Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Jeesus ei pakota ihmistä muuttumaan, mutta yrittääkö ihminen pakottaa Jeesusta?
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyEilen kello 7:38 am kirjoittaja jarrut

» TAPIO PUOLIMATKA // Messias, vanhurskauden Opettaja
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyEilen kello 7:30 am kirjoittaja jarrut

» Nätti kuva tai + ajatus
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyEilen kello 6:41 am kirjoittaja Hellevi

» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyPe Huhti 26, 2024 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyPe Huhti 26, 2024 9:27 am kirjoittaja jarrut

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyPe Huhti 26, 2024 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyPe Huhti 26, 2024 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyTo Huhti 25, 2024 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
Matti Pyykkönen - in memoriam EmptyTo Huhti 25, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Matti Pyykkönen - in memoriam

2 posters

Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Matti Pyykkönen - in memoriam

Viesti kirjoittaja Hellevi Ke Elo 26, 2020 5:14 am

Saarnaaja Matti Pyykkönen sai kutsun taivaan kotiin

1.3.2020


Vuonna 1935 syntynyt Matti Pyykkönen muuttivanhempiensa mukana Kanadaan 1953. Myöhemmin hän toimi lähetystyössä Taiwanilla sekä pastorina Kanadassa. Kanadan vuosien aikana Matti joutui vastakkain myös menestysteologian ja muiden karismaattisen liikkeen harhojen kanssa. Suomeen palattuaan hän julkaisikin kirjan ”Jumalajuoksupoikana – ihmiskeskeisen teologian analyysi”
(RV, 1991, myöhemmin uusi painos nimellä ”Meolemme Kristus – onko Jumala meidän juoksupoikamme?”).


Kirja oli aikanaan varoitus väärästä karismaattisuudesta Suomen seurakunnille – etenkin helluntailiikkeessä – mutta kuten nykyisyys osoittaa vain harvat sen kuulivat ja uskoivat.


Helluntailiikkeessä viettämieni vuosien aikana iloitsin aina Matin raittiista raamatun opetuksesta, jota välillä sain kuulla. Suomessa Matti Pyykkönen toimi pastorina helluntaiseurakunnissa, mm. Lappeenrannassa ja Kälviällä.


Hän oli pidetty raamatunopettaja ja -luennoitsija monissa seurakunnissa ja hengellisissä tilaisuuksissa. 2000 -luvulla Matti osallistui myös Suomen Evankeliumikoulun veljestapaamisiin ja luennoi mm. Laukaan Kristus-juhlilla. Matin opetusta voi edelleen kuulla ja nähdä mm. YouTube -sivustolla. Hän julkaisi myös muita kirjoja em. Teoksen lisäksi. Suomen Evankeliumikoulun sivustolla on Matin raamattuluentoja.


-Jumalan kansan ilo:

https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ecd-1804a-pyykkonen-matti-jumalan-kansan-ilo-mp3/-Ylistys- ja palvontabuumin ydin ja harha:
https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ylistys-ja-palvontabuumin-ydin-ja-harha/-Ristin luona kiusatulla turvapaikka on:
https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ristin-luona-kiusatulla-turvapaikka-on/-Ihmeellinen Jeesus:
https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ecd-1923mattipyykkonen-ihmeellinenjeesusjkl8-8-2009klo1364-mp3/Juhani Aitomaa



Ote kirjasta ”Jumala juoksupoikana”

Matti Pyykkönen

Armolahjoista


En usko, että edes armolahjat olisivat meille annettu kyky tehdä ihmeitä. Jos niin olisi, mehän kykenisimme parantamaan sairaita ja profetoimaan silloin kun tahdomme. Uskon, että meillä on paljon opittavaa Ihmisen Pojalta, joka sanoi: "...minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla... etten minä itsestäni tee mitään...niinkuin Isä herättää kuolleita...niin myös Poika tekee...” Jeesus kunnioitti kaikessa Isää.


Jos armolahjat ovat kyky tehdä ihmeitä, eikö Jeesuksella itsellään ollut sellaista kykyä? Miksi Hän herätti vain ne kolme kuollutta, jotka näki Isän herättävän? Uskon, että armolahja on välikappale, jota Hän käyttää silloin kun Hän tahtoo ja päättää niin toimia - meidän kauttamme ja Hänen kirkkautensa kiitokseksi.

Paljon ikävää on saatu aikaan, kun on uskoteltu, että esimerkiksi tiedon ja viisauden sanatovat sellainen armolahja tai kyky, jota sen lahjan käyttäjä "vain käyttää”. Tällaisen luokse on menty kyselemään kuin povaajan luokse konsanaan ja on pyydetty, että henkilö ilmoittaisi salatut asiat tuolla kyvyllään. Pelkään, että tuollainen väärin ymmärtäminen on sävyttänyt laajalti muidenkin armolahjojen käyttöä.

Puhuessaan armolahjoista Paavali puhuu Kristuksen ruumiista ja sen jäsenistä, kuinka Jumala antaa seurakuntaruumiin jäsenille erilaisia armolahjoja."Mutta tämän kaiken vaikuttaa yksi ja sama Henki...”(1Kor.l2:ll). Onko meidän osamme erilaisia armolahjoja omistavina ruumiinjäseninä olla vain passiivisia? Ei suinkaan! Meidän ratkaistavaksemme on jätetty, alistummeko vai emme Pään tahtoon. Päästä erotettu itsenäinen toiminta on uskottelua ihmisen itsensä jumaluuteen.


Mistähän johtuu, että ne tehtävät, jotka meistä näyttävät kunniaa tuottavilta, ovat eniten tavoiteltuja? Kuka tavoittelisi avustamisen armolahjaa? Saako Hän jakaa kullekin erikseen, niin kuin Hän tahtoo? Olisikohan tässäkin tuo sama vaara, tuo eksytyksille altistava virus: "Minä korotan itseni”? Varmaa on kuitenkin Jeesuksen toteamus, että monet ensimmäiset tulevat kerran viimeisiksi!


Hän kirkastaa nimensä


Kun on kysymys sairaiden parantumisesta, meidän on nöyrästi tunnustettava: Tapahtukoon Sinun tahtosi. Koska elämme vielä tässä "alennustilamme ruumiissa” ja koska vielä odotamme kärsivällisesti "meidän ruumiimme lunastusta”, siksi luottakaamme aivan rauhallisin mielin, että Hän parhaiten tietää, millä tavalla Hän kirkastaa nimensä. Hänen tahdossaan on hyvä olla silloin, kun Hän näkee hyväksi parantaa. Silloin, kun Hän saa kiitoksen ja kunnian kaikesta. Hänen tahdossaan on hyvä olla myös silloin, kun Hän ei paranna.


Synkimmässäkin yössä Hän on läsnä. Sielläkin voidaan kokea yli ymmärryksen, yli kaikkien"uskomisen kaavojen” käyvää syvää rauhaa. Silloin koetaan jotain samaa, mitä kokivat nuo kolme heprealaista nuorukaista Nebukadnessarin uhatessa heittää heidät tuliseen pätsiin. He vastasivat kuninkaalle: "Jos niin käy, voi meidän Jumalamme kyllä pelastaa meidät tulisesta pätsistä... Ja vaikka ei pelastaisikaan, niin tiedä se, kuningas, että me emme palvele sinun jumaliasi...” (Dan.3:17,18.

He uskoivat, että Jumalan tahdossa on hyvä olla, olkoon se tahto mikä tahansa! Väärä opetus riistää mahdollisuuden mielenrauhaan kärsimysten keskellä. Uskon liikkeen eksytykseen joutuneen on vaikea yhtyä Aasafin ylistyslauluun: "Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Ja kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli.Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio ja minun osani iankaikkisesti”(Ps.73:25,26).

Hän tiesi, että syntikysymys oli ratkaistu.Herra oli hänen kanssaan, kaikki muu oli toisarvoista.Jumalan tahdossa on hyvä olla silloinkin, kun maallista majaa puretaan. Silloin kun sairaus päättyy kuolemaan. Tulee se hetki, jolloin tiedät: Minä kuolen enkä enää parane. Mikä olisi silloin valtavampaa kuin kokea, että olen Hänen tahdossaan? En käy yksin yli virran. Saan tuntea silloin, että Jeesus on siinä vierelläni; en ole poissa Jumalan tahdosta. Saan kuulla silloin hengen korvilla Jeesuksen vakuuttavan: - Oleturvallisella mielellä. En minä sinua hylkää enkä sinua jätä. Minun tahtoni on nyt viedä sinut kotiin.


Älkäämme vilpittömyydessämme koskaan erehtykö luulemaan, että voisimme jollain tavalla pakottaa Jumalan sellaiseen tilanteeseen, ettei Hänellä olisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin parantaa. Usein kuitenkin yksipuolinen julistus yrittää tehdä juuri näin.”Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta?Tuskako, vai ahdistus... olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä... eikä mikään muu luotu... voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme”, Room.8:35-39.


Kertoa vai eikö kertoa


Kun etsitään oikotietä ylösnousemusruumiin täydelliseen terveyteen tai vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa koettaviin ruumista koskeviin siunauksiin, melkein huomaamatta ajaudutaan oppeihin, jotka korottavat ihmistä. Silloin myös käytäntö sairaita palveltaessa hylkää Sanan niin selvästi viitoittaman tien. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun jotain tilaisuutta mainostetaan etukäteen,että siellä rammat tulevat kävelemään ja sokeat näkemään. Oman mainostamisensa uhriksi joutunut on pakkotilanteessa. Hänen täytyy tuottaa ihmeitä tavalla tai toisella.


Hänen täytyy osoittaa, että Herra toimii juuri hänen kauttaan ja juuri hänen ennakkoon ihmisille lupaamallaan tavalla. Syntyy parantamiskokoustekniikka. Toimitaan ehkä ihan vilpittömästi, mutta ollaan vilpittömästi väärässä. Annetaan katteettomia lupauksia, jotka yritetään muuttaa todellisiksi. Paljon on tuotettu häpeää Herran nimelle ja samalla lisätty kärsivien ahdistusta. Ihmeet eivät tule ihmeiksi meidän todisteluillamme. Sensaatiot tarvitsevat todisteluja, eivät Jumalan tekemät ihmeet. Me vain kerromme Jumalan suurista teoista. Silloin Jumala saa kunnian eikä se, ”joka korottaa itsensä”.



https://nakokulma.info/lehti/nk1020j2_4.pdf
http://www.kristitynfoorumi.fi/
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Stiina likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Vs: Matti Pyykkönen - in memoriam

Viesti kirjoittaja Morosus To Elo 27, 2020 6:54 pm

Matti kuoli maaliskuussa. Oi kevättä, kun yritin soittaa hänelle ja tuli vastaus; Numero ei ole käytössä.
Sitten kuulin eräältä ystävältä hänen kuolleen.

Rauha hänen muistolleen; Herran uskollinen palvelija.

Morosus

Viestien lukumäärä : 175
Join date : 24.02.2020

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Matti Pyykkönen / Ihmeellinen Jeesus

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Elo 28, 2020 6:55 am

Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Stiina and Hellevi like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Matti Pyykkönen Ristin luona kiusatulla turvapaikka on

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Elo 28, 2020 6:58 am

12.8.2006
Ristin luona kiusatulla turvapaikka on
Preacher: Matti Pyykkönen
https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ristin-luona-kiusatulla-turvapaikka-on/
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Hellevi likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Matti Pyykkönen / Ylistys- ja palvontabuumin ydin ja harha

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Elo 28, 2020 7:02 am

12.2.2006
Ylistys- ja palvontabuumin ydin ja harha

Preacher: Matti Pyykkönen
https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ylistys-ja-palvontabuumin-ydin-ja-harha/
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Hellevi likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Matti Pyykkönen / Jumalan kansan ilo

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Elo 28, 2020 7:04 am

Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Hellevi likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen - in memoriam Empty Vs: Matti Pyykkönen - in memoriam

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa