Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Jeesus ei pakota ihmistä muuttumaan, mutta yrittääkö ihminen pakottaa Jeesusta?
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyEilen kello 7:38 am kirjoittaja jarrut

» TAPIO PUOLIMATKA // Messias, vanhurskauden Opettaja
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyEilen kello 7:30 am kirjoittaja jarrut

» Nätti kuva tai + ajatus
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyEilen kello 6:41 am kirjoittaja Hellevi

» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyPe Huhti 26, 2024 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyPe Huhti 26, 2024 9:27 am kirjoittaja jarrut

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyPe Huhti 26, 2024 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyPe Huhti 26, 2024 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyTo Huhti 25, 2024 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! EmptyTo Huhti 25, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen!

Siirry alas

Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! Empty Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen!

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Marras 10, 2023 8:57 am

Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen!


Kaikki Raamatun sanat ovat lainauksia ruotsalaisesta kansan Raamatusta , joissa ei ole mitään muuta mainittu.

Sisältö
Johdanto


Miksi tämä usko on niin tärkeä?
Kolminaisuus
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMET
Jumalasta tulee YKSI ja Jumalan nimestä tulee YKSI
Jeesus on Jumala, joka ilmestyy lihassa (tule ihmisenä)
Jeesuksen veri on Jumalan veri
Joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän, he ovat YKSI
"Olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen"
Jeesus antaa synnit anteeksi ja pelastaa kuin Isä
Jeesus antaa iankaikkisen elämän kuten Isäkin
Jeesus on Kristus/Messias ja Jumalan Poika
Syy miksi Jeesus tapettiin
Jeesusta kutsutaan Jumalaksi
Jeesus on Luoja
Ei kukaan muu kuin Jumala saa kunniaa
Se oli Vanhan testamentin Jumala, joka antoi itsensä ristiinnaulita
Lisää Jeesuksesta Vanhassa testamentissa
Lisää Raamatun sanoja Jeesuksesta Jumalana
Voisiko Jumala olla yhtä aikaa taivaassa ja maan päällä?
Miksi Jeesus rukoili Isää, jos hän itse oli Jumala?
Miksi Jeesus ei sanonut sitä suoraan? Mutta kaikki ymmärtävät tämän, kun Jeesus tulee takaisin
Jumalan Sanan summa on totuus - ja rokote!
Jotkut petolliset harhaluulot Jeesuksen jumaluudesta
Katolisen kirkon oppi Mariasta ja Jeesuksesta
Uskonliikkeen opetus Jeesuksesta uudestisyntyneenä ihmisenä
"Messiaaninen liike" ja "uusjudaismi"
Sama harhaluulo tavallisessa joulujumalassa
Rumia temppuja
Summaus
Johdanto


Tätä tekstiä ei ehkä voida pitää teologisena tutkielmana, vaikka se on pitkä. Tämä on sen sijaan kokoelma Raamatun sanoja, havaintoja ja pohdintoja, joihin törmäsin ja jotka tulivat mieleeni lukiessani Raamattua. Tekstin pituus voi kuitenkin kertoa jotain siitä, kuinka paljon Raamatulla on sanottavaa Jeesuksen jumaluudesta, vaikka en olekaan sisällyttänyt kaikkia tähän tosiasiaan viittaavia Raamatun jakeita.

Jos joku aikoo tutkia tätä aihetta luotettavalla tavalla, hänen tulee ensin hankkia hyvä raamatunkäännös. Suosittelen ruotsalaista kansanraamattua , koska se on huomattavasti uskollisempi perustekstille kuin sekä vuoden 1917 Raamattu että vuoden 2000 Raamattu (ja NT81). Uskonpuhdistuksen Raamatun UT on myös hyvä. Voit lukea siitä, miksi tämä on tärkeä kohta Perustekstejä ja käännöksiä käsittelevästä asiakirjastani .

Kristinuskon tärkein kysymys on, kuka Jeesus todella on. Kristinusko ilman Kristusta siinä mielessä, että Jeesus ON Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen, ei ole oikeaa kristinuskoa. Näet, että korostan voimakkaasti IS:tä , ja teen niin osoittaakseni, että Jeesus on identtinen Kristuksen kanssa. Korostan tätä ON monta kertaa tässä tekstissä. Sana Kristus tulee kreikasta ja tarkoittaa "voideltua". Hepreasta saimme sanan "Messias", jolla on sama merkitys.

Lähes 2000 vuoden ajan Jeesuksen opetuslapset ovat uskoneet ja tunnustaneet Jeesuksen sekä tosi Jumalaksi että tosi ihmiseksi; että Jeesus ON Kristus/Messias, Vanhan testamentin Jumala, joka paljastettiin ihmismuodossa, Jumala itse, joka vieraili luomakunnassaan. Tämän uskomuksen "pääteksti" on Filippiläiskirje 2:6-11, ja siksi palaan tähän tiettyyn raamatulliseen sanaan useita kertoja tässä tekstissä:

Fil 2:6-11: "Vaikka hän oli Jumalan muodossa, hän ei pitänyt Jumalan olemassaoloa voittona, vaan paljasti itsensä ottamalla palvelijan muodon, kun hänestä tuli ihminen . Hän, joka ulkoisesti oli kuin mies nöyrtyi ja tuli kuuliaiseksi kuolemaan asti - kuolemaan ristillä. Sen tähden myös Jumala korotti hänet yli kaiken ja antoi hänelle nimen yli kaikkien nimien, jotta Jeesuksen nimeen kumartuisi jokainen polvi, taivaassa ja maan päällä ja maan päällä, ja jokainen kieli tunnustaa Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra ."

Tämä usko on varma todiste siitä, että ihminen on todellinen uudestisyntynyt kristitty. Näemme sen seuraavista Raamatun sanoista:

1 Joh 5:1: "Joka uskoo, että Jeesus ON Kristus, on Jumalasta syntynyt"

Tätä kristinuskon kannalta ehdottoman ratkaisevaa uskoa kyseenalaistetaan yhä useammin. Joskus tapahtuu hajanaisten väitteiden kanssa, että kolminaisuusoppi ei todellakaan ole raamatullinen, koska sanaa "kolminaisuus" ei löydy Raamatusta. Uskotaan myös, että katolinen kirkko keksi kolminaisuusopin.

Kaikista katolisen kirkon harhaoppeista etääntyneille saattaa kuulostaa pelottavalta, että juuri katolinen kirkko keksi kolminaisuusopin, mutta kysymys kuuluu, onko tämä väite todella totta. Useista ns. uusjuutalaisista liikkeistä (kristikunnan henkilöt, jotka enemmän tai vähemmän noudattavat juutalaisuuden sääntöjä, tapoja ja käytäntöjä) sanotaan, että "apostolinen kirkko" - eli ensimmäinen kristillinen seurakunta - ei uskonut Jeesukseen Jumalana, ja että yksi ja toinen kirkkoisät eivät myöskään uskoneet niin.

Siten nämä liikkeet tarkoittavat, että tänään meidän on palattava tähän primitiiviseen kristilliseen uskoon, jossa Jeesus ei ole Jumala. Mutta kysymyksen on sen sijaan oltava se, mitä Raamattu meille näyttää. Siitä tulee myös todiste siitä, mihin ensimmäinen seurakunta uskoi, samoin kuin monien kirkko-isien uskomukset. Vaikka katolilaisuudessa on valtava määrä vakavaa harhaoppia, on tietysti myös totuuksia. Näin toimivat useimmat harhaan johtaneet kirkot, kirkkokunnat ja liikkeet: aina on sekoitus totuutta ja valhetta, ja juuri se sekoitus on petollisin!

Siksi tässä tekstissä korostan monia raamatullisia sanoja, jotka osoittavat meille, että Jeesus on Kristus/Messias ja Jumala, joka on ilmoitettu ihmisen muodossa, mikä tarkoittaa myös sitä, että Raamatussa on totuus kolmiyhteisestä Jumalasta, yhdestä ainoasta Jumalasta, joka ilmoittaa itsensä. kolmena eri "olennona" tai voimme sanoa "persoonana": Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Tietyssä mielessä on väärin yrittää puolustaa tätä uskoa älyllisellä tasolla, koska tämä ei ole jotain, mitä Jumala paljastaa oppineille ja viisaille, vaan vain niille, jotka ovat kuin lapsia. Ymmärrys siitä, kuka Jeesus on, ei tule tutkimisen tai pohdinnan tuloksena, vaan lahjana Jumalalta, kun hän poistaa peitteen silmiltämme. Toivon siis, että otat tämän viestin kaikella lapsen nöyryydellä vastaan. Silloin Jumala avaa silmäsi - jos nyt luulet tämän viestin olevan vaikea vastaanottaa.

Luukas 10:22: "Isäni on antanut kaikki minulle. Eikä kukaan tiedä, kuka Poika on, paitsi Isä, eikä kukaan tiedä, kuka Isä on, paitsi Poika ja kenelle Poika päättää ilmoittaa hänet ."

Matteus 18:3: "Amen, minä sanon teille: ellette tee parannusta ja tule lasten kaltaisiksi , ette pääse taivasten valtakuntaan."

2 Korinttolaisille 3:16: "Mutta aina kun joku kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois."

1. Miksi tämä usko on niin tärkeä?

Miksi tämä usko, että Jeesus on Kristus ja Jumala, on tärkeä? No, kyse on pelastuksestamme. Tämän voimme päätellä Jeesuksen sanoista Joh. 8:24:ssä.

Joh 8:24: "Siksi minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Sillä jos ette usko, että minä olen , te kuolet synteihinne."

Tärkein asia terveessä ja aidossa kristillisessä uskossa on usko siihen, että Jeesus on MINÄ OLEN, JHWH (Jahwe), Vanhan testamentin Jumala, joka on paljastettu ihmismuodossa. Jos emme usko, että Jeesus on Jumala, uskomme ei johda pelastukseen vaan kuolemaan synnissä. Näin näen Jeesuksen sanovan tässä Raamatun sanassa (vuoden 1917 käännöksessä ja Raamatussa 2000 sanotaan " että sinä uskot, että minä olen se, joka olen ", mikä ei ole perustekstin mukaista).

Joten jos et usko, että Jeesus on Jumala, niin uskot, että joku vähemmän kuin Jumala on pelastajasi. Näetkö tällaisen uskomuksen vakavuuden? Näetkö sen suuren uskon, että Jeesus on Jumala ja että siksi Jumala itse kuoli ristillä ja on meidän pelastajamme? Vanhassa testamentissa (GT) Herra Jumala sanoo myös, että HÄN on ainoa pelastajamme - mikä sitten osoittaa meille, että Jumala ja Jeesus ovat sama:

Hoos 13:4: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, siitä asti, kun olit Egyptin maassa. Et tule tuntemaan muuta Jumalaa kuin minä, etkä ole muuta pelastajaa kuin minä ."

Kun tämä usko Jeesukseen turmeltuu, voimme joutua petetyksi ja päätyä todella vakaviin harhaoppeihin ja lahkoihin. Koska näytämme nyt elävän suuren luopumuksen aikaa (kuten 2. Tessalonikalaiskirje 2:1-12 puhuu), on tarpeen olla valppaampia väärien opetusten suhteen kuin koskaan ennen, ja erityisesti silloin, kun on kyse opetuksista, jotka halveksivat Jeesus ja nostaa ihmiset jumaliksi tai Kristus-hahmoiksi.

Väärät profeetat ja harhaopit soluttautuvat kristilliseen kirkkoon nykyään laajemmalla rintamalla ja salakavalimmilla tavoilla kuin koskaan ennen. Kaikkien näiden harhaoppien yhteinen perusta on juuri se, että Jeesuksen jumaluutta vähätellään tai poistetaan kokonaan ja että ihminen kohotetaan jollekin jumalalliselle tasolle. Voimme vangita vakavuuden seuraavilla Raamatun sanoilla:

2 Joh 7: "Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, eivätkä he tunnusta, että Jeesus on Kristus , joka on tullut lihassa. Sellainen on Pettäjä, Antikristus."

Sen tunnustaminen, että Jeesus ON Kristus, on sama kuin tunnustaminen, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa (kuten tulemme näkemään myöhemmin). Jos katsomme, mitä erilaiset harhaopit tuovat esiin näkemyksenä Jeesuksesta, voimme myös ymmärtää siitä, mikä on virhe Jeesuksen persoonan suhteen. Kaikki kontekstit/uskontot, joita nyt luettelen, eivät täysin tunnusta, että Jeesus on Jumala, joka on paljastettu ihmisen muodossa: New Age, mormonit, Jehovan todistajat, vapaamuurarit, hindulaisuus, bahai, islam, uskonliike, "kristilliset" messiaaniset liikkeet (ei saa olla sekoittaa messiaanisiin juutalaisiin, jotka löysivät Jeesuksen) jne.

Useiden näiden liikkeiden sisällä ovat mm. Jeesus vain uudestisyntynyt mies tai sanansaattaja "kristustoimistossa". Siksi, jos kuulet, että saarnaaja tai konteksti kristikunnassa alkaa kompastua sanoihin, kun on kyse Jeesuksen tunnustamisesta Jumalaksi, sinun tulee tietää, että he ovat joutumassa samaan veneeseen yllä olevan kontekstin kanssa. Se on riittävä todiste siitä, että jokin on menossa täysin hulluksi. Juutalaisilla ei myöskään ole tätä tunnustusta tänään, mutta he saavat sen viimeisenä aikana Jumalan suunnitelman mukaan (ks. Sak 12:10), joten en siksi laita heitä samaan veneeseen muiden kanssa.

Vaara olla tunnustamatta , että Jeesus ON Kristus/Messias ja Jumala ihmismuodossa, voi tulla selväksi, jos esim. opiskelemaan mitä New Agessa opetetaan. Siellä sanotaan, että Jeesus oli vain tavallinen ihminen, mutta joka saavutessaan erityisen korkean hengellisen tietoisuuden omaksui erityisen roolinsa Kristuksena. Joten New Agessa "Kristus" on periaatteessa vain virka, jonka kuka tahansa voi pukea; hän on henki, joka ruumiillistuu eri ihmisiin, mikä tulee esille myös lopun aikoina, jolloin Antikristus väittää olevansa Messias ja Jumala.

Antikristus voidaan kääntää kreikkalaisesta antikristuksesta "Kristuksen sijasta". Mutta New Age opettaa myös, että me ihmiset olemme enemmän tai vähemmän Kristuksen kaltaisia ​​siinä mielessä, että meissä kaikissa on jumalallinen sisällämme. Jos tiedät uskonliikkeen perusteologian, tiedät, että periaatteessa on sama opetus: että Jeesus on uudestisyntynyt ihminen ja että kaikki uudestisyntyneet kristityt ovat kuin jumalia/Kristus.

Joten paras rokote vetäytymistä vastaan ​​luopioekumeniaan, joka johtaa siihen, että koko maailma hyväksyy Antikristuksen messiaana ja jumalana, on tunnustaa, että Jeesus oli, on ja tulee aina olemaan Kristus, Jumala ihmisen muodossa - samassa ruumiissa, Jeesus kuoli ja nousi ylös. Hän ei inkarnoitunut uudelleen kuolemansa jälkeen. Hän nousi samassa ruumiissa, mutta kirkastettuna. Kukaan muu ei voi tulla Kristukseksi, Jumala on varannut tämän roolin itselleen ikuisiksi ajoiksi.

Joh 8:58: "Jeesus vastasi: "Amen, amen, minä sanon teille: MINÄ OLEN , jo ennen kuin Abraham oli." "

Toinen syy siihen, miksi tämä näkemys Jeesuksesta Jumalana ihmisen muodossa on tärkeä, on saada oikea käsitys Jumalan sovitustyöstä Jeesuksen ristinkuoleman kautta. Jos Jeesus oli vain tavallinen mies, jolle annettiin erityinen "kristillinen virka" tai tehtävä, hänen kuolemansa ristillä ei ollut mitään erikoista. Silloin jokaisen oma kuolema voitaisiin laskea sovitukseksi.

Mutta jos se oli Jumala, joka antoi meille Mooseksen lain (jota kukaan muu kuin Jeesus ei onnistunut noudattamaan 100 %), joka tuli ihmisruumiissa ja otti rangaistuksen itselleen, niin tämä oli korkein uhri, joka löytyy molemmista sisältä. ja universumin ulkopuolella. Silloin voimme ymmärtää, miksi tämä uhri - että Jumala oli ja on Kristuksessa ja sovitti ihmisen itsensä kanssa - on ainoa asia, jonka Jumala hyväksyy päteväksi pelastuaksemme. Silloin voimme ymmärtää, miksi Jeesus on ainoa tie Jumalaan ja iankaikkiseen elämään. Kukaan ei voi päästä yli siitä tosiasiasta, että Jumala itse päätti maksaa hinnan sinun ja minun ikuisesta elämästäsi. Ja tämän saamme vastaanottaa yksinkertaisessa uskossa ja myös täysin ilmaiseksi!

2. Kolminaisuus

Kun nyt etsimme Jeesuksen jumaluutta, aloitamme opista, josta on tullut joillekin kompastuskivi, nimittäin kolminaisuusopista. Se kertoo meille, että Jumala on yksi, mutta että hän voi esiintyä kolmessa eri persoonassa: Isänä, Pojana ja Pyhänä Henkenä. Nyt on aivan totta, että sana kolminaisuus ei esiinny Raamatussa tarkalleen. Mutta jos tarkastelemme, mitä kolminaisuus tarkoittaa, voimme helpommin nähdä, että tämä todella tapahtuu. Tre-enig tarkoittaa, että "kolme yhdistää" tai että "kolme on yksi". Löydämme tämän oikein käännetyistä Raamatuista.

Ennen kuin etsimme sanaa Kolminaisuudesta, meidän tulee vain muistaa, mitä Jeesuksesta sanotaan, että hän on lihaksi tullut Sana, ja jopa siinä, että näemme, että Jeesus on Jumala:

Joh 1:1-3: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Hänen kauttaan kaikki luotiin, ja ilman häntä ei syntynyt mitään, on."

Joh 1:14: "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme"

Lue nyt 1. Joh. 5:7-8 Raamatustasi ja huomaat, että se luultavasti kertoo jotain "Hengestä, vedestä ja verestä". Mutta jos luemme mm. King James Bible sanoo:


"Sillä kolme on, jotka todistavat taivaassa, Isä, Sana ja Pyhä Henki ; ja nämä kolme ovat yksi ."

Tässä näemme selvästi, että Isä, Poika (lihaksi tullut Sana) ja Henki ovat yksi , eli kolme, jotka ovat yhtä, kolme, jotka ovat yhdistyneet, tai jos haluamme kolminaisuuden . Miksi se on sitten erilainen uudessa raamatunkäännöksessämme? Lyhyesti sanottuna voin sanoa, että se johtuu siitä, että nuoremmat käännökset alkavat uudemmasta kreikkalaisesta perustekstistä, jossa näyttää siltä, ​​että niillä olisi tarkoituksella haluttu piilottaa kolminaisuus ja totuus Jeesuksen jumaluudesta.

Vanhojen raamattujen käännöksissä ne ovat lähteneet kreikkalaisesta perustekstistä, jota kutsutaan enemmistötekstiksi (kutsutaan myös Textus Receptukseksi tai bysanttilaiseksi perustekstiksi ) ja jota monet raamatuntutkijat pitävät vanhimpana, täydellisimpana ja oikeampana. Luther käytti enemmistötekstiä käännöksessään, ja niin tehtiin ruotsinkielisten raamattujen kohdalla ennen vuoden 1917 käännöstä. Jos haluat lukea lisää tästä ongelmasta eri perustekstien kanssa, voit tehdä sen tästä tekstistä: Perustekstit ja käännökset .

Uudessa niin kutsutussa uskonpuhdistuksen Raamatussa (joka perustui Kaarle XII:n Raamattuun) se sitten sanoo:

1 Joh 5:7-8: "Sillä kolme on, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja nämä kolme ovat yksi ."

Tämä jae välittää saman viestin kuin Jeesus itse sanoi:


Joh 10:30: "Minä ja Isä olemme yhtä ."

Kolminaisuus näkyy myös tehtävänkuvauksessa:

Matteus 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ."

Tässä voidaan mielestäni kysyä, mitä tarkoitetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMIllä? Ajattelemme sitä hieman seuraavassa kohdassa.

Luoja

Mutta pysähtykäämme myös Raamatun aivan ensimmäiseen jakeeseen: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Se on itse asiassa hieman kiistanalainen kysymys, kuinka tämä pieni lause pitäisi tulkita. Heprealaisessa perustekstissä voimme nähdä, että sana elohim (käännettynä "Jumala") on monikkomuodossa . Sitä vastoin heprean sana bara' – joka on käännetty ”luoduksi” – on yksikössä. Itse en ole teologi, mutta omalta osaltani sana elohim tuo mieleen kolmiyhteisen Jumalan: Isän, Pojan ja Hengen. Ja sana vain' kertoo minulle, että kolmiyhteinen Jumala on YKSI ja toimii kaikessa YKSI. Se oli YKSI Jumala, joka loi. Siksi Raamatun ensimmäinen jae voi silti olla looginen, ei vähiten Uuden testamentin jumalakuvan valossa.

Jeesus oli osa luomakuntaa, kuten Isä ja Henki. Se sanoo Jeesuksesta Hepr 1:2:ssa: "hänen [Jeesuksen] kautta hän [Isä] loi myös maailman". Ja Kol 1:16:ssa sanotaan: "Kaikki on luotu hänen [Jeesuksen] kautta ja häntä varten." Saattaa olla mielenkiintoista huomata, että sana elohim on myös kolmas sana Raamatun alusta luettaessa heprealaista perustekstiä. Ehkä se on myös Jumalan signaali meille kolminaisuudesta? Kyllä, voit itse arvioida tämän pienen päättelyn sisällön Raamatun ensimmäisen jakeen perusteella.

Pakanuuden kopiot
Haluan myös mainita erään, jota jotkut korostavat, nimittäin sen, että kolminaisuus olisi peräisin pakanuudesta, mutta se on taaksepäin ajattelua. Se on sen sijaan todiste siitä, että Saatanalla oli jo varhain jonkin verran ymmärrystä ja että hänen annettiin myös keksiä harhaanjohtavia kopioita. Esimerkiksi. varhaisessa pakanallisuudessa (ennen Jeesuksen aikaa) on ehtoollisen kaltainen rituaali, samoin pakanallisuudessa on kuolema- ja ylösnousemustarinoita, mutta se ei tarkoita, että vastaavat asiat kristinuskossa olisivat kopioita pakanuudesta.

3. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMET
Jeesus kertoo meille seuraavan lähetyskäskyssä:


Matteus 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla
heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. "

Me kristityt otamme usein Raamatun sanat ja vaeltelemme niitä kirjaimellisesti sen sijaan, että tekisimme niin kuin Jeesus sanoi. Rukouksen "Isä meidän..." lukeminen sanatarkasti on esimerkki. Siellä Jeesus ei tarkoittanut meidän sanovan tarkalleen mitä hän sanoi; hän vain antoi meille esimerkin siitä, kuinka yksinkertaista rukouksemme tulee olla. Se on sama Mission Orderin kanssa. Kun kastamme ihmistä, luemme sisältä tarkalleen sen, mitä Jeesus sanoi: "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".

Mutta eikö meidän pitäisi kysyä itseltämme mikä on kolmiyhteisen Jumalan nimi ja sitten kastaa tähän nimeen? Ei ole tarkoitus sanoa heidän nimiään, kun mainitset vain nämä kolme Jumalan persoonallisuutta. Mutta mikä NIMI sitten on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen yleinen nimi? Kyse ei ole kolmesta nimestä, koska sana "nimi" on kreikan perustekstissä yksikkömuodossa, jota emme voi ymmärtää ruotsinkielisessä tekstissä, koska "nimi" on sama yksikkö- ja monikkomuodossa. Siksi on täysin mahdollista, että Isällä, Pojalla ja Hengellä – kolmiyhteisellä Jumalalla – on yksi ja yhteinen nimi. Joten mikä tämä on? No, sen pitäisi olla "nimi, joka on kaikkien muiden nimien yläpuolella" (Fil 2:9), korkeampaa nimeä ei voi olla.

Katsokaamme sitten, kuinka apostolit kastoivat ihmisiä. Millä nimellä heidät kastettiin? Sanoivatko apostolit: "Minä kastan teidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"? Katsotaanpa joitain Raamatun sanoja:

Apostolien teot 2:38: "Pietari vastasi heille: "Tehkää parannus ja ottakaa kaikki kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen , jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Apostolien teot 10:48: Ja hän [Pietari] käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen ."

Apostolien teot 19:5: "Kun he kuulivat tämän, heidät kastettiin Herran Jeesuksen nimeen ."

Tämä tapahtui Jeesuksen taivaaseenastumisen ja ensimmäisen helluntaipäivän jälkeen. Silloin kristillinen seurakunta oli terveimmillään. Ja näemme tässä, kuinka apostolit olivat ymmärtäneet Jeesuksen sanat kastamisesta "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen": heidät kastettiin Kristukseen, ja siksi heidät kastettiin Jeesuksen nimeen.

Gal 3:27: "Kaikki teistä, jotka olette Kristukseen kastetut, olette pukeneet Kristuksen yllenne."

Katsomme taaksepäin seuraavia Raamatun sanoja:


1 Joh 5:7-8: "Sillä kolme on, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja nämä kolme ovat yksi ." (Reformation Raamattu)

Jumala on sekä Isä, Poika että Pyhä Henki. Nämä kolme ovat YKSI, ja voimme perustellusti sanoa, että maailmamme Jumala on antanut itselleen – Kolmiyhteisen Jumalan – nimen yli kaikkien muiden nimien. Voisiko se olla nimeä Jeesus, joka on tarkoitettu? Vai onko se yksi niistä Jumalan nimistä, joita tapaamme VT:ssä?

Jeesus on Jumala siinä mielessä, että hän on kolmiyhteisen Jumalan hahmo, mutta tämä tarkoittaa myös sitä, että hän on YKSI kolmiyhteisen Jumalan muiden hahmojen kanssa. Siksi Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellään, jota kutsutaan myös "Kristuksen Hengeksi" ja Herran Hengeksi."

Matteus 3:11: "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta joka minun jälkeeni tulee, on minua väkevämpi. En ole edes arvollinen riisumaan hänen sandaalejaan. Hän [Jeesus] kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja Tulella ."

Roomalaiskirje 8:9: "Ette kuitenkaan elä lihan mukaan, vaan Hengen mukaan, sillä Jumalan Henki asuu teissä. Jolla ei ole Kristuksen Henkeä , se ei ole hänen omansa."

2 Korinttolaisille 3:17: " Herra on Henki , ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus."

Vaikka nykyään meidän voi olla vaikea ymmärtää, kuinka Jumala voi esiintyä kolmessa hahmossa/persoonallisuudessa, mutta silti olla yksi ja sama Jumala, Raamattu viittaa siihen tosiasiaan, että tämä arvoitus ratkaistaan ​​tulevaisuudessa.

Jumalasta tulee YKSI ja Jumalan nimestä tulee YKSI

Joka etsii totuutta (Matt. 7:7), kääntyy Herran puoleen ja antaa hänen poistaa verhon, joka hämärtää selkeän näön (2 Kor 3:14-16), voi jo tänään päästä nähdä ja ymmärtää Jeesuksen Jumalan merkitys tulevat ihmisen muodossa. Mutta ilmeisesti tulee päivä, jolloin kaikki näkevät ja ymmärtävät tämän. Jeesuksen tullessa hämmennys Jumalasta, hänen nimestään ja siitä, kuka Jeesus on, katoaa. Kaikki eivät kuitenkaan pelastu! Nykyään monet, ei vähiten juutalaiset, epäilevät Jeesuksen jumaluutta. Mutta kun Jeesus tulee takaisin, juutalaiset ovat ymmärtäneet kuka Jeesus on. Jumala sanoo itsestään ja juutalaisista VT:ssä, että " niin he [juutalaiset] katsovat minuun [ Jumalaan/Jeesukseen] , jonka he lävistivät " (Sak 12:10). Tällä hetkellä kaikki kansat ymmärtävät, että Jumala on YKSI ja Hänen nimensä on YKSI. Silloin Jumalan nimestä tulee yksi, yksi ja sama, nimi, joka on kaikkien muiden nimien yläpuolella (Fil 2:9). Voisiko se olla nimi Jeesus (Jeshua), tai kenties puhtaasti Jahve (Herra, JHVH, minä olen)? Kyllä, se jää nähtäväksi. Tällä hetkellä kuitenkin kaikki voimat, kaikki ylpeys, kaikki jumalat ja muiden uskontojen nimet putoavat maahan!

Sak 12:4, 12:5: "Sinä päivänä hän seisoo jaloillaan Öljymäellä... Silloin Herra, minun Jumalani, tulee ja kaikki pyhät kanssasi."

Sak 14:9: "Herra on oleva kuningas koko maan päällä . Sinä päivänä tapahtuu: Herra on yksi, ja hänen nimensä on yksi ."

1 Kor 15:24: "Sen jälkeen tulee loppu, kun hän luovuttaa valtakunnan Isälle Jumalalle, sen jälkeen kun hän on lopettanut kaiken vallan, voiman ja voiman. Sillä hänen tulee hallita, kunnes hän on alistanut kaikki viholliset alistaansa. Jalat. Viimeisenä viholliselta riistetään kaikki valta kuoleman johdosta, sillä hän on pannut kaiken hänen jalkojensa alle. Mutta kun sanotaan, että kaikki on pantu hänen alle, on selvää, että poikkeukset ovat alistaneet kaikki Kristuksen alaisuuteen. Ja kun kaikki on alistettu hänen alaisuuteensa, silloin Poika itse alistuu sille, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, jotta Jumala olisi kaikki kaikessa ."
(On raamatunkäännöksiä, joissa aivan viimeinen lause on käännetty näin: "tule ainoaksi hallitsijaksi".)

Fil 2:6-11: "Vaikka hän oli Jumalan muodossa, hän ei pitänyt Jumalan olemassaoloa voittona , mutta paljasti itsensä ottamalla palvelijan muodon tullessaan ihmiseksi . Hän, joka ulkoisesti oli ihmisen kaltainen, nöyrtyi ja tuli kuuliaiseksi kuolemaan asti - ristinkuolemaan. Sen tähden myös Jumala korotti hänet yli kaiken ja antoi hänelle nimi jokaisen nimen yläpuolelle , että Jeesuksen nimessä kaikki polvet notkistuvat taivaassa ja maan päällä ja maan alla, ja kaikki kielet tunnustavat, Jumala, Isä, kunniaksi, että Jeesus Kristus on yksi Herra
.

Jeesus oli siis alussa Jumalan kanssa, hän oli yhtä Jumalan kanssa. Hän päätti tulla ihmiseksi ja jättää vallan ja kunnian "kotiin". Hän kuoli, nousi ylös ja jätti maamme, mutta jätti Hengen taakseen niille, jotka haluavat tulla Jumalan lapsiksi. Tässä Jumala esiintyy selvästi kolmena persoonana, kolmiyhteisenä Jumalana. Mutta Jeesus palaa voimassa ja kirkkaudessa aikojen lopussa. Silloin Jumalasta tulee YKSI ja hänen nimestään YKSI. Minun on myönnettävä, että totuus kolmiyhteisestä Jumalasta on meille ongelma tällä puolella ikuisuutta, mutta näen, että meille annetaan parempi käsitys Jumalasta, kun Jeesus tulee takaisin.

Nyt tarkastelemme useita Raamatun sanoja, jotka osoittavat, että Jeesus on Raamatun Jumala, joka tuli ihmismuodossa.

4. Jeesus on Jumala, joka ilmestyy lihassa (tule ihmisenä)

Olemme jo lukeneet Johanneksen evankeliumin johdannon, mutta otamme sen vielä kerran. Siellä näemme, että Jeesus (Sana) oli Jumalan kanssa alusta alkaen ja että hän itse oli Jumala. Ymmärrämme, että Sana koskee todella Jeesusta ensimmäisen luvun jakeesta 14.

Joh 1:1-3: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Hänen kauttaan kaikki luotiin, ja ilman häntä ei syntynyt mitään, on."

Joh 1:14: "Ja Sana tuli lihaksi [ otti ihmisen muodon] ja asui meidän keskellämme"

Oikea kreikankielinen käännös 1. Tim. 3:16:sta paljastaa myös selvästi, että Jeesus on Jumala. Näemme tuon käännöksen King Jamesin Raamatussa, Lutherin Raamatussa, Kaarle XII:n Raamatussa jne., koska nämä käännökset nojaavat kreikkalaiseen enemmistötekstiin . Myöhemmät käännökset kallistuvat paljon pienempään kreikkalaisten käsikirjoitusten kokoelmaan, joka tunnetaan nimellä Minority Text , jossa Jeesuksen jumalallisuus on piilotettu.

1 Tim 3:16: "Ja suuri on jumalisuuden salaisuus, joka tunnustetaan: Jumala , joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautettu Hengessä, nähty enkeleille, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kirkkauteen. "
Uskonpuhdistuksen Raamatun UT (vastaa suunnilleen tarkistettua Kaarle XII:n Raamattua)

Niistä 300 kreikkalaisesta peruskäsikirjoituksesta, jotka sisältävät 1 Tim 3:16, vain viisi myöhäistä käsikirjoitusta (8., 12. ja 1300-luvulta) korvaa "Jumala" sanalla "Hän". Nämä vähäiset viisi käsikirjoitusta ovat kuitenkin muodostaneet perustan nykyaikaisille raamatunkäännöksille. Yllä oleva käännös on yhtäpitävä 98,3 %:n olemassa olevien kreikkalaisten peruskäsikirjoitusten ja "Jumalan sanan summan" kanssa, mikä tekee selväksi, että tämä on tarkka käännös.

VT:n Jesajan kirjassa näemme, että Jumala syntyisi pienenä lapsena ja että hän mm. kutsuttaisiin Jumalaksi ja Isäksi.

Jesaja 9:6: "Sillä meille on syntynyt lapsi, meille on annettu poika. Hänen hartioillaan lepää valta, ja hänen nimensä on: Ihme, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas .

Mican kirjassa VT:ssä näemme jotain samanlaista. Joka on iankaikkisesta, syntyy naisesta. Jeesus on siis ikuisuuden päivistä. Hän ei syntynyt ennen kuin Maria synnytti hänet. Hän ei ollut tavallinen mies, joka oli asetettu jonkinlaiseen "Kristus-virkaan". Jeesus oli olemassa ennen kaikkea, aivan kuten Jumala. Jeesus on siis ikuinen minä, joka tulee ihmisen muodossa.

Miika 5:2-3: "...sinulta tulee minun luokseni se, joka hallitsee Israelia. Hänen alkuperänsä on ennen aikoja, ikuisuuden päivistä . Sen tähden hän hylkää heidät siihen aikaan asti, jolloin hän synnyttää on synnyttänyt."

Joh 8:58: "Jeesus vastasi: "Amen, amen, minä sanon teille: olen, jo ennen kuin Abraham oli."

Fil 2:5-7: "Vaikka hän oli Jumalan muodossa, hän ei laskenut Jumalan olemassaolo voittona, mutta naamioitui ottamalla palvelijan muodon tullessaan ihmiseksi . Hän, joka ulkoisesti oli kuin mies"

5. Jeesuksen veri on Jumalan veri

Apostolien teot 20:28: "Katsokaa itsestänne ja kaikesta laumasta, jonka Pyhä Henki on asettanut johtajinanne paimentamaan Jumalan seurakuntaa, jonka hän omalla verellään osti . "

Tämä raamatullinen sana puhuu Jumalan seurakunnasta ja siitä, että hän lunasti heidät verellään . Joten se oli Jumala ihmisen muodossa, joka antoi itsensä ristiinnaulita, mikä kertoo meille, että Jeesus on Jumala. Vuonna esim. Raamattu 2000 osoittaa, kuinka kääntäjät lisäävät sanan lisäämällä Jeesuksen jumaluutta. Siinä sanotaan: "...jonka hän on voittanut itselleen poikansa verellä ." Sanaa "poika" ei ole perustekstissä. Oikean käännöksen pitäisi olla "jonka Jumala osti itselleen omalla verellään". Tämä antaa mahdollisuuden nähdä, että Jumala ja Jeesus ovat sama Jumala. Tämän Raamatun sanan vahvistaa se, mitä voimme lukea VT:n Sakarjasta:

Sakarja 12:10: "Mutta Daavidin huoneen ja Jerusalemin asukkaiden päälle minä vuodatan armon ja rukouksen Hengen, niin että he katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet . "

6. Joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän, he ovat YKSI
Joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän, Jeesus sanoi. Se on uskomattoman suuri väite, jonka Jeesus esitti. Näillä kahdella on sama olemus, mutta ilmoituksessa eri henkilöt. Isä on Jeesuksessa, mikä tarkoittaa, että Jeesus on Isä, joka on ilmoitettu ihmismuodossa; he ovat sama Jumala, mutta joka ilmoittaa itsensä eri tavoin.

Joh 14:9-11: "Jeesus vastasi: "Olen ollut niin kauan sinun kanssasi, etkä ole oppinut tuntemaan minua, Filippus. Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän . Kuinka voit sanoa: Katsokaamme Isää? Ettekö usko, että minä olen Isässä ja että Isä on minussa? Sanat, jotka puhun sinulle, en puhu itsestäni. Isä pysyy minussa ja teot ovat hänen tekojaan. Usko minua: minä olen Isässä, ja Isä on minussa ."

Joh 10:30: "Minä ja Isä olemme yhtä ."

Jos Jeesus olisi "vain" ollut Jumalan poika, "Jumalan poika" (kuten ajattelemme poikaa inhimillisessä mielessä), silloin Jeesus ei olisi sanonut olevansa Isässä . Ei, Jumala astui alas valtaistuimeltaan, jätti kirkkautensa taivaaseen ja tuli luoksemme todellisena ihmisenä, mutta samalla tosi Jumalana. Hän jätti kirkkautensa taivaaseen jakaakseen ihmisten tilanteen ja lopulta kuollakseen syntiemme puolesta. Joten joka näki Jeesuksen, on nähnyt myös Isän.

2 Korinttilaisille 5:19: "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa."

Puuhiili. 2:9 "Sillä hänessä asuu koko jumaluuden täyteys ruumiillisessa muodossa..."

6.1 "Olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen"

Haluan nyt viitata joihinkin vastaaviin Raamatun sanoihin. Ensimmäisessä puhuu Jumala Kaikkivaltias, toisissa Jeesus. Molemmat sanovat saman asian itsestään, että he ovat "A ja O, ensimmäinen ja viimeinen". Nämä Raamatun sanat osoittavat meille, että Jumala ja Jeesus ovat yksi, että he ovat sama Jumala, vaikkakin eri muodoissa.

Tässä puhuu Vanhan testamentin Jumala, Israelin kuningas, Herra Jumala Sebaot, Kaikkivaltias:

Jesaja 44:6: "Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja hänen Lunastajansa, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, minun lisäksi ei ole muuta Jumalaa ."

Ilm 1:8: " Minä olen A ja O , sanoo Herra Jumala , joka on ja joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias. "

Seuraavilla Raamatun sanoilla Jeesus puhuu:

Ilm 1:17-18: "Kun näin hänet, kaaduin kuin kuollut hänen jalkojensa juureen, ja hän pani oikean kätensä minun päälleni ja sanoi: "Älä pelkää. Olen ensimmäinen ja viimeinen ja elävä. Minä olin kuollut, ja katso, minä elän [niin Jeesus puhuu täällä] aina ja ikuisesti, ja minulla on kuoleman ja helvetin avaimet."

Ilm 22:12-13, 16: "Katso, minä tulen pian [niin se on Jeesus, joka puhuu täällä] ja minulla on minun palkkani kanssani antaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu…. Minä, Jeesus , olen lähettänyt enkelini todistamaan sinulle kaikesta tästä seurakunnissa. Minä olen Daavidin ja hänen jälkeläisensä juuriverso, kirkas aamutähti."

Jeesusta kutsutaan Jumalaksi useissa Raamatun teksteissä, ja Herra Sebaot, Israelin Jumala, sanoo Jes 44:6:ssa, että hänen rinnallaan ei ole muuta Jumalaa. Ei ole muuta logiikkaa kuin se, että Jeesus ja Jumala ovat YKSI, siis sama olento, sama Jumala.

7. Jeesus antaa synnin anteeksi ja pelastaa kuin Isä

Jeesuksella on voima antaa synnit anteeksi ja pelastus, mikä osoittaa, että Jeesus on Jumala. Matteus 1:21:stä voimme lukea, miksi Joosef antoi nimen "Jeesus" pojalle, jonka Maria synnyttäisi.

Matteus 1:21: "Hän synnyttää pojan, ja sinä annat hänelle nimen Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä. "

Jeesuksella oli voima antaa synnit anteeksi, minkä hän teki. Näemme sen mm. ramman miehen tarinassa.

Markus 2:5: "Jeesus näki heidän uskonsa ja sanoi halvaantuneelle: 'Lapseni, sinun syntisi on annettu anteeksi .' Markus

2:10: "Mutta tämän teidän tulee tietää, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa synnit anteeksi ."

Jeesus-nimi yhdistetään siksi siihen, että hänellä on valta antaa synnit anteeksi ja pelastaa kansansa heidän synneistään. Kuka voi antaa anteeksi ja pelastaa synnin? Vain Herra Jumala voi tehdä sen. Täällä hän puhuu tästä OT:ssa:

Jesaja 43:25: " Se olen minä , minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, en enää muista sinun syntejäsi."

Hos 13:4 Minä olen Herra, sinun Jumalasi, siitä asti, kun olit Egyptin maassa. Et tule tuntemaan muuta Jumalaa kuin minua, eikä ole muuta pelastajaa kuin minä .

Jos ei kukaan muu kuin HERRA Jumala voi antaa synnit anteeksi ja pelastaa, ja myös Jeesus tekee tämän, niin mitä puhdas logiikka sanoo tästä? Kyllä, että Jeesus ON Herra Jumala, joka on ilmoitettu ihmisen muodossa! Kirjoittajajuutalaiset tiesivät erittäin hyvin, että vain Jumala voi antaa synnit anteeksi, mutta he eivät ymmärtäneet kuka Jeesus oli. He eivät ymmärtäneet, että heidän Jumalansa vieraili heidän luonaan!

Markus 2:6-7: "Siellä istui muutama kirjanoppinut, ja he ajattelivat sydämessään: 'Miksi hän puhuu noin? Hän pilkkaa! Kuka voi antaa synnit anteeksi? Ei kukaan muu kuin Jumala . ' "

Riippuen siitä, että Jeesus oli Jumala, tuli ihmismuodossa, Pietari saattoi julistaa Jeesuksesta seuraavaa ennen suurta neuvostoa:

Apostolien teot 4:11-12: "Jeesus on se kivi, jonka te rakentajat heititte pois, mutta josta tuli kulmakive. Pelastusta ei löydy keneltäkään muulta ."

Isä ja Jeesus ovat yhtä, he ovat samaa olemusta, siksi he tekevät samoja asioita, heillä on sama voima.


Joh 5:19: "Sillä mitä Isä tekee, sen Poika tekee."

Joh 5:21: "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja antaa heille elämän, niin Poika antaa elämän kenelle tahtoo."

Joh 10:37-38: "Jos en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos minä teen ne, uskokaa tekoihin, jos ette voi uskoa minua. Silloin ymmärrätte ja ymmärrätte, että Isä on minä ja minä Isässä ."

8. Jeesus antaa iankaikkisen elämän kuten Isä

Vain Jumalalla on voima ja kyky suojella ihmistä ja antaa hänelle iankaikkinen elämä. Jeesuksella on tämä voima ja kyky, kuten tulemme näkemään, koska hän ON Jumala:

Joh 10:27-28: "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan niille iankaikkisen elämän, eivätkä ne koskaan hukku, eikä kukaan ryöstä niitä minun kädestäni. Mitä minun Isäni jotka on minulle antanut, ovat suurempia kuin kaikki, eikä kukaan voi siepata niitä Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä."

9. Jeesus on Kristus/Messias ja Jumalan Poika
Jeesus ON Kristus, joten hän ei ole vain pukeutunut jonkinlaiseen "Kristus-virkaan". Hän ei ole vain Jumalan sanansaattaja. Jeesus oli, on ja on Kristus ikuisesti. Siten kukaan muu ei voi tulla Kristukseksi.

1 Joh 4:2: "Siitä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa, että Jeesus on Kristus , joka on tullut lihassa, on Jumalasta."

"Kristus" on kreikankielinen sana heprean sanasta "Messias", joka tarkoittaa "voideltua". Tämä voitaisiin myös tulkita "Jumalan Pojaksi". Pietari tekee tämän yhteyden, kun Jeesus kysyy, kuka hän on, ja Jeesus myös hyväksyy tämän näkemyksen:

Matteus 16:16-17: "Simon Pietari vastasi: 'Sinä olet Messias, elävän Jumalan Poika .' Jeesus sanoi hänelle: "Siunattu olet sinä, Simon, Joonan poika. Sillä liha ja veri eivät ole ilmoittaneet tätä sinulle, vaan minun Isäni, joka on taivaassa." "

Jeesus tunnustaa seuraavassa tekstissä, kuka hän on, kun ylimmäinen pappi muodostaa tämän yhteyden Jeesuksen, Messiaan ja Jumalan Pojan välille:

Matt 26: 63-64: "Silloin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: 'Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että kerrot meille, oletko sinä Messias , Jumalan Poika .' Jeesus sanoi hänelle: 'Sinä itse sanoit sen.' "

Seuraavista Raamatun sanoista näemme, että Jumala puhuu Pojastaan ​​ja kutsuu häntä Jumalaksi.

Hepr 1:8-9 (johdettu Ps 45:7-Cool: "Mutta Pojasta hän sanoo: Jumala , sinun valtaistuimesi on aina ja iankaikkisesti, ja oikeuden valtikka on sinun valtakuntasi valtikka. Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaa vääryyttä. Sentähden, Jumala , sinun Jumalasi on voidellut sinut ilon öljyllä enemmän kuin lähimmäisiäsi."

Näissä Raamatun sanoissa näemme siis ketjun: Jeesus on Kristus/Messias, joka on Jumalan Poika, joka on itse Jumala. Kun Jumala laskeutuu maan päälle ihmisruumiissa, häntä kutsutaan Jeesukseksi, häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi, ja hän on Messias, voideltu. Hänet on voideltu kuninkaaksi, ylipappiksi ja profeetaksi kansansa keskuudessa. Huomaa, että Jeesusta kutsutaan Jumalan Pojaksi, koska Jumala tuli maanpäällisen naisen luo ja antoi tämän synnyttää Jeesuksen.

Luk 1:35: "Enkeli vastasi hänelle: 'Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima lepää sinun päälläsi. Sen tähden myös lasta kutsutaan pyhäksi ja Jumalan Pojaksi . ' "


10. Syy miksi Jeesus tapettiin

Se, että juutalaiset halusivat tappaa Jeesuksen, on myös todiste hänen väitteestään. Koska Jeesus teeskenteli olevansa Jumala, hänet tapettiin, ja siksi juutalaiset halusivat kivittää hänet useita kertoja. Jeesus ei myöskään hylännyt tätä heidän syytöstään. Jos hän olisi ollut vain "lähettiläs", reaktio ei olisi koskaan ollut sama. Joten juutalaiset ymmärsivät ja eivät ymmärtäneet: he ymmärsivät Jeesuksen väitteen olevan Jumala, mutta he eivät ymmärtäneet, että tämäkin oli totta!

Joh 10:33: "Juutalaiset vastasivat: 'Emme halua kivittää sinua minkään hyvän työn vuoksi, vaan siksi, että sinä pilkkaat ja teet itsesi Jumalaksi , sinä, joka olet mies.' "

Tämä on sokeus, joka vaivaa kaikkia, jotka eivät alistu Jumalan sanaan ja totuuteen. Et näe, kuka astui maan päälle. Ei voida hyväksyä sitä, että Jumala esiintyy ihmisenä. Se, että Jumala tuli ihmisenä, on luultavasti suurin "salaisuus" koko Raamatussa, ja se paljastetaan vain niille, jotka haluavat kääntyä Jumalan, hänen suuren Totuutensa ja Pelastuksensa puoleen. Mutta tämä tulee selväksi kaikille ihmisille sinä päivänä, kun Jeesus palaa, koska silloin Hän tulee täydessä kirkkaudessaan.

Fil 2:9-11: "Tästä syystä myös Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen yli kaikkien nimien, niin että Jeesuksen nimeen notkistukoon jokainen polvi, taivaassa ja maan päällä ja maan alla, ja jokainen kieli tunnustaa , Jumala, Isä, kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra ."


Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen! Empty Vs: Bibelfocus // Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen!

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Marras 10, 2023 8:58 am

Matteus 16:27: "Ihmisen Poika tulee Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa"

2 Korinttolaisille 3:16: "Mutta aina kun joku kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois."

11. Jeesusta kutsutaan Jumalaksi

Johannes 20:28: "Tuomas vastasi hänelle: 'Herrani ja Jumalani '!

Tästä Raamatun sanasta näemme, että Tuomas oli nyt ymmärtänyt, kuka Jeesus todella oli. Koska yksi juutalaisten tärkeimmistä käskyistä on "Kuule Israel, sinun Jumalasi on yksi" ja "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani", on aivan selvää, ettei Tuomas täällä alkanut palvoa mitään muuta jumalaa kuin Raamatun Jumala. Tuomakselle valkeni se, että Jeesus on Raamatun Jumala ihmisen muodossa. Jumala oli aivan hänen edessään! Kuitenkin ilman sen taivaallista kirkkautta.

Kuten näimme aiemmin, Pietarikin oli saanut armon ymmärtää, kuka Jeesus todella oli, Messias, Jumala ihmisen muodossa.

Matteus 16:16: "Simon Pietari vastasi [Jeesukselle]: 'Sinä olet Messias, elävän Jumalan Poika .'

12. Jeesus on Luoja

Näemme nyt, että Jeesus oli olemassa ja oli yhtä Jumalan kanssa ennen maailmankaikkeuden syntymistä. Kaikki on luotu hänen kauttaan. Voimme lukea tästä
Kolossalaiskirjeestä:

Kol 1:15-16: "Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki taivaassa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, hallitsijat ja vallat, voimat ja vallat . luotiin hänen kauttaan ja hänelle ."

Tämän vahvistaa se, mitä Johanneksen evankeliumin johdannossa on kirjoitettu.

Joh 1:1-3: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Hänen kauttaan kaikki luotiin, ja ilman häntä ei syntynyt mitään , on."

Näemme VT:n Jesajan kirjassa, että Herra yksin on Luoja. Tämä osoittaa meille, että Jeesus ja Herra VT:ssä ovat sama henkilö.

Jesaja 44:24: "Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka loi sinut kohdusta: Minä, Herra, olen se, joka on tehnyt kaiken, se , joka yksin ojensin taivaan ja levitin maan. oli kanssani?"

13. Ei ketään muuta kuin Jumalaa kunnioiteta

Jumala on sanonut, ettei Hän anna kunniaansa kenellekään muulle ja Jumalan Sana on aina voimassa.

Jesaja 42:8: "Minä olen Herra, se on minun nimeni. En anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille."

Jesaja 48:11: "… Minä en anna kunniaani kenellekään muulle."

Jos sitten luemme seuraavat Raamatun sanat, voimme vain tulkita sen ikään kuin Jeesus ja Isä olisivat yksi, sama Jumala, ja tämä tarkoittaa, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa.

Joh 5:23: "jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin kuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt."

Jo Jeesuksen syntyessä näemme myös kuinka Jeesusta sekä kunnioitettiin että palvottiin:

Matteus 2:11: "Ja he menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian. Sitten he lankesivat maahan ja kumarsivat häntä, toivat esiin aarteensa ja toivat lapselle lahjoja : kultaa, suitsuketta ja mirhaa."

14. Vanhan testamentin Jumala antoi itsensä ristiinnaulittavaksi

Aiemmin tässä tekstissä olen maininnut mielenkiintoisen tekstin profeetta Sakarjan kirjasta, joka osoittaa, että Vanhan testamentin Jumala (joka on tietysti myös Uuden testamentin Jumala) ennusti profeetta Sakarjan kautta, että hänet itse ristiinnaulittaisiin . . Luemme kaksi Sakarjan tekstiä, jotka osoittavat tämän tosiasian. Näistä teksteistä ymmärrämme, että se oli Vanhan testamentin Jumala (Herra Sebaot, JHWH), joka tuli maan päälle Jeesuksena (eli Jumalana ihmisen muodossa), että Juudas kavalsi hänet ja luovutti pahan valtaan. ihmisiä ja lävistettiin ristiin. Näemme myös, että tulevaisuudessa juutalaiset ymmärtävät, kuka Jeesus on, ja että he tuntevat suurta tyrmistystä siitä, mitä he tekivät Jumalalleen, kun hän vieraili heidän luonaan!

Sak 12:9-11: "Sinä päivänä minä päätän tuhota kaikki pakanat, jotka tulevat Jerusalemia vastaan. Mutta Daavidin huoneen ja Jerusalemin asukkaiden päälle minä vuodatan armon ja rukouksen Hengen, jotta he katsovat minuun niinkuin he ovat lävistäneet . He surevat häntä niinkuin ainokaista poikaa surevat, ja he itkevät katkerasti häntä, niinkuin itketään esikoisensa vuoksi . Sinä päivänä suru tulee olemaan suuri Jerusalemissa, niinkuin suru Hadadrimmonissa Megiddon solassa..."

Sak 11:10-13: "Sitten otin laupeuden sauvani ja mursin sen rikkoakseni sen liiton, jonka olin tehnyt kaikkien kansojen kanssa. Niin se rikottiin sinä päivänä, ja onnettomat lampaat, jotka palvelivat minua, ymmärsivät, että tämä oli Herran sana. Ja minä sanoin heille: "Jos näette sen hyväksi, antakaa minulle palkkani. Mutta jos ei, niin olkoon." Sitten he punnsivat minun palkkani, kolmekymmentä hopeasekeliä , ja Herra sanoi minulle: "Heitä se savenvalajalle!"
-- se loistohinta , jonka he pitivät minua ansaitsevana . Ja minä otin ne kolmekymmentä hopeasekeliä ja heitin ne Herran temppeliin savenvalajaa varten .

Jumala sanoi yllä olevassa tekstissä, että ihmiset pitivät häntä 30 hopeasekelin arvoisena, ja Jumala sanoi luultavasti "kirkas hinta" jokseenkin ironisesti, koska 30 hopeasekeliä oli orjan hinta 2. Moos. 21:32:n mukaan. Luemme vähän Matteuksen evankeliumia. Sieltä näemme, että Juudas sai tarkalleen kolmekymmentä hopearahaa (sekeliä) Jeesuksen kavaltaan, ja että hän sitten heitti tämän rahan temppeliin savenvalajalle tehdessään parannuksen, aivan kuten Sakarias ennusti. Tästä ymmärrämme, että Sakarjan kirjan teksti kertoo samasta petetystä henkilöstä, nimittäin Jeesuksesta, Herrasta, Vanhan testamentin Jumalasta!

Matteus 26:15: "Mitä sinä annat minulle, jos annan hänet [Jeesuksen] sinun käsiisi?" Sitten he punnsivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa ."

Matteus 27:3-8: "Mutta kun Juudas, joka kavalsi Jeesuksen, näki, että Jeesus oli tuomittu, hän katui ja palautti ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille sanoen: 'Minä olen tehnyt syntiä ja pettänyt viattoman veren. ' He vastasivat: "Mitä se meille kuuluu? Haluatko nähdä sen sellaisena." Sitten hän heitti hopearahat temppeliin ja lähti. Sitten hän meni ja hirtti itsensä. Ylipapit ottivat kolikot ja sanoivat: "Ei ole lupa panna niitä uhrilaatikkoon, koska ne ovat verirahaa." Ja he päättivät käyttää näillä rahoilla Potterin pellon muukalaisten hautauspaikaksi."

15. Lisää Jeesuksesta Vanhassa testamentissa

Jeesus itse sanoi, että koko VT on todella hänestä, mikä tekee järkeväksi olettaa jo näiden sanojen perusteella, että hän on sama kuin VT:n Jumala; Jeesus on koko Raamatun keskus!

Luukas 24:27: "Ja hän [Jeesus] aloitti Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu."

Johannes 5:46: "Jos uskoisitte Moosesta, uskoisitte minua, sillä hän kirjoitti minusta."

Tarkastelemme nyt useita VT:n Raamatun sanoja, jotka käsittelevät Herraa Jumalaa ja joissa on ilmeistä, että myös Jeesusta käsitellään.

Jeesus meni ihmisten kanssa autiomaassa

Tarkastellaan joitain Raamatun sanoja, jotka osoittavat, kuka oli se, joka kulki juutalaisten mukana 40 vuotta autiomaassa. Luimme ensin hieman VT:n Exoduksesta:

Mooseksen kirja 33:12-14 "Mooses sanoi Herralle: "Katso, sinä sanot minulle: Tuo tämä kansa sinne! Mutta et ole kertonut minulle, kenet haluat lähettää kanssani. Herra sanoi : " Minä itse menen kanssasi ja annan sinulle levon."

Vertaamme tätä Raamatun kohtaa siihen, mitä Paavali kirjoitti 1. korinttilaiskirjeessä. Siellä näemme, että Jeesus Kristus seurasi juutalaisia ​​erämaassa.

1 Kor 10:1: "Veljet, haluan teidän tietävän, että kaikki isämme olivat pilven alla ja kaikki kulkivat meren halki. Kaikki kastettiin Moosekseksi pilvessä ja meressä. Kaikki söivät samaa hengellistä ruokaa ja kaikki joivat samaa hengellistä juomaa. He joivat hengellisestä kalliosta, joka seurasi heitä , ja se kallio oli Kristus ."


Näin näemme, että Herra Jumala VT:ssä on sama kuin UT:n Jeesus Kristus.


Jumala vieraili Abrahamin ja muiden luona.
Lisäksi voimme tutkia, kuka kutsui ja opasti Abrahamia ja teki liiton hänen kanssaan. Sanomme tietysti, että se oli Jumala, mutta harvoin ajattelemme, että sen on täytynyt olla sellainen kuin Jumala on tullessaan ihmismuodossaan, koska hän itse asiassa vieraili Abrahamin luona fyysisesti. Isä Jumala on Henki (Joh. 4:24) ja kun hän tulee ihmisen muodossa, se on Poika, Jeesus. Mooseksen kirjan 15:1:ssä sanotaan:

"Tämän jälkeen Herran sana tuli Abramille näyssä."

Koska se oli näky, niin Abraham näki Herran Sanan. Kuka on Herran Sana? Kuka on lihaksi tullut Sana? Kyllä, Jeesus tietysti (ks. Joh. 1:1-14).

Luemme lisää Aabrahamin tarinasta. Mooseksen kirjassa 16:7 näemme, että "Herran enkeli" vierailee orjatyttö Hagarin luona. Mooseksen kirjan 16:13:sta ymmärrämme, että se oli Jumala ihmismuodossa/Jeesus.

"Ja hän antoi nimen Herralle, joka oli puhunut hänelle. Hän sanoi: 'Sinä olet Jumala, joka näkee minut'"

Näin ollen Herran oma ilmoitus ilmaistaan ​​joskus ilmauksella "Herran enkeli". Kyse on siitä, kun Jumala ilmoittaa itsensä ihmismuodossa, enkä voi tulkita tätä millään muulla tavalla kuin että se on Jeesus, joka tulee.

Mooseksen kirjan luvussa 17 Herra ilmestyy Aabrahamille. Mooseksen kirjan 17:22:ssa sanotaan:

"Kun Jumala oli lopettanut puhumisen Abrahamin kanssa, hän nousi hänen luotaan ."

Jumala oli siis fyysisesti paikalla! Tämän täytyi olla silloin Jeesus. Vertaa tätä siihen, kun Jumala vieraili Jaakobin luona, katso 1. Moos. 35:13. Silloinkin Jumala "meni ylös" paikasta, jossa hän oli käynyt Jaakobin luona.

Mooseksen kirjan luvusta 18:1-3 voimme jälleen lukea, kuinka Herra ihmismuodossa vieraili Abrahamin luona:


"Herra ilmestyi Abrahamille Mamren terebintissä lehdossa, jossa hän istui teltansa sisäänkäynnin luona päivän helteessä. Hän katsoi ylös, ja katso, kolme miestä seisoi hänen edessään. Kun hän näki heidät, hän kiiruhti. kohdatakseen heidät teltan aukosta ja kumartaen maahan ja sanoin: " Herra , jos olen saanut armon sinun edessäsi, älä kulje palvelijasi ohi." "

Jos luemme luvun 19 alkuun, ymmärrämme, että yksi näistä kolmesta miehestä oli Herra, ts. Jeesus. Sitten Herra jätti Abrahamin (1. Moos. 18:33) ja kaksi muuta jatkoivat alas Sodomaan. Nämä olivat siis kaksi enkeliä, jotka tulivat Herran Jeesuksen seurassa.

Jumala vierailee Iisakin, Jaakobin ja Mooseksen luona

Jumala ilmestyy myös Iisakille ja Jaakobille. Jaakob jopa paini Herran kanssa, mikä minun on tulkittava Jumalaksi ihmisen muodossa, ts. Jeesus. Jopa Mooses näki Herran. Ehkä tämä näkyy selkeimmin 2. Moos. 34:6-9:ssä, jossa Mooses näkee Jumalan selän (ks. 2. Moos. 33:23). Hieman outoa, minun on myönnettävä, että Jumala sanoo, ettei kukaan voi nähdä hänen kasvojaan ja elää (2. Moos. 33:20). Mutta kuten näimme tämän kohdan alussa VT:n Jeesuksesta, Jeesus kulki juutalaisten kanssa erämaahan. Siksi Jeesuksen on täytynyt kääntää selkänsä Moosekselle.

Toinen mielenkiintoinen Raamatun kohta luettavaksi on VT:n Hesekiel 8:1-6. Siellä joku ilmestyy Hesekielille. Mieti kuka se on. Ketä hän muistuttaa? Kyllä, hän muistuttaa Jeesusta, kuten voit lukea hänestä mm. Ilmestyskirja. Se ei voi olla enkeli, koska tämä hahmo sanoo "minun pyhäkköni" Jerusalemin temppelistä. Sen täytyy siis olla Jumala ihmismuodossa/Jeesus. Ja mielenkiintoinen asia on juuri se, että hän sanoo " MINUN pyhäkköni" Jerusalemin temppelistä. Temppeli on siis sekä Jumalan että Jeesuksen temppeli. Tämä voi tarkoittaa vain sitä, että tässä Jumala ilmestyy Hesekielille Jeesuksen persoonassa. Jeesus on siis Jumala ihmisen muodossa.

Eze 8:2: "Ja minä näin siellä hahmon, jonka ulkonäkö oli kuin tulta. Siitä, mikä näytti hänen lanteelta alaspäin, oli tuli. Mutta hänen lanteestaan ​​ylhäältä ilmestyi jotain säteilevän valon kaltaista ja oli kuin kiiltävää metallia."

Eze 8:6: "Hän sanoi minulle: 'Ihmislapsi, näetkö, mitä he tekevät? Israelin heimo tekee täällä hyvin kauhistuksia, joten minun täytyy lähteä pyhäkköni . ' "

16. Lisää Raamatun sanoja Jeesuksesta Jumalana

Jeesuksen kiittäminen on Jumalan kiittämistä
Luuk 17:11-19:stä voimme lukea kuinka Jeesus matkalla Jerusalemiin käskee kymmentä spitaalista miestä menemään ja näyttäytymään papeille. Matkalla sinne he kaikki paranivat sairaudestaan. Vain yksi palasi sitten Jeesuksen luo kiittämään ja ylistämään häntä. Kyllä, hän putosi tyhjänä Jeesuksen jalkojen juureen. Muut miehet jatkoivat kuitenkin temppeliin. Kun tämä yksi mies palasi, Jeesus kysyi:

Luukas 17:17-18: "Eivätkö kaikki kymmenen puhdistettu? Missä ne yhdeksän ovat? Eikö kukaan ole kääntynyt takaisin ylistämään Jumalaa paitsi tämä muukalainen?"

Jos Jeesus ei olisi Jumala, hän olisi tietysti pitänyt parempana, että kaikki miehet menivät Jerusalemin temppeliin kiittämään Jumalaa. Se olisi sopivin paikka. Miksi he sitten tulisivat takaisin Jeesuksen luo ylistämään Jumalaa? Mutta jos Jeesus on Jumala ihmisen muodossa, niin se oli Jumala, joka käski heitä menemään ja näyttäytymään papeille. Sitten tietysti se oli Jeesus, jonka puoleen he kääntyivät takaisin kiitosta vastaan. Tämä tulkinta on loogisin. Se tuskin on muuten tulkinta, se on vain lukemista, mitä siinä sanotaan, eikä sulkea silmiä siltä.

Jeesus puhuu ankarasti myrskylle

Matteuksen evankeliumissa 8:23-27 on tarina siitä, kun opetuslapset olivat veneessä Jeesuksen kanssa ja se räjähti täyteen myrskyyn järvellä. Opetuslapset olivat kauhuissaan ja herättivät siksi nukkuvan Jeesuksen, joka nousee ylös ja huutaa myrskyn rauhoittumiseen. Hämmästyneet opetuslapset sanoivat sitten toisilleen: "Kuka hän on? Jopa tuulet ja meri tottelevat häntä!". Tietenkään kukaan muu kuin Jumala itse ei voi puhua luomalleen sillä tavalla. Kun Jeesus puhuu myrskylle, jotta se rauhoittuu, se on vahva todiste siitä, että Jeesus on Jumala!

Jeesus voi jakaa voimaa ja valtaa

Matteuksen 10:1:stä voimme lukea, että Jeesus antoi opetuslapsille "vallan ajaa ulos saastaisia ​​henkiä ja parantaa kaikenlaisia ​​sairauksia ja vaivoja". Hengen surmattu ihminen voi olla Jumalan lahja suorittamaan tällaisia ​​tekoja, mutta hän ei tietenkään voi antaa tätä valtaa/valtuuksia muille. Vain Jumala voi antaa ihmiselle sellaisen voiman. Kun Jeesus itse antaa opetuslapsilleen vallan muun muassa saastaisiin henkiin, se on vahva todiste siitä, että Jeesus on Jumala!

Muutama Raamatun sana vielä huomioitavaksi:


1 Joh 5:20: "Me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärrystä, jotta me tunnemme Totisen, ja me olemme Totisessa, hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala. ja iankaikkinen elämä . "

Joh 1:18: "Kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa. Ainosyntyinen, joka on itse Jumala ja on Isän luona, on tehnyt hänet tunnetuksi."

Room 9:5: "Heillä on isät, ja heistä tuli Kristus ihmisenä, hän, joka on yli kaiken, Jumala , ylistetty iankaikkisesti, amen."

Tit 2:13: "...kun odotamme siunattua toivoa, että meidän suuri Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus ilmestyy kirkkaudessa."

2 Piet 1:1: "Simeon Pietarista, Jeesuksen Kristuksen palvelijasta ja apostolista, niille, jotka meidän Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden kautta"

17. Voisiko Jumala olla samanaikaisesti taivaassa ja maan päällä?

Jumala oli maan päällä ihmisen muodossa, persoonana Jeesus, mutta Jumala oli samalla taivaassa. Koska Jumala luonteeltaan voi olla kaikkialla läsnä, tämä ei ole ongelma. Puhumme tässä kolmiyhteisestä Jumalasta. Siksi voimme sanoa, että "Poika" oli maan päällä ja Isä pysyi taivaassa, mutta silti tämä on yksi ja sama jumaluus, joka pohjimmiltaan on YKSI. Jos tämä on mielestäsi hankalaa, ajattele vain, että Jumala on niin paljon suurempi kuin voimme täysin ymmärtää. Voimme nähdä vihjeen tästä suhteesta siinä, mitä Jeesus sanoi ollessaan maan päällä.

Joh 3:13: "Ei kukaan ole noussut taivaaseen, paitsi se, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa ."

Mutta jos Jeesus ei olisi Jumala (kuten jotkut väittävät), kuinka Jeesus voisi luvata, että hän olisi läsnä siellä, missä kaksi tai useampi on koolla hänen nimessään? Jeesuksen nimessä täytyy olla koolla samaan aikaan tämän päivän maailmassamme. Tämä viittaa myös siihen, että Jeesus ja Jumala ovat samaa olemusta.

Matteus 18:20: "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."

Seuraava Raamatun sana todistaa samalla tavalla.

Matteus 28:20: "...Minä olen teidän kanssanne aina aikojen loppuun asti."

18. Miksi Jeesus rukoili Isää, jos hän itse on Jumala?
Todellinen mies

Kuten olet nähnyt, koko tämän artikkelin otsikko on "Jeesus – tosi Jumala ja todellinen ihminen". Tämä on klassinen kristillinen usko ja jotain, jota me mm. nähdään avaus "pääteksti" Fil 2:6-11. Jeesus oli alussa Jumalan luona, hän jätti voiman ja kirkkauden ja tuli ihmiseksi todella ihmisruumiissa. Totisena miehenä hänen täytyi myös jakaa kaikki maalliset olosuhteemme ja riippuvuutemme, ja tämä oli Jumalan/Jeesuksen VALITSEMINEN, se ei ollut hänen kohtalonsa.

Kun Jeesus rukoili Isää, pidän sitä täysin luonnollisena, koska hän jakoi meidän ehtomme kaikessa . Jeesus haluaa myös antaa meille esimerkin siitä, kuinka meidän tulee elää (Fil 2:5: "Olkaa samaa mieltä kuin Kristus Jeesus oli"). Kun siis kysymme itseltämme, miksi Jeesus rukoili, kun hän itse oli Jumala, meidän tulee myös kysyä, miksi hän sitten söi ja joi. Ei, Jumala astui täysin miehen tilanteeseen jakaakseen kaiken olemassaolostamme! Hän oli riippuvainen sekä ruoasta, juomasta että rukouksesta. Hän oli kiusattu ja koetellu kaikessa. Mutta yhdessä olennaisessa asiassa hän eroaa meistä: hän ei tehnyt syntiä!

Fil 2:5-7: "Vaikka hän oli Jumalan muodossa , hän ei pitänyt Jumalan olemassaoloa voittona, vaan paljasti itsensä ottamalla palvelijan muodon, kun hänestä tuli ihminen . Hän, joka ulkoisesti oli kuin mies"

Hepr 2:17-18: "Siksi hänen on kaikessa veljiensä kaltaiseksi , jotta hänestä tulisi armollinen ja uskollinen ylimmäinen pappi Jumalan edessä ja sovittaa ihmisten synnit. Siitä lähtien, kun hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, hän voi auttaa kiusattuja."

Heprealaiskirje 4:15: "Sillä meillä ei ole ylimmäistä pappia, joka ei voi tuntea myötätuntoa heikkouksiamme kohtaan, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu niin kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä ."

19. Miksi Jeesus ei sanonut sitä suoraan? Mutta kaikki ymmärtävät tämän, kun Jeesus tulee takaisin

Olet ehkä ihmetellyt, miksi Jeesus ei koskaan sanonut suoraan olevansa Jumala? Ehkä sitten luulet, että hän ei ole Jumala vain siksi, ettei hän sanonut sitä suoraan? On totta, että Jeesus tuskin koskaan puhui selkeästi hengellisistä asioista, sen sijaan hän puhui usein vertauksin. Miksi? Kyllä, jotta vain ne, jotka haluavat ymmärtää, ymmärtävät. Hän sanoi, että mm. Matteus 13:10-17. Siksi uskon, että Jeesus myös tarkoituksella piilotti totuuden itsestään Jumalana kutsumalla itseään "Jumalan Pojaksi", "Ihmisen Pojaksi" ja "Messiaaksi". Lue Matteus 13:10-17 ja mieti tätä. Otamme rinnakkaisen paikan:

Luukas 8:10: "Hän vastasi: 'Sinulle on annettu armo ymmärtää Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muut ottavat ne vastaan ​​vertauksin, jotta he näkisivät, mutta eivät kuitenkaan näe ja kuulevat, mutta eivät kuitenkaan ymmärrä . ' "

Jos emme ota vastaan ​​Jumalan valtakunnan salaisuuksia lapsena (että Jeesus on Jumala, se on mielestäni suurin salaisuus), niin silmiemme päälle laitetaan verho. Jumala ilmoittaa itsensä täysin vain sille, joka on uskossa lapsen kaltainen. Jumala olisi voinut päättää sanoa sen suoraan: "Hei, tässä minä olen, ja olen Raamatun Jumala ja Luojasi, mutta nyt olen tullut alas sinun luoksesi ihmisen muodossa. Hienoa huh!". Mutta hän päätti laittaa tämän totuuden verhon taakse, aivan kuten totuuden täydestä pelastuksesta, lopun ajoista, Jeesuksen paluusta, taivaasta ja helvetistä jne. Niinpä hän kutsui itseään hieman salaperäisesti "Jumalan Pojaksi", "Ihmisen Pojaksi". " ja "Messias".

Joka näin yrittää kaikin älyllisin kykyjään ymmärtää Jumalan valtakunnan salaisuudet, purretaan. Tämä on otettava vastaan ​​kuin lapsi. Mutta toki voi olla vaikea ymmärtää, miksi Jumalalla on niin monia eri nimiä Raamatussa. Mutta jonain päivänä Jumala on yksi ja Jumalan nimi on yksi, minkä näemme pian. Kuka tulee Sak 14:5-6:ssa?

"Sitten Herra, minun Jumalani, tulee ja kaikki pyhät kanssasi . Sinä päivänä tapahtuu, että valo katoaa, taivaan valo pimenee."

Kyllä, me näemme, että se on Herra Jumala, joka tulee kaikkien "pyhiensä" kanssa eräänä päivänä, kun taivas pimenee. Vertaamme tätä Raamatun sanaa joihinkin samankaltaisiin jakeisiin UT:ssa.

Matteus 24:29-30: "Heti noiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaasta, ja taivaan voimat järkkyvät. Ihmisen Poika ilmestyy taivaaseen, ja kaikki maan kansat itkevät, kun he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella."

1 Tessalonikalaiskirje 3:13: "...kun Herramme Jeesus tulee kaikkien pyhiensä kanssa ."

Tuleeko sekä Herra Jumala että Jeesus kaikkien pyhiensä kanssa joka päivä, kun taivas on pimeä? Ilmiselvästi ei! Kaikki nämä Raamatun sanat koskevat Jeesuksen paluuta maan päälle, ja ymmärrämme tästä, että Herra Jumala ja Jeesus ovat sama asia.

Sitten siirrymme muutamaan jakeeseen Sakarjan luvussa 14.


Sak 14:9: "Herra on oleva kuningas koko maan päällä. Sinä päivänä tapahtuu: HERRA on YKSI, ja hänen nimensä on YKSI ."

Tällä hetkellä kaikki maan kansat ymmärtävät, että Jeesus ja Herra Jumala ovat sama asia; Jumalan valtakunnan suurin salaisuus paljastuu koko maailman silmien edessä! Tämä ei tarkoita, että kaikki pelastuisivat, mutta jokainen pakotetaan kumartamaan Jumalan edessä. Jotkut nöyryydessä ja ilossa - toiset kauhussa!

Fil 2:9-11: "Sen tähden Jumala on myös korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen yli kaikkien nimien, niin että Jeesuksen nimeen kumartukoon jokainen polvi, taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja jokainen kieli tunnusta , Jumala, Isä, kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra ."

20. Jumalan Sanan summa on totuus - ja rokote!
"Jumalan sanan summa on totuus" (Ps 119:160). Jos nyt laskemme yhteen tämän valtavan määrän raamatullisia sanoja, jotka osoittavat, kuka Jeesus on, mikä summa sinun mielestäsi on? Mielestäni summa tulee hyvin selväksi: Jeesus on Raamatun Jumala ihmisen muodossa . Jos voit kerätä yhtä paljon muita Raamatun sanoja, joiden summa todistaa toisin ja joka kumoaa "minun" summani, toivon, että kirjoitat siitä tekstin ja lähetät sen minulle. Siinä tapauksessa olisi mielenkiintoista luettavaa. Mutta en itse ymmärrä, kuinka olisi mahdollista saada yhteen toinen summa, joka voittaa tämän.

Kuulin kerran raamatunopettaja Sven Reichmannin sanovan jotain tällaista: "Tämä uskomus siihen, että Jeesus on Jumala, joka paljastuu ihmisenä, on ehkä terävin rajamme muita uskontoja, harhaoppeja ja viime kädessä myös Antikristuksen viettelyä vastaan". Tämä uskomus on siis rokote vaarallisimpia harhaluuloja vastaan! Juuri tämä usko, tämä kompastuskivi, tämä totuus, että Jeesus on Jumala, voi tulla pelastuksemme lopun aikojen harhaluuloista, mutta tästä uskosta tulee myös todennäköisesti vielä suuremman vainon syy! Joten rukoile, että Jumala suojelisi sinua ja avaa silmäsi näkemään totuuden – jos et ole jo löytänyt sitä, niin se on.

Luukas 10:21-22: "Samaan aikaan Jeesus iloitsi Pyhästä Hengestä ja sanoi: 'Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, koska olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä, ​​mutta ilmoittanut ne oppimattomat ja pienet. Kyllä, Isä, tämä oli sinun hyvä tahtosi. Isäni on antanut minulle kaikki. Eikä kukaan tiedä kuka Poika on paitsi Isä, eikä kukaan tiedä kuka Isä on paitsi Poika ja kenelle Poika paljastaa hänet .' "

21. Jotkut petolliset harhaluulot Jeesuksen jumaluudesta

Jos nyt oletamme kaikkien yllä olevien raamatullisten sanojen ja perustelujen tuella, että Jeesus on Jumala, silloin voi olla hyödyllistä harkita joitain petollisia harhaluuloja. Siitä voidaan oppia valppautta niitä asioita vastaan, jotka eivät ole vielä ilmestyneet.

Ei ehkä ole sinulle täysin vierasta, että monissa muissa uskonnoissa Jeesuksen sanotaan olevan vain "profeetta" (kuten islamissa) tai "sanansaattaja" tai joku "yletetty mestari" (kuten New Agessa). Joten en pidä tätä erityisen petollisena. Mikään näistä uskonnoista ei korota Raamattua ainoaksi oppaakseen. Mutta se voi olla todella petollista, jos "kristillisissä" yhteisöissä, liikkeissä ja kirkoissa korostat osittain Raamattua Jumalan sanana ja osittain hiipisitte opetuksiin, jotka riistävät Jeesuksen hänen ikuisen jumaluutensa. Korostan tässä muutamia erilaisia ​​esimerkkejä näyttääkseni, kuinka tämä voi hiipiä meille.

21.1 Katolisen kirkon opit Mariasta ja Jeesuksesta

Katolinen kirkko tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Heillä on myös pitkälti sama uskontunnustus kuin meillä luterilaisissa kirkoissamme. Silloin voisi ajatella, että kaikki on rauhaa ja iloa, mutta emme saa unohtaa katolisen kirkon katekismusta! Tämä katekismus on jotain äärimmäisen paljon enemmän kuin Lutherin katekismus on luterilaisissa kirkoissamme Ruotsissa. Katolisen kirkon katekismuksen opit ovat käytännössä Raamatun opetuksen yläpuolella, koska Raamatun opetus puhuu usein suoraan katekeesin Raamatun ulkopuolisia oppeja vastaan.

Katolisen kirkon katekismuksen hyvin tunnettu oppi on Neitsyt Marian synnittömyys. Katolinen kirkko uskoo, että Maria - toisin kuin me kaikki muut "tavalliset" ihmiset - syntyi täysin ilman syntiä, eli ilman syntiä ja sitten hänet otettiin ylös taivaaseen ja kruunattiin "taivaan kuningattareksi".

"Hänen ilmoittama ruumiinsa on jo otettu ylös taivaaseen. Hän on taivaan kuningatar. Maria on pelastettu vapaana perisynnistä ja omista synneistään. Marialla on korkein arvo Jumalan rinnalla. Jumalan äitinä hän on myös puhtain neitsyt."
Katolinen katekismus
(Lue VT:n Jeremian luku 44, jossa tämä ilmaus "taivaan kuningatar" esiintyy neljä kertaa, ja sitten se viittaa epäjumalaan!)

Juuri tällä lisäyksellä Raamatun opetukseen katolisen kirkon opetus riistää Jeesuksen hänen kaltaisuudestaan ​​Jumalaan sanomalla, että syy Jeesus oli synnitön, koska hän syntyi Mariasta, joka oli synnitön. (Pitäisi sitten kysyä, millainen Marian äiti oli, kuinka hänen isoäitinsä oli jne., mutta se jättää katolisen kirkon sinne.) Joten Jeesus on katolisen kirkon käsityksen mukaan synnitön, koska Maria oli ensin synnitön. Onko hän sitten todellisessa merkityksessä täysin Jumala? Tämä on vakava harha, joka johtaa mielen harhaan! Voidaan kysyä, mitä katolinen kirkko sitten todella tarkoittaa tunnustamalla, että Jeesus on Jumalan Poika. Mutta jos Jeesus on Jumala, joka tuli ihmisen muodossa (jonka olen selvästi osoittanut tässä artikkelissa), niin siksi Jeesus on synnitön! Jumala ei ole riippuvainen kenenkään ihmisen synnittömyydestä välttääkseen syntiä!

Meidän on kysyttävä itseltämme, mitä avauksia tämä oppi jättää yhä kehittyneemmille ja petollisemmille harhaluuloille, jotka odottavat meitä lopun aikoina!

21.2 Uskonliikkeen opetus Jeesuksesta uudestisyntyneenä ihmisenä

Jos et ole täysin perehtynyt uskoliikkeen teologiaan (mukaan lukien Elämän Sana, Arkki jne.), saatat pitää tämän osion outona. Itse asiassa uskonliikkeen perustavanlaatuisimmat opit ovat, että Jeesus kuoli hengellisesti ja tuli yhdeksi Saatanan luonteen kanssa ja syntyi sitten uudesti. He riisuvat Jeesuksen kokonaan hänen jumaluudestaan ​​ja raahaavat hänet Saatanan kaltaiseksi. Samalla uudestisyntynyt kristitty kohotetaan jumalalliselle tasolle. Kaikki muu uskonliikkeen teologinen ylärakenne perustuu näihin oppeihin, kuten esim. oppi täydellisestä terveydestä, rikkaudesta, hengellisestä sodankäynnistä jne jne. Joten et saa houkuttelevaa ylärakennetta vaan teologisen perustan! Ja näin he ovat opettaneet uskonliikkeen raamattukouluissa Ruotsissa vuosien ajan. Nykyään äärimmäisintä on lievennetty taktisista syistä, mutta rukousta ei ole koskaan kuultu.

Sinun pitäisi saada joitain lainauksia:

"Kuinka Jeesus lunastaisi ihmisen paholaisesta...tulemalla synniksi meidän puolestamme, hänen täytyy hengellisesti kuolla ja olla erillään Isästä ja viedä synnin rangaistus jopa Haadeksen kauheimpaan paikkaan...kukaan ei ole kärsinyt hengellisesti hänen kaltaisensa, joka meidän puolestamme synniksi tullessaan erotettiin Isästä ja liitettiin jumalattomaan ... Jeesus syntyi uudesti ja esikoisena saattoi käsitellä sen voimaa, jos ei, kenen vallassa oli kuolema, eli paholainen ...

Kristinusko on sitä, mitä Jumala tekee ihmisen hengellä. Kun ihmisen henki syntyy uudesti, hän voi käydä voittoisan taistelun muita henkiä vastaan, jotka vastustavat Jumalaa. Ihminen on henki, luotu luokassa Jumalan kanssa ..."
Sten Nilsson (Ulf Ekmanin appi) kirjassa "Vapauta kansani"

Kirjassa "Doctrines" Ulf Ekman sanoo edelleen, että Jeesus kuoli hengellisesti:

"Jeesus kokee Jumalan hylkäämisen ja hengellisen kuoleman ."

Ekmanin opettaja Kenneth Hagin oli hyvin suoraan asian ytimessä julistuksessaan:

"hengellinen kuolema tarkoittaa enemmän kuin Jumalasta eroamista. Se tarkoittaa myös Saatanan luonteen omaamista ... Jeesus maisti kuolemaa, hengellistä kuolemaa...."
Jeesuksen nimi "

Jeesus oli ensimmäinen ihminen, joka syntyi uudesti "
Miten Jeesus sai Nimensä, Tulsa; Rhema Audio Cassette #44H01

"Uskova on yhtä paljon Jumalan inkarnaatio kuin Jeesuskin. ME OLEME Kristus."
Uskon sana

Näemme täällä uskonliikkeen perusteologiassa, että Jeesus voi kuolla hengellisesti ja tulla yhdeksi synnin ja Saatanan kanssa. Lisäksi hän syntyy uudelleen. MUTTA jos Jeesus ON Jumala, voiko hän olla "hengellisesti kuollut"? Ja onko hengellinen uudestisyntyminen välttämätön jollekin, joka on maailmankaikkeuden Luoja ja Jumala? Ja voiko kenestäkään muusta (meistä) tulla Kristus, jos Jeesus yksin ON Kristus? Ei, toivon, että näet kuinka harhaanjohtavaa ja saatanallista tämä teologia on. Ole hyvä ja lue tekstini aiheesta " Kymmenen harhaoppia uskon teologiassa " saadaksesi hieman syvemmän analyysin tästä äärimmäisen vaarallisesta liikkeestä.

21.3 "Messiaaninen liike" ja "uusjudaismi"

Ruotsissa ja maailmassa on outo ja kasvava "kristittyjen" ryhmä, jota voidaan kutsua "messiaaniseksi liikkeeksi". Emme siis tarkoita, että nämä ovat Jeesus-uskovia juutalaisia, ei, tämä on jotain aivan muuta. Nämä ovat kristittyjä, jotka uskovat, että on tärkeää aloittaa juutalaisten tapojen ja käytäntöjen omaksuminen, noudattaa lakia, viettää sapattia lauantaina, viettää Herran juhlaa, välttää sianlihaa jne. Tässä liikkeessä on myös ympärileikkaus. Jos luemme Paavalin kirjeen galatalaisille, tunnistamme joitain harhaluuloja. "parantaakseen" uskoaan galatalaiset olivat alkaneet omaksua juuri juutalaisuuden tapoja ja käytäntöjä. Paavali ihmetteli, mikä oli "lumottanut" heidät. Kaikki nämä ovat harhaluuloja, ja sinä putoat armosta, jos yrität jollakin tavalla parantaa Jumalan jo täydellistä työtä ja armoa! Voit vapaasti lukea Galatalaiskirjettä saadaksesi lisätietoa tästä ongelmasta tai tekstejäni uudesta juutalaisuudesta .

Mutta voi ihmetellä, kuinka kristityt voivat päätyä näin kieroutuneiksi. Yksi selitys voisi olla se, että nämä ihmiset ovat jo menneet harhaan aiemmin. Ei nimittäin ole täysin epätavallista, että tämän messiaanisen liikkeen jäsenet ovat juuri heränneitä ja uskonliikkeestä pudonneita ihmisiä. Tietty sokeus on ollut olemassa jo aiemmin, eivätkä ihmiset ole täysin heränneet edellisestä päihtymyksestä. Kävelet ojasta toiseen. Harhaanjohtava houkutus on se, että messiaanisella liikkeellä on erittäin myönteinen asenne Israelia ja juutalaisia ​​kohtaan - mikä on myös uskonliikkeen kansalla (ja niin minullakin). Joten tämä on luultavasti ainoa asia, joka näyttää hyvältä näissä liikkeissä. Mutta muista, että väärennetyllä sataseteillä ei ole minkäänlaista arvoa, vaikka se todennäköisesti olisikin niin samanlainen kuin aito!

No, toivottavasti ymmärrät, että se, mitä olen kuvaillut, on sinänsä iso ja vakava ongelma, mutta se on tätä pahempi. Tässä messiaanisessa liikkeessä ei ole harvinaista kieltää myös Jeesuksen ja kolminaisuuden jumalallisuus. He pelkäävät usein, että kolminaisuusoppi on katolisen kirkon keksintö, ja siksi kolminaisuusopin täytyy olla väärä. Messiaaninen liike sen sijaan uskoo, että Jeesus oli mies, jonka Jumala valitsi tullakseen Messiaaksi ja sellaisena uhraamaan itsensä uhriksi meidän syntiemme edestä. Uskotaan, että Jeesus syntyi Pyhästä Hengestä neitsyt Mariassa ja että Jumala voiteli hänet Messiaaksi, mutta he eivät tunnusta, että Jeesus ON ja pysyy aina JUMALANA (Iankaikkinen) ihmisen muodossa. Voimme nähdä tämän seuraavassa lainauksessa yhdeltä liikkeen henkisesti masentuneelta:

"Mitä se tarkoittaa, että Jeesuksella oli titteli "Messias" (hepr. mashiach)? On kuitenkin lisättävä, että kreikkalaisessa tekstissä ei ole isoa kirjainta, mikä tarkoittaa, että voimme yhtä hyvin kirjoittaa sen sijaan "messias" Mutta se, että Jeesuksella oli tämä arvonimi, tarkoittaako se, että hän oli ja on edelleen ikuinen Jumala? Ei , vaikka se saattaa näyttää siltä monien vihkimättömien kristittyjen mielestä. Kun luemme Vanhaa testamenttia, voimme nähdä useissa paikoissa, kuinka ihmiset, jotka oli voideltu Heidän tehtäviinsä (kuninkaat, profeetat ja papit) kutsuttiin samalla tavalla "messias" "
Glenn Kärnerup, Jeesus – Jumala vai Jumala?

Kyllä, näet tässä lainauksessa, että kirjoittaja melkein rinnastaa Jeesuksen muihin Raamatun ihmisiin, jotka olivat Jumalan voitelemia. Sana messias tarkoittaa itse asiassa "voideltua", ja kirjoittaja hämmentää, että jotkut tavalliset ihmiset Israelissa voideltiin tiettyihin tehtäviin, kun Jeesus oli voideltu . Koska Jeesus pohjimmiltaan korvaa koko joukon voideltuja ennen häntä. Hän toteuttaa sen, mitä profeettojen, pappien ja kuninkaiden voitelu juutalaisten keskuudessa ennusti. Jeesus on sekä Israelin kuningas, ylimmäinen pappi että profeetta, aivan kuten Jumala haluaa olla kansalleen Israelille. Jeesus täyttää lähes kaikki Vanhan testamentin vaatimukset ja profetiat (Apostolien teot 3:18, Kol. 2:14). Jumala on se, joka antoi meille kaikki Vanhan testamentin tekstit, ja hän itse laskeutui luomakuntaansa elääkseen näitä tekstejä. Jumala on yhtä Sanansa kanssa (Joh. 1:1), ja Jeesus on ihmiseksi tehty Sana (Joh. 1:14). Tämä näyttää joillekin niin kristallinkirkkaalta, mutta toisille piilotetulta. Varoitetaan meitä kaikkia siitä, mitä Paavali kirjoittaa 2. Tessalonikalaiskirjeessä 2:9-12, että Jumala sallii erehdyksen kohdata niitä, jotka eivät halua vastaanottaa Totuuden rakkautta.

Kun tulkitsen Jeesuksen näkemystä, joka suurella osalla messiaanista liikettä on, ajatukseni suuntautuvat Dalai Lamaan tai Kristus Maitreyaan (joita sekä itämaiset uskonnot että New Age odottavat). Tämä koko ajatus siitä, että Jeesus on voideltu Messiaan "virkaan" (tai arvonimellä), on hyvin samanlainen kuin mitä New Age monta kertaa opettaa Jeesuksesta. Siellä Kristus on henkiolento, jumaluus, joka voi inkarnoitua erityisesti valittuun henkilöön. New age näkee Jeesuksen sellaisena miehenä, johon Kristus inkarnoitui, mutta sinä et ehdottomasti näe Jeesusta ainoana tosi Jumalana ihmisen muodossa. Jeesus ei ole Kristus (Messias), mutta hänellä oli tämä rooli vain jonkin aikaa New Agen mukaan. Sitten meidän on kysyttävä itseltämme seuraavaa: haluammeko olla samassa veneessä New Agen kanssa heidän näkemyksensä Jeesuksesta?! Messiaanisella liikkeellä usein esiintyvä oppi on täysin sopusoinnussa New Age -näkemyksen kanssa Jeesuksesta.

Messiaaninen liike tekee myös uskosta niin uskomattoman pienen ja triviaalin, ja Jumalasta tulee niin mukava ja poissa oleva. Heidän opetuksensa seuraus on, että Jumala valitsee maan päälle erityisen henkilön koko ihmiskunnan synnin uhriksi, mutta pysyy itsellään mukavassa taivaassaan. Messiaanisen liikkeen näkemys Jeesuksesta tulee myös vaarallisen lähelle Uskonliikkeen näkemystä sekä Jeesuksesta että ihmisestä. Siellä ne tarkoittavat, että Aadam oli jumalallinen ja että Jeesus on viimeinen Aadam, juuri sellaisena kuin Aadamin oli tarkoitus olla. Tuohon tulkintaan perustuen Faith Movement sanoo sitten, että uudestisyntyneistä ihmisistä voi tulla Jeesuksen kaltaisia ​​– eli jumalallisia samalla tavalla, tasavertaisia ​​Jeesuksen kanssa. Messiaanisen liikkeen oppi kompastelee lähelle sitä tosiasiaa, että siitäkin voi tehdä samat johtopäätökset uudestisyntyneestä minun näkemykseni mukaan.

TOSI kristillinen usko on tätä paljon suurempi! Siinä sanotaan, että Jumala salli rangaistuksen, jolla hän oli tuominnut ihmisten synnin, kohdata häntä itseään. Hän itse laskeutui ihmisen muodossa maan päälle ja otti rangaistuksen päälleen. Hän kärsi kivuista omassa kehossaan! Tämä oli täydellinen, puhdas ja tahraton uhri, jonka Jumala itse vaati. Tämä on Messiaana OLEMISEN suuri merkitys. Jumala itse tuli Messiaana (voideltuna), Jeesus on Messias, ja Jeesus on siis Jumala ihmisen muodossa. Jumala itse kuoli meidän puolestamme! Se on suuri ja ainutlaatuinen usko !

Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä voimme lukea, mikä on ominaista oikealle, uudestisyntyneelle kristitylle. Ota tämä todellakin varoituksena. Tämä Raamatun sana on myös "lämpömittari", jonka avulla voimme arvioida niitä, jotka väittävät olevansa kristittyjä:

1 Joh 5:1: "Joka uskoo, että Jeesus ON Kristus, on Jumalasta syntynyt "

Katsotaan nyt mikä henki on se, joka kieltää sen, että Jeesus ON Messias (Kristus on kreikkalainen sana heprean Messiaalle). Kun luemme tätä, ymmärrämme, mihin harhaan johdettu usko avaa meidät ja mihin se lopulta johtaa.

1 Joh 4:1-3: "Rakkaani, älkää uskoko jokaista henkeä, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Siitä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen. henki, joka tunnustaa, että Jeesus ON Kristus, tule lihassa, hän on Jumalasta; mutta jokainen henki , joka ei NIIN tunnusta Jeesusta , ei ole Jumalasta. Se henki on Antikristuksen henki, josta olet kuullut sen olevan tulisivat ja jotka ovat jo maailmassa."
(1917 käännös)

Jos olet kiinnostunut messiaanisesta liikkeestä, näet yllä olevista Raamatun sanoista, minkä hengen kanssa olet tekemisissä. Pahimmillaan tuo henki voi sokeuttaa sinut hyväksymään Antikristuksen Messiaana lopun aikoina. Silloin ei ole enää pelastusta. Joten palaa pois tästä harhasta nyt ja tee parannus, kun on aikaa!

2 Tessalonikalaiskirje 2:9-12: "Laittoman [Antikristuksen] tuleminen on Saatanan teko suurella voimalla, kaikilla valheilla ja ihmeillä ja kaikella vääryydellä, eksyttää eksyneitä, koska he tekivät eivät ottaneet vastaan ​​totuutta ja rakastaneet sitä, jotta he pelastuisivat. Sen tähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, että he uskovat valheen ja joutuvat tuomituksi, kaikki nämä, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan ovat nauttineet vääryydestä."

21.4 Sama harha säännöllisessä joulujumalassa

Kuuntelin kerran EFK:n pastori Sven Almkvistin saarnan 21.12.2008 Petruskyrkanissa Tukholmassa (entinen pastori Helluntaina ja kaatuneessa Karisma-keskuksessa). Esiin tulee melko selvä sekoitus New Age -näkemyksestä Jeesuksesta ja ihmisestä ja uskonliikkeen näkemyksestä samasta. Tämä on esimerkki siitä, kuinka petollisesti harhaluulo Jeesuksesta voi hiipiä tavalliseen joulusaarnaan köyhässä tavallisessa evankelisessa (?) seurakunnassa Ruotsissa. Tällainen joulusaarna ei valmista tietä Herralle, vaan Antikristuksen ilmestymiselle!

Aluksi pastori puhuu syntiinlankeemuksesta ja sitten hänellä on sama teologia kuin uskonliikkeessä: "että Aadam teki maanpetoksen ja jätti kaiken vallan Saatanalle, ja siksi nyt Saatana on tämän maailman Jumala". Tämä ei ole raamatullista, koska Aadamilla ei ollut kaikkea tätä valtaa ennen lankeemusta (synti oli, että hän halusi sen), eikä Saatanalla ole kaikkea tätä valtaa lankeemuksen jälkeen (Jumalalla oli ja on edelleen 100 % valtaa, sekä sisällä että ulos koko maailmankaikkeus).

Tässä muutama lainaus saarnasta:


"Kristus astuu maailmaan ja tulee ihmiseksi."
"Emme saa sekoittaa Kristusta ja Jeesusta."
"Kristus on syntynyt Jeesuksena."
"Jeesus ei ole aina ollut olemassa, Kristus on aina ollut olemassa."
"Kristus on toinen persoona jumaluudessa."
"Kuka oli se, joka kuoli ristillä? Kyllä, se ei ollut Kristus, se oli Jeesus."
"Jeesus on mies, hän ei ole skitsofreeninen, mutta hänessä on kaksi luontoa. Todellinen Jumala ja todellinen ihminen. Hänellä on kaksi tahdon keskustaa. Ihmisen tahto ja jumalallinen tahto."
"Täten hänestä tulee täydellinen esimerkki meille, jotka olemme myös saaneet jumalallisen luonnon Pyhän Hengen kautta. Hän on suuri esimerkki."
"Meidän on ymmärrettävä keitä ME OLEMME!"

Jos nyt ajatellaan tätä kaikkien edellä mainittujen Raamatun sanojen perusteella, että Jeesus ON Kristus ja Jumala tuli ihmisen muodossa, silloin harhaoppi tulee selväksi tässä saarnassa. Pastori tekee eron Jeesuksen ja Kristuksen välillä, aivan kuten New Age tekee. Siellä Kristus esitetään usein henkiolentona, joka voi inkarnoitua mihin tahansa ruumiiseen tai virkaan. Tällä tavoin pastorin julistus avautuu New Age -ajattelulle ja Antikristuksen ilmaantumiselle. Hänen teologiansa mukaan periaatteessa "Kristus" voi siirtyä toiseen ihmiseen, se voi silloin esim. ole mies, joka ilmestyy Antikristuksena ja joka väittää olevansa Messias ja Jumala.

Kun pastori Sven Almkvist sanoo, että mekin saimme osan jumalallisesta luonnosta, hän epäsuorasti sanoo, että Jeesus sai sen. Mutta Jeesus ei ole meille uudestisyntynyt mies ja malli, jonka tarkkoja kopioita meistä voi tulla. Tämä on hyvin samanlainen kuin uskonliikkeen opetus, jonka mukaan me uudestisyntyneinä olemme kuin jumalia tai Kristusta. Mutta Jeesus on yksin Kristus ja Jumala, me emme voi tulla hänen kaltaisikseen. Tulemme aina olemaan ja pysymme ihmisinä. Mutta pelastettuna Jeesus voi tulla luoksemme Henkensä kautta ja asua meissä Lohduttajaksemme . Mutta se ei tee meistä "kristuksia" tai jumalia.

21.5 Rumat temput

Monia rumia temppuja käytetään siten - kuten olet nähnyt yllä - Jeesuksen ja totuuden hänestä vähättelemiseen, ja tietysti kaikista näistä temppuista puuttuu hyvä raamatullinen ankkurointi. Mutta sinun on oltava varovainen, että väitteet Jeesuksen jumaluutta vastaan ​​voivat silti tuntua loogiselta, jos et ajattele sitä vähän. Otan toisen esimerkin väitteestä, jota ei harvoin käytetään yrittämään vastustaa sitä, että Jeesus on Jumala:

" Jos Jeesus on Jumala, ja sitten se oli Jumala, joka kuoli ristillä, niin koko maailmankaikkeus olisi pysähtynyt hetkessä. "
Tämä päättely olisi voinut olla oikea, jos uskonliikkeen teologia olisi totta, koska sen mukaan Jeesus ei kuollut vain fyysisesti ristillä, vaan myös hengellisesti. Mutta nyt uskonliikkeen alkeellisin harhaoppi Jeesuksesta ei onneksi ole totta, koska Jeesus ei kuollut hengellisesti vaan vain fyysisesti, eikä koko maailmankaikkeus siksi pysähtynyt. Sitten kolminaisuusoppilla on myös jotain sanottavaa meille tässä asiassa, mutta en käsittele sitä tässä.

Toinen ruma temppu - näinä aikoina, jolloin olemme kauhuissamme katolilaisuuden paluusta maahamme - on vetää raja, jonka mukaan usko Jeesuksen jumaluuteen on katolisen kirkon keksintö. Tässä meidän on ensin myönnettävä, että kaikki opetus katolisessa kirkossa ei ole väärää, vaikka monet perusopetukset ovatkin suorastaan ​​hulluja; meidän on arvioitava mikä on oikein ja mikä väärin Raamatun perusteella. Mutta se ei silti ole katolinen kirkko, joka "keksi" oppia Jeesuksen jumaluudesta ja kolminaisuudesta, vaikka kirkon ihmiset kirjoittivat nämä opetukset muistiin varhain. Koska Vanha testamentti antaa meille jo opetusta, joka osoittaa, kuka Jeesus todella on, kuten myös Uusi testamentti. Täällä saa joskus vasta-argumentin, että nykyinen UT on väärennetty ja että on perustekstejä, jotka puhuvat eri sanomaa. Mutta näitä perustekstejä ei tietenkään voida näyttää. Todiste on siis vain toiveunelmissa.

Siksi on oltava tarkkaavainen sen suhteen, perustuuko väite Raamatun teksteihin vai Raamatun opetuksen ulkopuolella oleviin ihmisten ajattelutapoihin.

Summaus
Ole siis varuillasi. Jeesuksen jumaluuden vähättely hiipii sisään kaikkialla ja hyvin petollisilla tavoilla, usein aivan odottamatta. Jos olet sanonut kyllä ​​ja aamen vain Jeesukselle ON Kristus ja Jumala tulee ihmisen muodossa, silloin sinulla on paljon parempi suoja erehtymistä vastaan ​​kuin jos sinulla ei olisi ollut; usko Jeesuksen jumaluuteen on kuin rokote monia vakavia virheitä vastaan, jos rokotuksen annetaan tunkeutua syvälle meihin! Uskon myös, että Jumala siunaa sinua varsinkin, jos sinulla on tämä tunnustus.

/ Lennart

https://bibelfokus.se/Jesus_sann_Gud


Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa