Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» UUSI NÄKÖKULMA!
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyEilen kello 3:02 pm kirjoittaja jarrut

» Juhani Aitoniemi: vakavia puheita
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyEilen kello 2:44 pm kirjoittaja Stiina

» Jumalan salaisuus
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyEilen kello 8:39 am kirjoittaja arkikalusto

» Martin Luther ja evankelisen uskonpuhdistuksen 500-vuotinen perintö
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyEilen kello 8:33 am kirjoittaja arkikalusto

» Ristin kantaminen
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyEilen kello 7:48 am kirjoittaja jarrut

» Sana sinulle
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyEilen kello 7:37 am kirjoittaja jarrut

»  Arvo ja ikuisuus
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptySu Loka 13, 2019 5:01 pm kirjoittaja jarrut

» Kommentti
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyLa Loka 12, 2019 8:32 am kirjoittaja Vierailija

» ARMOA ARMOSTA
Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 EmptyLa Loka 12, 2019 7:24 am kirjoittaja jarrut

Lokakuu 2019
MaTiKeToPeLaSu
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3

Siirry alas

Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 Empty Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3

Viesti  jarrut lähetetty To Syys 26, 2019 8:37 am

Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-3 Zseivi10

Tehkää tie Kuninkaalle Joh. 1: 35-37.

Seuraavana päivänä Johannes oli Betaniassa, ja hänellä oli kaksi opetuslasta seurassaan. 36. Jeesus kulki siitä ohi, ja osoittaen häntä Johannes sanoi:  "Katsokaa: Jumalan Karitsa!" 37. Kun opetuslapset kuulivat hänen sanansa, he lähtivät seuraamaan Jeesusta.

Miten esittelisit Jeesuksen?

Mitä Sinä kerrot henkilöstä, jonka joudut jossain tilanteessa esittelemään uudelle ihmiselle? No, tilanne saattaa pitkälle sanella sisällön. Nimen kerrottuaan joku voi jatkaa, mistä esiteltävä on kotoisin tai mihin sukuun hän kuuluu. Mutta kaiketi yleisin tapa on kertoa, mitä asianomainen tekee työkseen ja millaisiin mahdollisiin savutuksiin hän on elämässään yltänyt. Mutta millä tavalla Sinä esittelisit Jeesuksen ihmiselle, joka ei vielä häntä henkilökohtaisesti tunne.

Tekstissämme Johannes Kastaja, esittelee Jeesuksen  opetuslapsilleen. Johannes Kastaja oli vasta kuusi viikkoa aikaisemmin itsekin oppinut vasta syvimmässä merkityksessä tuntemaan Jeesuksen, vaikka olikin Jeesuksen,sukulainen ja oli varmasti pienestä pitäen tavannut Jeesusta silloin tällöin ja tajunnut, että Jeesus oli erilainen kuin muut.

Hänessä ei ollut syntiä niin kuin kaikissa muissa Johanneksen tuntemissa ihmisissä. Mutta sitä Johannes ei ollut tiennyt, että Jeesus olisi Messias, Jumalan Poika ja ihmiskunnan Vapahtaja.

Johannes Kastaja

Uusi Testamentti puhuu yllättävän paljon Johannes Kastajasta. Hänet täytettiin Pyhällä Hengellä jo ennen syntymäänsä äitinsä Elisabetin kohdussa. Hänestä oli kasvanut Eliaan Hengessä ja voimassa toimiva Jumalan lain ja totuuden saarnaaja. Hänessä ikään kuin tiivistyi koko Vanha Testamentti. Hän ei vain julistanut lyhentämätöntä lakia äärimmäisyyteen asti vaan antoi sen kulkea läpi oman sydämensä ja elämänsä siihen määrään asti, että Jeesus antoi myöhemmin hänestä tunnustuksen, että ”vaimosta syntyneiden joukossa ei ollut ketään suurempaa kuin Johannes”.

Mutta juuri Jumalan lain kirkkaimmassa valossa Johanneksen oli myös pakko tunnustaa, että hän oli syntinen ihminen. Hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta kelvata Jumalalle hurskaimmallakaan elämällään. ”Vähäisin Jumalan valtakunnassaon suurempi kuin Johannes”, sen Johannes itse tajusi kaikkein kipeimmin. Todistajan tehtävän uskollinen suorittaminen ei riittänyt hänelle pelastukseksi.

Vanha Testamentti ei kuitenkaan ole pelkkää lakia. Se on myös lupaus tulevasta Messiaasta, synnin, kuoleman ja Saatanan vallan alta vapauttavan Kuninkaan tulosta.  Johannes tajusi, että ilman Jumalan lupaamaa Pelastajaa, hänellä eikä
kenelläkään muulla olisi mitään toivoa. Johannes julisti siksi lupausta pian tulevasta Messiaasta. Johannes tiesi Jesajan lupauksen perusteella, että Jumala oli valmistava tästä Messiaasta sellaisen Uhrikaritsan, joka ottaisi kantaakseen koko maailman synnin. Myös hänen oman syntinsä.

Karitsa ja Pyhällä Hengellä Kastaja

Jeesuksen kasteesta oli nyt siis kulunut noin kuusi viikkoa. Jeesus oli ollut 40 päi-vää kiusattavana erämaassa ja oli palannut sieltä Johanneksen luo. Johanneksella  oli nyt tilaisuus esitellä omille opetuslapsilleen se Jeesus, jonka hän oli nyt oppinut tuntemaan henkilökohtaisella tasolla. Mikä oli hänen lyhyt ja ytimekäs esittelynsä sisältö? Tekstimme edellä hän tiivisti sen neljään asiaan:

”Tämä Mies on Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin.
Tämä Mies on ennen minua eli Hän on tullut taivaasta ja on iankaikkinen olemukseltaan.
Tämä Mies kastaa Pyhällä Hengellä.
Tämä Mies on Jumalan Poika.”

Johannes olisi voinut jatkaa: ”Niin hän ottaa pois myös minun syntini, jonka lain valossa olen tullut näkemään niin käsittämättömän suureksi ja kadottavaksi. Vain tämä Jeesus, synnitön, on se virheetön Uhrikaritsa, jonka kuolemassa vuotava pyhä kallis veri kykenee puhdistamaan minun veriruskeat syntini.

Mutta lisäksi Hän on se ihmeellinen Kastaja, jonka kaste vesi ei ole Jordanin vettä, vaan elävää Pyhän Hengen vettä. Hän on se, joka antaa Pyhän Hengen, Jumalan oman kolmannen Persoonan asumaan minun sydämeeni ja liittämään minut Jumalan iankaikkiseen elämään, katoamattomaan ja loppumattomaan yhteyteen elävän Jumalan rakastavan sydämen kanssa.

Vain tämä Jeesus kykenee tähän kaikkeen. Vain Häneltä löytyy vastaus syylliselle ja elämän janossa kärsivälle syntiselle. Hän puhdistaa ja Hän antaa Pyhässä Hengessä uuden elämän. ”Me, jotka olemme saaneet kohdata saman Vapahtajan, voimme yhtyä Johanneksen esittelyyn ja sanoa: ”Niin se on, Jeesus osti minutkin uhrillaan vapaaksi syyllisyyden ja kuoleman taakasta, Hän se on, joka antoi Pyhän Hengen sydämeeni ja uuden elämän, kun sain syntini anteeksi.”

Jeesus ja Hänen työnsä

Uskovan ihmisen tulee esitellä Jeesus niille, jotka eivät Herraa vielä tunne samalla tavalla kuin Johannes Kastajakin. Toki sanamuodot voivat vaihdella, mutta asiat ovat samat: Jeesuksesta on kerrottava, kuka ja millainen Hän on alkuperältään ja sitten se, mitä tuli tekemään tänne maan päälle. Nasaretin Jeesus on aito ja täysi ihminen, mutta vailla syntiä. Ihmisenä Hän eli siistä ydellisessä yhteydessä Taivaalliseen Isään noudattaen 100%:sti Isän tahtoa.

Mutta samalla Hän on täydellinen Jumala, olemukseltaan yhtä Isän kanssa. Siksi Hän on Jumalan Poika. Hän on eri persoona kuin Isä, mutta olemukseltaan yhtä Isän kanssa ja Isässä. Hänen täytyi tulla ihmiseksi, voidakseen sovittaa ihmiskunnan Isän kanssa. Mutta Hänen täytyi olla myös Jumala voidakseen tuottaa meille iankaikkisen pelastuksen.Jeesus tuli maailmaan sovittamaan maailman synnit.

Vanhassa Testamentissa papit teurastivat syntiuhriksi karitsan, joka sitten uhrattiin tulessa polttamassa. Jeesus Kristus toimitti suurena Ylimmäisenä Pappina uhrin, mutta Hän itse toimi myös uhri -karitsana. Hänet lyötiin Golgatan ristille ja Isän Jumalan pyhä viha syntisiä kohtaan purettiin tähän Uhrikaritsaan, joka oli ottanut kantaakseen jokaisen täällä olijan syn- nit ja koko maailman synnit.

Jeesuksen kärsimys ristillä oli Jumalan pyhyyden tulen polttamana olemista. Hän kärsi helvetin tuskat siellä, jotta kenenkään Häneen turvautuvan ei tarvitsisi kokea mitään syntiensä oikeudenmukaisesta rangaistuksesta.

Jeesuksen uhri on täysin riittävä niin menneisiin, nykyisiin kuin tuleviinkin synteihimme. Mutta Jeesuksen pelastava työ ei rajoittunut vain Hänen sovitustyöhönsä ja täydelliseen elämäänsä, joka luetaan jokaisen sellaisen ihmisen omaisuudeksi, joka jättää itsensä ylösnousseen Herramme käsiin. Sovitettuaan kokoihmiskunnan synnit Jeesus vuodatti Pyhän Hengen omiensa päälle. Hän kastaa heitä Pyhällä Hengellä.

He pääsevät Jeesuksen ylösnousemuselämästä osallisiksi. Pyhä Henki tekee ihmisen osalliseksi kaikesta siitä, minkä Jeesus sai aikaan kärsimällä puolestamme, nousemalla kuolleista ja astumalla taivaaseen. Jeesus avasi meille tien Isän luokse ja Pyhä Henki kuljettaa meidät tätä tietä perille asti.

Jeesuksen seuraan

Kuultuaan Johannes Kastajan esittelyn Jeesuksesta opetuslapset lähtivät Jeesusta seuraamaan. Myöhemmin Jeesus itse kutsui muitakin sanoin: ”Tule ja seuraa minua!”Moni saattaa kokea Jeesuksen kutsun seuraamiseen vaativana tai jopa pelottavana, sillä myöhemmin puhuessaan seuraamisestaan Jeesus opetti näin:"Jos joku tahtoo kulkea minun perässäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. 25.

Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta se, joka kadottaa elämänsä minun tähteni, löytää sen. 26. Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman mutta saisi sielulleen vahingon? Tai mitä ihminen voi antaa sielunsa lunnaiksi? 27. Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin tämän tekojen mukaan.” (Matt. 16:24-27)

Miksi silti Johanneksen oppilaat ja lukemattomat muut ovat tämän Jeesuksen kutsun ottaneet vastaan? Vastaus on yksinkertainen: Jeesuksen rakkaus heitä kohtaan valloitti heidät. He ottivat kutsun vastaan niin kuin rakastunut morsian vastaa kosintaan. Jeesuksen seurassa (samoin kuin maallisen sulhasenkin) joudutaan toki luopumaan monesta itselle mukavasta ja mieluisasta, joudutaan kieltämään itsensä Jeesuksen vuoksi, mutta kun vastapainona on Hänen oma läsnäolonsa ja mittaamaton rakkautensa, seuraaminen ei ole vain mahdollista vaan se on parasta ja ihaninta, mitä meille voi tapahtua. Lopulta saamme olla iankaikkisessa kirkkaudessa Sinä - minä suhteessa ihmeellisen Vapahtajamme kanssa.

Esimerkki Japanista

Ki'ichi Ariga
tuli uskoon ollessaan 14 -vuotias. Hänen kotinsa oli erittäin ankarasti buddhalainen ja hänen äitinsä pienestä pitäen opetti häntä joka aamu suorittamaan säädetyt rukoukset ja uhrit rangaistuksenkin uhalla. Buddhalaisuus ei kuitenkaan tyydyttänyt hänen etsintäänsä ja janoaan sydämen rauhaan ja lepoon ja lopulta hän joutui aivan epätoivoon.

Hän päätyi heittäytymään junan alle omaksi tuhokseen, koska ei löytänyt rauhaa. Mutta pieni kun oli, hän jäikin kiskojen väliin ja juna kulki hänen ylitseen lainkaan vahingoittamatta häntä. Hän jatkoi epätoivoista etsintäänsä aina seuraavaan uuteen vuoteen asti.

Uusi Vuosihan on japanilaisten tärkein uskonnollinen juhla. Kun hän aattoiltana oli matkalla erääseen kuuluisaan temppeliin suorittaakseen puhdistusrukoukset ennen käymistä uuteen vuoteen, hän tapasi erään kristityn ystävänsä, joka pyysi häntä tulemaan yhdessä hänen kanssaan kirkkoon sinä iltana.

Ariga vastusteli, mutta silloin tämä poika heitti hänet parilla karateotteella maahan ja pakotti hänet mukaansa kirkkoon evankelioimiskokoukseen. Kyseessä oli Arigan ensimmäinen kristillinen tilaisuus eläessään. Mutta niin vain kävi, että Ariga vielä sinä iltana antoi elämänsä Jeesuksen käsiin ja sai kokea pelastuksen ja syntiensä anteeksiantamisen.

Seitsemän vaikeata vuotta seurasi tätä hänen uskoon tulemistaan. Hänen kotiväkensä ankarasti painosti ja vainosi häntä hänen uskonsa tähden. Monen monituiset kerrat hän palatessaan illalla jostakin hengellisestä tilaisuudesta joutui lukittujen ovien eteen. Vaikka saattoi sataa tai olla talven kylmä ei kukaan suostunut avaamaan hänelle, vaikka hän sitä pyytämällä pyysi.

Mutta seitsemän vuoden uskollisen esirukouksen jälkeen hänen äitinsä vastustus murtui ja hän tuli uskoon ja tuntemaan Jumalan rakkauden Jeesuksessa. Mutta Arigan rukoustaistelu omaistensa puolesta ei ollut sillä vielä ohi. Muutama vuosi myöhemmin hän meni naimisiin erään kristityn tytön kanssa (tyypillinen japanilainen "järjestetty" avioliitto). Häät vietettiin Kobessa verrattain kaukana hänen vanhempiensa kodista.

Häiden jälkeen hän ei lähtenytkään nuorikkonsa kanssa häämatkalle jättäen vanhempansa ja omaisensa outoon suurkaupunkiin, vaan hän lähti yhdessä heidän kanssaan Osakaan ja vei heidät erääseen suureen evankelioimiskokoukseen.

Sinä iltana, kun kutsuttiin nousemaan seisomaan niitä, jotka tahtoivat lähteä Jeesusta seuraamaan hänen isänsä ja kaksi veljeään nousivat ja saivat myös kokea pelastuksen Jeesuksessa. Tänä päivänä kaikkiaan 41 hänen omaisistaan ja sukulaisistaan on eläviä kristittyjä.

Oletko vielä kuin Johannes ennen Jeesuksen kohtaamista?

Tänäkin päivänä on vielä sellaisia ihmisiä, jotka tuntevat Raamattunsa ja haluavat sitä totuudellisesti noudattaa elämässään ja tietävät paljon Jeesuksesta, mutta eivät silti koskaan ole henkilökohtaisesti kohdanneet Vapahtajaa. He ovat varmaankin Jumalan työn alla, mutta jos Sinä tunnistat itsesi sellaiseksi, haluan rohkaista Sinua: Enää ei tarvitse vain osoittaa Jeesuksen tuloa. Hän on jo tullut.

Jeesus on luonasi ja haluaa päästä sydämeesi asti. Älä enää tyydy vain Raamatun tuntemiseen ja sen soveltamiseen, vaan avaa jo sydämesi itselleen Herralle Jeesukselle, joka on sydämesi ulkopuolella ja kolkuttaa päästäkseen sisälle. Hän haluaa, että oppisit tuntemaan Hänet henkilökohtaisesti ja että yhteys Häneen saisi mullistaa Sinun elämäsi.

Rukoile esimerkiksi seuraavaan tapaan: ”Taivaallinen Isä, olen syntinen ihminen.Tunnustan, että olen kääntänyt selkäni Sinun kutsullesi ja kulkenut omia teitäni. Armahda minua ja anna anteeksi kaikki syntini ja laiminlyöntini, joilla olen rikkonut pyhää tahtoasi vastaan. Armahda minua Poikasi Jeesuksen ristinkuoleman tähden.

Hän kantoi minun syntini ja sovitti minut. Tule Herra Jeesus minun elämääni sitä hallitsemaan ja ohjaamaan. Anna minun sydämeeni oma Pyhä Henkesi, jotta voisin vaeltaa taivaallisen Isän lapsena. Aamen.”

Jos olet jo Jeesuksen seuraaja, sinun tehtäväsi ja etuoikeutesi on esitellä muillekin Jeesusta, Jumalan Uhrikaritsaa, joka armahtaa jokaisen, joka vilpittömästi tunnustaa syntinsä ja haluaa lähteä Hänen seuraansa.

http://www.pihkala.net/Saarnat/Joh1&35-37TehkaaTieKuninkaalle.pdf
jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2239

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa