Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Kumpiko on tärkeämpi, joko Jumalan Sana tai palvelijan voitelu?
ARMOA ARMOSTA EmptyEilen kello 11:23 am kirjoittaja Stiina

» BibelFocus: Minun kansani joutuu häviöön, sillä se on tietoa vailla (Hoosea 4:6)
ARMOA ARMOSTA EmptyTi Marras 12, 2019 11:57 am kirjoittaja Hellevi

» ultra pyhät
ARMOA ARMOSTA EmptyTi Marras 12, 2019 9:24 am kirjoittaja Vierailija

»  ”Ei sinun aurinkosi enää laske
ARMOA ARMOSTA EmptyTi Marras 12, 2019 8:03 am kirjoittaja jarrut

» Tunne-elämän taitoja oppii aikuisenakin
ARMOA ARMOSTA EmptyTi Marras 12, 2019 7:57 am kirjoittaja jarrut

»  Pöyhkeää varmuutta ja vapisevaa luottamusta
ARMOA ARMOSTA EmptyMa Marras 11, 2019 2:09 pm kirjoittaja jarrut

» Kun yöt vaan pitenevät
ARMOA ARMOSTA EmptyMa Marras 11, 2019 10:17 am kirjoittaja Hellevi

» arjen salaatti "pitää" -leivällä
ARMOA ARMOSTA EmptyMa Marras 11, 2019 9:20 am kirjoittaja Vierailija

» Hän seisoo torin laidassa, on melko ruma mies
ARMOA ARMOSTA EmptySu Marras 10, 2019 11:52 am kirjoittaja arkikalusto

Marraskuu 2019
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

ARMOA ARMOSTA

Siirry alas

ARMOA ARMOSTA Empty ARMOA ARMOSTA

Viesti kirjoittaja jarrut lähetetty La Loka 12, 2019 7:24 am

ARMOA ARMOSTA Aaaaaa10

ARMOA ARMOSTA

Usko on kristittyjen ainoa taito ja siinä heidän on joka päivä harjaannuttava”, on Luther aivan oikein ja sattuvasti sanonut. Jokainen muu kristityn osaama taito johtuu juuri uskosta. Taito palvella, kärsiä, olla kärsivällinen, sietää, rakastaa, toivoa, elää, kuolla – kaikki se perustuu uskoon. Usko on se voitto, joka maailman voittaa (1. Joh. 5:4). Eikä Jeesukseen uskova joudu häpeään (Ps. 25:3, Jes. 49:23, Room. 9:33, Room. 10:11). Kuinka tärkeä onkaan sen tähden uskon taito, ja mikä onni omistaa se!

Mutta kun nyt ei kukaan ole tässä taidossa täysoppinut, tarvitaan siinä alituista harjoitusta. Harjoituksen tarkoituksena on osaksi ylläpitää uskoa, osaksi lisätä sitä. (Ks. esim. Luuk. 17:5, Joh. 3.30, Room. 4:20, sulku allekirjoittaneen lisäys.) – Mutta koska uskon kohteena, elämänä ja voimana on Kristus ja iankaikkinen armo hänessä, on sen harjoitus siinä, että se joka päivä löytää Kristuksen ja tietoisesti omistaa hänet. Sen tähden on yhä uudestaan tartuttava evankeliumin sanaan. Sillä siinä on ilmoitettu Kristus sekä kaikki, mitä hän on tehnyt.

Eikä usko tyydy pelkkään Kristus-nimeen, vaan se sanoo sokeana syntyneen kanssa: “Kuka hän on, että minä häneen uskoisin?” (Ks. Joh. 9:35-38) Kun tämä kysymys on evankeliumista löytänyt vastauksensa, silloin usko on myös löytänyt Kristuksen. Silloin tapahtuu, mitä Luther taas on sanonut: ”Kun omattunnot havaitsevat evankeliumin, niin ne tunkeutuvat sen luo, niin ettei mikään voi estää niitä.”

Uskon vakuutus täydellisestä autuudesta Jeesuksessa hänen verisen kuolemansa ja voitollisen ylösnousemisensa perustuksella tuo omaantuntoon ja sieluun rauhan. Silloin voi Paavalin kanssa tunnustaa: ”Minä tunnen hänet, johon minä uskon” (2. Tim. 1:12). Ja taas: ”Kristus on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni” (Gal. 2:20).

Että tämä usko tuottaa hyvän hedelmän, on yhtä luonnollista kuin se, että hyvä puu hyvin hoidettuna ei voi muuta kantaa kuin hyvää hedelmää. Mutta samoin kuin taitava puutarhuri kaikella huolella hoitaa puuta tietäen siten saavansa hedelmän, (”Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois, ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.” Joh. 15:2) samoin on kaikella huolella vaalittava kristillistä uskoa, jotta se säilyisi ja pysyisi puhtaana ja terveenä.

Älköön siis kukaan kristitty laiminlyökö tämän tärkeän taitonsa harjoitusta.

Arvid Hydén (12.2.1864 Bellö, Småland, Ruotsi – 7.2.1930 Helsinki), Alkulauseesta kirjaan ARMOA ARMOSTA, s. 3–5, Sley, 1966.

https://concordia.fi/second/2016/06/01/uusi-osio-sivuillemme/
jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2292

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa