Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Uskosta vanhurskas
Pe Joulu 14, 2018 5:06 pm kirjoittaja Stiina

» Pyhä Kolminaisuus
Pe Joulu 14, 2018 4:54 pm kirjoittaja Stiina

» Jumala on rakkaus
Pe Joulu 14, 2018 4:51 pm kirjoittaja Stiina

» Mielenterveysongelmat nousussa
Ti Joulu 11, 2018 10:22 am kirjoittaja arkikalusto

» Lupausten varassa
Ti Joulu 11, 2018 9:28 am kirjoittaja jarrut

» Minulle tuli erikoinen ajatus tässä yks päivä
Ti Joulu 11, 2018 9:10 am kirjoittaja jarrut

» Jouko Nieminen:Raamattuopetus oppien arvioimisesta ja henkien koettelemisesta
Ti Joulu 11, 2018 9:05 am kirjoittaja jarrut

» Miksi Jumala sallii
Ti Joulu 11, 2018 9:00 am kirjoittaja jarrut

» UUT:n uutiskirje joulukuu 2018
Pe Joulu 07, 2018 9:36 am kirjoittaja Hellevi Raitosalo

Joulukuu 2018
MaTiKeToPeLaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Tässä olen – elämän mittainen matka

Siirry alas

Viesti  jarrut lähetetty Ti Loka 09, 2018 8:29 am

Kirjoitettu päiväys19.9.2018 - kirjoittaja Jori Brander

Lausahdus ”tässä olen” nostaa mieleen Raamatun lehdiltä kertomuksen nuoren poika Samuelin kutsusta, joka yön tunteina vastaa pappi Eelin evästämänä Jumalan kutsuun näillä sanoilla (1. Sam. 3:1-11).

Nuori Samuel: ”Tässä olen”.

Samuelin äiti oli omistanut poikansa Jumalalle jo syntymästä. Lapsuutensa ja nuoruutensa hän oli puolestaan kasvanut pappi Eelin ohjauksessa. Valmiista tiestä huolimatta Jumala esitti hänelle kutsun; hän oli kasvanut tehtävään, mutta ilman kutsua ja vastausta siihen ei ole omistajuutta.

Samuelin sanat ”tässä olen” olivat paitsi vastaus Jumalan kutsuun, ne olivat alkusoitto tämän Jumalan miehen koko elämän mittaiselle matkalle. Se oli matka, jonka Samuel kulki ja jonka Jumala oli käsikirjoittanut. Mitä nuo sanat Samuelin elämään toivat, se onkin aikamoinen kertomus.

Samuelin vastaus ”tässä olen” ei luodannut tulevaa; se oli hetken puhetta Jumalalle, joka ilmaisee itsensä nimellä ”minä olen”. Samuel puhui Jumalalle, joka on alati läsnäoleva kaikessa ajassa. Samuelille sanat ”tässä olen” olivat tämän hetken puhetta, mutta kun Jumala tarttui sanoihin, niistä syntyi elämän mittainen tarina. Samuelin vastaus Jumalan kutsuun muutti hänen koko elämänsä kurssin.

Samuel ei ole ainoa Raamatun henkilö, joka on vastannut Jumalalle ”tässä olen”. Hän ei myöskään ole ainoa henkilö, joka kokenut Jumalan ottavan nuo sanat todesta ja liittävän niihin kokonaisen elämän mittaisen matkan.

Muitakin kuin Samuel

Jo ennen Samuelia samoin sanan kääntein Jumalan kutsuun vastasi Mooses
. Hän sanoin ”tässä olen”, kun Jumala kutsui hänet palavassa pensaassa ilmoittaen liittonimensä ”Minä olen” – eli ikuinen preesens (2. Moos. 3:4-15). Niin, on sanomatta selvää, että myös Mooseksen elämän suunta muuttui. ”Tässä olen” ja mikään ei ollut enää entisensä. Jumala nosti lupauksen lapsen, joka luuli kadottaneensa kaiken, siihen lupaukseen, johon hänet oli kutsuttu.

Jo ennen Moosesta samat sanat lausui myös Abraham (1. Moos. 22:1). Hänen vastauksensa vei hänet vuorelle uhraamaan lupauksen lasta. Jumala kutsui häntä ja pyysi hänet uhraamaan Iisakin. Ja jälleen kerran nuo sanat – hetkeen tarkoitetut ja uskossa lausutut, johtivat Jumalan miehen seikkailuun – nyt uhraamaan omaa lastaan ja kokemaan Jumalan armon suuruuden. Ei ollut matka varmasti sellainen, mitä Abraham odotti, kun hän lausui nuo sanat.

No, vastasipa samoin sanoin Jumalalle vielä Abrahamin pojanpoika Jaakob ja seikkailu oli hänenkin elämänsä kantava teema (1. Moos. 46:2). Ja vieläpä mainitsen Jesajan, joka hänkin meni sanomaan Jumalalle ”tässä olen” (Jes. 6:8. Hänenkään elämänsä ei jäänyt ennalleen. Hän sai nauttia profeetan elämän ’siunauksista’ oman kansansa sylkykuppina ja tulipa hän vielä perimätiedon mukaan sahattua kahtiakin ennen kuin pääsi Herransa rauhaan (Hepr. 11:37).

Ja vielä yksi

Nostan esiin vielä yhden henkilön, joka hänkin oli sydämessään lojaali Jumalalle ja tahtoi todella kohdata Jumalan, kun Herra ilmestyi hänen elämäänsä. Tämä henkilö oli Ananias – ei se valehtelija – vaan opetuslapsi Ananias Damaskolainen.

Hän vastasi Herransa kutsuun samoin sanoin ”tässä olen” – ja kas hänkin sai huomata, että Herra Jeesus haastoi hänet tehtävään, joka ei varmastikaan ollut sellainen tehtävä, joka olisi ollut hänen suunnitelmissaan.

Ananiaan ”tässä olen” ei vienyt häntä koko elämän mittaiseen tehtävään, mutta se johti Saulus Tarsolaisen elämän muutokseen. Ja tuo muutos oli sen verran merkittävä, että nimikin vaihtui Sauluksesta Paavaliksi. Ananiaan kohdalla tapahtui siis jotain odottamatonta, kun Jumala puuttui peliin.

”Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: ”Ananias!” ”Tässä olen, Herra”, hän vastasi. Herra sanoi: ”Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee, ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin.” Ananias vastasi: ”Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi. Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi.  

” Mutta Herra sanoi hänelle: ”Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden.” Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: ”Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä.”” (Ap. t. 9:10-17)

Ananias kohtasi suurimman pelkonsa; vainoajien kuninkaan. Edelleen Ananias oli se opetuslapsi, joka sai vaikean tehtävän suostutella veljet uskomaan, että Saulin kääntymys oli aito. Väitän, että Ananiaan sanat ”tässä olen” veivät hänet seikkailuun, jota hän ei osannut sanoittaa. Ananiaan seikkailu ei ollut elämän mittainen, mutta silti se oli Jumalan suunnitelmassa tärkeä.

Sinun vuorosi

On aika pohtia, mihin sanat ”tässä olen” vievät sinut? Ei ole Herran tapaista kysellä, että mitä aiot tehdä huomenna tai mitä haluat tehdä ’isona’. Häntä ei kiinnosta sinun huomisesi. Häntä ei kiinnosta ne tekosyyt, jolla niin mieluusti jätät vastauksen roikkumaan aikaan ja odottamaan sitä hetkeä, kun itse kuvittelet olevasi valmis.

On vain niin, että et ole sen valmiimpi huomenna kuin tänään. Ja vaikka mielestäsi olisit valmiimpi huomenna, mikset vastaa Jumalan kutsuun jo tänään? Mitä jäät paitsi, jos vastaat? Herra Jeesus kutsuu sinua nimeltä ja sinä vastaat siihen ”tässä olen”. Niin helppoa se vain on. Mitä sen jälkeen seuraa – sitä et voi tietää, mutta ”Jumala on” sielläkin.

Mihin sanat ”tässä olen” sinut vie, sitä sinä et tiedä, eikä sinun tarvitsekaan tietää. Riittää, kun olet kuulolla ja riittää, kun olet tässä ja nyt. Et sinä pääse nykyhetkestä minnekään; ihminen on kahlittu elämään nykyhetkessä ja siksi Jumalaa ei kiinnosta sinun huomisesi, koska sinä et sinne koskaan pääse. Jumala sen sijaan on läsnä sinun huomisessakin, mutta sinun katsantakulmasta hän on tavoitettavissa vain ’tänään’.

Herra ei koskaan ole huolissaan sinun ’huomisestasi’, koska hän ollut siellä ja on siellä nytkin. Ihmisen perspektiivistä olennaista siis on se, että sinä olet nyt ja tässä ja olet kuulolla. Kun Jumala saa tarttua sinun elämässäsi ”tässä olen” sanoihin, elämä muuttuu kerta heitolla mielenkiintoiseksi.

Ehkä parhaiten tuota mielenkiintoista tietä kuvaa se, mitä Wesleyn liitonuudistuksen palveluksessa lausumamme liittorukous sanoittaa:

”En enää minä, vaan sinä, Herra. Aseta minut, minne haluat, yhdistä minut keneen haluat. Aseta minut työhön, aseta minut kärsimykseen.”

Uskallatko siis? Rohkenetko? Toivottavasti. Väitän, ettei kukaan, joka on sydämestään vastannut Herralle ”tässä olen” ole katunut sanojaan, vaikka hän on todennäköisesti joutunut käymään läpi helvetin esikartanoiden. Vastaus vie sinut merkitykselliseen elämään mutta helppoudesta ei ole takeita.

Pohdittavaa
Annanko sanojen ”tässä olen” viedä minut?

https://www.brander.name/?p=2269
jarrut

Viestien lukumäärä : 1913

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Tässä olen – elämän mittainen matka

Viesti  Stiina lähetetty Ti Loka 09, 2018 1:56 pm

Puhutteleva kirjoitus. Minkä seurakunnan edustajia Branderit ovat?  Helluntai?

Stiina

Viestien lukumäärä : 263

Branderit

Viesti  jarrut lähetetty Ti Loka 09, 2018 3:56 pm

@Stiina kirjoitti:Puhutteleva kirjoitus. Minkä seurakunnan edustajia Branderit ovat?  Helluntai?

Branderit eivät olle helluntailaisia.

Kirjoittajan arkistot: Jori Brander
Tietoja Jori Brander
Olen 70-luvulla elämän matkan aloittanut perheenisä. Perheeseeni kuuluu vaimo ja viisi lasta, joista kolme asuu kanssamme kotona Kuopiossa. Työskentelen Suomen Metodistikirkossa (UMC) piirikunnanjohtajana ja pastorina. Perheen ja seurakuntatyön lisäksi jää vielä pieni siivu aikaa myös harrastukselle: polkujuoksulle. Juokseminen voimauttaa jaksamaan henkisesti, minkä lisäksi se on keskeinen osa rukous- ja hartauselämääni. Summary in English: Shiny shy hard working Finnish trailrunner. You'll find me running 5-6 days per week. I'm a family man with wonderful family: wife and 5 kids - 3 of them are still living in the home with us. I work in United Methodist Church - serving as a pastor and a district superintendent.

https://www.brander.name/?author=1
jarrut

Mikä metodistikirkko?

Viesti  jarrut lähetetty Ke Loka 10, 2018 8:18 am

Mikä metodistikirkko?

http://veliloponen.com/?p=154

OBS! En esittele jotakin uutta lahkoa tai uskon suuntausta, koetelkaa kaikki Raamatun kokonaisvaltaisella ilmoituksella, aina.

jarrut

Viesti  Stiina lähetetty Pe Loka 12, 2018 8:51 am

Kiitos tiedosta, en löytänyt googlaamalla.
Olen vieraillut aikoinani pääkaupunkiseudun metodistikirkossa usein muiden luterilaisten tavoin. Jos ei tiedä, niin ei huomaa juuri mitään eroa luterilaisuuteen yms. Pienenä yhteisönä siellä oli lämmin tunnelma ja silloin suomalaistaustaiset nuorehkot miespapit. Tykkäsin. Rahapula heilläkin oli ongelmana. Kirkossa sai saarnata ja jakaa ehtoollista myös helluntailaiset, vapaakirkolliset ja Meller. Myöhemmin en pysty siihen enää. Taloudellisista asioista on metodisteilla ollut paljon riitoja henkilöiden välillä tietääkseni ja kaikkea muuta riitaisuutta niin kuin muillakin. Hlökemia on vaikeaa kaikille. Täydellistä seurakuntaa ei ikävä kyllä ole olemassa maan päällä, ei alkujaankaan.
Enää en haikaile metodisteihin, sillä käsittääkseni se on erittäin karismaattinen seurakunta nykyään ja alkuaankin. Oliko niin, että kirja "Pyhien sota" on metodistien? Se yrittää raitistaa järkyttävän karismaattista seurakuntaa n. sata vuotta sitten? Moni ei hyväksy ko. kirjaa terveellisenä ja raittiina. Minusta se kyllä oli lukemisen arvoinen. I love you

Stiina

Viesti  arkikalusto lähetetty Pe Loka 12, 2018 9:49 am

Minäkin suosittelen!

https://fi.wikipedia.org/wiki/John_Bunyan

1, 2016
Ikuinen elämä vai ikuinen kadotus:
http://www.kolumbus.fi/luodes/FIN.html

arkikalusto

Viestien lukumäärä : 728

Viesti  Stiina lähetetty Pe Loka 12, 2018 5:24 pm

Bunyan on yleisesti suositeltu, joten uskallan minäkin. Tarkoitin kuitenkin (Jessie Penn-Lewis, Edvard Roberts: Pyhien sota). En uskalla sitä sittenkään suositella. Lukekaa jos kiinnostaa googlesta mielipiteet. I love you

Stiina

Viesti  arkikalusto lähetetty La Loka 13, 2018 10:32 am

@Stiina kirjoitti:Bunyan on yleisesti suositeltu, joten uskallan minäkin. Tarkoitin kuitenkin (Jessie Penn-Lewis, Edvard Roberts: Pyhien sota). En uskalla sitä sittenkään suositella. Lukekaa jos kiinnostaa googlesta mielipiteet.  I love you

Kannattaa lukea, ja arvioida. Cool

arkikalusto

Viesti  Stiina lähetetty Su Loka 14, 2018 6:23 am

Kunpa joku arvioisi! Minusta kirjassa ei ole mitään arvioitavaa. Se on itsessään karismaattisuutta arvostelevaa ja hieman katkera. Oli aikoinaan monta kohtaa, mitä en ymmärtänyt, mutta minulle kuitenkin lukemisen arvoinen. En omista ko. kirjaa. Se työnnettiin käteeni väkisin. Olisin todella utelias kuulemaan jonkun arvostamani hlön arvioinnin. Silloin kolmisenkymmentä vuotta sitten sain satikutia sen viemisestä pienpiiriin luettavaksi ja keskusteltavaksi. Ei toteutunut eikä keskusteltu mistään muutenkaan. Olen pahoillani, että katkeruus näkyy minustakin ulospäin. Se on kuitenkin tosiasia eikä teeskennelty. I love you

Stiina

Pyhien sota/Jenn Penn-Lewisin ja Evan Robertsin kirja War on the Saints.

Viesti  arkikalusto lähetetty Su Loka 14, 2018 10:36 am

XIII. Pyhien sota -kirjasta

Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan. (2. Kor. 11:3)

A. Yleistä
1. Alkuperäinen teos Jenn Penn-Lewisin ja Evan Robertsin kirja War on the Saints. Ilmestyi aikanaan seitsemänä painoksena.

2. Syntynyt Walesin herätyksessä 1900-luvun alkupuolella. Kirjan aihe on saatanallinen eksytys kristittyjen keskellä ja avainsana petos.

3. Kuva ja Sana julkaisi vuonna 1976 Tapio Nousiaisen suomenkielisen käännöksen englanninkielisestä kirjan lyhennelmästä.

4. Tapio Nousiainen:

"Kirja on kirjoitettu tavattoman raittiissa ja tasapainoisessa hengessä, joten sitä tekisi mieli verrata Bunyanin `Kristityn vaellukseen' sekä arvossaan että klassillisuudessaan. Vaikka suomentajana en aivan kaikessa voi täysin yhtyäkään tekijän mielipiteisiin lähinnä III luvussa, kirjan uskaltaa kuitenkin lämpimällä suosituksella uskoa jokaisen täysi-ikäisyyttä tavoittelevan kristityn käteen suojaksi pimeyden voimien petoksia vastaan."

5. Kirjan lukeminen on ihan avartava kokemus.

B. Yleisiä ajatuksia kirjassa

1. Eksymisen vaara on todellinen ja vakavasti otettava.

2. Jumala ei vaadi ihmisiltä passiivisuutta vaan aktiivisuutta. Pyhä Henki toimii aktiivisessa mielessä. Sen sijaan riivaajat tarvitsevat toimiakseen passiviisen, "tyhjän" tilan. Tämä näkyy monissa pakanauskonnoissa.

3. Pyhän Hengen odottaminen kunnes hän laskeutuu jollakin ilmitulevalla tavalla, "odotuskokoukset", ovat vaarallisia koska ne ovat ristiriidassa Sanan kanssa:

a) Pyhää Henkeä ei tarvitse rukoilla tai pyytää tulemaan, koska Hän on Isän lahja (Joh. 14:16)

b) Häntä ei tarvitse "odottaa", vaan Hänen on vastaanotettava Herran kädestä (Joh. 20:22, Ef. 5:18)

4. Seuraavat ajatukset johtavat väärinkäsityksiin hengellisista totuuksista:

a) "Jos luotan Jumalaan, Hänen täytyy suojella minua" - jos samalla ei ymmärretä että Jumalan suojelus ei ulotu Hänen asettamiensa rajojen ulkopuolelle.

b) "Jos olisin väärässä, Jumala ei käyttäisi minua" - koska se että Jumala käyttää jotakuta ei oikeuta kaikkia hänen sanomisiaan ja tekemisiään.

c) "Synti on otettu minusta kokonaan pois."

d) "Jumala, joka on rakkaus, ei voi sallia minun eksyvän" - tämä perustuu "tietämättömyydelle lankeemuksen syvyydestä".

e) "En usko mahdolliseksi, että kristitty voisi joutua petetyksi" - tämä on silmien sulkemista totuudelta.

5. Petoksen valtaan joutuminen johtuu myös tietämättömyydestä eikä ainoastaan uskottomuudesta Jumalalle.

6. Yliluonnollisten ilmiöiden suhteen on pysyttävä neutraaleina, kunnes tietää varmasti niiden alkuperän.

7. Perkele pyrkii jäljittelemään Jumalan työtä eri tavoin.

C. Oikean ja väärennöksen erottamisesta

On mielenkiintoista, kuinka kirjoittajat kuvaavat Jumalan työn ja sen väärennösten suhdetta.

1. Jumalan läsnäolo
"Oikea Jumalan läsnäolo tunnetaan ihmisen hengessä... Jumalan todellisen ja puhtaan läsnäolon koskettaman henkilön kaikki toiminta on yhdenmukaista mitä korkeimman sopusoinnun ja suloisuuden ihanteen kanssa. Väärennetty Jumalan läsnäolo on enimmäkseen tunnettavissa ruumiissa ja ruumiin aisteissa tietoisena `tulena', `väristyksinä' jne. Läsnäolon jäljittely ilmapiirissä tunnetaan ruumiin aisteilla kuin `henkäyksenä', `tuulena' jne. samalla kun ymmärrys on passiivinen tai toimeton.

Tämän väärennetyn `läsnäolon' valtaama ihminen ryhtyy melkein automaattisesti tekoihin, joita hän ei tee omasta tahdostaan ja kaikkien kykyjensä toimiessa. Hän ei myös muista mitä hän on tehnyt tämän `läsnäolon voiman' alla, aivan kuten unissakävijä ei tiedä mitään toiminnastaan tuossa tilassa. Mielen toimettomuus voidaan usein nähdä silmien tyhjästä katseesta."

a) Onko toronto-kokemus ennenkaikkea fyysinen vai hengellinen?
b) Onko ymmärrys kokemuksessa toimeton? Viittaako esimerkiksi käsky sammuttaa järjen käyttö tähän?

2. Luottamus Jumalaan

"Oikea luottamus Jumalaan on vapaaehtoinen riippuvaisuussuhde, joka perustuu täydelliseen luottamukseen Jumalan Sanaan ja Hänen ikuiseen uskollisuuteensa. Luottamus pahoihin henkiin merkitsee passiivista nojautumista yliluonnolliseen apuun ja kokemuksiin. Tämä vetää ihmisen pois uskosta itse Jumalaan ja aktiivisesta yhteistyöstä Hänen kanssaan."
a) Mitä ilmiö saa aikaan? Nojautuvatko ihmiset passiivisesti yliluonnollisiin kokemuksiin?

3. Yhteys Jumalaan

"Oikea yhteys Jumalaan on hengen yhteyttä kirkastetun Kristuksen kanssa. Tietoisuus tästä on yksin hengessä, eikä aistien `tunteissa'.
`Yhteys' pahoihin henkiin saa vallan, kun ihminen vetäytyy sisäisesti nautiskelemaan aistiyhteydestä ja `hienoista tuntemuksista', jotka imeytyvät sieluun ja saavat sen kykenemättömäksi elämän velvollisuuksiin. `Lihallinen luontomme' tulee ravituksi tässä kavalassa hengellisessä `yhteydessä'."
a) Mitä on viime kädessä luonteeltaan toronto-kokemuksessa koettu yhteys? Onko pääpaino tuntemukseissa vai hengen yhteydessä?

4. Jumalan odottaminen

"Ihmisen henki on levollisessa yhteistyössä Pyhän Hengen kanssa odottaen Jumalan aikaa toimia ja täyttää lupauksensa... Väärä odottaminen on `hengen odottaminen tulevaksi' rukoushetkissä. Tällöin ihmiset odottavat passiivisesti ja saavuttavat lopulta `horrostilan', jota seuraa valhehenkien sisäänpääsyn ilmaukset."

a) Kuinka odotamme Jumalaa?
b) "Hengen odottaminen tulevaksi" oli kveekareiden (Quakers) hartaudenharjoittamisen osa. Lopulta kveekarien kokouksissa vain istuttiin hiljaa, odotettiin tärinää ja sen jälkeen lähdettiin pois.

5. Kuuliaisuus Jumallalle

"Käskyn alkulähteen täydellinen tutkiminen ennen järjenmukaista päätöstä totella on sopusoinnussa todellisen kuuliaisuuden kanssa. `Kuuliaisuuden' jäljittely on passiivista, automaattista, sokeaa alistumista yliluonnollisille voimille tai äänille ilman tulosten tai seurausten järjellistä punnitsemista. Henkilö pelkää tutkia käskyn alkulähdettä."

a) Uskallammeko tutkia ilmiössä esiintyvien käskyjen ja profetioiden alkuperää?
6. Jumala voimanantajana
"Pahat henget antavat yliluonnollista voimaa (yleensä kouristuksenomaista ja epäluotettavaa) joka edellyttää ihmisen hengen, sielun ja ruumiin passiivisuutta. Kun tämä `voima' lakkaa, se jättää ihmisen tylsäksi ja uupuneeksi."
a) Minkäluonteista on ilmiössä koettu voima?
b) Mitä se saa aikaan?

7. Jumalan tuli

"Jumalan tuli on hengellistä, ei kirjaimellista, ja sen vuoksi se lankeaa henkeen, ei ruumiseen.
Pahojen henkien aiheuttama `tuli' on yleensä hehkua ruumiissa, jota uskovainen luulee ilmaukseksi siitä, että `Jumala on vallannut' ruumiin, mutta myöhemmin on tuloksena pimeys, tylsyys ja heikkous, jolla ei ole järjellistä syytä."

a) Ovatko hehkut ja lämmön tunteet ruumissa todella osoitus Jumalan tulesta?

8. Jumalan tekstit (profeetallinen ilmoitus)

"Pahojen henkien tekstit `välähtävät' mieleen, ryntäävät voimalla, tulevat ulkoapäin (korviakuultavasti) tai tulevat sielun maailmasta. Ne kiihoittavat tai musertavat, tuomitsevat tai paisuttavat, hämmentävät ja jäävät hedelmättömiksi. Ne johtavat niitä tottelevia henkilöitä turhanaikaisiin tekoihin tai olosuhteiden haaksirikkoon. Pahat henget antavat vääriä `kokemuksia' ja sen jälkeen `tekstejä', jotka vahvistavat kokemukset, kun sen sijaan oikea kokemus vahvistaa kirjoitetun Sanan totuudet."
a) Vahvistaako ilmoitus ilmiön sisällä Sanan totuuksia vai onko se niiden kanssa ristiriidassa?

http://www.hengellinenkotikirjasto.fi/92150743

* löytyy kirjoituksen puolivälistä -
muitakin lukemisen arvoisia kirjoituksia sivulta löytyy,
jos kiinnostaa/ arkikalusto

arkikalusto

Viesti  Stiina lähetetty Su Loka 14, 2018 12:33 pm

Kiitos taas tiedosta. Luin sen lähes kokonaan pintapuolisesti ja mahdollisimman neutraalisti, koska mielestäni pelottavaa ja ahdistavaa.
Rohkenen sanoa, että vaikuttaa yleisuskonnolliselta ja uppoaa toisiin paremmin kuin toisiin, esim. herkät taiteelliset tyypit ja naiset, vaikka tässä kummallista kyllä on miehiä suurin osa. Sen takia on ainakin hyvä jonkin verran tietää ko. ilmiöistä, koska niitä ei voi varmaankaan välttää, vaikka pysyttelisi poissa pahimmista, koska se on uskontoa ja kaikki olemme enemmän tai vähemmän uskonnollisia. Kaikki eivät myöskään kokemukseni mukaan voi näitä välttää, koska S on tuhanten juonten mestari ja jostain syystä saa kiusata erityisesti kristittyjä juuri näillä kristillisiltä näyttävillä ilmiöillä. Ei edes Raamatun ulkoa oppiminen suojelisi täysin eikä se että ei heti lähde ilmiön perässä.
Minua kauhistuttaa S:n voima. Sekin lienee pahasta, mutta totta.
Yksinkertainen Sovitukseen uskominen on parasta ennalta ehkäisyä mitä tiedän. Samoin tietenkin terveen opin ylläpitäminen ja muistaa, että ihminen ei voi missään tapauksessa ottaa, jos hänelle ei anneta. Suurempi tai pienempi epäily on aina voimassa mielestäni ja siksi kiusaus ilmiöihin on monella suuri. Se vahvistaa näennäisesti uskon suureksi ja tekee syntisestä ihmisestä suuren omissa silmissään. Paljon on ko. tutkijat vaivaa nähneet selvittäessään ilmiöitä. Selkeää ja täydellistä ei niistäkään saa. Paljon riittäisi minullakin asiaa tästä, mutta "kokemus" tietää, että turhaa. Jos oikea Pyhä Henki lähtisi, mitään ei ole tehtävissä. Minulla ei ole myöskään armolahjaa auttaa väärän hengen orjia. Kuuluisi kyllä olla lähimmäisen rakkauden takia. I love you

Stiina

Viesti  Stiina lähetetty Ma Loka 15, 2018 10:12 am

"Armonjärjestys sinänsä on terminä jo 1500 -1600 -lukujen luterilaisesta ortodoksiasta. Sillä kuvataan pelastusjärjestystä (Ordo Salutis). Ev. lut, ortodoksian pelastusjärjestyksessä kuvataan laki tuomitsijana ja "kasvattajana" Kristukseen. Laki aiheuttaa ihmisessä synninhädän ja tarpeen kääntyä Jeesuksen puoleen kun ihminen tajuaa olevansa syntinen. Laki ei tee muuta kuin osoittaa ihmisen rikkojaksi ja lukee tälle tuomion, muttei auta pelastukseen.

Evankeliumi taas ei ole muuta kuin sulaa armoa, ilman ehtoja, ilman tuomiota ja Jumalan isällisen laupeuden osoitus. Luterilaisen armonjärjestyksen mukaan ihminen pelastuu (ei lain töitä tekemällä) vaan yksin armosta, uskon kautta. Ilman mitään edelläkäyviä valmistuksia eli syntinen joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon ilman lain töitä." (nim. Bibeln)

Laitoin tämän tähän vielä paluuksi pääasiaan.

Jos joku haluaa vielä lukea opillisista erimielisyyksistä, niin selkeää luterilaisuutta löytyy SUOMI24: Mikä on pietistinen armonjärjestys (2016), useissa puheenvuoroissa.

(Te jotka tänne kirjoitatte, ette tarvitse, mutta joku joka lukee ja seuraa tätä, vihjeeksi ja avuksi. En laita kuitenkaan linkkiä).

(Kiitos Jarrut kauniista kuvasta ja kirjoituksesta. Muistan teitä rukouksessani I love you . En ole karismaattinen rukoilija. En tykkää niistä yhtään, epäilen että ei Jumalakaan.)

En nyt jatka tästä asiasta enempää, mutta edelleen minulle karismaattisuus näyttäytyy suurena eksytyksenä ja ennemmin pahana kuin lohduttavana. Todellakin on täysin mahdollista, että elämme aikaa, jolloin seulonta on jatkuvaa ja monet eksyvät, ehkä jossain vaiheessa kaikki.

Stiina

Viesti  jarrut lähetetty Ti Loka 16, 2018 10:23 am

Kiitos!
Stiina ♥️
jarrut

Viesti  Sponsored content