Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Jeesus ei pakota ihmistä muuttumaan, mutta yrittääkö ihminen pakottaa Jeesusta?
ABRAHAMIN LAPSET EmptyEilen kello 7:38 am kirjoittaja jarrut

» TAPIO PUOLIMATKA // Messias, vanhurskauden Opettaja
ABRAHAMIN LAPSET EmptyEilen kello 7:30 am kirjoittaja jarrut

» Nätti kuva tai + ajatus
ABRAHAMIN LAPSET EmptyEilen kello 6:41 am kirjoittaja Hellevi

» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
ABRAHAMIN LAPSET EmptyPe Huhti 26, 2024 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
ABRAHAMIN LAPSET EmptyPe Huhti 26, 2024 9:27 am kirjoittaja jarrut

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
ABRAHAMIN LAPSET EmptyPe Huhti 26, 2024 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
ABRAHAMIN LAPSET EmptyPe Huhti 26, 2024 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
ABRAHAMIN LAPSET EmptyTo Huhti 25, 2024 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
ABRAHAMIN LAPSET EmptyTo Huhti 25, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


ABRAHAMIN LAPSET

Siirry alas

ABRAHAMIN LAPSET Empty ABRAHAMIN LAPSET

Viesti kirjoittaja jarrut Ma Helmi 05, 2024 9:18 am


ABRAHAMIN LAPSET




01. ABRAHAMIN LIITTO



Kirjoitusten mukaan Abramilla oli kaksi poikaa, ensimmäinen orjattaresta, toinen vapaasta. Ensimmäinen poika oli lihan mukaan syntynyt, toinen lupauksen perusteella hengen voimasta syntynyt. Ne edustavat kahta liittoa, kuten Paavali selittää, sillä Saran orjatar Hagar symbolisoi Siinain vuorta Arabiassa vastaten Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen. Toinen liitto symbolisoi taivaallista Jerusalemia, joka on vapaa ja on meidän äitimme”. (Gal.4:24; Ps 87:6; Jes.2;2; Heb.12:22; Ilm.3:12; 21:2, 10.)

Saran orjattaresta Hagarista syntyneen pojan Ismailin, jonka hän ympärileikkasi 13 vuoden ikäisenä, äidille Hagarille Abram antoi leipää ja vesileilin ja lähetti heidät Bersheban erämaahan Jumalan sanan mukaan: ”Ainoastaan Isakista sinä saat jälkeläiset itsellesi, mutta myös Hagarin pojasta Ismailista polveutuu suuri kansa, koska hänkin on sinun poikasi”. (1Ms.21:10 -13)

Abram, jonka nimen Herra muutti myöhemmin muotoon Abraham, otti vaimonsa Sarain kuoltua 120 vuoden vanhana vielä toisen vaimon, Keturan, joka synnytti hänelle kuusi poikaa, joista polveutui useita kansoja: kuten assurilaiset, letusilaiset ja leummilaiset jne. Mutta Abram antoi kaiken omaisuutensa pojalleen Isakille; muut poikansa hän lähetti vielä eläessään itään antaen heille heidän osuutensa perinnöstä. Abram oli ensimmäinen henkilö, josta Tora käyttää termiä ”heprealainen”, joka periytyi hänen jälkeläisilleen juutalaisille. (1Ms14:13)

KUN Jumala kutsui Abramin Kaldean Urissa, Hän sanoi: ”Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka Minä sinulle osoitan, niin Minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen nimesi suureksi ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja Minä siunaan ne, jotka sinua siunaavat ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat. Ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä”.

Abram uskoi Jumalaan ja lähti 75-vuoden ikäisenä vaimonsa Saarain ja veljensä pojan Lotin kanssa pitkälle ja vaaralliselle matkalle tietämättä, minne oli saapuva. Tämän johdosta Abramia, jonka uskoa koeteltiin vielä kiirastulen kautta, kutsutaan uskon isäksi, ja Jumala luki hänen uskonsa vanhurskaudeksi.

Myöhemmin Jumala teki liiton 99-vuotiaan Abramin kanssa sanoen: ” Minä olen Jumala, Kaikkivaltias, vaella Minun edessäni ja ole nuhteeton, Ja Minä teen liittoni meidän välillämme, sinun ja Minun, ja lisään sinut ylen runsaasti”. Abram lankesi kasvoilleen maahan, sillä juutalaisen uskomuksen mukaan ihminen ei voi katsoa Jumalan kasvoja ja jäädä henkiin.

Jumala ilmoitti, että Abram oli tuleva kansojen paljouden isäksi, minkä johdosta hänen nimensä muutettiin muotoon Abraham. Sarain nimi muutettiin muotoon Sara, ruhtinatar, joka oli Jumalan lupauksen mukaan synnyttävä Abramille pojan, vaikka hänkin oli jo 90-vuotias. Lupauksen mukaan Sarai oli synnyttävä poikansa vuoden aikana enkelin vierailusta, mitä sekä Abrahamin että Saran oli vaikea uskoa. Sarakin naurahti epäuskoisena, minkä johdosta pojalle annettiin nimi Isak, hän nauraa.

Jumala lupasi tehtyään liiton Abrahamin kanssa siunata häntä ylen runsaasti, suuria kansoja ja kuninkaita polveutuu hänestä luvaten: ”Minä teen liiton sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton. Ja Minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi, ja Minä olen heidän Jumalansa. Mutta sinä Abraham, pidä Minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta sukupolveen”.


Liiton merkkinä Abrahamin ja hänen jälkeläistensä välillä oli oleva kaikkien poikalasten ympärileikkaus kahdeksan päivän vanhana. Se oli oleva ikuinen merkki sukupolvesta sukupolveen, ja se koski sekä palvelijoita että kodissa asuvia muukalaisia. Abraham suoritti välittömästi Jumalan vaatiman merkin ja ympärileikkasi itsensä ja kaikki kodissaan asuvat miehet ollessaan 99 vuoden ikäinen, Ismail oli silloin 13. vuoden ikäinen.

Tämän liiton, joka koskee vain Abrahamia ja hänen jälkeläisiään, Jumala vahvisti Isakille ja saattoi sen lain muotoon Jaakobille. Sitä kutsutaan Abrahamin liitoksi.

02. UUSI LIITTO

Paavalin todistaa kirjeessään korintolaisille: ”Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut”.
”Herra Jeesus Kristus sinä yönä, jona Hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: Tämä on Minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan, tehkää tämä Minun muistokseni. Samoin Hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: Tämä malja on uusi liitto Minun veressäni. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se Minun muistokseni” jatkaen: ”Sen tähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää ja juo Herran maljan, hän on syypää Herran ruumiiseen ja vereen”. (1Kor.11:23 -27; Mt 26;26 -29))
Näillä sanoilla Jeesus Kristus asetti Uuden Liiton.

Ennen kuin Moses johti Israelin kansan valitut edustajat lähelle Siinain vuorta, Mooses luki heille Liiton Kirjan, ja luki sen kansan kuullen, jotka vakuuttivat. ”Kaiken, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme”. Niin Moses otti veren, vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: ”Katso, tämä on sen liiton veri, jonka herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella”.(2Ms.24:7 -Cool Se oli kuin symbolinen kuva tulevasta täydellistä uhrista ja Uudesta Liitosta.

Abrahamin liittoon ei sisältynyt uhritoimituksia, vaan niitä koskevat määräykset annettiin Mosekselle Siinain erämaassa. Temppelipalvelusten keskeisiä toimituksia olivat leeviläisten pappien tarkkojen ohjeiden mukaan suorittamat päivittäiset uhritoimitukset. Ihmisuhrit eivät ole koskaan kuuluneet juutalaisiin uhritoimituksiin. Abraham oli kyllä hyvin perehtynyt siihen, miten eläinuhrit oli toimitettava päätellen niistä huolellisista valmisteluista, joilla hän valmistautui Herran määräämään uhritoimitukseen, koska hän uskoi saaneensa Jumalalta käskyn uhrata ainoa poikansa Isak. Tämän harhaluulon Herran enkeli esti viime hetkellä. (1Ms.22:1 -13)

Juutalainen temppelipalvelus loppui kokonaan Roomalaisten tuhottua juutalaisten Temppelin v. 70, eikä sitä ole koskaan rakennettu uudelleen. Juutalaisille annettiin ankara kielto palata Jerusalemin kaduille. Lopullinen juutalaisten karkotus kotimaastaan tapahtui 135 Bar Kochba kapinan kukistamisen jälkeen. Luvattu Maa autioitui silloin lähes kokonaan. Koska Temppeliä ei enää ollut, pappeus taantui. Fariseukset jatkoivat kansan opettamista ja omaksuivat rabbin aseman. Rabbit toimivat synagogien johtajina hajaannuksessa säilyttäen näin juutalaisen uskonnon hengissä.

Israelin maa on kuitenkin aloittanut uuden kukoistuskauden juutalaisten palatessa 1850 alkaneiden vainojen seurauksena heille ikuiseksi omaisuudeksi luvattuun kotimaahansa. He ovat rakentaneet uudestaan raunioituneet kaupungit, raivanneet metsistyneet ja soistuneet pellot ja kehittäneet maansa muutamassa vuosikymmenessä maatalouden, teknologian, teollisuuden, tieteiden, terveyden ja sairaanhoidon kärkisijoille maailmassa vihamielisten naapureitten tuhoamisyrityksistä huolimatta.

Talmudin mukaan juutalaiset rabbit valittivat Jeesuksen ristinkuoleman yhteydessä tapahtuneen maanjäristyksen seurauksena: ”Temppelin pyhän ja Kaikkein Pyhimmän tilan välinen raskas esirippu repesi ylhäältä alas, eikä Messias ole vielä tullut”.

ABRAHAMIN Liitto

solmittiin Israelin Jumalan ja Abrahamin sekä hänen jälkeläistensä heprealaisten välille.

UUSI LIITTO

solmittiin Israelin Jumalan ja kaikkien
kansojen edustajien välille, mikä oli ollut Jumalan suunnitelmissa
alusta lähtien. (1:Ms12:2 -3)
JEESUS Kristus ei koskaan puhunut vastoin Kirjoituksia, Mosesta tai Profeettoja.
Päinvastoin Hän sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille: ”Te tutkitte Kirjoituksia,
koska mielestänne niissä on elämän Sanat, ja ne juuri todistavat Minusta”. (Joh.5:39)
Toiseksi Herra todisti: ”Ennen kuin taivas ja maa katoavat. ei Laista katoa
pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut”. (Mt 5:18
Jeesus ei tullut hajottamaan vaan pystyttämään uudelleen
Davidin sortuneen majan.

Juutalainen kansa oli Jeesuksen maallisen vaelluksen aikana hyvin hajaantunut. Pohjoinen Israelin kuningaskunta oli tuhottu ja sen asukkaat hajotettu neljään ilmansuuntaan.

Eteläinen Juudean kuningaskunta oli Rooman miehityksen alainen. Rooma pyrki muotoilemaan juutalaisia hellenistisen kulttuurin mukaan. Hellenismi tunkeutui juutalaisten elämän-muotoon ja myös temppelipalvelukseen niin, että papit laiminlöivät velvollisuuksiaan osallistuessaan urheilu-kilpailuihin, joissa osanottajat kilpailivat alastomina. Ympärileikatut juutalaiset turvautuivat kirurgiseen leikkaukseen sen peittämiseksi.

Juudean kuningas Johannes Hyrkanus (k.106 eKr.) alisti idumean alueen (Edomin) antaen sen asukkaille vaihtoehdoksi joko karkottamisen, tai kääntymisen juutalaisuuteen, minkä useimmat hyväksyivät. Näin idumealainen kulttuuri epäjumalan palveluksineen tuli osaksi juutalaisuutta. Juutalaisia kiellettiin inhoamasta idumealaisia veljiään.

(5Ms23:7) He ovat Isakin kaksoispojan Esaun jälkeläisiä.
Kuningas Herodes Suuri oli idumealainen ja toimi läheisessä yhteistyössä Rooman kanssa. Historia kertoo myös, että idumealaiset avustivat Rooman armeijaa sen piirittäessä Jerusalemia v.70 jKr.
Juutalaisuus oli kaikkina aikoina joutunut taistelemaan ympäröivien pakana-kansojen epäjumalan-palvelua vastaan, joka viehätti juutalaisia. Illuminatin perustaja Adam Weisshaupt oli kristinuskoon kääntynyt juutalainen, jonka jesuiitat kouluttivat. Hän viittasi illuminatin peruskirjassa uskonsa idumealaiseen vaikutukseen.

Pappisvirkoja myytiin aina ylipappiin saakka. Koko pappeus-järjestelmä oli korruptoitunut, mikä pakotti syvästi huolestuneet ryhmät kuten essealaiset muuttamaan erämaahan Suolameren ympäristöön.
Juudean kuningaskunnan eliitin muodistivat fariseukset, saddukeukset, tuomarit (kirjanoppineet) ja kansan vanhimmat. Jeesus ei yrittänytkään valistaa aikansa eliittiä, vaan valitsi läheisimmät opetus-lapsensa tavallisen kansan parista, kalastajia, veronkantajia ja muita.
Tämä oli se tuhoon tuomittu yhteiskunta, jossa Jeesus aloitti julkisen toimintansa.

Psalmissa 2 todetaan:
”Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt: Sinä olet Minun Poikani, tänä päivänä Minä Sinut synnytin. Ano Minulta, niin Minä annan pakanakansat Sinulle perinnöksesi ja merten saaret Sinun omiksesi”. (Ps.2:7-8
Tässä Jeesukselle osoitettiin tehtävä, jonka perusteella Hän oli tulevan pakanain Valkeudeksi. (Lk.2:32) Hän oli sovittava maailman kansat Jumalan edessä ja lunastava heidän ruumiinsa sairauden, kuoleman ja saatanan vallasta. Lampaitten ja härkien veri ei siihen riittänyt. Siihen tarvittiin täysin puhdas ja pyhä uhri, joka toi kertakaikkisen sovituksen ja lunastuksen.

Paavali vakuuttaa Heprealaiskirjeessään, että Herra tekee tulevaisuudessa Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa Uuden Liiton. Se tarkoittaa juutalaisen kansan uudelleen oksastamista jaloon öljypuuhun, johon he kuuluvat.
(Hebr.8:8 -13.)


03. UUSI USKONTO?

Perustiko Jeesus Kristus ehtoollis-sanoillaan uuden uskonnon? Ei todellakaan.
Apostoli Paavali käyttää öljypuuta vertauksessaan, mitä Uusi Liitto tarkoittaa. Hän vakuuttaa ensin, ettei ole miestä eikä naista, ei juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, vaan kaikki ovat yhtä Kristuksessa. ”Jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Abrahamin siementä, perilisiä lupauksen mukaan”. (Gal.3:29)

Paavali selittää asiaa näin: Niin kuin öljypuussa on useita oksia, jalon öljypuun rungossa, johon juutalaisuus oli oksastettu ja jonka hedelmiä ovat Abraham, Moses ja Profeetat, on useita oksia, jotka imevät ravintonsa samasta rungosta juurien kautta, jotka ulottuvat syvälle Jumalan ehtymättömään maaperään, samoin Uuden Liiton kansa saa jaloon öljypuun runkoon oksastettuna ravintonsa samasta lähteestä.
Jos oksa irtoaa jalosta rungosta, se kuivettuu ja heitetään tuleen, tai se vajoaa takaisin pakanakansojen tasolle.

Paavali tunnustaa, että juutalainen kansa on epäuskonsa tähden (määrätyksi) ajaksi irrotettu öljypuun rungosta, kunnes pakanakansojen täysi luku on tullut sisälle. (Rm.11:25) Vasta sitten Jumala oksastaa juutalaisen kansan, ”luonnollisen oksan”, uudelleen jaloon öljypuuhun. Mutta yhdelläkään oksalla ei ole oikeutta ylpeillä yhdenkään toisen kustannuksella, sillä kaikki tapahtuu puhtaasta Jumalan armosta. (Ef.2:8 -9; Rm11:17 – 25)

UT:n kirjoitusten mukaan tilanne, jossa kirkko tai seurakunta irrallaan juutalaisuuden rungosta toimisi kristillisenä, on luonnoton. Niin pian kuin yhteys juutalaisuuden runkoon ja sen ravintonesteeseen katkeaa, kirkko tai seurakunta vajoaa pakanoiden tasolle, eikä toimi enää Jumalan seurakuntana. Sellainen kirkko tai seurakunta kasvaa villinä metsäöljypuuna.

Siinain erämaassa juutalaiset pelkäsivät lähestyä Jumalaa. Siksi he pyysivät Mosesta: ”Puhu sinä meidän puolestamme Jumalalle, ettemme kuolisi”. Jumala hyväksyi heidän pyyntönsä.

Jeesus todisti juutalaisille: ”Ei kukaan voi lähestyä Jumalaa muuten kuin Minun kauttani”. Uuden Liiton kansalla on Hänen kauttansa esteetön pääsy kaikkein pyhimpään, Jumalan valtaistuimen eteen. Heillä on myös lapsen oikeus pyytää Jumalalta. Jeesus kehotti opetuslapsiaan: ”Jos te jotakin pyydätte Minun nimessäni. Isä antaa sen teille. Anokaa, että teidän ilonne tulisi täydelliseksi”. Uudesti syntymisessä ihminen saa sydämeensä Jumalan Hengen, joka on yhteydessä Isän kanssa. Pyhä Henki jakaa heille oman tahtonsa mukaan monenlaisia armolahjoja, kuten Raamattu toteaa. Ne rikastuttavat seurakunnan elämää.
(1 Kor12:4 -31)

04. MISTÄ Uuden Liiton kansan tuntee? Jeesus selitti fariseus Nikodemukselle: ”Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”. Nikodemuksen ihmettelevään kysymykseen Jeesus tarkensi: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, mutta mikä on Hengestä syntynyt, on Henki”. (Joh.3: 3 -5)
Paavali todistaa: ”Jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus. Se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on tullut sen sijaan”. (2Kor.5:17) Se on Jumalan yliluonnollinen teko. Ihmisen ruumis on tarkoitettu Jumalan Temppeliksi, jossa Pyhä Henki asuu. (1Kor.3:16; Ef.2:12) Jeesus sanoi opetuslapsilleen: En Minä jätä teitä orvoiksi, vaan Minä ja Isä tulemme teidän tykönne ja asumme teissä. (Jh.14;18, 23) Meidän ei tarvitse pelätä pimeässäkään korvessa, sillä Herra on meidän kanssamme. (Ps:23)

Uuden liiton kansan oksastaminen jalon öljypuun runkoon on henkinen toimi, ei fyysinen. Heidän ei tarvitse kääntyä juutalaisuuteen voidakseen liittyä jaloon öljypuuhun.
Paavali kirjoittaa Efesolaisille: ”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden Sanan, pelastuksen evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, joka on meidän perintömme vakuutena Hänen omaisuutensa lunastamiseksi, Hänen kirkkautensa kiitokseksi”. (Ef.1:13 -14)
Tästä Herran enkelit tuntevat Uuden Liiton jäsenet, kun Jumalan pasuuna soi ja arkkienkeli ilmoittaa pyhän juhla-kokouksen alkamisesta. (1Tes.4:16 -17)

”Katsokaa siis veljet, ettei kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta. Vaan kehottakaa toisianne joka päivä – niin kauan kuin sanotaan: tänä päivänä – ettei kukaan synnin pettämänä paatuisi. Sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti”. (Heb.3:12 -14).

Kastel 19.01.2017 Gavriel

http://israelupdate.achlak.net/kirjoja/abrahamin-lapset/
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2784
Join date : 24.10.2013

Rea Aalto likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa