvo oli painunut orjan arvoa alemmaksi, sillä Hoosea sai hänet ostettua takaisin vain 15 sekelillä hopeaa, vaikka orjan hinta oli silloin 30 sekeliä, ja pienellä määrällä ohraa. Ohra oli eläinten ja köyhien ruokaa ja vastaa siten sikojen ruokaa tuhlaajapoikavertauksessa. Tämä kuvaa Goomerin eli alas vaipuneen syntisen mitätöntä arvoa maailman silmissä, mutta Jumalan silmissä hän on hyvin kallis, Hänen oman Poikansa arvoinen. Goomer (syntinen) olisi pitänyt kivittää aviorikkojana, mutta silti Hoosea (Jumala) rakasti häntä. Siksi Hoosea (Jeesus Isänsä edustajana) sai käskyn/luvan: ”Mene vielä ja rakasta naista, jota hänen puolisonsa rakastaa, mutta joka rikkoo avion…” Tämä kuvaa Isä Jumalan iankaikkista rakkautta meitä kohtaan ja antaa samalla mallin aviopuolisoiden ja muidenkin ihmisten väliselle kaiken kestävälle rakkaudelle ja ehdottomalle anteeksiantamukselle.

http://raamattuvuodessa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/48283-hoosea-luvut-2-ja-3

jarrut

Viestien lukumäärä : 1207

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa