Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyTänään kello 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyTänään kello 9:27 am kirjoittaja jarrut

»  Ihana Totuus
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyTänään kello 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyTänään kello 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyTänään kello 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyEilen kello 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyEilen kello 9:32 am kirjoittaja jarrut

» Palkkapaimenet ja lampaankorva
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyEilen kello 9:02 am kirjoittaja jarrut

» Miten meidän tulee suhtautua uskossa heikkoihin ja niihin, jotka ovat tulossa keskuuteemme?
Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin EmptyEilen kello 8:44 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin

Siirry alas

Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin Empty Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin

Viesti kirjoittaja Vierailija La Kesä 06, 2020 9:54 am

Papeilta kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin
 
KYSYMYS:
Mitä Raamattu sanoo kummituksista, ennustajista/meedioista tai horoskoopeista?
Minulla on vahvoja henkilökohtaisia kokemuksia kyseisistä asioista enkä tiedä miten suhtautua asiaan, sillä tietääkseni ”henkimaailma” ja Raamattu eivät mene ihan yks yhteen.


VASTAUS:


Nimimerkille Hämillään
Raamatulla on näistä asioista itseasiassa monenkin tuntuisia mielipiteitä. Tärkein kriteeri sille onko tapahtuva toiminta hyvää, vai pahaa riippuu siitä, onko kyseessä Jumalan työ ihmisessä, vai epäjumalien palvonnasta. Horoskooppeihin luottaminen on enteiden tutkimista, jossa ihminen saattaa ottaa ennusteet liian tosissaan, eikä huomaa, että Jumala toimii kaikessa takana ja mukana ja ohjaa asioita oikeaan; horoskooppien mukaan eläminen saattaisi tuottaa ihmiselle tarpeen ohjata asioita itselle mieluisaan suuntaan ja usein ihan pitämättömien perusteiden mukaan. Sanoisin, että voit olla huoleti eläessäsi Jeesuksen opetuslapseudessa, eli



Jumalan lapseudessa, sillä siinä itse Jumala on kaitsijasi ja kasvattajasi kohti Jeesuksessa meille ilmaistua ihmisyyttä. Jumalan lapsena elämiseen liittyy myös sellainen ulottuvuus, joka menee arkiajattelumme ulkopuolelle. Olen koonnut vähän ajatuksia tämän vastaukseni jatkoksi, jotta voit pohtia itse asiaa vielä lisää. Pahuuden voimilla/ajatuksilla/pyrkimyksillä ei pitäisi leikkiä edes muodon vuoksi, koska meillä on oikeus ja mahdollisuus turvata luojaan ja elämän ylläpitäjään. Mikään paha ei voi olla tätä mahtavampi edes vahvimmillaan, jos pahan voima nyt riittää edes muuhun kuin ihmisen sielun ja järjen pilaamiseen.

5.Mooseksen kirja 18.luku sanoo kovaan sävyyn: 9 "Kun tulette siihen maahan, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille, älkää ruvetko noudattamaan siellä asuvien kansojen iljettäviä tapoja. 10 Keskuudessanne ei saa olla ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, ei myöskään ketään taikojen tekijää, enteiden tai ennusmerkkien selittäjää, noitaa, 11 loitsujen lukijaa, henkienmanaajaa, tietäjää eikä ketään, joka kysyy neuvoa kuolleilta. 12 Jokainen, joka sellaista harjoittaa, on iljetys Herralle, ja juuri näiden iljettävien tapojen vuoksi Herra, teidän Jumalanne, hävittää ne kansat teidän tieltänne. 13 Olkaa koko sydämestänne uskolliset Herralle, Jumalallenne. 14 Nuo kansat, joiden maan te pian otatte haltuunne, turvautuvat ennustajiin ja taikojen tekijöihin, mutta teille Herra, teidän Jumalanne, ei ole antanut lupaa tehdä samoin."

Sitten sama luku jatkaa: 15 "Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella. 16 Tätähän te pyysitte Herralta, Jumalaltanne, kun Horebin juurelle kokoontuneina sanoitte: 'Me emme enää kestä kuulla Herran, Jumalamme, ääntä emmekä nähdä tuota suurta tulta, sillä pelkäämme, että kuolemme.' 17 Herra sanoi silloin minulle: 'Se, mitä he sanoivat, on oikein. 18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan.



19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen. 20 Jos taas joku profeetta julkeaa minun nimissäni puhua sellaista, mitä minä en ole käskenyt hänen puhua, tai puhuu vieraiden jumalien nimissä, hänen on kuoltava.' 21 Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte, mikä sana ei ole lähtöisin Herralta, muistakaa tämä: 22 Jos se, mitä profeetta puhuu Herran nimissä, ei toteudu, se ei ole Herran sanaa vaan väärän profeetan röyhkeää puhetta. Älkää kuulko häntä.

Raamatun profeettakirjat ovat täynnä ennustuksia, joita profeetat ovat ennustaneet. Lisäksi Jeesus esittää Uudessa Testamentissa maailmanlopun aikaan liittyviä ennustuksia; hän antaa ennusmerkkejä, joista tarkka näkee, kun maailma alkaa tulla loppuunsa.http://raamattu.fi/1992/Mark.13.html 
http://raamattu.fi/1992/Matt.24.html http://raamattu.fi/1992/Luuk.21.html Samoin Jeesus ennustaa oman ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa.http://raamattu.fi/1992/Matt.16.html  Matt:17:1-8 kerrotaan miten Jeesus nousee vuorelle muutaman opetuslapsen kanssa ja alkaa siellä hohtaa valoa kuin aurinko


. Sitten sinne ilmestyvät Mooses ja Elia, jo ammoin kuolleet suurmiehet, jotka keskustelevat Jeesuksen kanssa opetuslasten seuratessa sivusta ilmeisen järkyttyneinä ja sitten Jumalakin ilmestyy kirkkaasti loistavassa pilvessä paikalle ja puhuu heille http://raamattu.fi/1992/Matt.17.html Kun Jeesus, synnitön Jumalan Poika, voi puhua edesmenneiden suurmiesten kanssa synnittömänä, niin se tarkoittaa sitä, että tämän pitäisi olla mahdollista myös kristityille, jotka ovat Jeesuksen sisaria ja veljiä Jumalan lapsina. Opetuslapset toki järkyttyivät, mutta eivät he tunnu joutuvan tekemään mitään luvatonta.

Ensimmäisenä helluntaina, kun kristitty aika alkaa Pyhän Hengen vuodattamisella, alkaa uusi aikakausi; profeetta Joelin sanoin:

 17 -- Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala,
 minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin.
 Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat,
 nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia.
18 Näin teen: palvelijoihini ja palvelijattariini
 minä vuodatan Henkeni niinä päivinä,
 ja he profetoivat.

19 Minä näytän ihmeitä ylhäällä taivaalla,
 merkkejä alhaalla maan päällä:
 verta, tulta ja suitsevaa savua.
20 Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen,
 ennen kuin koittaa Herran päivä,
 suuri ja häikäisevä.
21 Mutta joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu.
http://raamattu.fi/1992/Apt.2.html

Ihmisen on vaikea erottaa kenen voimalla tapahtuu ihmeitä ja parantumisia - niitä hyviä asioita, joita tarvitaan. Jeesuksenkin epäillään, Markuksen evankeliumin tekstin mukaan, toimivan pääpaholaisen voimalla parantaessaan sairaita. http://raamattu.fi/1992/Mark.3.html Noitavainoissa esiintynyt ajatus paholaisen liittolaisuudesta kaatuu jo Jeesuksen päälle paljon aikaisemmin tämän aikalaisten suunnasta. Ja silti juuri tämän ihmeidentekijän ja parantajan oppilaiksi meitä kutsutaan ja Jumala itse tahtoo meitä siihen kasvattaa Pyhänä Henkenä meissä toimiessaan. Asian voisi ilmaista niinkin, että kristityt ovat noidan oppipoikia; ihan tietyn noidan!


Jonka työ perustuu Jumalan voimaan ja lapseuteen, suorastaan jumaluuteen, jonka toimiminen täydellä teholla ihmisessä on vaikeaa, tai jopa mahdotonta ihmisen rikkinäisyyden, eli perisynnin vuoksi, minkä takia meissä ei toimi mikään, kuten sen piti toimia alun perin, tai pitäisi toimia meissä nyt. Siksi me olemme pelkkiä heikkoja kuolevaisia. Mutta matkalla ajassa kohti uutta olomuotoa!

Pyydän anteeksi, että vastauksesta tuli vähän pitkä, mutta aihe on varsin mutkikas ja vaikea.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe



https://www.poytyanseurakunta.fi/tutki-uskoa/kysy-papilta-kysymyksia-ja-vastauksia

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa