Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» silloin kun on
Tänään kello 7:49 am kirjoittaja jarrut

» Uskontojen uhrien tuki ry/Vertaistukiryhmät
Tänään kello 6:47 am kirjoittaja jarrut

» Paavo Hiltunen / Temmataanko serakunta todellakin pois?
Eilen kello 8:28 am kirjoittaja jarrut

» Paavo Hiltunen / Uusi maailmanjärjestys
Eilen kello 8:25 am kirjoittaja jarrut

» Paavo Hiltunen /Huonot ihmissuhteet
Eilen kello 8:23 am kirjoittaja jarrut

» Paavo Hiltunen /Lopunajan seurakunta
Eilen kello 8:20 am kirjoittaja jarrut

» Maailmanhallitus horisontissa (A World Government On The Horizon)
Ma Heinä 17, 2017 4:27 pm kirjoittaja arkikalusto

» Seurakunnan oikeudesta ja vallasta arvostella kaikkea oppia
Ma Heinä 17, 2017 6:50 am kirjoittaja jarrut

» Jouko Nieminen:Raamattuopetus oppien arvioimisesta ja henkien koettelemisesta
Ma Heinä 17, 2017 6:46 am kirjoittaja jarrut

Heinäkuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Luther: Mannaa Jumalan lapsille / En minä teidän tähtenne, israelilaiset, tee sitä minkä teen./

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Luther: Mannaa Jumalan lapsille / En minä teidän tähtenne, israelilaiset, tee sitä minkä teen./

Viesti  jarrut lähetetty Su Joulu 06, 2015 7:57 am

Luther: Mannaa Jumalan lapsille

En minä teidän tähtenne, israelilaiset, tee sitä minkä teen. Minä teen sen pyhän nimeni tähden, jonka te olette tahranneet, minkä kansojen keskelle olettekin joutuneet (Hes. 36:22).

Tämä ankara ukonisku kohdistuu meidän ansioihimme, niin ettemme kerskaisi pelastaneemme itse itseämme synnistä ja että Herra muka olisi osoittanut meitä kohtaan hyvyyttään ja julistuttanut meille evankeliuminsa omien ansioittemme palkaksi. Ei suinkaan näin! Meillä ei ole mitään kerskaamista. Profeetta sanoo, että Herra on luvannut tehdä laupeuden tuhansia vuosia aikaisemmin kuin minua edes oli olemassa. Kun hän päätti lunastuksestamme, kukan häntä silloin sitä rukoili?

Näin käsitetään oikein hänen hyvyytensä. Näin jokainen suu tukitaan, että se, joka kerskata tahtoo, "kerskatkoon siitä, että hän on ymmärtäväinen ja tuntee minut, sanoo Herra" [Jer. 9]. Herra ikään kuin sanoo: Sinä et voi lukea ansioksesi sitä, että olet minun valtakunnassani ja että sinulla on minun armoni. - Sulasta hyvyydestään Hän on armollinen ja laupias.

Keskustelua päivän sanasta: Jae on aiheuttanut paljon keskustelua ja hämmennystäkin. Eikö Jumala sitten välitäkään meistä, minusta? Enkö minä ihmisenä, persoonana olekaan hänelle "mitään" eli hänen rakkautensa kohteena?
   Luther avaa pääasian: on kysymys meidän omien ansioittemme nollaamisesta, ei rakkauden puutteesta meitä kohtaan.

Jakeen hyvä tarkoite käy ilmi tekstiyhteydestä ja se näkyy seuraavista tulkinnallisista avaimista (hakasuluissa alleviivattuna):

Näköala 1: "Sen tähden sano Israelin kansalle: Näin sanoo Herra Jumala: En minä teidän [hyvien tekojenne, tähänastisen hyvän vaelluksenne tähden] tähtenne, israelilaiset, tee sitä minkä teen. Minä teen sen pyhän nimeni [itseni, olemukseni, rakkauteni, armoni] tähden, jonka te olette tahranneet, minkä kansojen keskelle olettekin joutuneet.

Näköala 2: "Sen tähden sano Israelin kansalle: Näin sanoo Herra Jumala: En minä [pelkästään] teidän tähtenne, israelilaiset, tee sitä minkä teen. Minä teen sen [myös ja nyt erityisesti] pyhän nimeni [ennalleen asettamisen] tähden, jonka te olette tahranneet, minkä kansojen keskelle olettekin joutuneet.

Näköalat ovat tietysti voimassa yhtaikaa.
http://koti.mbnet.fi/juhasini/T_Mannaa%200118.htm

jarrut

Viestien lukumäärä : 1282

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa