Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyTänään kello 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyTänään kello 9:27 am kirjoittaja jarrut

»  Ihana Totuus
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyTänään kello 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyTänään kello 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyTänään kello 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyEilen kello 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyEilen kello 9:32 am kirjoittaja jarrut

» Palkkapaimenet ja lampaankorva
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyEilen kello 9:02 am kirjoittaja jarrut

» Miten meidän tulee suhtautua uskossa heikkoihin ja niihin, jotka ovat tulossa keskuuteemme?
BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola EmptyEilen kello 8:44 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola

Siirry alas

BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola Empty BibelFokus:Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola

Viesti kirjoittaja jarrut Su Tammi 17, 2016 6:32 am

Österländska andliga metoder på Arkens bibelskola


Du som läst lite mer på BibelFokus har säkert upptäckt att vi inte drar oss för att varna för olika osunda saker som kommit och kommer in i kristenheten, detta parallellt med att peka på Bibelns Sanningar. Det vi varnar för handlar om trosförkunnelse/framgångsteologi, Toronto-andlighet, mystik, New age, Emergent church, och mycket annat. Vi önskar att människor genom våra texter väcks över villfarelserna och istället får komma ut i "friheten i Kristus" – genom Guds evangelium.

En församling och bibelskola i Stockholm som vi varnat en del för är Arken eftersom där florerar mycket av det som vi tidigare grundligt gått igenom och varnat för. Vi känner också många som mått mycket dåligt av att gå på Arkens bibelskola. Dock ger Arken ett sken av att varna för mystik och österländska andliga tekniker, detta ser man t.ex. i rekommendationerna på ett par nyligen utgivna böcker. Men i själva verket är det så, att Linda Bergling på Arken själv plockat in mycket av österländska tekniker i sina egna andliga metoder. Linda Bergling talar alltså med kluven tunga, och med denna artikel vill vi göra dig uppmärksam på detta falskspel.

XP Media skriver följande om Gertrud Storsjös bok Buddha eller Kristus:

”Gertrud Storsjö visar i denna bok, på ett kunnigt och övertygande sätt, hur mindfulness och buddhism relaterar till varandra. Hon berör effekterna av olika yogaformers skadliga verkan på människors själsliv och buddhismens konsekvenser i de länder där denna livsåskådning dominerar… Hon ifrågasätter starkt att man i vissa kristna sammanhang blandar in yoga och buddhistiska tankegångar i den kristna tron. Detta leder till en religionssynkretism som urvattnar den kristna tron och gör den kraftlös.”

Och på denna boks omslag har Linda Bergling fått med följande text:

”Gertrud har lyckats med detta svåra. Hon har på ett professionellt sätt beskrivit metoder som mindfulness och yoga på ett sådant sätt att de som utövar dem inte skall känna sig kränkta. Jag tror att du som läsare kommer att uppskatta det djup, respekt, kärlek och omsorg men också sanning, och utmaning som finns i denna bok.”

På omslaget till Christer Svenssons nyutkomna bok Kyrkofäder, mystiker och evangelium har Linda och Gunnar Bergling fått med denna text:

”Christer Svensson vill med sin bok skydda Guds församling mot förvrängningar av evangeliet och varnar för sammanblandningar med tidens strömningar från andra religioner och från filosofiskt inflytande. Med stor kunnighet och respekt för han oss in på kunskapsområden som för de flesta är okänd mark.”

Man kan ju genom dessa bokrekommendationer få intrycket att ledarskapet på Arkens bibelskola är emot österländsk mystik och österländska andliga metoder (som meditation, mindfulness och yoga), men som du skall se nedan är det faktiskt tvärtom – vilket framstår som mycket obehagligt med tanke på Berglings medverkan på de två nämnda böckerna. Som du också kan se nedan, är mycket av den ”tro” som Arken förmedlar en slags metodbaserad tro, detta till skillnad från sann kristen tro som så starkt präglas av ett enkelt, avspänt och naturligt barnaskap. Ha även det i åtanke när du läser texten nedan, att fokus på andningen och kroppen är en central metod inom yoga. Sammanställningen nedan är gjord av Evy Juneswed.

Från Linda Berglings undervisning om ”Inre bön” – en bönemetod till vilken hon hämtat modellen från buddismens mindfulness *

Nedanstående är några anteckningar från Linda Berglings undervisning på Arken: Hälsa i fokus – Skillnaden mellan buddistisk, hinduistisk och kristen meditation, undervisning som även erbjudits på CD.

Linda Bergling börjar sin undervisning med att säga att man inte ska gå genom en annan religion för att möta Jesus och nämner då zenmeditation. När hon sedan förklarar att hon hållit på med ”Inre bön” i 20 år så redogör hon tydligt för likheter till buddismens mindfulness.

Linda Berglings egna ord:

”Mindfulness har mycket övningar för att få kontakt med kroppen. Jag gjorde en modell att ge och överlämna kroppen till Gud. Tala om för din kropp: ’Du är en kropp för den Helige Ande! Nu ska du lyssna, kropp!’

Sedan började jag göra som man gör i den här mindfulness-modellen. Där talar man om att man blir medveten om sina tår, om sina knän… och mycket om andning. Jag kände Guds närvaro i min kropp. Jag räknade upp olika delar av kroppen, precis som mindfulness. Jag lägger kroppen på altaret…

Så utvecklade jag något som jag kallade för 6:e-stegsmodellen.

Mindfulness = medveten närvaro där 6:e steget på den 8-faldiga vägen ska träna dig att bli medveten och få större livskvalité.

Sedan själens övning att fokusera: Mindfulness handlar mycket om att fokusera. Jag övade på i många år att älska Gud med hela själen, viljan, känslan och tankens fokusering på rätt ställe, läste Ordet mer, mediterande och under tungotal – en övning ungefär en halv timma inför Gud.

Sedan gjorde jag en annan övning, som jag kallade ’tystnaden’ - den finns också i mindfulness. ’Kom Helige Ande och andas på mig!’

Mindfulness övar dig i att släppa taget och bli medveten. Inre bön ger samma effekt men blir ett möte med Jesus.

Jag sa till Jesus: ’Hur tränade du egentligen Medveten närvaro?’ Då sa Jesus: ’Gud var med mig hela tiden!’ Han var medveten om Guds närvaro. Inre bön hjälper oss att bli medvetna om hans närvaro.

Mindfulness-övningar hjälper dig att bli medveten om din omgivning, din kropp, dina rörelser. Målet med mindfulness enligt buddismen är att stanna av allting. Allt ska stanna av, din kropp ska stanna av. Så när du kommer till målet, den 8:e punkten, så ska allt stanna av, din kropp, ditt inre, den djupaste medvetenheten ska vara tomheten. Mindfulness är att släppa taget och komma till total stillhet.”

Evys kommentarer:
Linda Bergling säger alltså att hon gör precis som i mindfulness då hon räknar upp olika delar av kroppen (och lägger på altaret). Hon utvecklar själv något hon kallar ”6:e-stegsmodellen”, ett namn direkt från mindfulness. Hennes fokusering och tystnad förklarar hon utifrån mindfulness och hennes ”inre bön”, som blir ett möte med Jesus, ger samma effekt som att släppa taget och bli medveten som inom mindfulness.

Att ställa frågan till Jesus hur han tränade ”medveten närvaro” – som är själva innebörden av mindfulness – är för mig en gåta!

Hon förklarar att den djupaste medvetenheten inom mindfulness är den totala stillheten som leder till tomhet, men likväl använder hon modellen för att komma i medveten närvaro och till stillhet inför Gud.

Fokuseringsövningen menar Linda Bergling kan vara en övning på ungefär en halvtimma. Detta verkar vara mer besläktat med New age-tekniker än den tid vi behöver inför Gud.

Mindfulness eller medveten närvaro är alltså ett begrepp som kommer från buddismen. Behöver vi hämta en ”modell” från en annan religion?? Min barndoms sång räcker för mig och är bibeltrogen:

”Och om jag ej kan bedja så förträffligt som jag vill, så kan jag bedja barnsligt då, min Fader lyssnar till!”

Ytterligare från Linda Berglings undervisning ”Hälsa i fokus...”

Linda Berglings egna ord:

”Inre bönen – vi slappnar av och lägger kroppen på altaret, bit för bit och ber att Anden ska fylla kroppen.

Följ ett andetag: Jag gör andningsövningar utifrån en Bibel. Jesus sa ’ta emot Helig Ande’ och så andades han på dem. När jag gör Inre bön ber jag att Jesus ska andas på mig och så drar jag in ett andetag och så känner jag hur hela mitt inre fylls av Guds närvaro.

När Jesus andas på mig så vill jag få in Hans närvaro i hela mitt väsen. När jag gör min utandning ger jag min oro, mina bekymmer åt Herren. Hur kastar man sina bekymmer på Honom? Jag gör det genom en utandning.

’Andas på oss just nu, Jesus, fyll vårt innersta, strömma genom lungor, hela kroppen, så lämnar vi all oro i vår utandning, blir medvetna om din närvaro. ’Lägg märke till din andning! Acceptera tankar! Lägg märke till vad som kommer och återvänd till andningen! Den här övningen kommer in i Inre bönen. Man blir medveten om sina tankar tillsammans med Jesus.

Känn dina tår, dina ben. Vi behöver utveckla en metod där vi kan utveckla de långsamma rörelserna, medvetna om vår kropp i själva överlåtelsen till Gud.

Jag har vilat i ”Flödesbön” i flera timmar. Guds Ord i mig och ber, ett tillstånd där kroppen stannar av. Yoga går också ut på att stanna av men när vi ligger i en vilstol är det för att Guds Ande ska strömma i varje cell, stilla musik, total avslappning, så Gud kan göra en djupoperation… en gång i fyra timmar i total avslappning, Anden gick djupare, rörde till sist vid barndomsminnen… började rycka… Anden svarade: ’Plantan, som finns kvar som inte Jag planterat ska ryckas upp med rötterna!’

Medveten om min kropps rörelse. När vi får kontakt med kroppen får vi också kontakt med Gud – kan ta emot helande bättre.”

Evys kommentarer:
I tekniker som qigong, yoga, meditation, m.fl. är andningen mycket central. Leonard Orr benämner i sin bok Andning som helande kraft andningen som ”den biologiska upplevelsen av Gud”, men vilken ”gud”?! I t.ex. New age-meditation blir den mediterande instruerad att tömma sina sinnen och låta en ”närvaro” komma in, och där är själva andningen mycket viktig.

Romarbrevets kapitel 12, som Linda Bergling har som utgångspunkt för sin undervisning, uppmanar oss att ”frambära våra kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst”. Detta tolkar Linda som att vi ska räkna upp bit för bit av våra olika kroppsdelar och lägga på altaret! Det kan ta timmar! Hade Gud menat det så hade vi med all säkerhet fått uppmaningen i Ordet. Detta är alltså mindfulness-modellen.

Avslutningsvis uppmanar Linda: ”Avslöja mindfulness!”. Men samtidigt säger hon att i mindfulness gäller det att tänka här och nu, vilket ger en god effekt, andas lugnare och lägger till att det finns positiva saker i mindfulness!

* Om mindfulness från Wikipedia:

"Medveten närvaro eller mindfulness är främst ett buddhistiskt begrepp som lyfts fram i västerländsk psykoterapi och stresshantering som en metod för behandling av olika tillstånd. Den sägs ha sitt ursprung i det arbete som Buddhas efterföljare gjorde med att utveckla förtjänstfulla karaktärsdrag utifrån olika aspekter av den åttafaldiga vägen, särskilt att fokusera på sinnelag och rätt tänkande samt utveckla meditation."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Medveten_närvaro

Om man utifrån en bibliskt förankrad kristen synvinkel betraktar mindfulness och andra andliga tekniker med härkomst från österländska religioner, så förstår man att dessa ting är farliga att använda sig av. Dessa tekniker är inte religionsneutrala, inte heller om man skalar bort eventuellt religiöst innehåll. Det är dokumenterat och känt att dessa tekniker i sig leder bort från en sann och sund kristen tro, samt öppnar upp för en synkretistisk syn på religion och ett helt obibliskt ekumeniskt tänkande. Detta är helt klart några av de verktyg som skall förbereda världens folk för det som beskrivs i Uppenbarelsebokens trettonde kapitel!

Vi avslutar med ett tänkvärt bibelord:

Jes 2:6: "Du har förskjutit ditt folk, Jakobs hus, därför att de är fulla av Österlandets tänkande"


http://bibelfokus.se/mindfulness_arken
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2782
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa