Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Benjamin Turkia // Tee meidät eläväksi
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptyTänään kello 7:21 am kirjoittaja Hellevi

» Israelissa pitkään asunut Benjamin Turkia: Näen profetioiden toteutuvan
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptyTänään kello 7:00 am kirjoittaja Hellevi

» Israelin suurin tarve (Israel’s Greatest Need) :: By Daymond Duck
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptyEilen kello 5:26 am kirjoittaja jarrut

» Mikko Satama // Aamuhartaus maanantai 29.04.2024
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptySu Toukokuu 05, 2024 9:45 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Pelottava ja lohduttava Ilmestyskirja
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptySu Toukokuu 05, 2024 8:25 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama: Helluntailainen henkikasteoppi
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptySu Toukokuu 05, 2024 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Naispppeus ja uuden liiton seurakuntaa
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptySu Toukokuu 05, 2024 7:12 am kirjoittaja Hellevi

»  Benjamin Turkia: Tämä kirjoitus toteutui viime viikolla
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptyPe Toukokuu 03, 2024 1:20 pm kirjoittaja Rea Aalto

» Pentti Holin vierailu Aamuvieras-ohjelmassa t
BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" EmptyPe Toukokuu 03, 2024 9:17 am kirjoittaja Hellevi

Toukokuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri


BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!"

Siirry alas

BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" Empty BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!"

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Maalis 08, 2024 8:29 am

"Älä koske Herran voideltuun!"

Raamatuntutkistelu siitä, kuinka tämä sana tulisi tulkita.
Sivu päivitetty 11.7.2009, kohta 5.0.

Kaikki Raamatun sanat ovat lainauksia ruotsalaisesta kansan Raamatusta ,
joissa ei ole mitään muuta mainittu.

Sisältö

Johdanto
Älä koske Herran voideltuun - vähän taustaa
Daavid säästää Saulin
Daavid nuhtelee Saulia yksityisesti
Daavid nuhtelee julkisesti Saulia
Näin se siis oli
Miten näitä Raamatun tekstejä tulisi käyttää?
Emme puhu kenenkään tappamisesta
Saul oli Jumalan voitelema
Voitelemattomat saarnaajat
Nuhtelemaan todellista kristittyä saarnaajaa
Viimeiset sanat


1.0 Johdanto


Jos olet lukenut tai kuunnellut jotakin harhaoppia koskevaa materiaaliani, huomaat, että olen ottanut vapauden osoittaa joukon tunnettuja saarnaajia (sekä Ruotsissa että ulkomailla) vääriksi profeetoiksi. En tee tätä huvikseni, vaan koska minusta tuntuu, että on kutsumus varoittaa kristittyjä tovereitaan susista ja niiden vieheistä. Se on vähän kiittämätön kutsumus, koska olisi varmasti hauskempaa olla reipas ja suosittu evankelista tai suosittu kristitty muusikko. Mutta tällä tiellä minun on nyt mentävä.

Aina silloin tällöin ihmiset, jotka ovat takertuneet näiden väärien profeettojen lankoihin (ja jotka nauttivat siitä), ottavat yhteyttä ja nuhtelevat minua ankarasti "hyps!". Vaikein argumentti, jota nämä ihmiset yleensä käyttävät, on mm. irrallinen raamatullinen lainaus Samuelin ensimmäisestä kirjasta Vanhassa testamentissa, luvuista 24 ja 26, ja se kuulostaa suunnilleen tältä: "Älä koske Herran voideltuun! Kuka luulet olevasi?". Sillä kuka olen, on vähemmän väliä. Jumala voi kutsua kaikkein huomaamattomimman henkilön hoitamaan asioitaan. Ja se ei ole koko maailma, kun joku suuttuu minulle.

Mutta paljon pahempaa on, että pastorit ja johto käyttävät laajalti myös tätä hieman uhkaavaa "kosketa Herran voideltuun" harhaanjohtavissa ja autoritaarisissa "kristillisissä" yhteyksissä jäsenten pitämiseksi hallinnassa. Tämä on yleisintä uskonliikkeessä. Se on tehokas tapa hiljentää kritiikki. Miksi se on tehokasta, johtuu siitä, että jäsenille on opetettu, mitä tämä "kosketa Herran voideltuun" sisäisen tulkinnan mukaan tarkoittaa. Ja sitten kaikki huijataan ajattelemaan, että on vaarallista arvostella ja varoittaa liikkeen pappia tai johtajaa, koska jos teet niin, se voi mennä todella, todella huonosti.

Mutta kysymys kuuluu, kertooko tämä Raamatun sana meille, että emme saa arvostella ja varoittaa kristittyjä johtajia? Siksi annan pienen raamatututkistelun, joka perustuu tähän sanaan "älä koske Herran voideltuun" osoittaakseni, kuinka väärin sitä käytetään, ja niin, että teillä on myös pelko ja vapaus varoittaa sekä vääristä profeetoista että tosi saarnaajien puutteista.


2.0 Älä koske Herran voideltuun - vähän taustaa


Lue koko Samuelin kirjan luvut 18-26. Siellä näemme taistelun Saulin, juutalaisten ensimmäisen kuninkaan, ja Daavidin, miehen, jonka Jumala oli valinnut Saulin seuraajaksi kuninkaaksi, välillä, koska Saul ei ollut totellut Jumalan käskyjä. Saul oli myös tullut yhä mustasukkaisemmaksi Daavidille muun muassa riippuen Daavidin menestyksestä sodankäynnissä. Saul oli myös ollut pahan hengen riivaama. Tämä sai Saulin yrittämään tappaa Daavidin useaan otteeseen.


2.1 Daavid säästää Saulin


Samuelin ensimmäisessä kirjassa, luvussa 24, luemme kuinka Daavid miehineen piileskelee luolassa, ja tähän luolaan kuningas Saul astuu täyttääkseen tarpeensa. Saul oli silloin jo jonkin aikaa etsinyt Daavidia tappaakseen hänet. Nyt kun Saul yksin astuu pimeään luolaan, laskee aseensa ja kyykistyy helpottaakseen itseään, Daavidilla ja hänen miehillään on selvästi erinomainen tilaisuus voittaa ja tappaa Saul eräänlaisena itsepuolustuksena. Lisäksi Samuel oli jo voidellut Daavidin tähän aikaan Israelin kuninkaaksi Saulin jälkeen, ja Jumala syrjäytti Saulin.

Mutta Daavid pidättäytyy tappamasta Saulia. Luvussa 26 tapahtuu jotain vastaavaa. Siellä Daavid ja hänen miehensä kohtaavat Saulia vastaan, kun tämä makaa maassa, ja Daavidilla on sitten mahdollisuus lävistää Saul omalla miekkallaan. Mutta David kieltäytyy. Me luemme ja näemme, että sekä Daavidin miehet että Daavid tulkitsivat tapahtuneen niin, että Jumala oli antanut Saulin Daavidin käsiin, ja että Daavid itse saattoi sitten päättää, mitä hän tekisi:

1 Sam 24:5: Daavidin miehet sanoivat hänelle: "Katso, tämä on päivä, josta Herra on puhunut sinulle: Katso, minä annan vihollisesi sinun käsiisi, jotta voit tehdä hänelle mitä haluat . "

1 Sam 24:10-11: Hän [Daavid] sanoi Saulille: "Miksi kuuntelet sellaisia ​​ihmisiä, jotka sanovat, että Daavid haluaa sinun onnettomuutesi? Olet nyt nähnyt omin silmin, kuinka säästän sinua, kun tänään Herra oli antanut sinut käsiini luolassa ja he kehottivat minua tappamaan sinut."

1 Sam 26:8, 12: Sitten Abisai sanoi Daavidille: " Tänään Jumala on antanut vihollisesi sinun käsiisi . " Anna minun nyt lyödä hänet maahan keihällä. Yksi isku riittää, minun ei tarvitse antaa hänelle enempää." Niin Daavid otti keihään ja vesiastian, jotka olivat Saulin päässä, ja sitten he lähtivät matkaansa. Mutta kukaan ei nähnyt eikä huomannut sitä eikä herännyt, vaan kaikki nukkuivat, sillä Herra oli saattanut heihin raskaan unen .

Luulen, että voimme päätellä luvuista 24 ja 26 seuraavaa: Jumala antoi Saulin Daavidin käsiin, ja hän saattoi valita itse, mitä hän halusi tehdä Saulin kanssa. Jos Daavid olisi päättänyt tappaa Saulin, Jumala ei olisi syyttänyt häntä siitä. Jos hän olisi päättänyt säästää Saulin, hän ei myöskään olisi toiminut tottelematta. Valinta oli Daavidin, ja Daavid päätti säästää Saulin. Syy siihen, miksi Daavid valitsi tämän, oli se, että hän itse uskoi, että "Herran voideltua" eli Saulia ei saa ojentaa ja vahingoittaa. Näin David sanoi näissä tilanteissa:

1 Sam 24:7: Hän [Daavid] sanoi miehilleen: " Herra varjelkoon minua tekemästä tätä herralleni, Herran voideltulle, ojentamasta käteni häntä vastaan. Hän on Herran voideltu."

1 Sam 26:9-11: Mutta Daavid vastasi Abisaille: "Älä tapa häntä. Kuka voi ojentaa kätensä Herran voideltua vastaan ​​rankaisematta? Daavid sanoi edelleen: ”Niin totta kuin Herra elää, Herra itse lyö häntä, joko kun hänen päivänsä tulee ja hän kuolee, tai kun hän lähtee sotaan ja tapetaan. Mutta Herra varjelkoon minua ojentamasta käteni Herran voideltua vastaan."

1 Sam 26:23: Herra antoi sinut tänään minun käsiini, mutta minä en ojentaisi kättäni Herran voideltua vastaan.
Joten mielestäni nämä Raamatun sanat tulisi ymmärtää Daavidin omin ajatuksina, ettei hän ojentaisi kättään Saulia, Herran voideltua, vastaan. Hän ei halunnut tehdä sitä itse. Kun Daavid sanoi "Herra varjelkoon " (1917 käännös: "Herra anna sen olla kaukana minusta..."), se ei tarkoita, että "Herra on kieltänyt", vaan se tarkoittaa, että Daavid haluaa Herran estävän häntä surmasi Saulin, koska hänen mielestään se oli väärin. Daavid näyttää loppujen lopuksi rakastaneen Saulia. Vertaa tätä siihen, kun sanomme "Herra siunatkoon sinua", mikä on siunauksen toive.


2.2 Daavid nuhtelee Saulia yksityisesti


Daavid piti siksi väärin, että hän surmasi Saulin, mutta hän ei välittänyt nuhtella Saulia. Kun Daavid ja hänen miehensä piileskelivät luolassa, josta Saul oli vetäytynyt täyttääkseen tarpeitaan, Daavid käytti vahingossa tilaisuutta hyväkseen leikatakseen pienen kangaspalan Saulin viittasta. Hän ajatteli, että tämä kangaspala olisi todiste siitä, että hän ei halunnut tappaa Saulia, vaikka hänellä oli ollut hyvä mahdollisuus. Kun Saul oli poistunut luolasta, Daavid seurasi ja nuhteli kankaalla kädessään Saulia melko ankarasti. Kuuntele tästä:

1 Sam 24:10-16: Hän sanoi Saulille: "Miksi kuuntelet sellaisia ​​ihmisiä, jotka sanovat, että Daavid haluaa sinun onnettomuutesi? Olet nyt nähnyt omin silmin kuinka säästin sinua, kun tänään Herra oli antanut sinut käsiini luolassa ja he kehottivat minua tappamaan sinut. Ajattelin: En ojenna kättäni herraani vastaan. Hän on Herran voideltu. Katso itse, isäni, kyllä, katso tässä viittasi läppä kädessäni. Siitä, että katkaisin viittasi läpän, mutta en tappanut sinua, voit nähdä ja ymmärtää, etten ole halunnut tehdä mitään pahaa tai tehdä mitään rikosta, enkä ole tehnyt syntiä sinua vastaan. Mutta metsästät minut ja otat henkeni.

Herra tuomitsee minun ja sinun välillä, ja Herra kostaa minut sinulle, mutta käteni ei koske sinuun. Se on kuten vanha sanonta kuuluu: "Jumattomista tulee se, mikä on jumalatonta." Minun käteni ei koske sinua. Ketä Israelin kuningas on ajanut takaa? Ketä sinä jahtaat? Kuollut koira? Pako? Olkoon Herra tuomari ja tuomari minun ja sinun välillä. Hän huolehtikoon tästä ja hoitakoon asiani, niin, pelastakoon hän minut käsistäsi."


2.3 Daavid nuhtelee Saulia julkisesti


Luvussa 26 luemme kuinka Daavid säästää jälleen Saulin hengen, kun hän menee nukkuvan Saulin luo ja ottaa tämän keihään ja vesipatjan. Sitten hän nousee vuorelle ja huutaa Saulia (katso kuva yllä). Tällä kertaa kyse ei ole "Herran voideltujen" nuhtelemisesta erikseen, vaan se tapahtuu koko Israelin kansan edessä.

1 Sam 26:18-20: Ja hän jatkoi: "Miksi herrani vainoaa palvelijaansa näin? Mitä minä olen tehnyt, ja mitä pahaa sinä voit löytää minusta? Kuulkoot nyt herrani ja kuninkaani palvelijansa sanat: Jos Herra on yllyttänyt teidät minua vastaan, maistakoon hän uhrin tuoksua, mutta jos se on ihmisiä, olkoon heidät kirottu Herran edessä, sillä he ovat nyt karkottaneet minut pois, niin etten saisi asua. Herran perinnössä. He sanovat: Mene pois ja palvele muita jumalia! Älä nyt anna minun vereni pudota maan päälle kaukana Herran kasvoista! Sillä Israelin kuningas on lähtenyt etsimään yhtä pientä kirppua. , kuten metsästäessäsi peltopyyjä vuorilla."


3.0 Näin se oli.


Voimme nyt todeta seuraavaa ennen kuin siirrymme eteenpäin ja verrata
tätä siihen, miten meidän kristittyjen tulisi toimia:

Jumala valitsi Saulin Israelin kuninkaaksi (1. Sam 9:17)
Tosi profeetta Samuel voiteli Saulin kuninkaaksi (1. Sam 10:1)
Saul oli jättänyt huomiotta Jumalan käskyt, ja siksi Jumala syrjäytti
hänet (1. Sam 15:10, 15:22-23, 16:14)
Saul yritti tappaa Daavidin kateudesta (1. Sam 19:1 jne.)
Saul oli tappanut Herran voidellut papit (1 Sam 22:18)
Saul annettiin Daavidin käsiin (1 Sam 24:10-11)
Daavid itse päätti säästää Saulin (1. Sam 24:7, 1. Sam 26:23)
Daavid nuhteli ensin Saulia yksityisesti (1. Sam 24:10-16)
Daavid nuhteli myöhemmin Saulia julkisesti (1. Sam 26:18-20)
Saul kuoli taistelukentällä riistämällä henkensä ennemmin kuin
joutumalla vihollisen käsiin (1. Sam 31:1-5)
4.0 Kuinka näitä Raamatun tekstejä käytetään?
Voimme verrata joitain yllä olevia kohtia siihen, mitä me kristityt
itse joskus kohtaamme. Usein emme todellakaan puhu omenoista
ja omenoista vaan omenoista ja päärynöistä.


4.1 Emme puhu kenenkään tappamisesta


Kuten olemme nähneet Daavidia ja Saulia koskevista teksteistä, ilmaus "ojentaa kätensä Herran voideltua vastaan" tarkoittaa, että Daavidilla oli mahdollisuus tappaa Saul. Kun jotkut käyttävät tätä ilmaisua kritiikkinä niitä kohtaan, jotka nykyään varoittavat vääristä profeetoista ja harhaanjohtavista saarnaajista, se on monella tapaa väärin. Se, joka varoittaa, ei aio viedä kenenkään henkeä! Varoitat väärästä saarnasta, joka on vaarallista Jumalan lapsille, ja osoitat, mistä se tulee, jotta kenenkään ei tarvitse omaksua väärää opetusta tietämättömyyden vuoksi. Omassa tapauksessani julkaisen nämä varoitukset verkkosivustollani BibelFokus.se, eivätkä ne sisällä uhkauksia tai noitametsästystä saarnaajia kohtaan, jotka haluan osoittaa vääriksi ja vaarallisiksi. Kohderyhmäni ovat vain ne Jumalan lapset, jotka ovat valmiita arvostamaan totuutta enemmän kuin näyttäviä kokemuksia, vääriä tarinoita ja vääriä opetuksia.


4.2 Jumala voiteli Saulin


Tässä tulemme kysymykseen omenoiden vertaamisesta päärynöihin - tai ehkä jopa parempiin omenoihin mätäneviin ja mätäneisiin hedelmiin. Jumala valitsi Saulin Jumalan kansan juutalaisten ja Jumalan kansan Israelin kuninkaaksi. Varmasti se on yksi suurimmista tehtävistä tässä maailmassa? Ja myös tosi profeetta Samuel voiteli Saulin tälle kuninkaalle. Joten tässä on kyse henkilöstä, joka oli sekä valittu että voideltu johonkin äärimmäisen suureen, itse asiassa "Herran voideltuun". MUTTA Saul oli luopunut Jumalasta ja Jumala oli siten syrjäyttänyt hänet. Tämän vuoksi Saul oli alaspäin, ja hänen rikkomuksensa vain pahenivat ja pahenivat. Elämänsä loppua kohti hän meni neuvonantajan puoleen (1. Sam 28).

Hän ei traagisesti koskaan kääntynyt Jumalan puoleen todellisessa murtuneessa. Saul oli kuvaannollisesti sanottuna ollut terve omena alusta asti, mutta joka oli sitten kärsinyt lahoamisesta. Näemme, että tästä huolimatta Daavid oli hyvin nöyrä. Hän kumarsi kaikessa Saulin alla. Hän säästi Saulin hengen. Mutta lopulta hän nuhteli Saulia jyrkästi, ensin yksityisesti. Ja jonkin ajan kuluttua hän nuhteli Saulia jyrkästi jopa julkisesti. Tässä Daavid on esimerkki siitä, kuinka meidän kristittyjen tulee käyttäytyä todellisia saarnaajia kohtaan, jotka alkavat luisua harhaan (ja joiden kanssa meillä on mahdollisuus puhua/kommunikoida). Kun rappeutuminen alkaa, olemme suolaa!


4.3 Voitelemattomat saarnaajat


MUTTA, mistä minä ja monet kanssani yleensä varoitan, ei ole hyvä hedelmä, joka on vaarassa mätää, vaan täysin mätä hedelmä, eli aidosti vääriä profeettoja. Se on jotain aivan muuta, Jumalan miehet liukumäellä. Jumala ei ole valinnut vääriä profeettoja saarnaamaan. Ja jos näemme, mitä Jeesus sanoo vääristä profeetoista, monet heistä eivät koskaan alkaneet olla todellisia saarnaajia.

Matteus 7:21-23: Ei jokainen, joka sanoo minulle 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta profetoineet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos pahoja henkiä ja tehneet sinun nimesi kautta monia voimallisia tekoja? Mutta sitten kerron heille totuuden: En ole koskaan tuntenut sinua . Menkää pois luotani, te laittomat!
Nämä saarnaajat, jotka viimeisenä päivänä Jeesuksen edessä viittaavat kaikkiin suuriin ihmeisiin, joita he ovat tehneet Jeesuksen nimessä, eivät ole KOSKAAN tunteneet Jeesusta.

He eivät ole edes aloittaneet uraansa "Herran voideltuina", ja juuri tämä tyyppi - jotka ovat näin pesiytyneet Jumalan seurakuntaan mm. merkkejä ja ihmeitä - joista varoitan pääasiassa tänään. Esimerkkeinä voin mainita rohkeasti Livets Ordin ja Ulf Ekmanin. Tuo yritys ei alkanut aidona herätyskristillisenä seurakuntana. Kaikki Elämän Sanan peruskivet tulevat EW Kenyonin ja Kenneth Haginin opetuksista, jotka ovat läpikotaisin erittäin törkeää harhaoppia.

Näissä tapauksissa en voi olla armollinen sanavalinnoissani ja tuomioissani, koska tässä emme ole tekemisissä "Herran voideltujen" kanssa, jotka ovat liukumäellä. Ulf Ekmania ei voidella oikea profeetta apostoliksi/profeetoksi jne., mutta hänet on voideltu yksi 1900-luvun pahimmista vääristä profeetoista, nimittäin Kenneth Hagin (katso lisätietoja harhaoppia koskevista teksteistäni). Elämän Sana oli alusta alkaen väärä, ja sitten järjestys, kuinka Herran voideltuja varoittaa, ei päde. Sitten pääsemme suoraan asiaan varoituksissamme, kun nämä Raamatun sanat osoittavat:

Matteus 18:6-7: Mutta joka pettää yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minuun, hänen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet hukkuisi meren syvyyteen. Voi maailmaa, joka pettää. Kiusauksia täytyy tulla, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta kiusaus tulee.

2 Korinttilaisille 11:12-15: Haluan myös jatkossakin toimia kuten toimin, jotta ne, jotka etsivät tilaisuutta olla maineemme kaltaisiamme, eivät onnistu siinä. ?Kuten he ovat vääriä apostoleja, epärehellisiä työntekijöitä ja toimivat Kristuksen apostoleina. Eikä siinä ole mitään ihmeteltävää. Saatana itse tekee itsestään kuin valon enkeli. Siksi ei ole yllättävää, että hänen palvelijansa toimivat myös vanhurskauden palvelijoina. Mutta he saavat ansaitsemansa lopputuloksen.

Ef 5:10-11: Ja koetelkaa, mikä on Herralle kallista. Sinulla ei ole mitään tekemistä pimeyden hedelmättömien töiden kanssa, vaan paljasta ne sen sijaan.

Room 16:17-18: Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka aiheuttavat eripuraisuutta ja voivat saada teidät kaatumaan vastoin sitä oppia, jota teille on opetettu. Kääntykää pois heistä . Sillä sellaiset eivät palvele Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät lempeillä sanoilla ja kauniilla puheilla herkkäuskoisia.
Jeesus sanoi myös tämän:

Matteus 7:15: Varo vääriä profeettoja, jotka tulevat luoksesi lampaiden vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevia susia.
Miten hoidat susia? No, etsit niitä ja lähdet, kun näet ne. Jos haluat myös auttaa sisaruksiasi varomaan löytämiäsi susia, keskustelet siitä, missä he ovat ja keitä he ovat.


4.4 Tosi kristityn saarnaajan nuhteleminen


Jos aiomme nyt hieman miettiä todellisen kristityn saarnaajan nuhtelua, meidän on päätettävä, mistä puhumme nuhtelemalla. Tällä kirjoituksellani aion tuoda esiin sellaisia ​​puutteita ja syntejä todellisessa saarnaajassa, kuten esimerkiksi: valheiden tuominen esiin hengellisimmiltä ja mielenkiintoisemmilta, puhtaan harhaopin tuominen esiin, Raamatun tekstien tulkintojen tuominen esille, jotka ovat erittäin korkeat. kyseenalaista, ajaa esiin henkisiä ilmiöitä "lihassa" jne.

Tarkoitan tässä sitä, että Daavidin esimerkkiä ei voi suoraan soveltaa käytännössä, koska kyse oli siitä, tappaako Daavid Saulin vai ei, mutta meillä voi olla Daavidin rooli. mallia, kun on kyse hänen asenteestaan ​​Saulia kohtaan. En aio tässä keskustella siitä, kuinka käsitellä "klassisemman tyyppisten" kristittyjen veljien ja sisarten syntejä, kuten esim. aviorikoksesta, hyväksikäytöstä, ahneudesta ja himosta. Sitä on hoidettava niin sanotulla "seurakuntakurilla", josta voit lukea Matteuksen 18:15-17.

Kuten olemme nähneet, Daavid nuhteli kuningas Saulia ensin yksityisesti ja myöhemmin julkisesti. Tarkastelemme vielä toista esimerkkiä, jossa "Herran voideltua" nuhdeltiin julkisesti. Silloin Paavali nuhtelee Pietaria (jota kutsutaan myös Keefakseksi) hänen tekopyhyydestään juutalaisten edessä. Pietari oli syönyt yhdessä pakanakristittyjen veljien kanssa, mutta kun juutalaiset veljet Jerusalemista saapuivat sinne, hän vetäytyi pakanakristityistä ystäviensä luota (ei-juutalaisten kanssa syöminen oli juutalaisuuden mukaan epäpuhdasta). Tämä oli selvästi tekopyhyyttä, ja Paavali nuhteli siitä julkisesti Pietaria. Missään emme siis lue, että Paavalin nuhtele Pietaria oli väärä.

Ef 2:11-14: Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin häntä avoimesti , koska hän seisoi siellä tuomittuina. Sillä ennen kuin kukaan tuli Jaakobista, hän söi pakanain kanssa. Mutta kun he olivat tulleet, hän vetäytyi yhä enemmän ja piti itsensä kaukana pakanoista ympärileikattujen pelossa. Muut juutalaiset olivat tekopyhiä samalla tavalla, niin että jopa Barnabas vetäytyi heidän tekopyhyydestään. Mutta kun näin, että he eivät olleet oikealla tiellä eivätkä seuranneet evankeliumin totuutta, sanoin Keefalle kaikkien edessä : "Jos sinä, joka olet juutalainen, elät pakanallisesti etkä juutalaista tapa, miksi pakotat pakanat elämään juutalaisten tavoin?"Voimmeko varmasti olla samaa mieltä siitä, että Pietari oli todellinen Herran voideltu? Juuri hän sai Jeesuksen toimeksiannon perustaa ensimmäisen seurakunnan.

Mutta hän ei nauttinut jonkinlaisesta "diplomaattisesta koskemattomuudesta" moitteita vastaan ​​tästä syystä, kuten monet uskovat nykypäivän korkeilla saarnaajilla (ei vähiten uskonliikkeen sisällä). Itse olen sitä mieltä, että yksityisen nuhteen pitäisi olla ensimmäinen askel. Nyt, kuten sanoin, yksilöllinen nuhteleminen edellyttää, että saatat tuntea kyseisen henkilön ja että voit tavoittaa jollain tavalla. Jos henkilö ei korjaa virheitään ja puutteitaan, on syytä ottaa askel pidemmälle varoittaakseen muita virheellisestä julistuksestaan ​​jne. Näin nuhteleminen tulee julkiseksi. Jos puhumme harhaoppeista, jotka alkavat tulla saarnaamiseen, niin Jumalan lasten elämä ja terveys on mielestäni tärkeämpää kuin saarnaajan maine.

Voidaan hyvin ajatella, kuinka monet tämän päivän saarnaajista ovat "Herran voideltuja" tai eivät. Kuinka moni on valinnut papin tai pastorin ammatin Jumalan kutsumukseksi tai puhtaasti ansiotyöksi? Näemme evankeliumeissa melko usein, että Jeesus ei ollut armollinen sen ajan hengellisiä johtajia kohtaan. Henkisten johtajiemme tilanne ei todellakaan ole parempi tänään. Toisin sanoen uskon, että voimme olla melko rohkeita, kun on kyse hengellisten johtajiemme saarnaamisen (ja elämäntavan) puutteista. Kenelläkään ei ole koko totuutta, joten me kaikki tarvitsemme toisiamme kulkeaksemme kapeaa polkua. Tässä on äärimmäisen tärkeää, että kukaan meistä ei heilauta pois yksinkertaista ihmistä, joka tulee huolestuneena ja huomauttaa, että olemme saaneet tehdä virheen uskon asioissa.

Se koskee minua yhtä paljon kuin teitä, ja se koskee yhtä lailla kaikkia korkea-arvoisia pappeja, pappeja ja piispoja. Kukaan ei ole vapautettu tarvitsemasta tukea muilta Kristuksen ruumiin jäseniltä. Joten on syvästi traagista nähdä papit ja pastorit sivuuttavan yksinkertaisen, huolestuneen veljen tai sisaren vakavat sanat yksinkertaisesti siksi, että varoittajalla ei ole akateemista valtakirjaa tai hän on millään tavalla "kristillinen julkkis". Olen itse nähnyt ja kuullut sen useaan otteeseen. Ylpeys on se, mikä käy lankeemuksen edelle, kuten tiedät. Uskon, että Jumala lähettää tänään niin yksinkertaisia ​​ihmisiä koettelemaan saarnaajiamme. "Pienestä kirppusta" Daavidista tuli sellainen koetinkivi Saulille. Ehkä sinäkin olet sellainen "pieni kirppu" (1. Sam 26:20)?


5.0 Loppusanat


Kyllä, näin ymmärrän mitä "älä koske Herran voideltuun" tarkoittaa. Älä siis anna sen Raamatun sanan pelotella sinua siltä varalta, että joku heittää sen kasvoillesi, kun arvostelet harhaanjohtavaa saarnaajaa tai väärää profeettaa. Usein ei siksi ole edes kyse siitä, onko arvostelemamme henkilö todella "Herran voideltu". Sen sijaan on yhä yleisempää, että olemme tekemisissä aidosti väärien profeettojen kanssa, ja silloin meidän on oltava hyvin suoria ja lujia auttaaksemme suojelemaan Jumalan lapsia. Olen 101 % varma, että Jumala arvostaa sitä. Älä kuitenkaan heittäydy tähän työhön rukoilematta ja tuntematta, että Jumala on kunnossa, koska saat paljon lyöntejä etkä ole kovin suosittu. Mutta kun koet GO:n Jumalalta, ole rohkea ja muista Herran sanat:

Luk 6:22-26: Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja hylkäävät teidät, kun he pilkkaavat ja panettelevat teitä, kaikki Ihmisen Pojan tähden. Iloitse siitä päivästä, kyllä, hyppää ilosta! Sillä katso, sinun palkkasi on suuri taivaassa. Samalla tavalla heidän isänsä tekivät profeettojen kanssa. Mutta voi teitä, te rikkaat! Olet saanut lohdutuksenne. Voi teitä, jotka olette nyt täynnä! Sinulla on nälkä. Voi teitä, jotka nyt nauratte! Tulet suremaan ja itkemään. Voi sinua, kun kaikki ihmiset puhuvat sinusta hyvää! Samalla tavalla heidän isänsä tekivät väärien profeettojen kanssa.

Lepää myös tässä, että uuden liiton järjestyksessä, jossa nyt elämme, myös sinä ja minä voimme olla Jumalan valitsemia ja voideltuja. Tätä kutsutaan joskus "yleiseksi pappeudeksi". Me kristityt voimme kaikki olla "Herran voideltuja". Kukaan ei ole enemmän Jumalan lapsi kuin toinen, me kaikki saamme samaa Henkeä. Jumalan Hengen työ meissä voi todellakin ilmetä eri tavoin ja meillä voi olla erilaisia ​​tehtäviä ja kutsumuksia, mutta uudestisyntyneinä kristittyinä voimme kaikki olla Jumalan voideltuja.

Apostolien teot 2:38-39: Pietari vastasi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon teidät kaikki kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin teille anteeksi. Silloin te saatte Pyhän Hengen lahjana. Sillä lupaus pätee. sinulle ja lapsillesi ja kaikille niille, jotka ovat kaukana, joita Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."


Lennart,

https://www.bibelfokus.se/Herrens_smorde
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2092
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!" Empty Vs: BibelFocus // "Älä koske Herran voideltuun!"

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Maalis 17, 2024 7:52 am


Matteus 18:6-7: Mutta joka pettää yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minuun, hänen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet hukkuisi meren syvyyteen. Voi maailmaa, joka pettää. Kiusauksia täytyy tulla, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta kiusaus tulee.
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2092
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa