Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Hyvää Pääsiäistä kaikille
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyTänään kello 8:41 am kirjoittaja Hellevi

»  Terve järki (Common Sense) :: By Daymond Duck
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyEilen kello 8:39 am kirjoittaja jarrut

» Amerikka/Ukraina teki terrori-iskun Moskovaan avustajiensa kautta illuministisena '322'-päivänä tappaen ainakin 137 viatonta siviiliä konserttitalossa?![
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyEilen kello 8:24 am kirjoittaja jarrut

»  Väinö Hotti || HERRAN ODOTTAMINEN
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyTi Maalis 26, 2024 9:06 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyTi Maalis 26, 2024 8:28 am kirjoittaja Hellevi

» Profeettakoulu – oikein vai väärin?
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptySu Maalis 24, 2024 9:07 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus /Ruotsin kirkko tarjoaa okkulttista "hengen kastetta" messussa!
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptySu Maalis 24, 2024 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» Katso Ihmistä
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyPe Maalis 22, 2024 9:53 am kirjoittaja jarrut

» Jerusalemin murhenäytelmä
Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen EmptyPe Maalis 22, 2024 9:45 am kirjoittaja jarrut

Maaliskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kalenteri Kalenteri


Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen

2 posters

Siirry alas

Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen Empty Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen

Viesti kirjoittaja jarrut Pe Joulu 22, 2017 5:54 am

Pyhä Henki ja uudestisyntyminen





Ollessamme työssä Kiinassa kuulin seuraavan kertomuksen: Keisari oli kerran katsellut kuralätäkössä itseään likaavia sikoja. Hän arveli, että sioille pitäisi antaa heti syntymän jälkeen puhdas elinympäristö, ja jos ne pidettäisiin jatkuvasti puhtaina, samalla tavalla kuin ihmislapsetkin pidetään, niin ne varmaan oppisivat puhtaiksi. Niinpä keisarin käskystä palvelijat ottivat vasta syntyneitä sianporsaita ja kokeilivat hallitsijan teoriaa käytännössä. Sikojen elinympäristö pidettiin moitteettoman puhtaana ja sikoja pestiin aina kun ne likasivat itseään. Tuli päivä jolloin kokeen tulokset selviäisivät. Isoiksi sioiksi varttuneet porsaat päästettiin vapaaksi ja sian luonto veti ne suorinta tietä lähimpään kuralätäkköön. Olisikohan tulos ollut parempi jos olisi toimitettu seremonia jossa pikkuporsaat olisi pesty ja niille annettu nimi: "Puhdas sika". Mitkähän ovat mahdollisuudet muutokseen syntisen ihmisen kohdalla?


Jumalan Sana uudestisyntymisestä


Miksi uudestisyntyminen on tärkeää? Koska ilman sitä ihminen on synteihinsä kuollut. Ei voi olla Jumalan lapsi. Ei pääse iankaikkiseen elämään taivaassa. Sen elämän tulee alkaa jo täällä alhaalla. Jeesus sanoi: "joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa... jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:3,4). Jeesus jatkoi: "Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä" (Joh. 3:6).


Kuinka se voi tapahtua?


Jeesuksen vastaus tähän Nikodeemuksen kysymykseen, koskien uudestisyntymistä, on selvä. Monet kyllä arvelevat, ettei Jeesus suoraan vastannut hänen ihmiselämän tärkeintä asiaa koskevaan kysymykseensä. He arvelevat, että vastaus oli Jeesuksen sanoissa: "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt" (jae 8. Vielä tämän jälkeen Nikodeemus toisen kerran kysyy: "Kuinka tämä voi tapahtua?" (jae 9).

Jeesuksen vastaus tähän kysymykseen on jakeissa 14-16: "Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä" (Joh. 6:47). Uskon kautta ristille ylennettyyn, siellä syntiemme tähden kärsivään ja kuolevaan Jeesukseen koetaan jumalallinen uudestisyntymisen ihme.


Mitä tämä Hengestä syntyminen tarkoittaa?



Uudestisyntymisessä uusi Henki tulee uskovan sydämeen. Tämä mahdollisuus ennustettiin jo Vanhan Testamentin kirjoituksissa. Jumala itse lupasi: "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne" (Hes. 36:26,27).

Apostoli Paavali kirjoittaa: "Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room. 8:9).

"Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin; mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut" (Ef. 2:1).

Uusi Henki, Pyhä Henki tekee eläväksi. Elätkö sinä todella, vai oletko vain olemassa "...ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa"? Oletko kokenut sen, mistä apostoli jatkaa seuraavassa? "mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö... Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä" (Ef. 2:12,13,19).


Voitko tietää, että olet uudestisyntynyt?



Varmasti voit mutta et kerskaten itsestäsi. Jos olet uskossa vastaanottanut Jumalan armotarjouksen voit nöyrästi yhtyä apostoli Paavalin sanoihin: "...minä tunnen hänet, johon minä uskon, ja olen varma siitä, että hän on voimallinen siihen päivään asti säilyttämään sen, mikä minulle on uskottu" (2. Tim. 1:12).

Tämä on kiinnostava Sanan kohta. Suomalainen käännös puhuu siitä "mikä minulle on uskottu". Tässäkin on hyvä ja raamatullinen ajatus, mutta kaikissa tunnetuissa englanninkielisissä raamatun käännöksissä (11 eri käännöstä) tässä kohdassa puhutaan siitä "minkä minä olen Hänen huostaansa uskonut". ("which I have committed unto Him" KJV.)

Paavali siis tahtoo tuoda esille sen, että koska hän uskoo Jeesukseen ja tuntee Hänet, hän on varma siitä, että Hän (Jeesus) pitää huolen siitä, minkä hän on Jeesuksen huostaan uskonut. Paavali tuo esille kirjeissään, että ennen kaikkea Hän on luottanut Jumalaan, kun on kysymyksessä uudestisyntyminen, pelastus, vanhurskautus, lunastus jne. Uudestisyntymiskysymyksessä hän ei luottanut itseensä, vaan siihen mitä Jumala teki Kristuksessa Golgatan ristillä. Hän oli varma siitä! Hänen uskonsa kohde oli Jeesus.

"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta" (2. Kor. 13:5).

"Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: 'Abba! Isä!'. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia" (Room. 8:14-16).

Uudestisyntyneellä Jumalan lapsella on oikeus iloita asemastaan! Se on sydämestä kumpuavaa iloa ja sielukin saa siitä osansa. Sanoja, jotka alkukielillä juontavat sanoista olla iloinen, ilo, iloitse, iloitkaa jne., käytetään raamatussa yhtensä noin 360 kertaa.

"Ja älkää olko murheelliset, sillä ilo Herrassa on teidän väkevyytenne" (Neh. 8:10). "Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!" (Fil. 4:4). Pietari kirjoittaa niistä, jotka uskovat Jeesukseen ja rakastavat Häntä: "te... riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla" (1. Piet. 1:8.

Ilo Herrassa on enemmän kuin sielun pintakerroksissa ilmenevää tunneväreilyä, sillä vaikka ei "viikunapuu kukoista, eikä viiniköynnöksissä ole rypäleitä; öljypuun sato pettää, eivätkä pellot tuota syötävää. Lampaat ovat kadonneet tarhasta, eikä ole karjaa vajoissa. Mutta minä riemuitsen Herrassa, iloitsen autuuteni Jumalassa" (Hab. 3:16,17). "Vaikka minun ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on minun sydämeni kallio" (Ps. 73:26).


Kuinka tämä voi tapahtua?



Uudestisyntyminen on alusta loppuun Jumalan teko. "Sen Jumala teki" (Room. 8:3). Jumala vaikuttaa uskon siihen, mitä Jeesus teki edestäni ristillä. "Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät" (Tit. 3:4,5). "Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1. Joh. 1:7). "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia" (Room. 8:16).


Kuinka tämä ei voi tapahtua?



Ei ilman omaa henkilökohtaista uskoa. Ei nimeä vaihtamalla "puhtaaksi". Ei liittymällä johonkin tai jonnekin. Ei kastamalla – kaste ei ole armonväline, jota suoritettaessa ihminen uudestisyntyy.

Se ei tapahdu täyttämällä rasti ruutuun menetelmällä jonkun kortin. Uudestisyntyminen, samoin kuin vanhurskauttaminen, on yksinkertaisesti yksin armosta ja yksin uskosta.


Tärkeä kysymys



Tärkeä kysymys ei ole, ymmärrätkö älyllisesti uudestisyntymiseen liittyvän teologian. Tärkeä kysymys on se, tahdotko sinä nöyrtyä Luojasi edessä, tunnustaa syntisi, pyytää, että Pyhä Henki kirkastaa sinulle sen, mitä ristillä tapahtui. Rukoile, että Hän lahjoittaa sinulle elävän uskon. Kun koet uudestisyntymisen, tiedät mistä on kysymys. Valo ylhäältä loistaa elämääsi ja tiellesi jota vaellat.

Matti Pyykkönen
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2750
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen Empty Vs: Matti Pyykkönen : Pyhä Henki ja uudestisyntyminen

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Huhti 21, 2023 7:18 am

Tämän päivän kristillisyydessä ei enää edes tiedetä kuinka Raamatun mukaisesti uudestisynnytään. Nämä tärkeimmät asiat ovat hämärtyneet ja kadonneet ja tilalle on tullut kaikkea muuta ihmistekoista kokemusoppia ja erilaisia temppuja.
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2049
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa