Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
BibeFocus // Hengen kaste
BibeFocus // Hengen kaste
Hengen kaste
Kysymys:
Hei Lennart,
Minulla on pari kysymystä henkikasteesta. Jotkut sanovat, että se on vain sen vastaanottamista uskossa, toiset sanovat, että jos puhut kielillä, olet henkikastettu. Mutta eikö ihmisen pitäisi saada voimaa todistaa, jos hänet on henkikastettu, ja Hengen hedelmien pitäisi tulla näkyvämmiksi merkkinä henkikasteesta. Koska useimmat ihmiset, joiden kanssa olen puhunut, sanovat olevansa kastettu, mutta minä en näe raamatullisia hedelmiä paitsi kielillä puhumista. PS oletko henkikastettu ja jos olet, mikä ero oli ennen ja
jälkeen.
jne. Per-Arne
Vastaus:
Hei Per-Arne!
En usko, että Hengen kaste liittyy automaattisesti kielillä puhumisen lahjan saamiseen. Paavali sanoo, että kielillä puhuminen on lahja muiden hengellisten lahjojen joukossa (1. Kor. 12:10) ja että hän toivoo, että jokainen puhuisi kielillä (1. Kor. 14:5). Se kertoo minulle, että ihminen voidaan kastaa hengellä ilman, että hän on saanut kielillä puhumisen lahjaa tästä syystä. Nyt tämä lahja on usein seurannut Hengen kastetta monille ihmisille, mutta se ei ole aina niin. Kaikkein tärkeintä kielillä puhumisessa on, että sen avulla voit rakentaa itseäsi, eli uudestisyntynyttä sisäistä persoonaasi (1. Kor. 14:4). Se on Pyhä Henki, joka johtaa rukousta, ja se on tarkoitettu Jumalalle eikä ympärillä oleville ihmisille (1. Kor. 14:2). Sitten on kieliä, jotka on tulkittava viestiksi seurakunnalle, ja sinun on silloin tiedettävä etukäteen, että on joku, joka osaa tulkita. Jos et sitä tiedä, sinun tulee olla hiljaa (1 Kor 14:28).
Otan yleensä esimerkkeinä Frank Mangin, Dwight Moody'sin ja Charles Finneyn kasteen, koska luen heidän omaelämäkertojaan ja pidän näitä vanhoja miehiä erityisen mielenkiintoisina, kun otetaan huomioon, mitä heillä oli tarkoittava ihmisten pelastukselle. En muista, että he olisivat saaneet puhua kielillä kasteensa yhteydessä. Mutta se, mitä he kaikki kolme saivat kokea, oli ylitsevuotava rakkaus lähimmäisiä kohtaan ja täysin uusi voima saarnaamisessa. Ja heidän tekonsa todistaa varmasti, että he saivat Jumalan antaman voiman. On mielenkiintoista nähdä, että nämä herrat olivat työssään jo ennen kuin he saivat Hengen kasteen. Joten kaikki kolme voisivat todistaa eron. Sitten on myös kerrottavaa, että yksikään näistä kolmesta saarnaajasta ei saanut Hengen kastetta kenenkään ihmisen osallistumisen kautta. Mangs oli todellakin pienessä rukouskokouksessa, mutta istui siellä itse ja koki hengen kasteen. Moody sai sen kävellessään New Yorkin kaduilla, ja Finney oli aivan yksin toimistossaan. Joten meidän EI pitäisi juosta suurten julkkisten saarnaajien perässä siinä uskossa, että saamme aidon, voimaannuttavan kasteen. Meidän täytyy vain pyytää sitä, ja sitten Jumala voi antaa sen milloin ja missä Hän haluaa. Ole hyvä ja lue näiden saarnaajien elämäkerrat, se on erittäin voimakas!
Kun luen Raamattua, näen, kuten mainitset, että Hengen kasteen tarkoituksena on ennen kaikkea antaa meille voimaa päätehtävässämme: voittaa ihmisiä Jeesukselle Kristukselle. Sain ensin lähetyskäskyn Jeesukselta. Sitten hän ei pyytänyt meitä menemään raamattukouluihin, ostamaan teologista kirjallisuutta tai hankkimaan yliopistokoulutusta jne. Ei, hän sanoi tämän:
Apostolien teot 1:8: " Mutta kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, te saatte voiman ja olette minun todistajani Jerusalemissa ja koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin asti."
Tiedämme, että ensimmäiset opetuslapset saivat aivan uutta rohkeutta ja voimaa todistaa koettuaan Hengen kasteen ensimmäisenä helluntaina, aivan kuten Mangs, Moddy ja Finney. Pelko ja hämmennys olivat kuin puhalletut pois. Tämä on ylivoimaisesti tärkein Pyhän Hengen tarkoitus, sellaisena kuin minä sen näen. Tämä on sopusoinnussa sen kanssa, mitä Jeesus sanoi aiemmin:
Joh 15:26: "Kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki , joka lähtee Isästä, silloin hän todistaa minusta ."
Pyhästä Hengestä tulee siksi tulla avuksemme lähetystyössä voittaa muita. Hän opettaa meitä ja muistaa, mitä Raamattuun on kirjoitettu. Ja koska Hän on Totuuden Henki, olemme yhä enemmän täynnä totuutta, kun otamme Hänet vastaan.
Joh 14:26: "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettää minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä minä olen teille sanonut ."
1 Joh 2:27: "Mutta se voitelu, jonka olette saaneet häneltä, pysyy teissä, eikä teitä tarvitse kenenkään opettaa. Mutta niinkuin hänen voitelunsa, joka on totuus eikä valhe, nyt opettaa teitä, ja niinkuin se opetti teitä ennen, niin tee: pysy hänessä."
Joten näiden täytyy olla ehdottomasti tärkeimpiä merkkejä siitä, että sinut on kastettu hengessä:
Että me saamme täysin uutta voimaa ja rohkeutta palvelukseen, jonka Jumala on päättänyt kullekin puolesta, ja keskitytään muiden voittamiseen Jeesukselle Kristukselle.
Että me tulemme yhä enemmän Jumalan Sanan täyttymyksiin, koska Pyhä Henki opettaa ja ohjaa meitä.Että saamme yhä suuremman rakkauden totuutta kohtaan, koska Jumalan Henki on Totuuden Henki.
Lisäksi Hengen hedelmän täytyy näkyä yhä enemmän elämässämme, jos olemme saaneet Pyhän Hengen. Ja huomaa, että hedelmä on yksikkömuodossa, joten KAIKEN tämän pitäisi tulla näkyviin (vaikka se voi viedä aikaa):
Gal 5:22-23: "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
Mitä nyt tulee Hengen kasteen ja myös hengellisten armonlahjojen vastaanottamiseen, me kristityt emme selvästikään voi jakaa sitä niin kuin ajattelemme. Jeesus sanoi, että Jumala antaa Pyhän Hengen niille, jotka Häneltä pyytävät, ja Pyhä Henki jakaa lahjojaan niin kuin Hän tahtoo. Joten meillä on tämä sekä lupauksena että ohjeena.
On myös tärkeää ymmärtää, että todellisella henkikasteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kaatuu taaksepäin, makaa lattialla ja ruiskuttaa, nykii ja tärisee, kuulostaa ja näyttää eläimeltä tai huutaa ja kikattaa jne. Se on ilmiö, joka nähdään okkultismissa ja sitä kutsutaan usein "kundalini-ilmiöksi" (kundalini on hindulaisuuden "käärmevoima"). Ei, Hengen kaste ei alenna ihmistä kelvottomalle tai eläimelliselle tasolle. Sen sijaan se antaa meille voiman tulla Jumalan Raamatulle uskollisiksi, teräviksi, tasapainoisiksi, rakastaviksi ja nöyriksi palvelijoiksi. Tämän lisäksi voimme saada Hengen armot, kuten kielillä puhuminen, profetian lahja jne. ja näitä Henki jakaa tahdon mukaan. Mutta kaikki nämä erilaiset "voitelut", joista puhutaan karismaattisissa piireissä, niille ei ole mitään raamatullista tukea, jota näen, enkä todellakaan ole jotain, mitä meidän pitäisi etsiä.
Mitä tulee itseeni, ehkä monet ovat kiinnostuneita siitä. No, minä koin henkikasteen 80-luvulla ja sitten sain kielillä puhumisen, jota käytän vain hiljaa itselleni yhdessä Jumalan kanssa. Se mitä Hengen kaste antoi minulle, oli pitkälti sitä, mitä kuvasin edellä. Toisaalta sain suuremman voiman elää Jumalan tahdon mukaan, toisaalta sain valtavan rakkauden Raamattuun, ja koin myös yhä enemmän voimaa omassa kutsumuksessani (jos niin voi itse sanoa) . Mutta nämä asiat minulla on saviastioissa, kuten Paavali sanoo, eivätkä ne ole minun omiani. Olen itse hauras, mutta Jumala on vahva. Ja koska en suinkaan ole täydellinen, tämä, jonka sain Jumalan Pyhältä Hengeltä, on myös asioita, jotka kasvavat pyhityksen kautta. Näen, että vuosien varrella Jumala on kasvanut elämässäni ja minä pienemmäksi.
/ Lennart
https://bibelfokus.se/qa/q4
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2284
Similar topics
» Hengen kaste
» PYHÄN HENGEN KASTE// KOSKEVATKO ARMOLAHJAT TÄTÄ PÄIVÄÄ?
» BibeFocus / Vuosi 2020: Kristikunta omaksuu yhä enemmän New Age -ideoita
» Mistä tiedän, Pelastunko, olenko varmasti uskossa?
» HENGEN TEHTÄVÄ
» PYHÄN HENGEN KASTE// KOSKEVATKO ARMOLAHJAT TÄTÄ PÄIVÄÄ?
» BibeFocus / Vuosi 2020: Kristikunta omaksuu yhä enemmän New Age -ideoita
» Mistä tiedän, Pelastunko, olenko varmasti uskossa?
» HENGEN TEHTÄVÄ
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut