Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Jeesus ei pakota ihmistä muuttumaan, mutta yrittääkö ihminen pakottaa Jeesusta?
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyEilen kello 7:38 am kirjoittaja jarrut

» TAPIO PUOLIMATKA // Messias, vanhurskauden Opettaja
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyEilen kello 7:30 am kirjoittaja jarrut

» Nätti kuva tai + ajatus
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyEilen kello 6:41 am kirjoittaja Hellevi

» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyPe Huhti 26, 2024 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyPe Huhti 26, 2024 9:27 am kirjoittaja jarrut

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyPe Huhti 26, 2024 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyPe Huhti 26, 2024 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyTo Huhti 25, 2024 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus EmptyTo Huhti 25, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Meitä ei pelasta kristillisyys vaan Kristus

2 posters

Siirry alas

Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus Empty Meitä ei pelasta kristillisyys vaan Kristus

Viesti kirjoittaja jarrut Ma Joulu 23, 2013 10:23 am

Paavali on erinomainen esimerkki siitä, mitä merkitsee Kristuksen salaisuudesta eläminen. Vaivalloinen ja ylivoimaiseksi osoittautunut lain tie, jolle ihminen luonnostaan pyrkii, vaihtui aivan toiseksi: ”Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskau-deksi jokaiselle, joka uskoo.” Room. 10:4. Entinen Kristuksen vihamies ja seurakunnan vainooja arvioi asioita uudelta kannalta: ”Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana   että voittaisin omakseni Kristuksen.” Fil. 3:7-8. Paavalille on elämä Kristus, Fil. l:21.

Kokonaista 164 kertaa toistuu hänen kirjeissään Kristus-yhteyttä ilmaiseva (kreikankielinen) termi ” einai en Khristuu ”. Paavali on hulluuteen saakka yhden asian mies, Kristus-mysteerin valtaama. Kaikkea hän tarkastelee ja arvioi tästä näkökohdasta käsin. Hän ei halua kerskata muusta kuin Jeesuksen Kristuksen rististä, Gal. 6:14. Vrt. 1. Kor. 1:30-31. Hän asettaa seurakuntalaisilleen tavoitteeksi oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä, Ef. 3:18-19.

Kaikessa, niitä hän ajattelee, puhuu ja toimii, on perustavana motiivina pyrkimys toteuttaa Kristuksen tahtoa. Raamattu on mitä rikassisältöisin kirja, jonka ydinsanomaan ja oikeaan ymmärtä-miseen päästään käsiksi vain yhdestä läh-tökohdasta, josta sitten avautuukin koko Pyhä Kirja. Solus Christus, yksin Kristus – siinä Raamatun salaisuus, joka on niin yksinkertainen, että moni juuri sen tähden kulkee sen sivu.
 
Luonnollinen ihminen kaipaa uskon-nossa aina jotakin ihmeellistä ja monivivahteista, ja erityisesti hän odottaa sellaista pelastusjärjestelmää, jossa hänelle itselleen jää ainakin pieni osuus. Siitä syystä häntä ei ollenkaan miellytä se ajatus, että Kristukseen ja hänen työhönsä keskittyy kaikki meidän pelastumisessamme.  Tästäkin syystä on koko kristinuskon historia taistelua pelastustiestä ja Kristuksen ainutlaatuisesta asemasta.

Kristussalaisuus on niin kätketty, että kokonaiset kirkot ja aikakaudet  ovat saattaneet elää niin, että tämä kaiken keskus on ollut syrjäytettynä.  

Hengellisesti pimeinäkin aikoina on kuitenkin aina ollut yksilöitä, jotka ovat löytäneet kaiken toisarvoisen keskeltä yksinkertaisen sanoman Kristuksesta. Heihin nähden pitää paikkansa Jeesuksen sana, jonka mukaan taivaallinen Isä on sa-lannut asiansa viisailta ja ymmärtäväisiltä, mutta ilmoittanut ne lapsenmielisille, Matt. 11:25.

Voisimme sanoa lyhyesti Raamatun salaisuuden: meitä ei pelasta kristillisyys, vaan Kristus.

Olavi Tarvainen:  
Salattu Jumala, 1955. S. 65-66.
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2784
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Meitä ei pelasta  kristillisyys vaan Kristus Empty Vs: Meitä ei pelasta kristillisyys vaan Kristus

Viesti kirjoittaja Hellevi Ke Helmi 01, 2023 10:41 am

sunny sunny sunny
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Stiina likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa