Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Väinö Hotti // MIKSI HERRAN KANSA VAIKENEE?
Sivu 1 / 1
Väinö Hotti // MIKSI HERRAN KANSA VAIKENEE?
MIKSI HERRAN KANSA VAIKENEE?
Väinö Hotti
Sisäinen paine
”Sinä olet taivutellut minua, Herra, ja minä olen taipunut; sinä olet tarttunut minuun ja voittanut. Minä olen ollut nauruna pitkin päivää, kaikki pilkkaavat minua. Sillä niin usein kuin minä puhun,' täytyy minun parkua, huutaa väkivaltaa ja sortoa; sillä Herran sana on tullut minulle häväistykseksi ja pilkaksi pitkin päivää. Mutta kun minä sanoin: "En tahdo ajatella häntä enkä enää puhua hänen nimessään", niin sydämessäni oli kuin polttava tuli, suljettuna minun luihini. Ja väsyksiin asti minä koetin sitä kestää, mutta en voinut. Sillä monen minä kuulen parjaavan. Kauhistus yltympäri! "Ilmiantakaa!
Ilmiantakaamme hänet!" Kaikki minun ystäväni vaanivat, milloin minä kompastuisin: "Ehkäpä hän antaa viekoitella itsensä, niin että voitamme hänet ja saamme hänelle kostaa". Mutta Herra on minun kanssani niinkuin väkevä sankari; sentähden minun vainoojani kompastuvat eivätkä mitään mahda. He saavat suuren häpeän, sillä he ovat olleet ymmärtämättömät, iankaikkisen pilkan, joka ei ole unhottuva. Herra Sebaot, sinä joka tutkit vanhurskaan, näet munaskuut ja sydämen, salli minun nähdä, että kostat heille, sillä sinun huomaasi minä olen jättänyt asiani” (Jer.20:7-12).
Informaatioaikaa
Aikamme on täynnä informaatiota. Eetteri on sitä pullollaan. Oikein joutuu ihmetellen kyselemään: eikö bittiavaruudella ole mitään rajoja? Joskus alkaa tuntua siltä, että viestittäjiä ja julistajia on enemmän kuin viestin vastaanottajia ja kuulijoita.
Demokratian aikaa
Demokratiaa jumaloidaan nimenomaan länsimaissa. Kaikilla pitää olla oikeus ajatustensa ilmaisuun ja omien etujensa ajamiseen. Mikään aate ei saa olla hallitsevana. ”Kaikki on yhtä totta.” Relativismi hallitsee. Jos tiukalle menee, äänestetään – ja näin puristetaan totuus esiin. Sekä yhteiskunnassa että kirkossa.
Periaatteessa samaa demokratiaa toteutetaan sekä yhteiskunnassa että kirkossa. Raamatun pettämätön ilmoitus on korvattu demokratialla. Sen ”pyhyys” on molemmissa yhteisöissä ilmeinen. Demokratian painostuksesta kirkkoon on työntynyt politiikka ja naispappeus. Ovella odottavat homous ja eläimiin sekaantuminen.
Herran kansan tila
”Soihdut sammuu, kaikki väki nukkuu!” Herran kansa näyttää nukkuvan autuasta untaan. Nukkuvassa Herran kansassa toteutuu toive: ”Oi jospa ihmisellä, oi joulu ainainen.” Maallisella sektorilla pommit jysähtelee ja tykkien ääni kumisee, mutta Herran kansa kuorsaa äänekkäästi; siellä on hiljaista kuin ”huopatossutehtaalla”.
Melua on
Toisaalta melua ja meininkiä on, ehkä enemmän kuin koskaan.Tarkkakorvainen voi kuulla sodan melskettäkin; on käynnissä ”kaikkien sota kaikkia vastaan”. Mutta tämä ei ole ”hengellistä sodankäyntiä”, jossa olisi kyseessä Jumalan valtakunnan asia. Ollaan ”melulaaksossa”, jossa kukaan ei ole täysin selvillä siitä, miksi tänne on tultu ja mikä on homman nimi.”Sinä päivänä minä annan Googille siellä, Israelissa, hautasijan, 'Kulkijain laakson', itää kohden merestä; se sulkee tien noilta kulkijoilta. Sinne haudataan Goog ja koko hänen meluisa joukkonsa, ja sille pannaan nimeksi: 'Googin meluisan joukon laakso'” (Hes.39:11).
”Ja he huusivat, mikä mitäkin; sillä kokous oli sekasortoinen, ja useimmat eivät tienneet, minkä tähden he olivat tulleet kokoon” (Apt.19:32).
Sanoma puuttuu
Paroni Paul Nicolay halusi tietää puhujakandidaateista: ”Onko hänellä sanoma?” Tänään saarnatuoliin mennään usein ilman sanomaa!
Lastenkamarin melua
Tänään seurakunnan äänet eivät tavallisesti ole ”sodan ääniä”, vaan alaikäisten mekastusta. Siellä puuhataan hiekkalaatikolla ja isketään toista palikalla päähän.”Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?” (1. Kor.3:1-4)
”Ei sillä aina eniten ole, joka suurinta melua pitää. Hälinä lastenkamarista on kaikkein kauimmaksi kuuluvaa” (Niilo Tuomenoksa)
Terve lapsi
Terveen lapsen tuntomerkit: kuulo, näkö, puhe ja motoriikka pelaa. Hengellisessä mielessä ihminen kuulee Jumalan äänen, näkee Jumalan ihmeellisen maailman, oman syntisen tilansa, Jumalan suuren armon ja myös lopun ajan merkit. Kädet ja jalat ovat evankeliumin asialla.”Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" (Room.10:15).
Syntymävaurio
Jotkut ”uskovat” ovat jo syntymästään saakka sokeita, kuuroja ja – rampoja. Tällöin syyllistytään suureen virheeseen, jos sellaisia kohdellaan elävinä ja täysikuntoisina kristittyinä: ”Herätyskristillisyys on aina kasvatuskristillisyyttä ja päinvastoin. Mutta mistä on kotoisin sellainen kasvatuskristillisyys, jossa kukaan ei herää, ei kukaan tee parannusta eikä kukaan synny uudestaan. Siinä taidetaan kasvattaa syntymättömiä” (Niilo Tuomenoksa).”Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea” (Joh.9:1). Säälittävään tilaan voi olla syynä jo syntymässä saatu vaurio:
Kansankirkossa lapsi hukkuu kasteveteen. Hän syntyy kuolleena. Hän on sokea, kuuro ja rampa hengellisten asioiden suhteen. Vapaissa suunnissa syntyvän lapsen ongelmaksi muodostuu keisarinleikkaus, jossa lapsi pakko synnytetään (ratkaise! ratkaise! ratkaise!).
Hoitovirhe
Eri seurakunnissa syyllistytään vastasyntyneen kohdalla vakavaan ja kohtalokkaaseen hoitovirheeseen. Tästä kertoo Aaro Leikkari kirjassaan Armahdettu yhteyteen Kristuksessa: ”Monissa uskovien yhteisöissä käyttäydytään kanankasvattajan tavoin. Kanojen kasvattajat leikkaavat siipien kärjet sellaisilta kanoilta, jotka oppivat lentämään aitauksensa yli. Vaikka uudestisyntymisen myötä tullut Jumalan lasten elämänpiirin raja on seurakunnan pirstaloitumisen vuoksi paljon laajemmalla kuin ”omien seinien” sisällä, yhteisön lapsiltakin katkotaan rakkauden siivet ja heidät ohjataan elämään suljettua elämää kodin tarjoamilla eväillä. Kasvun sijaan tapahtuu paisumista ja sokeutumista”(emt. 66).
Kun uskoon tullut suljetaan häkkiin, koko hänen olemuksensa kärsii, surkastuu - ja lopulta kuolee. Tässä paljastuu lahkolaisuuden koko traagisuus. Jos lasta kasvatetaan ”tynnyrissä”, on turha odottaa tervettä yksilöä!
Oikea sotilas
1. Hän taistelee ”Herran nimessä”:
”Mutta Daavid sanoi filistealaiselle: "Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen, Israelin sotajoukon Jumalan, jota sinä olet häväissyt” (1.Sam.17:45).
2. Sota-aseena Jumalan sana:
”Jumalan ylistys on heidän suussansa, ja heidän kädessään kaksiteräinen miekka” (Ps.149:6).
3. Käsi kädessä toisten uskovien kanssa:
”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." (Joh.13:34,35). ”Yhdess` ollen muinoinkin Voitot suuret saatihin Kunniaksi Herran” (HLV 460:2).
Miksi emme saa vaieta?
1. Jeesuksen lähetyskäsky:
”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.(Matt.28:18-20).
2. Pyhän Hengen lupaus:
”vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt.1:8.
3. Apostolien esimerkki:
”Niin he kutsuivat heidät ja kielsivät heitä mitään puhumasta ja opettamasta Jeesuksen nimeen. Mutta Pietari ja Johannes vastasivat heille ja sanoivat: "Päättäkää itse, onko oikein Jumalan edessä kuulla teitä enemmän kuin Jumalaa; mutta me emme voi olla puhumatta siitä, mitä' olemme nähneet ja kuulleet" (Apt.4:18-20). "Me olemme kieltämällä kieltäneet teitä opettamasta tähän nimeen; ja katso, te olette täyttäneet Jerusalemin opetuksellanne ja tahdotte saattaa meidän päällemme tuon miehen veren"
(Apt.5:28.
Vaikenemisen syyt
1. Ei ole koskaan koettu pelastumisen ihmettä:
”Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli minun huutoni. Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle, hän vahvisti minun askeleeni. Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Herraan” (Ps.40:1-4).”Hän vastasi: "Onko hän syntinen, sitä en tiedä; sen vain tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen" (Joh.9:25). ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan” (Room.10:9,10).
”Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: "Minä uskon, sentähden minä puhun", niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme” (2. Kor.4:13).
2. Henkilökohtaiset pettymykset. Elämän traagiset tapahtumat voivat tukkia suun: ”Ja Aaronin pojat Naadab ja Abihu ottivat kumpikin hiilipannunsa ja virittivät niihin tulen ja panivat suitsuketta sen päälle ja toivat vierasta tulta Herran eteen, vastoin hänen käskyänsä. Silloin lähti tuli Herran tyköä ja kulutti heidät, niin että he kuolivat Herran edessä. Niin Mooses sanoi Aaronille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan: Niissä, jotka ovat minua lähellä, minä osoitan pyhyyteni ja kaiken kansan edessä kirkkauteni". - Mutta Aaron oli ääneti” (3. Moos.10:1).
3. Syvä hengellinen penseyden uni:
”Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos” (Ilm.3:14-16).
4. Ei kuulu minulle:
Katsotaan, ettei minun tehtäväni ole ottaa asiaan kantaa; se kuuluu teologeille. Tässä on rasitteena vuosisatainen perinne. Kaikki uskovat ovat Raamatun mukaan ”pappeja”:”Mutta teolette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut" (1. Piet.2:9,10).
5. Pelätään ihmisiä:
”Minä, minä olen teidän lohduttajanne; mikä olet sinä, että pelkäät ihmistä, joka on kuolevainen, ihmislasta, jonka käy niinkuin ruohon” (Jes.51:12).”Ihmispelko panee paulan, mutta Herraan luottavainen on turvattu” (Snl.29:25).”Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen” (2. Tim.1:7).”Pois ihmispelko heitä Ja pelkää Jumalaa” (Vvk176:2).
6. Hävetään Jeesusta:
”Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa” (Luuk.9:26).”Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin; mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa” (1. Piet.4:15,16).
7. Hävetään evankeliumia:
”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle” (Room.1:16).
8. Hävetään Herran omia (ekklesiaa):
”Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa” (2. Tim.1:8. ”Antakoon Herra laupeutta Onesiforuksen huonekunnalle, sillä usein hän on minua virvoittanut, eikä ole kahleitani hävennyt” (2. Tim.1:16).
9. Kun synti on omalla tunnolla, ei ole myöskään intoa puhua Jumalasta. Daavid koki tämän selkeästi. Anteesianto taas palauttaa todistusinnon:”Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani. Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä. Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani…Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä. Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat” (Ps.32:3-5; 51:11-15).
10. Unohdetaan, että elämme lopun pimeässä ajassa:
"Kun ilta tulee, sanotte te: 'Tulee selkeä ilma, sillä taivas ruskottaa', ja aamulla: 'Tänään tulee rajuilma, sillä taivas ruskottaa ja on synkkä'. Taivaan muodon te osaatte arvioida, mutta aikain merkkejä ette osaa” (Matt.16:2,3).
11. Väärin käsitetty uskovan tehtävä:
Uskovan tehtävä ja velvollisuus on sekä tuoda esiin oikea kristillinen oppi että kumota väärä (kristinuskon puolustus, apologia). Tämä näyttää aivan kokonaan unohtuneen sekä TV7:ssa että adio Deissä. Näissä johtavissa hengellisissä tiedotusvälineissä vallitsee opillinen sekamelska.
Molemmat noudattavat periaatetta: ”Antaa kaikkien kukkien kukkia!”
12. Kadotettu uudistumisen armo:
”Joka uskoo minuun sillä tavalla kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virtoja” (Joh.7:38; Saarnivaaran käänn.).”Joosef on nuori hedelmäpuu, nuori hedelmäpuu lähteen reunalla; sen oksat ulottuvat yli muurin” (1. Moos.49:22).”Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri. He ovat istutetut Herran huoneeseen, he viheriöitsevät meidän Jumalamme kartanoissa. Vielä vanhuudessaan he tekevät hedelmää, ovat mehevät ja vihannat ja julistavat, että Herra on vanhurskas, hän, minun kallioni, ja ettei hänessä vääryyttä ole” (Ps.92:13,14).
13. Vaitiolo on myöntymisen merkki:
Vaitiolollaan uskova hyväksyy vallitsevan maailmanmenon.”Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä” (Jes.58:1).”Mutta sitten he sanoivat toisilleen: "Emme tee oikein. Tämä päivä on hyvän sanoman päivä. Jos olemme vaiti ja odotamme aamun valkenemiseen asti, niin me joudumme syyllisiksi” (2.Kun.7:9).
14. Osallisuus toisten synteihin:
"Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa” (Ilm.18:4).”Älä ole joukon mukana tekemässä pahaa (2.Moos.23:2).
15. Totellaan saatanan kuiskausta:
Eräs tehokas saatanan työskentelytapa on ”vaieta totuus kuoliaaksi”. Kun uskova vaikenee totuuden kuullessaan, hän on sielunvihollisen asialla.
http://www.missiosakarja.net/wordpress/wp-content/uploads/2015/07/MIKSI-HERRAN-KANSA-VAIKENEE.pdf
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2284
Stiina likes this post
Vs: Väinö Hotti // MIKSI HERRAN KANSA VAIKENEE?
'11. Väärin käsitetty uskovan tehtävä:
Uskovan tehtävä ja velvollisuus on sekä tuoda esiin oikea kristillinen oppi että kumota väärä (kristinuskon puolustus, apologia). Tämä näyttää aivan kokonaan unohtuneen sekä TV7:ssa että adio Deissä. Näissä johtavissa hengellisissä tiedotusvälineissä vallitsee opillinen sekamelska.
Molemmat noudattavat periaatetta: ”Antaa kaikkien kukkien kukkia!”
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2284
Similar topics
» Väinö Hotti || HERRAN ODOTTAMINEN
» Arvottomat uhrilahjat / Herran kansa pelastuu, viholliset tuomitaan
» Väinö Hotti // HOMOSOTA
» Väinö Hotti / MISSÄ RAATO ON...
» KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti
» Arvottomat uhrilahjat / Herran kansa pelastuu, viholliset tuomitaan
» Väinö Hotti // HOMOSOTA
» Väinö Hotti / MISSÄ RAATO ON...
» KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut