Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Jouko Nieminen / Lopunajan karismaattinen eksytys
Eilen kello 10:47 am kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» UUT:n uutiskirje huhtikuu 2017
Eilen kello 7:29 am kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen
Ma Huhti 24, 2017 10:09 am kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä / Seurakunnan kolme vaaraa
Su Huhti 23, 2017 5:38 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä / Pyhä Henki
Su Huhti 23, 2017 5:35 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä /Valvo itseäsi
Su Huhti 23, 2017 5:28 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Jouko Nieminen: Kiusattujen Kristus
Su Huhti 23, 2017 9:01 am kirjoittaja arkikalusto

»  Armo on Kristus minun puolestani ja Kristus minussa
Su Huhti 23, 2017 8:46 am kirjoittaja arkikalusto

» Ristin luona kiusatulla
Su Huhti 23, 2017 8:34 am kirjoittaja arkikalusto

Huhtikuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Luther: Mannaa Jumalan lapsille / Katso, minä ilmoitan teille suuren ilon/

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Luther: Mannaa Jumalan lapsille / Katso, minä ilmoitan teille suuren ilon/

Viesti  jarrut lähetetty La Joulu 19, 2015 8:45 am

Luther: Mannaa Jumalan lapsille

Katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra  (Lk. 2:10-11).

- - Älä pidä ylpeilemisenä sitä, että katsot olevasi pyhien vertainen. - - Jumala kysyy iankaikkisen autuuden menettämisen uhalla tällaista rohkeaa ja luottavaista uskoa siihen armoon, jonka hän tarjoaa.

Kuinka siis aiot kestää, ellet tahdo olla pyhien vertainen ja siis itsekin pyhä? Se ylpeilyä olisi, jos pyrkisit pyhäksi ja autuaaksi itsesi ja omien tekojesi perusteella. Näin juuri tekopyhät tekevät. He sanovat uskoa ylvästelemiseksi ja ylvästelemistä uskoksi. Sen sijaan annat Jumalalle hänelle kuuluvan kunnian ja kiitoksen, kun rohkenet uskoa, että olet pyhä Kristuksessa ja hänen ihmiseksi tulemisensa perusteella.

Näin tunnustat Jumalan armotyön sinussa itsessäsi. Rakastat ja ylistät häntä ja samalla hylkäät ja tuomitset itsesi ja omat tekosi sekä olet epätoivoinen itsestäsi. Tämä on kristittynä elämistä.

Keskustelua päivän sanasta:

Ylpeys pukeutuu itse tehtyyn nöyryyteen ja nöyristelyyn. Oikea uskonrohkeus luottaa lupaukseen Jumalan sanassa ja uskoo ja elää sen mukaan luottavaisesti. Hän näkee, ettei armon vastaanottaminen ole ylpeyttä, mutta sen hylkääminen on. Jumalan avun ja anteeksiantamuksen torjuminen todistaa siitä, ettei katso tarvitsevasi ulkopuoleltasi tulevaa Jumalan apua. Olet itseriittoinen, olet tyytyväinen itseesi etkä kaipaa mitään. Laodikean seurakunnan saama tuomio on ajankohtainen sinulle ja minulle: ”Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston” (Ilm. 3:17).

On vaikea kieltämättä ajatella olevansa esim. Paavalin vertainen tai Lutherin. Emme olekaan heidän vertaisiaan mitä tulee kutsumukseemme tai aikaansaannoksiimme. Mutta pelastuksen asiassa olemme. Olemme täsmälleen yhtä pelastettuja ja yhtä pyhiä kuin he ja kaikki muut pyhät. Sitä on aivan turha pohtia, miten kunkin elämäntyö arvioidaan Jumalan katseella. Armo tasoittaa kaikki inhimilliset erot, vaikka toki työmme ja saavutuksemme ja elämänhistoriamme ovat keskenään kovin erilaiset.

Pelastusvarmuus on muuten monelle körttisävyiselle kristitylle hyvin vaikeaa. Se voivat kokea liian suureksi väitteeksi puhua omasta pelastusvarmuudestaan. Suurin väärinkäsitys on siinä, että luullaan pelastusvarmuuden jollain tavalla heijastavan oman uskomme ja elämämme erinomaisuutta ja perustuvan niihin. Suurempaa väärinkäsitystä voisi tuskin löytää. Pelastusvarmuus perustuu yksinomaan Jumalan sanan lupauksiin. Sitä eivät periaatteessa ratkaise vaelluksemme tai onnistumisemme kristittyinä. Sen ratkaisee paljon suuremmassa määrin se, miten otamme vastaan ja ymmärrämme Jumalan armolupauksen Jeesukseen uskovalle syntiselle ihmiselle.

http://koti.mbnet.fi/juhasini/

jarrut

Viestien lukumäärä : 1207

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa