Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Israelin suurin tarve (Israel’s Greatest Need) :: By Daymond Duck
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyTänään kello 5:26 am kirjoittaja jarrut

» Mikko Satama // Aamuhartaus maanantai 29.04.2024
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyEilen kello 9:45 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Pelottava ja lohduttava Ilmestyskirja
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyEilen kello 8:25 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama: Helluntailainen henkikasteoppi
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyEilen kello 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Naispppeus ja uuden liiton seurakuntaa
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyEilen kello 7:12 am kirjoittaja Hellevi

»  Benjamin Turkia: Tämä kirjoitus toteutui viime viikolla
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyPe Toukokuu 03, 2024 1:20 pm kirjoittaja Rea Aalto

» Pentti Holin vierailu Aamuvieras-ohjelmassa t
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyPe Toukokuu 03, 2024 9:17 am kirjoittaja Hellevi

» Benjamin Turkia : Omatunto
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyPe Toukokuu 03, 2024 7:39 am kirjoittaja Hellevi

» Benjamin Turkian : Juna lähti jo
Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   EmptyTo Toukokuu 02, 2024 2:27 pm kirjoittaja Admin

Toukokuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri


Jeesuksen opetuksia Pyhästä Hengestä

Siirry alas

Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   Empty Jeesuksen opetuksia Pyhästä Hengestä

Viesti kirjoittaja jarrut Ti Huhti 10, 2018 7:51 am

Jeesuksen opetuksia  Pyhästä Hengestä  



Nykyisen  kuohunnan  keskellä  on  meille  suureksi  avuksi  palauttaa  mieliimme  Herramme   Jeesuksen  
viimeiset sanat maan päällä: ”Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee  teihin,  ja  te  olette  minun  todistajani...” (Apt. 1:8.  

Näistä   Jeesuksen   sanoista   on   hyvä   muistaa  seuraavaa:  Ensinnäkin  sanat  ”te  olette  minun  todistajani” on kreikan kielessä futuurissa, minkä takia kohta yleensä käännetään sanoilla:”Teistä  tulee  minun  todistajiani.” Ja  mikä vielä tärkeämpää on se, mitä heistä Jeesuksen mukaan tulisi vihamielisten  juutalaisten  ja pakanallisten  kreikkalaisten   ja   roomalaisten   keskellä. ”Kun Pyhä Henki  tulee  teihin  teistä  tulee  minun todistajiani.”

Pyhä Henki vaikuttaisi heissä sen, että he todistaisivat Jeesuksesta.Tässä on kerrottu  Pyhän  Hengen  olemus  ja  työ  pähkinänkuoressa. Kun Pyhä Henki tulee, hän ”supistaa” julistettavien asioiden määrän, karsii puhuttavia  asioita  ja   tiivistää   kristittyjen   sanoman   yhteen   aiheeseen:    Jeesukseen.    Pyhän    Hengen    tullessa ”teistä tulee minun todistajiani”.  Todistus,  jonka  Pyhän  Hengen  saaneet  antavat,  koskee  Jeesusta.  Pyhän  Hengen  täyttämä ihminen puhuu Jeesuksesta. Tästä Pyhän  Hengen  vaikutuksesta  me  tunnistamme  sen,  kuka  kukin  on.

Nimenomaan  Pyhä Henki sai Paavalin sanomaan: ”Niinpä  minä  todella  luen  kaikki  tappioksi  tuon  ylen kalliin,  Kristuksen  Jeesuksen,  minun  Herrani,  tuntemisen  rinnalla”  (Fil.  3:8  KR  38.  Pyhän  Hengen vaikuttamana Paavali oli päättänyt toimia Korintissa näin: ”Minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen,  ja  hänet  ristiinnaulittuna”  (1.Kor.2:2). Entä  tuo voima, jonka Jeesus  viimeisessä  opetuksessaan  lupasi  omilleen?

Sitä  voimaa tarvitsivat Jeesuksen seuraajat heti, koska   Jeesuksesta   todistaminen   herätti   vastustusta  ja vainoa.  Ihmiset  halusivat  –  ja haluavat edelleen – kuulla jotakin muuta kuin evankeliumia ristiinnaulitusta Jeesuksesta.  Korinttilaisille  Paavali  kuvasi  alkukirkon  kohtaamaa  tilannetta  kun  hän  kirjoitti  näin: ”Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät  viisautta.”  Meidän aikanamme  voitaisiin  sanoa,  että  karismaatikot  vaativat  ihmetekoja  ja  historiallis-kriittiset  teologit  ja  papit  etsivät ns.  tieteellisesti tutkittua viisautta.  

Paavali ei toiminut kummankaan suun-tauksen  mukaan.  Voimaa  itsenäiseen  ajatteluun  ja  itsenäiseen  työhön hän  sai Jeesuksen lupaamalta Pyhältä Hengeltä. Pyhän Hengen vaikutuksesta hän myös kirjoitti: ”Me sen sijaan (vaadittujen  ihmeiden ja viisauden sijaan) julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, mutta  kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin ristiinnaulittu  Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus” (1.Kor.1:23-24). Vaadittujen   ihmeiden  sijasta Jumala  antaa  ”voimannäyttönään”  Jeesuksen  ja  hänen  sovitustyönsä, sijaiskuoleman Golgatalla.

Teologian  professori  David  F.  Wells  osui  hyvin  näihin  ydinasioihin  kun  hän  ryhtyi   kirjoittamaan   kirjaa   rohkeudesta,   jota nyt tarvitaan, jotta pysyisimme uskon-puhdistuksen  perinnön  äärellä,  protestantteina,  niin kuin  hän  sanoo.  2008  ilmestyneelle  kirjalleen  hän  antoi  osuvan  nimen  Rohkeus olla protestantti Sitä tässä ajassa tarvitaan  ja  siihen  Jumalan  lapsia  rohkaisee  Pyhä  Henki,  joka  antaa  voiman  (kyllä  hän  antaa voiman!)  kulkea  ”juutalaisten  ihmevaatimusten” ja ”kreikkalaisten tiedevaatimusten” välistä suoraan kohti Jeesusta Kristusta ja julistaa häntä ristiinnaulittuna.

Suurenmoisia  ja  siunattuja  lupauksia  on myös Jeesuksen jäähyväispuheessa Joh. 14-16. Yksi valtavimmista on minusta Joh. 14:16: ”Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa  teille  toisen  puolustajan joka  on  kanssanne  ikuisesti.” Huomaathan, miten yhtenäistä on kolmiyhteisen Jumalan toiminta:”Minä”, sanoo Jeesus, ”käännyn  Isän puoleen”. Tämän kääntymisen seurauksena  Isä  lähettää  toisen    Puolustajan,  Pyhän Hengen. Jakeessa Joh. 15:26 Jeesus jatkaa:  ”Te  saatte  puolustajan;  minä  lähetän  hänet  Isän  luota.”


Lyhyt  lupaus,  mutta siinä  on  kolminaisuuden  toiminta  kuvattuna:  Te  saatte  puolustajan,  minä  lähetän, Isän  luota. Sanoihan hän näinkin: ”En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne” (Joh. 14:18 KR 38. Jaksaako  sydämesi  rauhoittua  kaikesta  hengellisesti kiihottavasta, kaikista ihmeisä  ja metelistä  ja  kaatumisista  ja  huippuvoimakkaasta  musiikista  ja  tansseista  ja  onko sinulla hetki aikaa ”imeäksesi  itseesi” nuo Jeesuksen sanat: ”Te saatte puolustajan;  minä lähetän  hänet  Isän luota.  Hän,  Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.”  Kun tämä tapahtuu, muu käy toisarvoi-seksi,  ja  menettää  entisen  merkityksensä.  

Jeesuksen, Hyvän  Paimenen ääneen kuuluminen  on Pyhän Hengen läsnäolon merkki. Näin sanoo Jumala ”Katso: minun palvelijani, jolle minä annan voiman, minun valittuni, johon olen mieltynyt. Henkeni  olen  laskenut  hänen  ylleen  -  -  Ei  hän  huuda  eikä  melua  -  -  Murtunutta  ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta.” (Jes. 42:1-3.)  Entä armolahjat?

Entä   armolahjat,   parantumiset   jne.?   Ne   ovat  osa  Jumalan  valtakunnan  arkitoimintaa  maailmassa. Saan kuulla  siitä,  kuinka  Jumala  on  hiljaisuudessa  parantanut  sairastaneen ystävän siellä, toisen täällä mutta paljon  useammin  kuulen,  kuinka  ystävän  sairaus  jatkuu.  Jotkut  puhuvat  kielillä  mutta  ovat  saattaneet päättää  tehdä  sen  vain yksin ollessaan, jottei kenenkään huomio  kiinnittyisi  siihen,  vaan  Jeesus  olisi  ainoa, joka  tulee  esille.  On  niitä,  joilla  on  henkien  erottamisen  armolahja,  mutta  eivät he siitä julkisesti puhu vaan he käyttävät  sitä  evankeliumia  julistaessaan  ja  kahdenkeskisissä  keskusteluissa.

Tarkkaavainen  kuulija  saattaa  tällaisen  ihmisen puheesta panna merkille, että hänellä on oikean ja väärän erottamisen lahja. Tärkeintä on lahjan  hedelmä, se, että sanoma on oikea, Jumalan antama, Jumalalta saatu. Juuri näinä aikoina me tarvitsemme keskuuteemme niitä, jotka ovat saaneet lahjan pitää Jeesusta keskuksessa ja korottaa häntä. Tarvitsemme niitä, joiden kautta Pyhä  Henki  todistaa  Kristuksesta.

Tarvitsemme niitä, jotka Pyhän Hengen voimasta kykenevät välttämään houkutuksen etsiä suuria  ihmisjoukkoja kiinnostavista  toisarvoisista  puheenaiheita,  suuria kuulijamääriä kokoavista  asioita.Tarvitsemme  niitä,  jotka Pyhän Hengen täyttäminä keskittyvät Jeesukseen, Jeesuksen  pelastustyöhön, sijaiskärsimykseen,  pelastuksen perustaan,  evankeliumiin, armoon kuulijakunnan  koosta  ja  ihmisten  mielipiteistä  riippumatta.  Sillä  Jeesus tuli  yhtä  varten,  heikkoa  varten,  maahan  lyötyä  varten,  langennutta  varten,  epäonnistunutta  varten.  

”Ihmisen  Poika  on  tullut  etsimään  ja  pelastamaan  sitä,  mikä  kadonnut  on”,  hän  sanoi  (Luuk.  19:10).

Per-Olof Malk
Ote EVOP:n kutsukokouksessa  
12.2.2011 pidetystä luennosta.
Armo riittää lehdestä
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2791
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Jeesuksen opetuksia   Pyhästä Hengestä   Empty Lisää huomioita

Viesti kirjoittaja jarrut To Huhti 12, 2018 5:31 am



Nykyisin ei evankeliumia enää edes tunnisteta, vaan sitä juuri pidetäänkin hullutuksena, ja se väärennös kyllä kelpaa, kun ei ole muuta! Voidaan sanoa että 98% helluntaipohjaisista järjestöistä on väärennöstä.

On paljon ihmisiä jotka eivät koskaan ole kuulleet puhdasta Armon evankeliumia, vaan pelkästään väärennöstä, kun he saavat kuulla raitista sanomaa, eivät he pysty sitä ottamaan vastaan, vaan pitävät sitä väärennöksenä. Suurin osa on sen omavanhurskauttamisoppinsa, lakiopin, kannalla ja armolahjatkin ovat enempi, kuin itse Todellinen armolahjojen antaja, Jeesus Kristus.

Idänoppeja on myöskin sekoitettu puheisiin, kuten yoggi Chon joulupukki jumalaan, jolta saa toivoa vaikka mitä ja jota saa komentaa niin kuin kullekin sopii, samoin new agen opit ja monet amerikkalaissotkut, ne kyllä kelpaavat eikä huomata, että kaikki ovat vain riivaajien oppeja joista Raamattu varoittaa.

Yksi selitys eksytyksille on se, kun vapaissa suunnissa arvostelu ja kyseenalaistaminen on kiellettyä, pitää rakentaa ja vaalia sitä väärää yhteishenkeä, pappeja ja puhujia ei saa arvostella, kaikki musiikkirenkutukset tanssimiset ja lipunheilutukset ja muut oudot menot pitää hyväksyä, yhteishengen vuoksi.  Mikä ihmeen yhteishenki se sellainen on, jota ihmiset itse rakentavat ja ylläpitävät, ilman Raamatun Jumalan Henkeä?  


Mitä taas henkien arvioimisen lahjaan tulee, on juuri niin kuin sanoit, Stiina, paljon on väärää ja sielullista touhua, varsinkin vapaitten suuntien keskuudessa. Ja mitäpä he, sillä oikealla lahjalla oikeastaan tekisivätkään, kun kaikki arviointi on kiellettyä.

Niin, Raamattu on piirongin päällä, koristeena pölyyntymässä, tai jo unohtunut kirjahyllyn nurkkaan, ei sitä lueta, että tiedettäisiin mitä Jumala asioista ajattelee ja mitä Hän kansalleen Sanoo!
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2791
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa