Vapaasana
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Eksyttäjien ja harhaopettajien nimeltä mainitseminen
Ma Huhti 24, 2017 10:09 am kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä / Seurakunnan kolme vaaraa
Su Huhti 23, 2017 5:38 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä / Pyhä Henki
Su Huhti 23, 2017 5:35 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Pentti Tynjälä /Valvo itseäsi
Su Huhti 23, 2017 5:28 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

» Jouko Nieminen: Kiusattujen Kristus
Su Huhti 23, 2017 9:01 am kirjoittaja arkikalusto

»  Armo on Kristus minun puolestani ja Kristus minussa
Su Huhti 23, 2017 8:46 am kirjoittaja arkikalusto

» Ristin luona kiusatulla
Su Huhti 23, 2017 8:34 am kirjoittaja arkikalusto

» KristitynFoorumi: Nettilehti Näkökulma: Uusi apostolinen uskonpuhdistus
Su Huhti 23, 2017 7:46 am kirjoittaja arkikalusto

» David Wilkerson Moskovassa 28. 06. 2001 /Saadokin pappeus /lopussa profetia Venäjän seurakunnille
Ke Huhti 19, 2017 2:05 pm kirjoittaja Hellevi Raitosalo

Huhtikuu 2017
MaTiKeToPeLaSu
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme (Matt. 6:11).

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Viesti  jarrut lähetetty To Helmi 11, 2016 9:20 am

- - Se tarkoittaa: Lohduta ja vahvista minua kärsivää ihmisparkaa jumalallisella sanallasi. En kykene kestämään kättäsi, ja kuitenkin koituu kadotuksekseni, etten sitä kestä. Sen tähden vahvista minua Isäni, etten menetä rohkeuttani.

-- [Sillä] on totta, ettei kukaan kykene kärsimään ja Jumalan niin tahtoessa kuolemaan pelotta, ellei häntä vahvisteta siihen. Mikään luotu ei kykene tähän vahvistamiseen - -. Siksi ainoastaan Jumalan sanan, jokapäiväisen leipämme, on vahvistettava meitä. Matteus lausuu 11. luvussa:  Tulkaa minun tyköni, kaikki ahdistetut [työtätekeväiset] ja raskautetut, [niin] minä virvoitan teidät [annan teille levon].

Lainaus on osa päivän tekstiä kirjasta Luther: Mannaa Jumalan lapsille, ja se on julkaistu kustantajan luvalla. Teosta saatavana os. SLEY-kirjat, 09-251390.

Keskustelua päivän sanasta:

Luther pitää tässä Jumalan sanaa elämän leipänä, niin kuin se totisesti onkin. Leipää nautitaan päivittäin. Silloin se pitää meidät elossa, kunnossa ja vahvistaa meitä. Erityistä vahvistusta tarvitsemme Lutherin mukaan kuoleman edessä. Pelkäämättä kuoleminen ei yksinkertaisesti ole mahdollista ihmiselle, ”ellei häntä vahvisteta (sanalla) siihen”.

Tämä on hyvin lohdullista puhetta meille, jotka olemme edes jossain määrin nähneet syntisyytemme ja sen, miten meidän syntimme ja langennut luontomme on yhteen sopimaton Jumalan kaikkivaltiaan ja pyhän olemuksen kanssa. Tarvitsemme sovittajan, ettemme palaisi poroksi. Tämä sovittaja on ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus ja hänet me kohtaamme ja hänestä me kuulemme vain sanassa, Raamatussa. Sana sovituksesta ja anteeksiantamuksesta on jokapäiväinen leipämme.

Jeesus sanoo ”Minä olen elämän leipä”. Ellei sana todistaisi Jeesuksesta, se ei tuntuisi meistä elämän leivältä, joka vahvistaa meitä kuolemankin edessä. Sana ja Jeesus molemmat ja yhdessä ovat meidän leipämme, elämän leipä, joka tulee alas taivaasta (Joh. 6:48-51). Se leipä on ”maailman elämän puolesta” ja sen leivän syöjä elää ikuisesti. Uskovalle tämä leipä maistuu, se on makeaa ja se on rukiista – kaikille niille, jotka pääsevät vähänkin sen makuun. Mannan annostelussa autiomaassa aikanaan (Joh. 6; 2 Moos) annos oli päivittäisen tarpeen mukaan. Meidän elämässämme voi käydä niin, että joskus pieni pienempi määrää ravitsee meidät, joskus taas tarvitsemme suuremman annoksen.

Ilman tätä leipää ihminen on syntinsä tähden hukassa, ja pysyy kadotuksen lapsena. Tätä ei maailman mielestä saisi enää tänä päivänä sanoa. Raskasta sen sanominen onkin, sillä se merkitsee sanojaa kohtaan kielteisiä tunteita, asenteita ja myös sanoja. Niiden kantaminen ei ole kenellekään helppoa. Itse olen huomannut, että kadotuksen todellisuudesta ja mahdollisuudesta on parasta puhua tai viitata siihen sanassa juuri sellaisella hetkellä, jonka Herra siihen osoittaa. Todistamme, minkä todistamme, hänen johdatuksessaan, emme omassa viisaudessamme.

Luther: Mannaa Jumalan lapsille
juhasini.mbnet.fi

jarrut

Viestien lukumäärä : 1207

Takaisin alkuun Siirry alas

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa