Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
Maaliskuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Onko Jumala ”pahantekijä”?

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Viesti  jarrut lähetetty Pe Loka 30, 2015 8:29 am

1.Kun.17

Elia oli pelastanut Sarpatin lesken ja tämän pojan nälkäkuolemasta ja asettunut heidän pieneen
mökkiinsä asumaan. Eräänä päivänä poika sai sairauskohtauksen ja heitti henkensä. Äidillä ei ollut
enää   ketään,   kenen   vuoksi   elää.   Tuskansa   keskeltä   hän   alkoi   syyttää   vierastaan
lapsensa kuolemasta:  

"Pitikö sinun sekaantua minun elämääni, Jumalan mies! Pitikö sinun tulla tänne
vetämään minun syntini esiin ja tappamaan poikani!"  Nainen ajatteli, että profeetta oli pelkällä
läsnäolollaan kiinnittänyt Jumalansa huomion hänen pieneen mökkiinsä – onnettomuudeksi sen
asukkaille.

Lesken sydäntä painoi selvästi jokin synti. Omatunto huusi hänelle: silloin ja silloin sinä teit
väärin, ja siksi lapsesi täytyi kuolla. Mutta koska nainen ei jaksanut kantaa syyllisyyttään itse, hän
teki sen Elian syyksi. Tämä ei ryhtynyt riitelemään äidin kanssa, vaan pyysi tältä rauhallisesti:
"Anna poika minulle." Hän otti pojan lesken sylistä, kantoi hänet huoneeseensa talon katolle ja laski
hänet vuoteelleen.

Sitten profeetta ei ollutkaan enää tyyni ja rauhallinen. Ei, hän huusi päin Jumalan kasvoja
syytöksen: "Herra, minun Jumalani, oletko tehnyt niin pahoin tätä leskeä kohtaan, jonka vieraana
minä olen, että olet surmannut hänen poikansa?"  Ei puuttunut paljoa, ettei Elia olisi nimittänyt
Jumalaa pahantekijäksi. Hänellä ei ollut epäilystäkään siitä, kuka pojan oli surmannut: ei Saatana,
ei sattuma, ei virus, vaan Herra itse.

Nykyään on paljon kristittyjä, jotka eivät usko Jumalan tekevän
tällaista   ”pahaa”   yhdellekään   ihmiselle.   Kaikki   onnettomuudet  
ovat   heidän   mielestään   joko paholaisen tai sattuman syytä.

Uskovan ei siis tarvitse ottaa kaikkia kärsimyksiään Herran kädestä.

Mutta mitä olisi tapahtunut, jos Elia olisi uskonut Jumalaan, joka antaa omilleen vain hyvältä
tuntuvia asioita? Silloin hän olisi joutunut kysymään, miksei Herra estänyt pojan kuolemaa, jos
kerran on kaikkivaltias? Eikö tämä ehkä välittänyt perheestä, joka oli ottanut lainsuojattoman
profeetan suojiinsa? Vai eikö hän pystynyt estämään pojan kuolemaa?

Ja jos Herra kerran pesi kätensä koko asiasta, niin kenelle Elia voisi esittää valituksensa?
Saatanalleko vai virukselle? Ja kenen puoleen hänen pitäisi kääntyä  apua saadakseen?
Kannattaako  sellaista  jumalaa  yleensä rukoilla, joka kyllä on kiltti mutta voimaton?
Huomaamme, ettei oppi ”kiltistä jumalasta” ratkaise kärsimyksen ongelmaa, vaan päinvastoin
tuo roppakaupalla lisää vastaamattomia kysymyksiä.

Moni kristitty soveltaa tätä oppia myös maailman katastrofeihin.
Niin, kuka se siis olikaan, joka lähetti Japaniin tsunamin 11.3.2011? Oliko se
Jumala, Saatana vai sattuma? Jos Jumala ei tahtonut tuon kauhean katastrofin tapahtuvan, niin
miksei hän sitten estänyt sitä? Eikö hän raukkaparka huomannut ajoissa tsunamin tuloa vai eikö
hänellä ollut voimia sen pysäyttämiseen?

Se Herra, johon Elia uskoi, ei ollut mikään kiltti pikku jumala. Ei, hän oli kaikkivaltias taivaan
ja maan Luoja, joka luo yhtä hyvin valon kuin pimeyden ja tuottaa sekä onnen että onnettomuuden
(Jes.45:7). Profeetan ei totisesti tarvinnut miettiä kahta kertaa, mihin osoitteeseen hän valituksensa
osoittaisi.

Ja ihme tapahtui! Herra kuuli Elian avunhuudon ja antoi kuolleen pojan herätä henkiin.
Vahurskaan rukous voi paljon, vaikka tämä puolittain syyttäisikin Jumalaansa ”pahantekijäksi”.
Raamatun ensimmäinen kuolleista herättäminen tapahtui siis Baalia palvovan pakanakansan jäsenelle.
Itse asiassa Sarpatin pojan henkiin herääminen on Jumalan oman Pojan ylösnousemuksen ennakokuva
Vanhassa testamentissa.

Pojan paluu elämään ei ollut tapahtunut äidin uskon tähden, vaan hänen vähäisestä uskostaan
huolimatta. Jollei leski olisi menettänyt lastaan, eivät hänen syntinsä olisi nousseet häntä
vaivaamaan, eikä hän ehkä koskaan olisi uskonut niitä anteeksi. Ansioton armo kirkastui Sarpatin leskelle
hänelle vasta hänen lapsensa kuoltua. Näin Herra käänsi tuon pienen perheen tragedian heidän
suurimmaksi siunaukseksi.

Niin hän voi tehdä sinunkin kohdallasi, hyvä lukijani. Etkö sinäkin ole joskus huutamalla
huutanut Herran puoleen ”synteihinsä kuolleen” poikasi tai tyttäresi tähden? Etkö ole mielessäsi
syyttänyt Jumalaa siitä, ettei hän estänyt lastasi lähtemästä pahoille teille? Tiedä, että jokainen
rukouksesi on taivaassa kuultu yhtä varmasti kuin Elian rukouskin siellä kuultiin. Kerran saat sinäkin
sanoa Tuhlaajapojan isän tavoin: ”Minun poikani/tyttäreni oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli
kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.” (Lk.15:24.)

Mailis Janatuinen
(Lainattu ja lyhennelty kirjasta
Valtakunta etsii taistelijoita. Elia Tisbeläinen)
http://ilosanomapiiri.fi/mailis/opet/onkojp.pdf

jarrut

Viestien lukumäärä : 1200

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Onko Jumala ”pahantekijä”?

Viesti  jarrut lähetetty Pe Loka 30, 2015 8:54 am

"Uskovan ei siis tarvitse ottaa kaikkia kärsimyksiään Herran kädestä."

Jäin miettimään tuota kohtaa. Lähetyssaarnaajan sanoja.

Ihmettelen myös Jumalan miehen Elian suuttumista Jumalalle,
koska olettaisi hänen suurena Jumalan profeettana tunteva Herransa!

Kuitenkin perhettä kohtasi suuri siunaus, juuri pojan kuoleman kautta,
Jumala näytti naiselle hänen syntinsä.

Ajattelen, että Mailiksen kommentti, ettei tarvitse ottaa kaikkia kärsimyksiäkään Herran kädestä,
samoin kuin Elian suuttumuskin, kuinka niissä tulee julki tavallisen ihmisen inhimillisyys!

Jumala on kaikkivaltias, hän näkee ja tietää kaikki!

Oma Äitini sairastui parantumattomaan sairauteen vanhoilla päivillään.
Se oli kova pala ihmiselle, joka oli aina ollut terve ja tehokas.
Kuinka  Jumala voi vanhalle ihmiselle sallia näin kauheaa sairautta,
hän murehti ääneensä.

Ei Jumala ole kiltti-jumala. JUMALA on PYHÄ ja oikeudenmukainen, eikä
Hän siedä syntiä. Hän näkee jokaisen ihmisen ja tuntee  sydämien
salatuimmatkin lokerot.

Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa,
ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

jarrut

Viestien lukumäärä : 1200

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa