Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Ihmiskunnan tuhoisa eteneminen! (The Destructive Progress Of Mankind!)
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyTänään kello 10:37 am kirjoittaja jarrut

» Kaj - Erik Tulkki TM, OTL, Turun yliopisto USKONNONVAPAUDEN JA SANANVAPAUDEN KESKINÄISESTÄ SUHTEESTA RIKOSOIKEU DEN KANNALTA ARVIOIDEN
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyTänään kello 10:34 am kirjoittaja jarrut

» MIELENTERVEYSKUNTOUTUJIEN KOHTELU HENGELLISISSÄ PIIREISSÄ
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyTänään kello 10:30 am kirjoittaja jarrut

» Älkää eksykö ja Koetelkaa kaikki - varoitusta nyt monelta suunnalta
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyTänään kello 10:15 am kirjoittaja jarrut

»  Helluntailaisuuden synty ja alkuvaiheet
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyTänään kello 10:03 am kirjoittaja jarrut

» SAKRAMENTIT –ARMONVÄLINEITÄ VAI TÄRKEITÄ RITUAALEJA?
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyEilen kello 9:03 am kirjoittaja jarrut

» Radioraamattupiiri!
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyKe Helmi 26, 2020 4:06 pm kirjoittaja Stiina

» Päivi Räsänen
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyKe Helmi 26, 2020 11:04 am kirjoittaja Stiina

» Marko Selkomaa
Olkaa anteeksiantavaisia EmptyKe Helmi 26, 2020 6:28 am kirjoittaja Rea Aalto

Helmikuu 2020
MaTiKeToPeLaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Olkaa anteeksiantavaisia

Siirry alas

Olkaa anteeksiantavaisia Empty Olkaa anteeksiantavaisia

Viesti kirjoittaja jarrut lähetetty Ma Tammi 27, 2020 7:27 am

Olkaa anteeksiantavaisia Banner10

TAMMIKUUN 27 PÄIVÄNÄ.

Olkaa anteeksiantavaisia toinen toisillenne, niin kuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut. Ef. 4: 32.

Kaiken kristillisen yhdyselämän ehtona maan päällä on keskinäinen anteeksiantaminen. Luther sanoo: »Kristuksen valtakunta on anteeksiantamisen valtakunta.» Me tiedämme että rakkaus on lain täyttymys. Paavali sanoo: »Joka toista rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse», ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. »Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen takia on rakkaus lain täyttymys.»

Rakkauteen kätkeytyy kristillinen elämä. Mutta mikä on pysyväisen rakkauden ehtona ihmisten kesken? Ehtona on alituinen anteeksiantaminen, joka niinikään on ehtona Jumalan ihmisen välisessä suhteessa. Lähimmäistemme, kotiväkemme, naapuriemme ja meidän välillä vallitsisi rauha ja rakkaus, jos ei heillä olisi niin harmittavia vikoja ja huonoja taipumuksia.

Mutta heidän vikojensa tähden väsymme heihin, rakkaus kylmenee, emme suoraan sanoen jaksa heitä sietää ja niin käy meille työlääksi tehdä heille hyvää. Nuo valtavat esteet, nim. kaikki lähimmäisen virheet ja huonot taipumukset olisivat raivatut rakkauden tieltä, jos siihen käytettäisiin edellä mainitsemaamme erinomaista keinoa: anteeksiantamista. Muulla tavalla emme näistä esteistä pääse.

Sen tähden Kristus usein puhuu anteeksiantamisesta. Hän sanoo, että taivaan valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka antoi palvelijalleen kymmenentuhannen leiviskän velan anteeksi, mutta joka myös tahtoi, että tämä antaisi kanssapalvelijalleen sata denaria anteeksi. Ja kun hän opetti meille rukouksen, jota meidän tulee joka päivä rukoilla, käski hän meidän sanoa: »Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme.»

Tästä näemme, että Kristus erikoisen suurella painolla teroittaa mieliimme anteeksiantamisen tärkeyttä. Anteeksiantaminen antaa ihmiselle oikeuden lähestyä Jumalaa. Ja anteeksiantaminen on langenneessa tilassamme ainoa perustus hyvään sopuun ihmisten kesken. Johannes sanoo: »Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme niin kuin hän on antanut meille käskyn.» Silloin on meillä rauha Jumalan ja veljien kanssa. Silloin on taivaan valtakunta lähestynyt meitä. Silloin on murheenlaaksossa paratiisi.

Päinvastoin, missä rakkautta ja anteeksiantamusta ei ole, vaan askarrellaan omissa synneissä, kaivetaan toisten viat ja eletään epäuskossa ja epäsovussa, siellä on helvetti maan päällä. Katso, mitkä jäytävät tuskat, pimeä sydän ja synkät kasvot, joista kuvastuu viha, kateus ja levottomuus. Sellaiset ihmisraukat ovat säälittäviä perkeleen marttyyrejä. Ja kaikki olisi kuitenkin anteeksiannolla autettavissa.

Vaikka lähimmäisesi olisi suuresti rikkonut sinua vastaan, vaikka hän olisi sinusta valehdellut, tai häväissyt sinua, niin ajattele, eiköhän Jumalalla ole tuhatta kertaa suurempia syntejä sinulle anteeksi annettava. Kristus sanoo, että lähimmäisesi rikkomukset sinua vastaan ovat sinun kaikkiin synteihisi verraten samassa suhteessa kuin sata denaria kymmeneentuhanteen leiviskään.

Etkö siis tahtoisi veljellesi antaa anteeksi hänen rikkomuksiansa, Kun Jumala antaa kaikki suuret syntisi sinulle anteeksi. Jos et tahdo antaa lähimmäisellesi anteeksi, etkä tahdo unohtaa niitä sataa denaria, niin vaadi ne häneltä, laske kaikki hänen vikansa, vihaa häntä, mutta - maksa sitten kymmenentuhatta leiviskää Herrallesi, maksa se viimeiseen ropoon. Siten Herra tuomitsee! Anna, Jumala, syntini teeksi, niin kuin minäkin annan lähimmäiselleni anteeksi Toisin ei minulla ole lupa rukoilla, kun rukouksessa Jumala lähestyn.

Sanot ehkä: »Olen niin usein antanut veljelleni anteeksi mutta hän ei lakkaa rikkomasta minua vastaan, en e jaksa hänelle antaa anteeksi.» Silloin Herra vastaa: »Minä olen vielä useammin antanut sinulle anteeksi, mutta sinä yhä rikot minua vastaan, minun täytyy myös väsyä anteeksi antamiseen.» Ihmeellinen on vastaus, jonka Pietari sai kysymykseensä: »Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan?

Enintäänkö seitsemän kertaa?» - »Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän», loppumattomasti. Tämä on sydämellesi lohdutus, sillä niin tahtoo Kristus myös sinulle antaa anteeksi, ei ainoasta seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän, siis loppumattomiin. Sillä saman, minkä hän meiltä saat sen hän itsekin tekee. Eikö tämä herätä sinussa palavaa anteeksiantamisen halua? Muuta neuvoa ja muuta apua meillä täällä elämässä ole kuin lakkaamaton anteeksianto ja niin on Kristuksen valtakunta anteeksiantamisen valtakunta.

Rakas Jeesus, sinä, joka olet kalliilla verelläsi minut ostanut, ole pyhitykseni ja autuuteni! Sytytä sydämeeni rakkautesi liekki, niin että yli kaiken rakastan sinua ja lähimmäistäni niin kuin itseäni. Amen.

CO Rosenius
https://rovasti.fi/node/288#27
jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2381

Takaisin alkuun Siirry alas

Olkaa anteeksiantavaisia Empty Vs: Olkaa anteeksiantavaisia

Viesti kirjoittaja jarrut lähetetty Ma Tammi 27, 2020 7:56 am

Ajattelen, ettei kukaan ole niin jalo sielu, että
anteeksiantaminenkaan sujuisi omin voimin ja
että se ylipäätään olisi mahdollistakaan, edes
ajatuksena, vaan se on Jumalan kanssa
käytävä prosessi, se on jokahetkinen, siitä
asti kun voi, haluaa ja pystyy edes ajattelemaan,
sitä anteeksiantamista.

On asioita, jotka ovat jättäneet meihin kuolettavia haavoja,
eikä niitä ihmisen omalla kyvyllä, halulla tai yrittämisellä
voi edes ajatella, unohtamisesta ja anteeksiantamisesta puhumattakaan.

Evankeliumi Jeesuksessa avaa pääsyn.
RAUHA, jonka Jeesus lupasi omilleen antaa,
sen, joka on ymmärrystä ylempi, antaa
mahdollisuuden.

Jesaja 26 :12
Mutta sinä, Herra, saatat meille rauhan; sillä kaikki, mitä me toimitamme, olet sinä meille antanut.

jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2381

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa