Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Benjamin Turkia: Tämä kirjoitus toteutui viime viikolla
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTänään kello 8:50 am kirjoittaja Rea Aalto

» Benjamin Turkia : Maailman suurin salaisuus
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTänään kello 8:08 am kirjoittaja Hellevi

» Benjamin Turkian : Juna lähti jo
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTänään kello 7:01 am kirjoittaja Hellevi

» Raimo Mäkelä // Jumalan karitsa jes. 53
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyEilen kello 8:49 am kirjoittaja jarrut

» David Wilkerson: Viimeiset vitsaukset
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTi Huhti 30, 2024 8:09 am kirjoittaja jarrut

» Mauri Viksten /Jumalalle sovelias
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTi Huhti 30, 2024 7:30 am kirjoittaja jarrut

» Mauri Viksten // Nöyrtyminen
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTi Huhti 30, 2024 7:29 am kirjoittaja jarrut

» Israelin suurin tarve (Israel’s Greatest Need) :: By Daymond Duck
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyTi Huhti 30, 2024 7:22 am kirjoittaja jarrut

» Aihe: Silmäteräkansan uusin ihme
KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti EmptyMa Huhti 29, 2024 7:25 am kirjoittaja jarrut

Toukokuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri


KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti

Siirry alas

KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti Empty KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti

Viesti kirjoittaja jarrut Ti Huhti 16, 2024 8:07 am

KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti




Helluntaina

”Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi” (Apt.2:1-4).

Ensimmäisenä helluntaina opetuslapset puhuivat kielillä. Meidän on syytä muistaa, että nämä kielet olivat ”luonnollisia” kieliä, joita kaikki ymmärsivät. Tässä samalla täyttyi Jeesuksen lupaus: ”Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi” (Mark.16:17,18).

On muistettava, että tämä helluntai oli ”ainutlaatuinen”. On turhaa ylittää toistaa tätä'kristinuskon lähtölaukausta. Tarvittiin selkeä lähtö maailmanlaajuiselle tapahtumalle. Siinä on varmasti jotakin opiksi otettavaa, mutta siinä on myös ainutkertaista. Yleensäkin on tarpeen Raamattua lukiessa erottaa ainutkertaiset toistuvista tapahtumista. Muutoin mennään harhaan. Näin on esimerkiksi Jeesuksen ja Johanneksen kasteen kohdalla.

Armolahja
Tätä ei saada omilla ponnistuksilla, tai esim esimerkiksi ”kiitä, kiitä , kiitä” – kampanjalla. Se tulee Jumalan sulasta armosta – kelle se tulee. Ihminen ei siitä myöskään saa ottaa kunniaa itselleen. On joutavaa pöyhkeillä esimerkiksi kielilläpuhumisella tai Hengellä täyttymisellä.


PAAVALI JA KIELILLÄPUHUMINEN


1. Paavali puhui kielillä
Paavali oli melkoinen ”asiantuntija” kielilläpuhumisen suhteen. Hän kirjoittaa korinttolaisille: ”Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan” (1. Kor.14:18). On huomioitava, että tältä pohjalta muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä” (1. Kor.14:19). Huomaa: viisi sanaa kontra
kymmenentuhatta sanaa!

2. Erilaisia armolahjoja
”rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat” (Room.10:12). Suurin Jumalan lahja on Jeesus, mutta ”Hänen mukanaan” saamme paljon muitakin lahjoja: Hän, joka ei säästänyt omaa  edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? (Room.8:32). ”Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta; toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo” (1. Kor.12:4-11).

”Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä” (1. Kor.12:28).

3. Eri ihmisillä eri lahjat

Jumala ei tee ihmisiä samalla ”muotilla”, ei seurakunnassakaan. Siellä on kirjavuutta, runsautta, kauneutta ja rikkauta. Seurakunnan avulla Jumala ilmaisee omaa monipuolisuutaan: ”että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon” (Ef.3:10).

4. Rajoittunut mestari

Uskovia ei saa luokitella armolahjojen mukaan. Kaikki lahjat ovat ”armon merkkejä”. ”Mestari tunnetaan rajoittuneisuudestaan!” Armolahja ei saa synnyttää kateutta eikä ylpeyttä. Jokainen armolahja on syvän kiitollisuuden aihe. On tyhmyyttä laittaa uskovat arvojärjestykseen jonkin armolahjan (esim. kielilläpuhumisen) mukaan. Paavali vapauttaa moisesta kireäpipoisuudesta.”Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?” (1. Kor.12:29,30).
'
Saatana viljelee kopioita, Jumalalla on ainoastaan originaaleja! ”Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!” (Room.11:33).
'
5. Profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva
”Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisenlahjaa. Sillä ki elillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu” (1. Kor.14:1-5).

”Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku teissä” (1. Kor.14:23-25). Seurakunnan keskellä profetoiminen on siksikin suotavampaa, että sen alkuperä olisi helpompiarvioida, onko se Jumalasta vai jostakin muusta.

6. Selittämisen ongelma
Kielillä puhuminen on kokonaan kiellettyä, ellei ole selittäjää! ”Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle” (1. Kor.14:27,28). Selittäjän löytyminen ei ole aina helppoa. Selittäjällä on puheen tulkitsijana suuri vastuu. Hän ensimmäisenä joutuu ratkaisemaan, tuleeko viesti Jumalalta? Pääseekö selittäjä ”samalle aaltopituudelle” puhujan kanssa, vai puhuuko selittäjä omiaan? Tässä ovat sekä puhuja että selittäjä pyhän Jumalan edessä. Toinen vaikea tehtävä on arvioida, onko viesti Jumalalta.

7. Erehtymisen mahdollisuus

Ylikarismaattisuus menee harhaan siinä, että sekä kielilläpuhumista että profetoimista pidetään lähes erehtymättömänä: ”Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies” (Jaak.3:1,2).

KORINTTO JA KIELILLÄPUHUMINEN
1. Karismaattinen seurakunta
Korintto oli nimenomaan ”karismaattinen seurakunta”. Armolahjat olivat monipuolisesti käytössä. Kirjeensä alussa Paavali kohteliaasti antaa seurakunnalle tunnustusta tästä avusta:”Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teilleKristuksessa Jeesuksessa, että kaikessa olette rikastuneet hänessä, kaikessa puheessa ja kaikessa tiedossa, sen mukaan kuin to puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä” (1. Kor.1:4-7).

Aivan todennäköisesti Korinttossa oli myös mahtava kielilläpuhujien armeija! Taitavana opettaja hän
huolimatta Korinttoa rasittavat monet ongelmat:

2. Korinttolaiset olivat lahkolaisia

Lahkolaishenki on turmellut pahasti seurakunnan; Paavali puuttuu siihen ankaralla kädellä. On turhaa puolustella lahkolaisuutta sillä, että Korintossakin sitä esiintyi; Paavali ei sitä hyväksynyt! Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus. Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne. Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?” (1. Kor.1:10-13).

'”eliittikristittyjä”.Karismaattiset korintolaiset olivat jääneet alaikäisyyteen ja lihallisuuteen. Kielilläpuhuminen ei olemikään kristillisyyden mitta!”Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille
niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalinpuolta",
ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?” (1. Kor.3:1-4). Paavali löysi Korintosta ”kielilläpuhuvia lapsia”.

4. Niin kuin ihmiset ainakin
Karismaattinen seurakunta ei ollut kokenut ”sydämen muutosta”; vaikka kaikki armolahjat olivat näkyvästi esillä. Tilanne oli pitkälti sama kuin Galatiassa. Ulkonaisia seremonioita oli, mutta sydämet olivat muuttumattomat; tarvittiin uusi uudestisyntyminen. Muodoltaan korinttolaisten meininki erottui maailman ihmisten menosta, mutta sisäinen muutos oli tapahtumatta: Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor.5:17).
”Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä” (Gal.4:19).

5. Madonluvut väärälle karismaattisuudelle
Aluksi Paavali antaa tunnustusta korinttolaisten kristillisyydelle, mutta mitä pitemmälle kirje etenee, sitä kovemmaksi tulee tykistötuli. Kielilläpuhumiset ja muut karismaattiset hömpötykset ovat yhtä tyhjän kanssa ilman RAKKAUTTA. Korinttolaiset olivat rakentaneet seurakuntansa aivan väärin. He olivat rakentaneet sen armolahjojen pohjalle! Remontti on välttämätön: KIELILLÄPUHUMISEN KORKEAVEISUN ON MUUTUTTAVA RAKKAUDEN KORKEAVEISUKSI!

”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken'omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi” (1. Kor.13:1-3).

6. Priorisointi ongelma

Tämä oli korinttolaisten suuri harha! Heillä oli karismaattisuus (armolahjat) kaikki kaikessa. ”suurin niistä on rakkaus” (1. Kor.13:13). Ilman rakkautta uskonelämällä ei ole mitään perustusta! Kaikista armolahjoista on hyötyä ainoastaan sikäli kun ne ovat ”rakkauden sateenvarjon alla”.

7. Suuri mysteerio – mutta kuitenkin totta

On suuri arvoitus, kuinka pyhän Hengen lahjat voidaan antaa irrallisena ilman rakkausperustusta. Näin kuitenkin oli Korintossa.Tänäänkin meillä lienee kosolti hengellisiä yhteisöjä, jotka ilottelevat karismaattisilla lahjoilla (kielilläpuhumisilla ym.), mutta samalla kantavat selkeää alaikäisyyden ja lihallisuuden leimaa ja hylkäävät veljesrakkauden toisten armahdettujen syntisten kanssa. On huomattava, että kaikki muut karismaattiset lahjat ovat alisteisia rakkaudelle.

8. Kielilläpuhuminen ja Hengen täyteys
On perin rohkeaa yhdistää nämä kaksi, kielilläpuhuminen ja Hengen täyteys, koska korinttolaisetkin, vaikka heillä oli ”armolahjojen koko täyteys”, olivat tähtitieteellisen kaukana Hengen täyteydestä. Kyllä Hengen täyteys on ennen kaikkea rakkauden ja Sanan täyteyttä! ”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus” (Joh.13:34,35).

9. Tee parannus!
LAHKOLAISUUS SÖI KORINTON SEURAKUNNAN MAINIOT KARISMAATTISET EVÄÄT VIIMEISTÄ MURUA MYÖTEN!

Me emme tiedä Korinton seurakunnan myöhempiä vaiheita, mutta jos seurakunta ei ottanut Paavalin ohjeita ja varoituksia vakavasti, vaan pysyi lahkolaisuudessaan, aivan varmaa on, että he ennen pitkää kadottivat myös armolahjat ja täten ”sammuttivat Hengen”. Paavali maalasi synkin värein lahkolaisten määränpään: kaikki lahkolaiset ovat matkalla – helvettiin! ”Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: … eriseurat, lahkot, …. joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa” (Gal.5:19-21).

https://www.missiosakarja.net/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/kielilla.pdf
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2790
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa