Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Terve järki (Common Sense) :: By Daymond Duck
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyEilen kello 8:39 am kirjoittaja jarrut

» Amerikka/Ukraina teki terrori-iskun Moskovaan avustajiensa kautta illuministisena '322'-päivänä tappaen ainakin 137 viatonta siviiliä konserttitalossa?![
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyEilen kello 8:24 am kirjoittaja jarrut

»  Väinö Hotti || HERRAN ODOTTAMINEN
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyTi Maalis 26, 2024 9:06 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyTi Maalis 26, 2024 8:28 am kirjoittaja Hellevi

» Profeettakoulu – oikein vai väärin?
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptySu Maalis 24, 2024 9:07 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus /Ruotsin kirkko tarjoaa okkulttista "hengen kastetta" messussa!
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptySu Maalis 24, 2024 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» Katso Ihmistä
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyPe Maalis 22, 2024 9:53 am kirjoittaja jarrut

» Jerusalemin murhenäytelmä
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyPe Maalis 22, 2024 9:45 am kirjoittaja jarrut

» Käynti tuonelan portilla
Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu EmptyPe Maalis 22, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Maaliskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kalenteri Kalenteri


Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu

Siirry alas

Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu Empty Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu

Viesti kirjoittaja jarrut Pe Kesä 06, 2014 5:52 am




Pyhä Henki ja Raamattu


He istuivat kiltisti kirkon penkissä. Ylipaimenen lampaat olivat tulleet aterialle. Heillä oli nälkä. Alipaimenena tarjosin heille á la carte -ruokalistaa. Teologian opiskelut taustatietonani olin varmasti laittanut myös reseptin pilkut ja pisteetkin oikealle paikalle. Siinä he yrittivät ihan tosissaan pureskella "oikeaoppista paperiani". Nälkä ei kuitenkaan hellittänyt. Miksi ei? Jos saisin elämäni vuodet takaisin, varmistautuisin paremmin siitä, että Sanan julistajana annan aina kuulijoille "elävää ruokaa". Vähemmän määkisivät nälissään! Mistä oikein on kysymys?


Kuinka löytää tie Jumalan yhteyteen?


Tämä on ihmiselämän tärkein kysymys koska: "Niinkuin peura halajaa vesipuroille... minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa" (Ps. 42:2,3). Jo kauan sitten Raamatun mies Job puki sanoiksi kysymyksen, joka kautta aikojen on noussut ihmisen mieleen: "Oi, jospa tietäisin, kuinka löytää Hänet." Löytää Jumala, joka on minut luonut ja saada yhteys Häneen. Hän varmaan voisi vastata syvällä sisimmässäni kaihertaviin kysymyksiin: Mistä olen tullut? Miksi yleensä olen olemassa? Mikä on minun elämäni tarkoitus? Entä sitten, kun saavun elämäni matkan pääteasemalle ja minun on pakko nousta pois tästä junasta?

Meidät luonut Jumala tahtoo, että löytäisimme yhteyden Häneen: "Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa..." (Ap. t. 17:26,27). "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan?" (Jaak. 4:5).


Älylliset pyrkimykset löytää tie Jumalan luo


Luodun ihmisen omaan järkeensä pohjautuvat yritykset saavuttaa yhteys Jumalaan ovat yhtä toivottomia kuin suohon vajonneen yritykset nostaa itsensä ylös sieltä omaan tukkaansa tarttumalla. "Kuolleen" on täysin mahdotonta oman viisautensa pohjalta saavuttaa yhteyttä "Elävään". Tällä tiellä hän voi yrittää yrittämästä päästyään. Hän voi kyllä "etsiä" – perin suosittu harrastus akateemisissa piireissä – mutta hän ei voi löytää tietä Jumalan luo. Ilman uudestisyntymistä ihminen ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa (Joh. 3:3).

Jumala ilmoittaa itsensä luonnossa


"Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata" (Job 33:14). Jumala ilmoittaa Itsensä luonnossa, mutta, "Katso, nämä ovat ainoastaan hänen tekojensa äärten häämötystä, ja kuinka hiljainen onkaan kuiskaus, jonka hänestä kuulemme! Mutta kuka käsittää hänen väkevyytensä jylinän?" (Job 26:14). "Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka sinä olet luonut, niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat..?" (Ps. 8:4). "Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja. Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle. Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi" (Ps. 19:2-4).

Kerran Thaimaassa äiti otti nuoren poikansa mukaansa ylös vuorelle. Siellä äiti palvoi temppelissä hirveännäköisiä kuvatuksia savun ja kongien kuminan keskellä. Nuori poika katseli ja kuunteli hetken, meni ulos vuorelle, nosti katseensa ylös korkeutta kohti ja sanoi: "Jumala, Sinä et voi asua tuossa pienessä savuisessa ja tunkkaisessa temppelissä. Et sinä sinne mahdu. Sinä olet jossain tuolla. Sinä olet olemassa. Ilmoita itsesi minulle." Hän kertoi myöhemmin, että vaikka se oli vain "hiljainen kuiskaus" hän sai varmuuden siitä, että Jumala on olemassa. Vuodet kuluivat, poika varttui mieheksi, hän löysi Jeesuksessa tien Jumalan yhteyteen ja hänestä tuli Sanan julistaja.


Jumala tuli luoksemme Pojassaan Jeesuksessa


"Sitten kuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa..." (Heb. 1:1-3).

Jeesus todisti jumaluutensa noustessaan ylös kuolleista. Hänessä ja Hänen kauttaan otetaan pois synti, joka on erottanut ihmisen Jumalan yhteydestä. Hän sovitti omalla verellään meidän syntimme ja poisti erottavan väliseinän Jumalan ja ihmisen väliltä.

Jeesus itse sanoi, että Hän on ainoa tie Jumalan yhteyteen. Jumala ei ole vuorella, jonne vie monta eri tietä. "Jeesus sanoi hänelle: 'Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.'" (Joh. 14:6).

Jumala ilmoittaa itsensä Sanassaan


Jumala antoi meille pyhän Sanansa, joka viitoittaa meille tien Hänen yhteyteensä ja johdattaa Jeesuksen luokse. Monet tutkivat Raamattua aivan väärällä tavalla. Tällaisista ihmisistä Jeesus itse sanoi: "Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän" (Joh. 5:39). Oletetaanpa, että suurin tarpeeni on päästä päämäärään. Luen karttaa ja linja-autojen aikatauluja. Voin tehdä sitä niin kauan, kunnes ruoho kasvaa haudallani enkä koskaan päässyt päämäärään! Minun on otettava vaarin kartasta ja aikataulusta, muuten niillä ei ole mitään tarkoitusta.

Kyllä kuollut kirjainkin jotain saa aikaan. Teologinen kikkailu korottaa ihmistä Jeesuksen sijaan. Se voi ilmetä luonnollisen ihmisen puhtaasti älyperäisenä järkikarismana. Se voi olla aivan oikeaoppista puhetta Raamattuun liittyvistä asioista. Sana sanoo, että tieto paisuttaa. Ja kun esimerkiksi salakavala itsensä korottaminen tapahtuu, tie itse jää varjoon ja jäljelle jää kartta, kirjain joka kuolettaa. Raamatun karisma on Hengen ilmenemistä Kristuksen ruumiin jäsenen kautta.

Aikamme järkikarismaatikko tarjoilee hienolle paperille painettua hyvin yksityiskohtaista á la carte -ruokalistaa nälkäisille. Eikä ihmisten nälkä tule tyydytetyksi sitä "oikeaoppista paperia" pureskelemalla. Joitakin se kyllä tyydyttää älyllisesti heidän saadessaan jopa arvosanan siitä, että osaavat laittaa reseptin pilkut ja pisteetkin oikeille paikoilleen.

Kuinka on, sinä pappi tai saarnaaja? Jos olet uudestisyntymätön akateemikko, yksinkertainen kouluja käymätön uudestisyntynyt vanhus polvillaan näkee kauemmas Jumalan valtakuntaan kuin sinä, vaikka nousisit varpaillesi. Kuinka on sinun kohdallasi? Sanot etsiväsi ja tutkit kirjoituksia, mutta et tahdo tulla Jeesuksen luokse. Nöyrry polvillesi, sillä ristin juurelta se tie alkaa.


Pyhä Henki ja Sana


Ainoastaan silloin kun Jumalan Pyhä Henki avaa Pyhät kirjoitukset, niihin pääsee sisälle. Raamattu sanoo, että "Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta" (2. Piet. 1:21). Tuon saman Hengen, joka vaikutti niissä, jotka kirjoittivat Raamatun, tulee selvittää se sinulle ja tehdä se "eläväksi". Ilman sitä seuraava Sanan kohta koskee sinua: ihmiset ovat "ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt" (Room. 1:21). Vain Pyhä Henki voi avata sydämesi silmät. Pyhä Henki on Elämän Henki. Jeesuksen tunteminen on sydämen asia. Elämäsi lähtee sydämestäsi. "Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee" (Snl. 4:23). Tämä sanankohta sulkee pois kaiken muun. Siitä mikä on ja kuka on sydämessään, määräytyy kaikki muu. Jotkut viisaat väittävät, että "aivot erittävät ajatuksia niin kuin maksa sappea". Raamatun mukaan ajatukset nousevat sydämestä ja aivot ovat koneisto, jota sydän käyttää.

Jumalan mies Oswald Chambers sanoi: "Raamatun mukaan ajatukset lähtevät sydämestä, sieltä missä Jumala tahtoo vaikuttaa. Pääsääntöisesti toteammekin, ettei Jeesus vastaa kysymyksiimme, jotka lähtevät aivoistamme. Sieltä lähtevät kysymykset ovat lähtöisin jostain kirjasta, jonka olemme lukeneet tai jostain, minkä olemme kuulleet jonkun sanovan. Sydämestämme taas nousevat ne kysymykset, ne tosi ongelmat, jotka meitä vaivaavat ja piinaavat. Niihin Jeesuksella on vastaus. Nämä kysymykset nousevat sieltä elämän keskipisteestä, sydämestä. Joskus niitä kysymyksiä on vaikea pukea sanoiksi, mutta joskus ne ovat juuri niitä kysymyksiä, jotka Jumala tahtoo selvittää."

Saakoon Pyhä Henki kirkastaa sinulle Kirjoitusten Jeesuksen, Jumalan Pojan, joka on sinunkin syntiesi Sovittaja. Hän kärsi ja kuoli sinun syntiesi vuoksi ja vain Hänen verensä voi puhdistaa sydämesi synnistä. Häntä katsellessa Hän lahjoittaa sinulle uskon. Raamattu sanoo, että "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi" ja "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään" (Room. 10:10,11). Jos olet lähtenyt järkeilyn tielle, se tie päättyy umpikujaan. Etsi vilpittömästä Elämää ja Jumala itse takaa, että löydät sen Jeesuksessa.

Lopuksi esitän sinulle yhden kysymyksen: Oletko sinä vain olemassa vai elätkö todella? Jeesus sanoi: "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." Puuttuuko sinulta Kristuksen sisäinen tunteminen?

Matti Pyykkönen

jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2750
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu Empty Vs: Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu

Viesti kirjoittaja jarrut Ke Maalis 08, 2017 9:43 am

Suosittelen luettavaksi/ jarrut
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2750
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu Empty Vs: Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu

Viesti kirjoittaja Vierailija Ti Heinä 25, 2023 7:40 am

Luettavaksi


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu Empty Vs: Matti Pyykkönen: Pyhä Henki ja Raamattu

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa