Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  ♥ Sinun luonasi on anteeksiantamus ♥
Eilen kello 3:55 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Juhani Aitomaa: Terve oppi ja ymmärrys
Eilen kello 3:12 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» KristitynFoorumi/ Juhani Aitomaa/ Uskallanko Arvioida?
Pe Tammi 13, 2017 5:02 pm kirjoittaja arkikalusto

» Juhani Aitomaa: Miksi synti ”riippuu” minussa?
Pe Tammi 13, 2017 3:28 pm kirjoittaja arkikalusto

» Susia lammasten vaatteissa
Ti Tammi 10, 2017 3:27 pm kirjoittaja miikkulainen71

»  Päivän Sana
Ti Tammi 10, 2017 11:49 am kirjoittaja jarrut

» Ceta Lehtniemi /Islamia myötäilevä kristinusko tuhoaa itsensä
Ti Tammi 10, 2017 11:23 am kirjoittaja jarrut

» BibelFocus : Jeesus – tosi Jumala ja tosi ihminen
Ti Tammi 10, 2017 11:14 am kirjoittaja jarrut

» BibelFocus : Jesus - sann Gud och sann människa!
Ti Tammi 10, 2017 10:22 am kirjoittaja jarrut

Tammikuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Tuntea Jumala

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Tuntea Jumala

Viesti  jarrut lähetetty To Syys 04, 2014 7:43 am

'

Tuntea Jumala?

Näin sanoo Herra: - Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan. Joka haluaa kerskua, kerskukoon sillä, että tuntee minut ja tietää, mitä minä tahdon. Sillä minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja. Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra.
"Aika tulee", sanoo Herra, "jolloin minä rankaisen kaikkia, joiden esinahka on ympärileikattu: Egyptiä, Juudaa, Edomia, ammonilaisia ja Moabia sekä kaikkia autiomaassa asuvia, jotka ovat leikanneet hiuksensa ohimoilta. Sydämeltään nämä kansat ovat ympärileikkaamattomia, niin kuin myös koko Israel, ja siksi minä rankaisen kaikkia niitä."'  
Jer. 9:22-25    

Lainattu Jeremian kirjan teksti kuulostaa monen korvaan Paavalin kirjoitukselta. Paavalihan kirjoittaa Toisessa Korinttilaiskirjeessä jakeessa 10:17 ehkä hieman useammin siteeratun kohdan: "Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra." Lienee siis Paavalikin tutkinut Jeremian kirjoituksia - oppinut mies kun oli. Jeremian mainitsema kerskaaminen onkin ollut menneinä vuosisatoina kompastuskivi monelle, eikä tilanne liene muuttunut meidänkään aikana. Lieneekin paikallaan katsoa tarkemmin Jeremian opetusta Herran mielen mukaisesta 'kerskaamisesta' sekä oikeasta vaelluksesta, jota Herra tahtoisi elämässämme enemmän näkevän.

Sitaatti kuuluu Jeremian kirjan toiseen osaan, joka käsittelee Jerusalemin temppeliä ja israelilaisten jumalanpalvelusta. Sana jumalanpalvelus tulee nähdä tässä yhteydessä sanan laajimmassa merkityksessä, jossa se tarkoittaa koko elämää - ei siis vain sunnuntain jumalanpalvelusta tai hartauselämän siistiä julkisivua. Tekstimme puhuu siitä, millaista vaellusta ja etenkin sydämen asennetta Jumala odottaa omiltaan.

Jeremian kirjan toisessa osassa Herra etsii kansansa parista aitoa sydämen jumalanpalvelusta muotomenojen ja itsensäkorottamisen tilalle. Monet alunperin hyvät säädökset olivat ajan saatossa menettäneet alkuperäisen tarkoituksensa, ja nyt ne palvelivat lähinnä 'hurskaiden' miesten omaa kunniaa ja ylpeyttä. Vaikka Jeremian kirja on kirjoitettu jo 626-586 eKr, niin lukemalla evankeliumien esitystä Jeesuksen ajan farisealaisuudesta saat jonkinlaisen kuvan siitä, miten sydämen jumalanpalvelus oli vääristynyt ulkoiseksi muotojumalisuudeksi jopa Herralle uskollisten joukossa.

Ensimmäinen virke 'Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan' paljastaa epäsuorasti jotain vallinneesta maailman menosta. Jeremian ajan Israel oli vahvojen, viisaiden ja rikkauden yhteiskunta. Varsinainen ongelma ei ollut se, että kansan keskuudessa oli vahvoja, viisaita ja rikkaita, vaan se, että he olivat unohtaneet keneltä olivat kaiken saaneet ja kenelle loppuviimein kunnia kuului. Viisaat pitivät asemaansa itse hankittuna ja rikkaat kuvittelivat rikastuneensa omaa paremmuuttaan.

Todellisuudessa yhteiskunnassa vallinnut aineellinen hyvä oli tullut Jumalan osoittaman rakkauden ja uskollisuuden siunauksena. Sen sijaan kansan sydämistä uskollisuus oli kadonnut - kerskatessaan saavutuksistaan ihmiset riistivät Jumalalta hänelle kuuluneen kunnian. Sydämen jumalanpalvelus oli kadonnut, jäljellä olivat jääneet vain ne muotomenot, juhlat ja riitit, jotka sopivat ihmisille itselleen. Hieman liioitellen voisikin sanoa, että Jumala oli alistettu palvelemaan ihmistä.

Millaista asennetta Jumala etsii omiensa sydämistä? Viisaiden tulee muistaa, keneltä ovat viisautensa saaneet. Rikkaiden tulee muistaa, keneltä ovat rikkautensa saaneet jne. Kaikki hyvä on viimekädessä lähtöisin yksin Jumalan luota. On suurta tyhmyyttä olla ymmärtämättä Jumalan siunauksen merkitystä omassa elämässä. Todellinen viisaus on 'tuntea Jumala ja tietää mitä hän tahtoo.' Todellinen rikkaus on 'tuntea Jumala ja tietää mitä hän tahtoo.' Todellinen vahvuus on 'tuntea Jumala ja tietää mitä hän tahtoo.'

Jumalan tunteminen ei ole vain tieto hänestä. Jos sanon tietäväni jonkun henkilön, saattaa olla, että olen tavannut hänet tai ainakin nähnyt etäältä, mutta se ei tarkoita, että voisin sanoa tuntevani hänet. Tiedän paljon ihmisiä, mutta tunnen heitä huomattavasti vähemmän. Ihmisen tunteminen on molemminpuoleista. Jos todella tunnen sinut, niin kysyttäessä sinulta kuka minä olen, tunnet sinäkin minut. Jos sinä tunnet minut, tunnen minäkin sinut. Sama pätee Jumalan tuntemiseen - se on henkilökohtaista ja molemminpuoleista. Jos minä tunnen Jumalan, Jumala tuntee minut. Jumala kyllä tietää jokaisen ihmisen, mutta tunteminen edellyttää molemminpuoleista suhdetta. Aivan kuten Jeesus itse sanoo: 'Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.', Matt. 10:32.---

http://www.kotisatama.net

jarrut

Viestien lukumäärä : 1138

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa