Vapaasana

Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Länsirannikon Pappa ihmeissään
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyTänään kello 8:40 pm kirjoittaja Morosus

» Jeesus ei pilkannut Pihtiputaan mummoa
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyTänään kello 5:33 pm kirjoittaja Rea Aalto

» Kristityt ja salainen tieto
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyEilen kello 4:05 pm kirjoittaja helluntailainen_

» Totuus ja valhe
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyKe Heinä 21, 2021 11:45 am kirjoittaja helluntailainen_

» SaulusMedia /Hallitukset manipuloivat kansalaisiaan pelkäämään Covidia
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptySu Heinä 18, 2021 2:23 pm kirjoittaja uskon

» Jeesuksen pilkkaaja ristillä
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptySu Heinä 18, 2021 7:31 am kirjoittaja Hellevi

» Tiesitkö että rokotetut osallistuvat ihmiskokeeseen!
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyTo Heinä 15, 2021 6:55 am kirjoittaja arkikalusto

» Sirutettu kansa
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyTo Heinä 15, 2021 6:12 am kirjoittaja arkikalusto

» Mihin meitä NYT totutetaan?
 Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme EmptyKe Heinä 14, 2021 4:46 pm kirjoittaja helluntailainen_

Heinäkuu 2021
MaTiKeToPeLaSu
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme

Siirry alas

Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme Empty Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme

Viesti kirjoittaja arkikalusto Su Loka 09, 2016 9:12 am

Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme Yhqdef10
hm.. niin että kenenkäs tahto se oikein tapahtuukaan....???

“Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu” (Luuk. 6:45)

Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme

“Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa” (Matt. 6:10). Tässä sanotaan: “Oi, eikö Jumala olekaan antanut meille vapaata tahtoa?” Minä vastaan: “Kyllä, tietysti Jumala on sinulle antanut vapaan tahdon, mutta miksi haluat tuosta vapaasta tahdosta tehdä oman tahtosi, etkä anna sen olla vapaan? Jos teet oman tahtosi mukaan, ei tahtosi ole vapaa, vaan se on sinun oma tahtosi. Mutta Jumala ei ole sinulle enempää kuin muillekaan antanut omaa tahtoa, sillä oma tahto tulee perkeleeltä ja Aadamilta, jotka ovat tehneet Jumalan heille antaman vapaan tahdon omaksi itsekkääksi tahdokseen. Tahto on näet vapaa vain silloin, kun sillä ei ole mitään omia pyyteitä, vaan se toimii vain Jumalan tahdon mukaan, jonka kautta se myöskin tulee vapaaksi kuulumatta ja alistumatta kenenkään muun valtaan.”

Jopa huomaat, että Jumala tässä rukouksessa käskee meitä rukoilemaan itseämme vastaan, jolloin hän opettaa meille, että itse olemme suurin vihollisemme. Sillä mahtavin on meissä oma tahtomme, ja sitä vastaan tulee meidän rukoilla: “Oi, Isä, älä anna minulle tapahtua minun tahtoni mukaan; murra minun tahto, torju se; tapahtukoon minulle mitä tahansa, älköön vain minun tahtoni mukaan, vaan sinun tahtosi mukaan.” Sillä niin on taivaassa; siellä ei ole mitään omaa tahtoa; älköön sitä maan päälläkään olko. Tämä rukous, kun sitä todella rukoilemme, tuottaa meille paljon kipua, koska oma tahtomme on syvin ja suurin meissä, eikä mikään ole meille rakkaampaa kuin oma tahto.
arkikalusto
arkikalusto

Viestien lukumäärä : 1143

Takaisin alkuun Siirry alas

Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme Empty Vs: Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme

Viesti kirjoittaja arkikalusto Ke Toukokuu 30, 2018 6:13 am

“Oi, Isä, älä anna minulle tapahtua minun tahtoni mukaan; murra minun tahto, torju se; tapahtukoon minulle mitä tahansa, älköön vain minun tahtoni mukaan, vaan sinun tahtosi mukaan.” Sillä niin on taivaassa; siellä ei ole mitään omaa tahtoa; älköön sitä maan päälläkään olko. Tämä rukous, kun sitä todella rukoilemme, tuottaa meille paljon kipua, koska oma tahtomme on syvin ja suurin meissä, eikä mikään ole meille rakkaampaa kuin oma tahto.

arkikalusto
arkikalusto

Viestien lukumäärä : 1143

Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme Empty Vs: Luther: Vapaa tahto ei ole oma tahtomme

Viesti kirjoittaja Stiina Ti Kesä 30, 2020 10:54 am

"Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman.

Tuossa on lausuttuna aivan selvä ja lyhyt tuomio sellaisten houkkamaisten ihmisten väitteestä, jotka armon vapaudella tahtovat antaa tilaa lihalle, karkoittaakseen heidät moisesta harhakäsityksestä, etteivät he elämän ja armon sijaan, joista he kerskaavat, jälleen tuottaisi niskoillensa iankaikkista vihaa ja kuolemaa. Ei ole ensinkään sopivaa, apostolin tarkoitus on sanoa, että te, jotka jo kerran olette pelastetut ja vapautetut iankaikkisesta kuolemasta, jatkuvasti eläisitte lihanne mukaan, sillä jos niin teette, ette saa ajatella saavanne pitää elämää, vaan olette kuoleman omat ja helvetin kadotukseen tuomitut. Tehän tiedätte juuri synnin tähden olleenne Jumalan vihan alaisina ja kuoleman omina, näin ansaiten kadotuksen, koska olitte eläneet lihan mukaan. Ei Kristus myöskään ole kuollut niiden tähden, jotka tahtovat pysyä synneissään, vaan auttaaksensa synnistä niitä, jotka mielellään olisivat siitä vapaat, mutta kuitenkaan eivät voi itseään siitä auttaa.

Älköön siis se, joka on kristitty, paljon viisastelko tähän tapaan: Minä olen vapaa laista, minä saan siis tehdä, mitä haluttaa, vaan sanokoon ja painakoon mieleensä päinvastoin: koska on kristitty, niin peljätköön ja kavahtakoon syntiä, ettei uudelleen joutuisi vapaudestaan entiseen synnin vankeuteen, lain ja Jumalan vihan alaisuuteen, eikä alulle päässeestä elämästään lankeaisi jälleen kuolemaan, sillä hän kuulee tästä vakavan tuomion: Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman. On kuin hän sanoisi: Ei auta teitä se, että te kuulette evankeliumia, kerskaatte Kristuksesta, nautitte sakramenttia, ellette myöskin saamallanne armolla ja Hengellä tukahduta jumalattoman menon, Jumalan halveksimisen, ahneuden, ilkeyden, ylpeyden, vihan ja kateuden ym. syntihimoja.

Martti Luther, Kirkkopostilla III, s. 254, 255."

Stiina

Viestien lukumäärä : 1329

Stiina likes this post

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa