Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Mikko Satama // Esiaviollinen seksi
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyLa Toukokuu 18, 2024 10:38 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Vankeutta, vainoja ja voimatekoja Apostolien teot 5-8 toteutuu yhä tänä päivänä!
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyLa Toukokuu 18, 2024 8:52 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyTo Toukokuu 16, 2024 4:47 am kirjoittaja Hellevi

»  Totuuden kuolema (The Death of Truth) :: By Daymond Duck
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyKe Toukokuu 15, 2024 6:30 am kirjoittaja jarrut

»  Tapio Puolimatka Jyväskylässä 10 2 2024 Jotta emme olisi petollisten ihmisten pelinappuloita
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyTi Toukokuu 14, 2024 7:26 am kirjoittaja jarrut

» Tapio Puolimatka : Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyTi Toukokuu 14, 2024 6:57 am kirjoittaja Rea Aalto

» Järkyttävä paljastus : Saksan helluntailaiset tukivat Hitlerin rotulakeja vuonna 1938.
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyTi Toukokuu 14, 2024 6:46 am kirjoittaja jarrut

» Ongelma seurakunnassa: nukkuvat, itsekkäät, kristilliset johtajat
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyTi Toukokuu 14, 2024 6:30 am kirjoittaja jarrut

» Maailman viha juutalaisia, Siionia, Jumalaa ja Messiasta kohtaan ovat erottamattomasti sidoksissa toisiinsa
Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa EmptyMa Toukokuu 13, 2024 3:36 pm kirjoittaja Rea Aalto

Toukokuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri


Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa

Siirry alas

Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa Empty Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa

Viesti kirjoittaja Vierailija Ti Marras 02, 2021 7:22 am



Kuka enää haluaa herätystä?
”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa

Per-Olof Malk




Historioitsija Perry Miller kuvaa 1600-luvulla  Amerikkaan  rantautunutta puritaanien herätysliikettä mm. näin: ”Niin kauan kuin herätys oli elävää, sen syvin olemus ei ollut opeissa vaan kristillisen opin kuvaamassa elämän todellisuudessa. Herätys syntyi keskellä ihmisten kokemaa ahdistusta; se syntyi niin syvästä ahdistuksesta, ettei kukaan  voinut  sitä  ahdinko  täysinkuvata.” Miller on kahdella lauseella ilmaissut  puritaanien  mutta  myös yleisemmin ja laajemmin herätyksille ominaisen kasvualustan. Jos tullaan Amerikasta  Suomeen,  esimerkiksi maamme herännäisyyden alkuaikoina ihmisten  taju  omasta  tilastaan  ja asemastaan Jumalan edessä oli niin syvällistä,  että  kerrotaan  heidän Pohjanmaalla  jopa  heittäytyneen joskus  maahan  kuultuaan  kirkonkellojen soiton.

Herätyksissä Pyhän Hengen  valaisemat kristityt  (ajasta  ja paikasta riippumatta) kärsivät sellaisesta sielun sairaudesta, jonka  oireena  on oman  syyllisyyden syvyyden ymmärtäminen  ja  sen voimakas kokeminen. Mukana on sekä tieto  että  tunne. Meillä  on  lukuisia  esimerkkejä tällaisesta niin kirkkohistoriassa kuin myös Raamatussa. Tällaisessa yhteydessä nousee usein mieleeni Jesaja, joka palveli  profeettana  kuningas Ussian aikana. Häntä kuunneltiin niin kuin  profeettaa  kuunnellaan, vakavasti  tai  pilkallisesti.  Jumala  antoi hänelle sanottavaa. Sitten tuli erilainen päivä. Jumala profetoi hänelle, osoitti siis  totuuden  hänelle,  sillä  sitä profetoiminen on; totuuden näyttämistä. Kirjansa 6. luvussa hän kertoo, että kuninkaan kuolinvuonna hän sai näyn  siitä,  minkälainen  Jumala  on.

Nähtyään  Herran  hän  kertoo sanoneensa:  ”Voi  minua,  minä hukun!”  Hän  ajatteli  kaiken  lopun tulleen. Joskus kuulee sanottavan, että Jumalan tuntevan ihmisen ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, koska Jumala on rakkaus.

Toisinaan  sanotaan  niinkin,  että kristityn  syyllisyydentunto  ei  ole tarpeellinen; se vain osoittaa tämän ihmisen vielä elävän ”lain alla”. Jesaja uskoi Jumalaan. Jumala oli kutsunut hänet palvelijakseen. Hän oli Jumalan sanan opettaja.  Kuningas  Ussian kuolinvuonna hänen kuitenkin kävi niin kuin Jobin, joka kirjansa viimeisessä luvussa, kaiken Jumalan työn jälkeen, lopulta oli valmis totuuteen. Hän  muistuttaa  Jumalan  kysyneen häneltä: ”Sinä kysyit: ’Kuka on tämä, joka näin peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?” Sitten hän vastaa Jumalalle  samassa hengessä kuin Jesaja: ”Minä se olen.” Minä olen syyllinen. Minä olen peittänyt sinun tahtosi, Jumala,  minun  puheeni  on ollut mieletöntä. Job sanoo vielä: ”Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä – ne ovat minulle liian ihmeellisiä.”

Olen  puhunut  sinusta,  Jumala,  ja itsestäni, mutta en ole tuntenut itseäni oikein enkä sinua, vaikka olen sinusta muille opettanut. ”Vain korvakuulolta sinut  tunsin...  sen  tähden  minä häpeän puheitani  ja  kadun niitä tomussa ja tuhkassa”. Ei Job ollut lain alla, vaan hän oli nähnyt Jumalan, niin kuin hän sanoo. Joka näkee Jumalan, näkee myös itsensä. Se ei ole lain alle joutumista,  se  on  totuuteen  pääsemistä.

Kun Jesaja näki Jumalan, hän sanoi:”Voi minua, minä hukun! Minulla on saastaiset  huulet...” Molempien Jumalaan uskovien miesten ajatukset menivät  heidän  omiin  puheisiinsa, Jobilla  ehkä siihen,  miten  hän  oli puolustanut  itseään  Jumalan  ja ihmisten  edessä  ”ymmärtämättä asioita”, ja Jesaja ehkä ajatteli sitä, mitä hän  Jumalan  sanana  oli  julistanut ihmisille – ilmeisesti ymmärtämättä mitä  hän  toisille  Jumalan  sanana opetti.

Kun ihmisten käy kuin Jesajan ja Jobin ja  tuhansien  muiden  Raamatun  ja kirkkohistorian ihmisten on käynyt, niin heidän siihenastisesta uskostaan Jumalaan ja itseensä ei ole heille sitä perustusta, jota he avuttomuudessaan tarvitsevat.  Totuuden  valjetessa ihmiset tunnistavat itsensä Jeremian kirjoittamista sanoista: ”Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen” (Jer.  17:9).  Ihmisen olemuksen, kykyjen  ja  sanojen ”päälle”  ei  voi rakentaa mitään turvallista. Ihmiset ymmärtävät ja kokevat, miten täysin epäonnistuneita he ovat, miten avuttoman heikkoja he  ovat,  miten riittämättömiä he ovat, kuinka syvällä heissä  on  se  viha, mikä heissä  on Jumalaa kohtaan ja kuinka todellinen on se kapina, johon he osallistuvat Jumalaa  vastaan.  

Tässä  herkästi Jumalaa ymmärtävässä tilassa pelkkä kirkonkellojen soiton kuuleminen lakeuksilla voi heidät vaipumaan  pyhän  Jumalan  edessä kuin  kuolleet  –  kokemus,  mikä Johanneksella oli Patmos-saarella, kun ylösnoussut Jeesus ilmestyi hänelle. Ei Johanneskaan lain alle joutunut, vaan hän  sai  armon  ymmärtää  totuus ja tuntea, mitä se käytännössä merkitsi.

Näiden synnistä sairaiden kuorma saa heidän  ruumiinsa  särkemään  ja taipumaan. Uhmakkuudesta, vastaan- sanomisesta  ja  muusta  sydämen kapinasta ei ole enää mitään hyötyä. Ihmiset voivat uskoa heihin, mutta ei Jumala.  He  näkevät,  kuinka  äärettömän syvä heidän ja Jumalan välinen kuilu on. He ovat vakuuttuneita siitä, että tuota kuilua ei ihminen voi itse milloinkaan ylittää. Heidän ja Jumalan välinen ero on liian suuri. Jos he syntejään vähätellen tai Jumalan  rakkautta  vääristellen turvautuvat  puolitotuuksiin  ja  saamiinsa katteettomiin lohdutuksiin tai ihmisten hyväntahtoisiin kiitoksiin - tai joillakin muilla keinoilla yrittävät tunkeutua kuilun toisella puolelle, se johtaa heidät vain syvempään ahdinkoon ja pimeyteen. Ja jos vaikka ihme siirtäisi heidät äkkiä kuilun toisella puolelle  Jumalan  vierelle,  he  tietäisivät, että se merkitsisi heille lopullista kuolemaa, koska kukaan syntinen ihminen ei voi sellaisenaan, "suoraan", katsella Jumalan kasvoja ja jäädä eloon (2.  Moos.  33:20).  

Maa,  jolla  Jumala seisoo,  on  pyhää  maata.  Se  polttaa syntisen poroksi. Kuka siis tietoisesti haluaisi Jumalan Pyhän  Hengen  valoa  elämäänsä  ja omaa olemustaan valaisemaan? Kuka haluaisi Jumalan antavan herätyksen, kuka sellaisen haluaisi itselleen saada, kuka haluaisi seurakuntiin sellaisen epätoivon?  Jeesuksen  opetuksen mukaan Pyhä Henki tullessaan kirkastaa  ihmisille  eidän  syntinsä  ja lisäksi Jumalan vanhurskauden, sen pyhyyden,  sekä  hänen  tuomionsa. Kun  joku kokee  jotakin  tästä,  hän ymmärtää, miksi Pietari huusi: ”Mene pois minun luotani, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen.”

Näin tuntee ihminen, jota Pyhä Henki on Jumalan sanalla niin valaissut, että hän ymmärtää oikein, mitä hän on. Tällaisesta itsensä tuntemisesta alkaa herätys  ja  tässä  on  herätyksen jatkumisen syy. Jeesuksen luo pitää aina päästä. Jeesuksen luona pitää aina olla. Jeesuksen merkitys ei vuosien kuluessa vähene koska synnin merkitys ei vuosien kuluessa pienene. Jos tulee sellainen tunne, että Jumalan lain  valaisemat  totuudet  voi  siirtää sivuun, se on sielunvihollisen vaikuttama tunne. Jeesus on oikeasti uskon alkaja mutta oikeasti hän myös sen täyttäjä. Hän on A ja O, alku ja loppu.

Hän vie loppuun aloittamansa työn, sanoo sana. Ilman häntä ei ole mitään toivoa pyhän Jumalan edessä uskon alussa  eikä  lopussa,  ei  myöskään viimeisellä  tuomiolla,  jolloin  kaikki selittely, kaikki puolustelu, kaikkeen hyvään  vetoaminen  päättyy.  Ilman Jeesusta ei ole syntynyt eikä synny mitään ja vain sellaiset "oksat", jotka saavat  elämänsä  hänestä,  pysyvät elossa. Kristuskeskeinen herätys  avaa ihmisen  silmät  näkemään  itsensä oikein ja myös Jeesuksen merkityksen oikein. Sellainen on tie, jota on hyvä käydä.







Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa Empty Vs: Per-Olof Malk: Kuka enää haluaa herätystä? ”Lain alla oleminen” ja totuuden näkeminen ovat kaksi eri asiaa

Viesti kirjoittaja jarrut Ke Helmi 09, 2022 7:54 am

Joka näkee Jumalan, näkee myös itsensä. Se ei ole lain alle joutumista,  se  on  totuuteen  pääsemistä.
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2802
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa