Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» CO ROSENIUS ||ORJATTAREN VAI VAPAAN POIKA?
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyTänään kello 3:58 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyTänään kello 3:45 am kirjoittaja Hellevi

» Kysymys oikeasta kristinuskosta Auvo Naukkarinen Kaarlo Arffman, Mistä tiedämme, mitä on oikea kristinusko? Rovaniemi: Väyläkirjat 2022.
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyKe Huhti 17, 2024 6:49 am kirjoittaja jarrut

» Glenn Beck raportoi punaisten hiehojen yhteydestä Gazan sodan alkamiseen 7. lokakuuta 2023
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyKe Huhti 17, 2024 6:07 am kirjoittaja jarrut

» KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyTi Huhti 16, 2024 8:07 am kirjoittaja jarrut

» SUURTA (BIG) :: By Daymond Duck
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyTi Huhti 16, 2024 7:18 am kirjoittaja jarrut

» Mielipuolen päiväkirja
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptySu Huhti 14, 2024 8:53 am kirjoittaja jarrut

» Iranin hyökkäys Israeliin – muna vaiko kana?
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptySu Huhti 14, 2024 7:52 am kirjoittaja jarrut

» Sigmund Freud ja hänen juutalaisuutensa Matti Myllykoski
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  EmptyLa Huhti 13, 2024 6:58 am kirjoittaja Hellevi

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä

Siirry alas

Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä  Empty Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä

Viesti kirjoittaja Vierailija Ke Syys 18, 2019 7:44 am




Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä




Jumalan valtakunnassa eläminen ei ole joksikin enemmäksi tulemista, vaan loputonta riisumista, Kristukseen pukeutumista ja sitä, että minä en ole mitään, vaan hän on kaikki. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä (Joh. 3:30). Suurin ei siis olekaan se, joka muiden silmissä näyttää saaneen Jumalalta eniten – jolla on eniten henkilahjoja ja jonka kautta sairaat paranevat. Suurin on se, jolla ei ole mitään. Hänellä ei ole mitään omaa vanhurskautta eikä edes Jumalan vanhurskautta itsellään tai itsessään.

Jumalan vanhurskaus häntä kohtaan on Jumalan sydämellä ja pysyy siellä, koska se on ainoa paikka, missä tämä vanhurskaus säilyy turmeltumattomana.  Tätä vanhurskautta ei tässä maailmassa voi lahjoittaa ihmiselle itselleen olemuksellisesti. Tämä luettu vanhurskaus on sitä, että Jumala lukee hänet vanhurskaaksi, vaikka hän ei itse sitä olekaan eikä voi sitä mitenkään havai-ta. Sillä jos hän tarkkaa itseään ja vaellustaan, hän kauhistuu ja näkee pelk-kää synnin saastaa ja itsekkyyttä sekä kurittomuutta.

Hänen täytyykin siis saada kaikki lohdutuksensa, ei omasta uskostaan, ei kuuliaisuudestaan, ei edes omasta hengellisyydestään ja hartaudenharjoittamisestaan, ei siitä, että virittäytyy kiitostunnelmaan iloisella musiikilla, ei siitä, että herää Raamat-tua lukemaan kukonlaulun aikaan aamulla. Hänen kaikki lohdutuksensa täytyy olla yksin Kristuksessa ja hänen luonaan, hänen, jonka veri on vuoda-tettu hänen ja koko maailman syntien ja syntisyyden tähden. Tämä lohdutus saadaan yksin uskon kautta.  Usko on kuin silmä.

Ei ihminen voi nähdä omaa silmäänsä. Jos hän katsoo peiliin, hän voi nähdä kuvan omasta silmästään, mutta ei se kuva ole silmä itse. Samalla tavalla usko on ihmiselle itselleen ei-mitään. Jos hän alkaa oikein etsiä itsestään todisteita siitä, että on uskossa ja uskoo oikein, hän ei löydä mitään, jos on rehellinen itselleen. Uskon merkitys ja pelastava vaikutus ei ole uskon olemuksessa, vaan uskon kohteessa, joka määrittelee koko uskon ja sen merkityksen. Paljon oleellisempaa kuin uskoa ”oikein”, on uskoa oikeaan ja mikä tärkeintä oikeanlaiseen Jumalaan, lihaksi tulleeseen Jeesukseen Kristukseen, joka edustaa Jumalalle kaikkea sitä, mitä ihmiseltä itseltään koskaan vaadittiin, vaaditaan tai tullaan vaatimaan.

Kristus ei siis ole ihmiselle kaikki kaikessa vain sen hetken (jos se on hetki), kun ihminen siirtyy hengellisesti kuolleiden maailmasta hengellisesti eläväksi tehtyjen maailmaan, vaan Kristus on kaikki kaikessa jo ennen sitä ja sen jälkeen. Ihmisellä ei siis voi olla uskoon tuloa edeltäviä, vanhurskautta-mista valmistavia tekoja, mutta huomaa: ei myöskään uskoon tulon jälkeisiä, vanhurskauttamista seuraavia ”kiitosmielestä nousevia” tekoja, joilla Jumalan mielisuosio saadaan tai siihen edes myötävaikutetaan ja joiden perusteella ihminen saa lähestyä Jumalaa tai olla häneen yhteydessä.

Päinvastoin: itseään valvova uskova huomaa ajan saatossa yhä enenevässä määrin, että hänellä ei ole mitään tarjottavaa Jumalalle. Parhaiten hän kiittääkin Ju-malaa antamalla Kristuksen olla yhä enemmän kaikki kaikessa ja kasvamalla täten Kristuksen armossa ja tuntemisessa (2. Piet 3:18. Ainoa syy, minkä tähden ihminen koskaan saa olla Jumalan läheisyydessä ja ylipäänsä yhteydessä Häneen, on Jeesus Kristus.

Petri Malk

https://www.evankeliumikoulu.fi/wp-content/uploads/2014/10/evank_2003-2.pdf

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa