Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Olavi Peltola haastattelu viestikapulan vaihtuessa Kylväjässä
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyTänään kello 10:10 am kirjoittaja Stiina

»  Voiko kristityssä olla paha henki?
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyTänään kello 7:32 am kirjoittaja jarrut

» Päivän sana
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyTänään kello 6:19 am kirjoittaja jarrut

» TIEDOKSI tänään
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyEilen kello 11:15 am kirjoittaja Stiina

» Kuinka ihmeen kirkkaasti Jesaja näkikään Jeesuksen!
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyEilen kello 8:42 am kirjoittaja jarrut

» Päivän Sana! Vähäsarja
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyKe Joulu 11, 2019 10:04 am kirjoittaja Stiina

»  Uusi luterilainen kirkko Suomeen
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyKe Joulu 11, 2019 7:04 am kirjoittaja jarrut

» KANSANKIRKOLLINEN HYÖKKÄYS LUTERILAISTA TUNNUSTUKSELLISUUTTA VASTAAN
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyKe Joulu 11, 2019 6:58 am kirjoittaja jarrut

» Kysymys? !?
Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen EmptyTi Joulu 10, 2019 9:36 am kirjoittaja Vierailija

Joulukuu 2019
MaTiKeToPeLaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen

Siirry alas

Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen Empty Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen

Viesti kirjoittaja Hellevi Raitosalo lähetetty Ke Loka 21, 2015 3:51 pm

Monelle Vapaasanan foorumin lukijalle on vieläkin epäselvää, miksi täällä on mainittu nimeltä eksyttäjät ja harhaopettajat, kuten esimerkiksi ”Susia lammasten vaatteissa” ketjussa. Siinä ei pitäisi olla kristitylle Jeesuksen seuraajalle mitään epäselvyyttä, sillä eksyttäjien nimeäminen on Raamatun antama käytäntö aivan Raamatun ensisivuilta alkaen. Jotkut ovat sanoneet, että silloin kun puhutaan eksytyksestä ja vääristä opeista, niin tulee vain puhua itse asiasta, eikä henkilöiden nimiä saa / tarvitse tuoda esille. Raamattu on tästä kuitenkin eri mieltä, tuoden monessa kohden esille eksyttäjät nimeltä mainiten.

Ellei seurakunnissa ja yhteisöissä varoiteta eksyttäjistä, väärien oppien levittäjistä nimeltä mainiten, kuinka he osaisivat heitä varoa? Se on ennen kaikkea Paimenen tehtävä, varoittaa laumaa susista.

Monia kauhistuttaa, kun  kuolleistakin eksyttäjistä käytetään nimitystä harhaoppinen, mutta niin kauan, kun heidän väärät opetuksensa tavalla tai toisella vielä ”elävät,” ovat esillä, kirjoituksina, äänityksinä tai videoina ja ovat vapaasti kaikkien saatavana, ne pitää arvostella ja tutkia, niin kuin kaikkien muittenkin kirjoitukset kirjat ja muut julkaisut, se on jokaisen velvollisuus, ettei kukaan eksyisi.

Jos sinun suosikkisaarnaajasi ei nimeä eksyttäjiä, ja siksi olet joutunut hämillesi, kun täällä heidät nimetään,  tuntemasi saarnaaja tai pastori ei ehkä tunnista eksytystä. Moni iäkkäämmän polven uskovakaan ei valitettavasti osaa  erottaa oikeaa väärästä, riittää kun vain raamatusta puhutaan ja kun puhuja on saanut kansan suosion, joko näyttävällä esiintymisellä tai jollakin tittelillä tai jos hän on ihmeitten tekijä.

Jo Vanhan Testamentin aikoina esiintyi eksyttäjiä, joita vastaan Vanhan Testamentin Jumalan profeetat taistelivat Mooseksen ajoista lähtien.

Paavali mainitsee Jannessin Jambreksen, Mooseksen vastustajana.
2 Timoteuskirje 3:6-9:
Ja niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niin kuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi.
Nähtävästi tässä mainittiin tapahtumat joita 2 Mooseksen kirja 7:11,1 ja 8:6,7 jne., kuvaavat.

Mainittujen egyptiläisten noitien ja tietäjien nimiä ei ole mainittu Vanhassa Testamentissa, mutta kylläkin myöhemmässä juutalaisessa kirjallisuudessa, lähinnä targumeissa (Vanhan Testamentin aram. kään.) sekä myös kreikkalaisten ja roomalaisten kirjailijoitten kirjoituksissa. On myös ollut todisteita, että siitä on ollut apokryfinen kirjoitus, jossa on mainittu Janneksen ja Jambreksen nimet.

Apostoli Paavali käyttää näitten egyptiläisten tietäjien esiintymistä kuvaamaan väärien opettajien menettelyä. Hekin vastustavat totuutta ja eksyttävät samalla muita, mutta heidän pahuutensa ja petollisuutensa paljastuu lopulta, kuten kävi noille tietäjillekin. Edelleen Apostoli Paavalin sanoja siitä mitä eksytys ja eksyttäjät ovat, ja kuinka heidät Raamatun mukaan tunnistetaan ja kuinka heihin on suhtauduttava:

1 Timoteus kirje 6 :3 -5:
6:3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän  Herramme Jeesuksen  Kristuksen
terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä,
joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
6:5 alituisia kinasteluja niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden
menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.
6:6 Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa.
6:7 Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä;
6:8 mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.
6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin
mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.
6:10 Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja
lävistäneet itsensä monella tuskalla.
6:11 Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta
, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta.
6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu
ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
6:13 Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehotan sinua,
6:14 että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen
Kristuksen ilmestymiseen saakka,
6:15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten
Kuningas ja herrain Herra,
6:16 jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla;
jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Aamen.

Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä,
minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niin kuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on:
"Kirottu  olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän
edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -

2.Timoteuksen kirje:
3:1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja
3:2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia,
vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3:3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
3:4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
3:5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
3:6 Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien
rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
3:7 jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
3:8 Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta,
nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.

Vanha Testamentti mainitsee Bileamin Beorin pojan

5 Mooses 23:4
4 Mooses 31:8
Bileamista puhutaan myös UT:ssa varoittavana esimerkkinä siitä kuinka
hankitaan aineellista voittoa profeetan lahjan avulla,¨
2Pietari 2:15 Juuda 11, sekä ansojen virittämisestä Jumalan kansalle,
Ilmestyskirja 2-14  Bileamin tie Bileamin eksytys'

Nehemia puhuu eksyttävistä profeetoista

2:18 Ja minä kerroin heille, kuinka minun Jumalani hyvä käsi oli
ollut minun päälläni ja myös mitä kuningas oli minulle sanonut.
Niin he sanoivat: "Nouskaamme ja rakentakaamme." Ja he saivat
rohkeuden käydä käsiksi tähän hyvään työhön.

2:19 Mutta kun hooronilainen Sanballat ja ammonilainen virkamies
Tobia ja arabialainen Gesem
sen kuulivat, pilkkasivat he meitä,
osoittivat meille halveksumistaan ja sanoivat: "Mitä te siinä teette?
Kapinoitteko te kuningasta vastaan?

6:10 Minä menin Semajan, Delajan pojan, Mehetabelin
pojanpojan,
taloon, hänen ollessaan eristettynä.
Hän sanoi: "Menkäämme yhdessä Jumalan temppeliin,
temppelisaliin, ja sulkekaamme temppelisalin ovet.
Sillä he tulevat tappamaan sinua; yöllä he tulevat ja tappavat sinut."

6:11 Mutta minä vastasin: "Pakenisiko minunlaiseni mies?
Tahi kuinka voisi minunlaiseni mies mennä temppeliin ja
kuitenkin jäädä eloon? Minä en mene."

6:12 Minä näet ymmärsin, ettei Jumala ollut häntä lähettänyt,
vaan että hän oli lausunut minulle sen ennustuksen siitä syystä,
että Tobia ja Sanballat olivat palkanneet hänet:

6:13 hänet oli palkattu siinä tarkoituksessa, että minä peljästyisin
ja menettelisin sillä tavalla ja niin tekisin syntiä; siitä he saisivat
panettelun aiheen, häväistäkseen minua.

6:14 Muista, Jumalani, Tobiaa ja Sanballatia näiden
heidän tekojensa mukaan, niin myös naisprofeetta
Nooadjaa
ja muita profeettoja, jotka minua peloittelivat.

Varoituksia Uusi Testamentti:
Matt 16:6 Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa
fariseusten ja saddukeusten hapatusta".

Matt 23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja
mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä
helvetin lapsen, kahta vertaa  pahemman, kuin te itse olette!

2 Tim 4:
14 Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava
hänelle hänen tekojensa mukaan.

15 Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.

1 Tim 1:
18  Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi, poikani Timoteus,
aikaisempien, sinusta lausuttujen
ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun,

19 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet
ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.

20 Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut
saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.

Aposolien teot 13: 6-11;
13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti,
tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan,
jonka nimi oli Barjeesus.

13:7 Hän oleskeli käskynhaltijan, Sergius Pauluksen, luona,
joka oli ymmärtäväinen mies. Tämä kutsui luoksensa Barnabaan
ja Sauluksen ja halusi kuulla Jumalan sanaa.

13:8 Mutta Elymas, noita - sillä niin tulkitaan hänen nimensä – vastusti
heitä, koettaen kääntää käskynhaltijaa pois uskosta.

13:9 Niin Saulus, myös Paavaliksi kutsuttu,
täynnä Pyhää Henkeä loi katseensa häneen

13:10 ja sanoi: "Voi sinua, joka olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä,
sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa
vääristelemästä Herran suoria teitä?

13:11 Ja nyt, katso, Herran käsi on sinun päälläsi, ja sinä tulet sokeaksi
etkä aurinkoa näe säädettyyn aikaan asti." Ja heti lankesi hänen päällensä
synkeys ja pimeys, ja hän kävi ympäri ja etsi taluttajaa.  

´Tiit 1:
10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla
sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.

Ilm. 2:6
Mutta se sinulla on, että sinä vihaat nikolaiittain tekoja, joita myös minä vihaan.
(Tarkoittaa sellaista kristillisyyttä joka haluaa itse hallita ja olla itsenäinen ja vapaa
tekemään sitä mikä on syntiä/ Hengen ja lihan vapaus jossa hengellä palvellaan
Jumalaa ja lihalla syntiä)

Ilmestyskirja:
2:20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista,
Iisebeliä,
(Isebel - epäjumalan palvoja)joka sanoo itseään profeetaksi
ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään
epäjumalille uhrattua.

Lopuksi

Matteus
24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

Matteus
7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi

Tässä ei nyt ole kysymys mistä tuomitsemista tahansa,
vaan siitä tuomitsemisesta joka tapahtuu kristityn lähimmäisen rakkauden välttämättömyydestä ja Rakkaudesta Totuuten, Jumalan Sanaan Jeesukseen Kristukseen. Sillä oikea tuomitseminen joka tapahtuu ihmisen yhteiskunnalisen tai kristillisen vakaumuksen perusteella ei ole kiellettyä. Se on päin vastoin käsky, joka on kristittyjen velvollisuus.

Johannes:
7:24 Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio.

1Tessalonikalais kirje
5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

1.Johanneksen kirje:
4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta;
sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Päivitettty 2019.01.11

Viimeinen muokkaaja, Hellevi Raitosalo pvm Pe Tammi 11, 2019 10:02 am, muokattu 4 kertaa
Hellevi Raitosalo
Hellevi Raitosalo

Viestien lukumäärä : 423

Takaisin alkuun Siirry alas

Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen Empty Vs: Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen

Viesti kirjoittaja jarrut lähetetty Ke Loka 21, 2015 11:17 pm

On hyvä muistuttaa, ettei tuomitseminen ja arvostelu koske ihmistä itseään, vaaan hänen opetuksiaan ja toimintaansa.
Arvosteleminen ei ole Pyhän Hengen pilkkaamista, vaikka arvostelun kohteeksi joutunut suutuksissaan niin sanookin.
Olemme jokainen vajavaisia ja  voimme erehtyä, mutta kun eksyksissä olemista aletaan puolustella
ja sen varaan rakennetaan oma hengellinen imperiumi, ja sen kautta havitellaan rikkautta ja valtaa ja mainetta,
niinkuin nämä äärikarismaatikot tekevät, saadaan suurta vahinkoa aikaan.

Jos kiinnostaa kannattaa lukea
UUSI VIINI JUOVUTTAA
http://www.kristitynfoorumi.fi/pdf/uvj.pdf
jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2317

Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen Empty Teille jotka pyysitte tätä ketjua

Viesti kirjoittaja jarrut lähetetty To Huhti 14, 2016 10:05 pm

Nostan pyynnöstä tämän esille.

Samalla mainitsen, että oikeassa yläkulmassa on pieni suorakaiteen muotoinen lokero,
jonka yläpuolella lukee : HAKU
Siihen voi kirjoittaa mitä etsii, ettei tarvitse odottaa ennenkuin
tänne joku tulee auttamaan.
Ei se mitään vaikka apua pyydetään, sitä vartenhan
täällä moderaattori ollaan, mutta meinaan vaan että
pikemmin löytyy!
jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2317

Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen Empty Vs: Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen

Viesti kirjoittaja mummikainuusta lähetetty Su Kesä 12, 2016 2:02 pm

On hyvä, että vääristä opeista ja opettajista varoitetaan ja myös kerrotaan, missä ne ovat menneet vikaan. Monella uskovalla on jo perustassa ongelmia, koska heidät on vähitellen viety vääriin oppeihin. Niin kävi itsellenikin.
On hyvä, että voi myös todeta, että joku muukin on todennut jonkun vääräksi opettajaksi tai huomannut jonkun väärän opin. Ja myös kertoo, missä on menty vikaan.

mummikainuusta

Viestien lukumäärä : 5

Viesti kirjoittaja Hellevi Raitosalo lähetetty Ma Kesä 13, 2016 3:01 pm

@mummikainuusta kirjoitti:On hyvä, että vääristä opeista ja opettajista varoitetaan ja myös kerrotaan, missä ne ovat menneet vikaan. Monella uskovalla on jo perustassa ongelmia, koska heidät on vähitellen viety vääriin oppeihin. Niin kävi itsellenikin.
On hyvä, että voi myös todeta, että joku muukin on todennut jonkun vääräksi opettajaksi tai huomannut jonkun väärän opin. Ja myös kertoo, missä on menty vikaan.

"Monella uskovalla on jo perustassa ongelmia, koska heidät on vähitellen viety vääriin oppeihin. Niin kävi itsellenikin. "

Näin oli minunkin kohdallani. Monessa suomalaisessa helluntaiseurakunnassa opetus oli/on kovasti lakipitoista. Armon sanomaa
ei saatu kuulla muulloin kuin Mauri Vikstenin viereraillessa meidän seurakunnassa, ja hänen puhekasettinsa joita me
tilasimme  missä vain hän oli sielunhoitoseminaareja pitänyt, antoi sitä evankeliumin todellista Armon sanomaa, joka
muuten olisi kokonaan puuttunut.  Meitä lampaita kiellettiin käymästä muualla kuin oman seurakunnan kokouksissa,
joten Vikstenin vierailut olivat aina tervetulleita tilaisuuksia.

Itse eksyin 80-luvulla UskonSanan (LivetsOrd) raamattukouluun, joka oli niitä ensimmäisiä heidän pitämiään ramaamattukouluja
paikkakunnallani.  Siihen aikaan oli riivaajien ulosajamisopit juuri päässeet vauhtiin, ja koko touhu kokonaisuudessaankin
oli niin hämmästyttävää, ettei sitä olisi uskonut todeksi, jos ei itse olisi omin silmin nähnyt.  Raamatun  Sanan ja Jumalan
Hengen antaman ymmärryksen valaisemana lähdin sieltä pois, heti kun sain sydämmeeni varmistuksen että se touhu siinä
raamattukoulussa ei ollut Raamatun mukaista, ja Jeesuksen evankeliumin ilosanoma ei ollut ensisijalla, vaan ihmisopit ja
ihmeet ja ihmisten koroittaminen.

Päätin silloin, että en voi olla hiljaa kun olin ymmärryksen saanut ja opin tunnistamaan väärennökset.
Tänäpäivänä eksytys vain lisääntyy ja pahenee, eikä  monikaan enää halua kuulla väärennöksistä ja väärentäjistä,
mutta niinkuin Apostoli Paavali neuvoi nuorta Timoteusta, niin se Sana on tullut minulle tärkeäksi:

2.Timoteuksen kirje:
4:1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella
pitkämielisyydellä ja opetuksella.
4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan
korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
4:5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ,
toimita virkasi täydellisesti.
Hellevi Raitosalo
Hellevi Raitosalo

Viesti kirjoittaja mummikainuusta lähetetty Ma Kesä 13, 2016 4:56 pm

On mukava kuulla, että on muitakin kuin minä, joka on eksynyt näihin vääriin oppeihin.

Taisi olla tältä sivustolta lista opettajista, jotka ovat harhaopettajia, joka sai silmäni lopullisesti avautumaan kuinka syvässä eksytyksessä me olemme.

Olen aika yksinään näiden ajatusteni ja "löytöjeni" kanssa. Saan aikaan ihmetystä, kun en halua mennä läheskään kaikkia julistajia kuuntelemaan. Olen siis "tiukkapipoinen". Mutta en yksinkertaisesti halua kuunnella väärää opetusta, koska tiedän, että sieltä jää aina jotain ongelmallista aivojen sopukoihin. Ihan viime kuukausien aikana olen löytänyt näitä "vanhoja" eksyttäviä oppeja ajatusmaailmastani. Ja se on aika pelottavaa. Siksi en halua kaikkia ja kaikkea kuunnella.

Mark. 13:21. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus' tai 'Katso, tuolla', älkää uskoko,
22. sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee. He tekevät tunnustekoja ja ihmeitä eksyttääkseen, jos mahdollista, valitutkin.
23. Olkaa siis varuillanne! Minä olen ennalta ilmoittanut teille kaiken."

Luuk. 21:8. Hän vastasi: "Varokaa, ettei teitä eksytetä! Monet tulevat minun nimessäni ja sanovat: 'Minä se olen' ja 'Aika on lähellä.' Älkää menkö heidän perässään!

mummikainuusta

Viestien lukumäärä : 5

Viesti kirjoittaja Hellevi Raitosalo lähetetty Ti Kesä 14, 2016 7:30 am

Uskon että aika moni sisimmässään ymmärtää että lukuisten puhujien opetukset eivät ole
sitä mitä pitäisi, mutta ei uskalleta edes keskustella asiasta toisten kanssa, ettei jouduta silmälläpidon alaiseksi.

Ihmttelen myöskin näitä helluntaiherätyksen sääntöjä, ovatko ne Raamatun totuuden ja Hengen mukaisia?
En vain itse ole koskaan löytänyt kohtaa, missä Jumala pakoittaisi yhtään mihinkään vaan päinvastoin-jos tahdon.
Totuuden Henki kun puuttuu, mitä merkitystä säännöillä ja pykälillä silloin on;
nehän pikemminkin edistävät pelon ja ja eksytyksen lisääntymistä kun ei saa kyseenalaistaa, ei saa arvostella, vaan
pitää olla samaa mieltä kaikesta.

SOVITUS
Sitoudumme antamaan kaikille sydämestämme anteeksi.
Sitoudumme puhumaan hyvää toisistamme.

YHTEYS
Sitoudumme lujittamaan uskovien ja seurakuntien välistä yhteyttä.
Sitoudumme tukemaan omien yhteistyöjärjestöjemme toimintaa.

VAPAUS
Sitoudumme edistämään armon ilmapiiriä.
Sitoudumme kunnioittamaan vapautta mm. hengellisen musiikin tyyleissä
ja seurakuntien järjestäytymismuodoissa.

YDINTEHTÄVIÄMME
Sitoudumme etsimään Pyhän Hengen uudistusta rukouksessa ja paastossa.
Haluamme voittaa sieluja ja laajentaa työtämme Suomessa ja ulkomailla.
Haluamme yhdessä osoittaa lähimmäisenrakkautta ja vastata kärsivien lähimmäistemme hätään.

TUEMME YHTEISTYÖJÄRJESTÖJÄMME
Aikamedia/Ristin Voitto, Avainmedia,
Elämä ja Valo, Evankelistakoti,
Fida International, Helluntaiseurakuntien Musiikki,
HELP, Kaikille Luoduille säätiö,
Iso Kirja, KAN, Suomen Helluntaikirkko,
Suomen Helluntaikuurojen lähetys, Vapaa Sisälähetys.

Helluntaiherätyksen neuvoa-antavat vanhimmat.

Hellevi Raitosalo
Hellevi Raitosalo

Viesti kirjoittaja Hellevi Raitosalo lähetetty Ma Huhti 24, 2017 10:09 am

@Hellevi Raitosalo kirjoitti:Monelle Vapaasanan foorumin lukijalle on vieläkin epäselvää, miksi täällä on mainittu nimeltä eksyttäjät ja harhaopettajat, kuten esimerkiksi ”Susia lammasten vaatteissa” ketjussa. Siinä ei pitäisi olla kristitylle Jeesuksen seuraajalle mitään epäselvyyttä, sillä eksyttäjien nimeäminen on Raamatun antama käytäntö aivan Raamatun ensisivuilta alkaen. Jotkut ovat sanoneet, että silloin kun puhutaan eksytyksestä ja vääristä opeista, niin tulee vain puhua itse asiasta, eikä henkilöiden nimiä saa / tarvitse tuoda esille. Raamattu on tästä kuitenkin eri mieltä, tuoden monessa kohden esille eksyttäjät nimeltä mainiten.

Ellei seurakunnissa ja yhteisöissä varoiteta eksyttäjistä, väärien oppien levittäjistä nimeltä mainiten, kuinka he osaisivat heitä varoa? Se on ennen kaikkea Paimenen tehtävä, varoittaa laumaa susista.

Monia kauhistuttaa, kun  kuolleistakin eksyttäjistä käytetään nimitystä harhaoppinen, mutta niin kauan, kun heidän väärät opetuksensa tavalla tai toisella vielä ”elävät,” ovat esillä, kirjoituksina, äänityksinä tai videoina ja ovat vapaasti kaikkien saatavana, ne pitää arvostella ja tutkia, niin kuin kaikkien muittenkin kirjoitukset kirjat ja muut julkaisut, se on jokaisen velvollisuus, ettei kukaan eksyisi.

Jos sinun suosikkisaarnaajasi ei nimeä eksyttäjiä, ja siksi olet joutunut hämillesi, kun täällä heidät nimetään,  tuntemasi saarnaaja tai pastori ei ehkä tunnista eksytystä. Moni iäkkäämmän polven uskovakaan ei valitettavasti osaa  erottaa oikeaa väärästä, riittää kun vain raamatusta puhutaan ja kun puhuja on saanut kansan suosion, joko näyttävällä esiintymisellä tai jollakin tittelillä tai jos hän on ihmeitten tekijä.

Jo Vanhan Testamentin aikoina esiintyi eksyttäjiä, joita vastaan Vanhan Testamentin Jumalan profeetat taistelivat Mooseksen ajoista lähtien.

Paavali mainitsee Jannessin Jambreksen, Mooseksen vastustajana.
2 Timoteuskirje 3:6-9:
Ja niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niin kuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi.
Nähtävästi tässä mainittiin tapahtumat joita 2 Mooseksen kirja 7:11,1 ja 8:6,7 jne., kuvaavat.

Mainittujen egyptiläisten noitien ja tietäjien nimiä ei ole mainittu Vanhassa Testamentissa, mutta kylläkin myöhemmässä juutalaisessa kirjallisuudessa, lähinnä targumeissa (Vanhan Testamentin aram. kään.) sekä myös kreikkalaisten ja roomalaisten kirjailijoitten kirjoituksissa. On myös ollut todisteita, että siitä on ollut apokryfinen kirjoitus, jossa on mainittu Janneksen ja Jambreksen nimet.

Apostoli Paavali käyttää näitten egyptiläisten tietäjien esiintymistä kuvaamaan väärien opettajien menettelyä. Hekin vastustavat totuutta ja eksyttävät samalla muita, mutta heidän pahuutensa ja petollisuutensa paljastuu lopulta, kuten kävi noille tietäjillekin. Edelleen Apostoli Paavalin sanoja siitä mitä eksytys ja eksyttäjät ovat, ja kuinka heidät Raamatun mukaan tunnistetaan ja kuinka heihin on suhtauduttava:

1 Timoteus kirje 6 :3 -5:
6:3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän  Herramme Jeesuksen  Kristuksen
terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä,
joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
6:5 alituisia kinasteluja niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden
menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.
6:6 Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa.
6:7 Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä;
6:8 mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.
6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin
mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.
6:10 Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja
lävistäneet itsensä monella tuskalla.
6:11 Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta
, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta.
6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu
ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
6:13 Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehotan sinua,
6:14 että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen
Kristuksen ilmestymiseen saakka,
6:15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten
Kuningas ja herrain Herra,
6:16 jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla;
jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Aamen.

Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä,
minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niin kuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on:
"Kirottu  olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän
edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -

2.Timoteuksen kirje:
3:1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja
3:2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia,
vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3:3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
3:4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
3:5 heissä on jumalisuudenulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
3:6 Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien
rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja,
3:7 jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.
3:8 Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta,
nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä.

Vanha Testamentti mainitsee Bileamin Beorin pojan

5 Mooses 23:4
4 Mooses 31:8
Bileamista puhutaan myös UT:ssa varoittavana esimerkkinä siitä kuinka
hankitaan aineellista voittoa profeetan lahjan avulla,¨
2Pietari 2:15 Juuda 11, sekä ansojen virittämisestä Jumalan kansalle,
Ilmestyskirja 2-14  Bileamin tie Bileamin eksytys'

Nehemia puhuu eksyttävistä profeetoista

2:18 Ja minä kerroin heille, kuinka minun Jumalani hyvä käsi oli
ollut minun päälläni ja myös mitä kuningas oli minulle sanonut.
Niin he sanoivat: "Nouskaamme ja rakentakaamme." Ja he saivat
rohkeuden käydä käsiksi tähän hyvään työhön.

2:19 Mutta kun hooronilainen Sanballat ja ammonilainen virkamies
Tobia ja arabialainen Gesem
sen kuulivat, pilkkasivat he meitä,
osoittivat meille halveksumistaan ja sanoivat: "Mitä te siinä teette?
Kapinoitteko te kuningasta vastaan?

6:10 Minä menin Semajan, Delajan pojan, Mehetabelin
pojanpojan,
taloon, hänen ollessaan eristettynä.
Hän sanoi: "Menkäämme yhdessä Jumalan temppeliin,
temppelisaliin, ja sulkekaamme temppelisalin ovet.
Sillä he tulevat tappamaan sinua; yöllä he tulevat ja tappavat sinut."

6:11 Mutta minä vastasin: "Pakenisiko minunlaiseni mies?
Tahi kuinka voisi minunlaiseni mies mennä temppeliin ja
kuitenkin jäädä eloon? Minä en mene."

6:12 Minä näet ymmärsin, ettei Jumala ollut häntä lähettänyt,
vaan että hän oli lausunut minulle sen ennustuksen siitä syystä,
että Tobia ja Sanballat olivat palkanneet hänet:

6:13 hänet oli palkattu siinä tarkoituksessa, että minä peljästyisin
ja menettelisin sillä tavalla ja niin tekisin syntiä; siitä he saisivat
panettelun aiheen, häväistäkseen minua.

6:14 Muista, Jumalani, Tobiaa ja Sanballatia näiden
heidän tekojensa mukaan, niin myös naisprofeetta
Nooadjaa
ja muita profeettoja, jotka minua peloittelivat.

Varoituksia Uusi Testamentti:
Matt 16:6 Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa
fariseusten ja saddukeusten hapatusta".

Matt 23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja
mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä
helvetin lapsen, kahta vertaa  pahemman, kuin te itse olette!

2 Tim 4:
14 Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava
hänelle hänen tekojensa mukaan.

15 Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.

1 Tim 1:
18  Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi, poikani Timoteus,
aikaisempien, sinusta lausuttujen
ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun,

19 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet
ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.

20 Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut
saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.

Aposolien teot 13: 6-11;
13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti,
tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan,
jonka nimi oli Barjeesus.

13:7 Hän oleskeli käskynhaltijan, Sergius Pauluksen, luona,
joka oli ymmärtäväinen mies. Tämä kutsui luoksensa Barnabaan
ja Sauluksen ja halusi kuulla Jumalan sanaa.

13:8 Mutta Elymas, noita - sillä niin tulkitaan hänen nimensä – vastusti
heitä, koettaen kääntää käskynhaltijaa pois uskosta.

13:9 Niin Saulus, myös Paavaliksi kutsuttu,
täynnä Pyhää Henkeä loi katseensa häneen

13:10 ja sanoi: "Voi sinua, joka olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä,
sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa
vääristelemästä Herran suoria teitä?

13:11 Ja nyt, katso, Herran käsi on sinun päälläsi, ja sinä tulet sokeaksi
etkä aurinkoa näe säädettyyn aikaan asti." Ja heti lankesi hänen päällensä
synkeys ja pimeys, ja hän kävi ympäri ja etsi taluttajaa.  

´Tiit 1:
10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla
sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.

Ilm. 2:6
Mutta se sinulla on, että sinä vihaat nikolaiittain tekoja, joita myös minä vihaan.
(Tarkoittaa sellaista kristillisyyttä joka haluaa itse hallita ja olla itsenäinen ja vapaa
tekemään sitä mikä on syntiä/ Hengen ja lihan vapaus jossa hengellä palvellaan
Jumalaa ja lihalla syntiä)

Ilmestyskirja:
2:20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista,
Iisebeliä,
(Isebel - epäjumalan palvoja)joka sanoo itseään profeetaksi
ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään
epäjumalille uhrattua.

Lopuksi

Matteus
24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

Matteus
7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi

Tässä ei nyt ole kysymys mistä tuomitsemista tahansa,
vaan siitä tuomitsemisesta joka tapahtuu kristityn lähimmäisen rakkauden välttämättömyydestä ja Rakkaudesta Totuuten, Jumalan Sanaan Jeesukseen Kristukseen. Sillä oikea tuomitseminen joka tapahtuu ihmisen yhteiskunnalisen tai kristillisen vakaumuksen perusteella ei ole kiellettyä. Se on päin vastoin
käsky, joka on kristittyjen velvollisuus.

Johannes:
7:24 Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio.

1Tessalonikalais kirje
5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

1.Johanneksen kirje:
4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta;
sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Vaikka enemmistö on jostakin eksyttäjä puhujasta/ puhujista samaa mieltä, ja pitää heitä Jumalan asialla olevana, ei se merkitse mitään, sillä ei enemmistö enää tänä päivänä ole oikeassa. Ei enemmistö ole enää terveessä Jeesuksen opetuksessa, vaan  eksyttäjät ja eksyneet ovat itse se enemmistö.

1 Kuningasten kirjan aikana Vanhassa testamentissa mainitaan, että silloin  oli epäjumalan palvelijoitten määrä
enemmistönä, Jumalan Profeetta Eliaa vastaan. Elia yksin oli Jumalan oikea palvelija kun taas 850 väärää
profeettaa oli epäjumalan palvojia.

1Kun. 18:19
"Mutta lähetä nyt kokoamaan kaikki Israel minun luokseni Karmel-vuorelle,
sekä neljäsataa viisikymmentä Baalin profeettaa ja neljäsataa Aseran profeettaa,
jotka syövät Iisebelin pöydästä."

Profeeta Jeremia aikana väärät profeetat olivat enemmistö.
Ajattele, mitä tänään on, ovatko ajat parantuneet?
Ei, ei, ole aika parantunut, vaan pahentunut.
Elian aikana oli yksi Jumalan mies 850 väärää
profeettaa vatsaan, mieti, mikä tilanne on tänään.

Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa:

7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!',
pääse taivasten valtakuntaan,
vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra,
emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun
nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta
tehneet monta voimallista tekoa?'

7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan
teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

Hellevi Raitosalo
Hellevi Raitosalo

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa