Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Jeesuksen opetuksia Pyhästä Hengestä
Sivu 1 / 1
Nykyisen kuohunnan keskellä on meille suureksi avuksi palauttaa mieliimme Herramme Jeesuksen viimeiset sanat maan päällä: ”Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani...” (Apt. 1:8.
Näistä Jeesuksen sanoista on hyvä muistaa seuraavaa: Ensinnäkin sanat ”te olette minun todistajani” on kreikan kielessä futuurissa, minkä takia kohta yleensä käännetään sanoilla:”Teistä tulee minun todistajiani.” Ja mikä vielä tärkeämpää on se, mitä heistä Jeesuksen mukaan tulisi vihamielisten juutalaisten ja pakanallisten kreikkalaisten ja roomalaisten keskellä. ”Kun Pyhä Henki tulee teihin teistä tulee minun todistajiani.”
Pyhä Henki vaikuttaisi heissä sen, että he todistaisivat Jeesuksesta.Tässä on kerrottu Pyhän Hengen olemus ja työ pähkinänkuoressa. Kun Pyhä Henki tulee, hän ”supistaa” julistettavien asioiden määrän, karsii puhuttavia asioita ja tiivistää kristittyjen sanoman yhteen aiheeseen: Jeesukseen. Pyhän Hengen tullessa ”teistä tulee minun todistajiani”. Todistus, jonka Pyhän Hengen saaneet antavat, koskee Jeesusta. Pyhän Hengen täyttämä ihminen puhuu Jeesuksesta. Tästä Pyhän Hengen vaikutuksesta me tunnistamme sen, kuka kukin on.
Nimenomaan Pyhä Henki sai Paavalin sanomaan: ”Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla” (Fil. 3:8 KR 38. Pyhän Hengen vaikuttamana Paavali oli päättänyt toimia Korintissa näin: ”Minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna” (1.Kor.2:2). Entä tuo voima, jonka Jeesus viimeisessä opetuksessaan lupasi omilleen?
Sitä voimaa tarvitsivat Jeesuksen seuraajat heti, koska Jeesuksesta todistaminen herätti vastustusta ja vainoa. Ihmiset halusivat – ja haluavat edelleen – kuulla jotakin muuta kuin evankeliumia ristiinnaulitusta Jeesuksesta. Korinttilaisille Paavali kuvasi alkukirkon kohtaamaa tilannetta kun hän kirjoitti näin: ”Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta.” Meidän aikanamme voitaisiin sanoa, että karismaatikot vaativat ihmetekoja ja historiallis-kriittiset teologit ja papit etsivät ns. tieteellisesti tutkittua viisautta.
Paavali ei toiminut kummankaan suun-tauksen mukaan. Voimaa itsenäiseen ajatteluun ja itsenäiseen työhön hän sai Jeesuksen lupaamalta Pyhältä Hengeltä. Pyhän Hengen vaikutuksesta hän myös kirjoitti: ”Me sen sijaan (vaadittujen ihmeiden ja viisauden sijaan) julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus” (1.Kor.1:23-24). Vaadittujen ihmeiden sijasta Jumala antaa ”voimannäyttönään” Jeesuksen ja hänen sovitustyönsä, sijaiskuoleman Golgatalla.
Teologian professori David F. Wells osui hyvin näihin ydinasioihin kun hän ryhtyi kirjoittamaan kirjaa rohkeudesta, jota nyt tarvitaan, jotta pysyisimme uskon-puhdistuksen perinnön äärellä, protestantteina, niin kuin hän sanoo. 2008 ilmestyneelle kirjalleen hän antoi osuvan nimen Rohkeus olla protestantti Sitä tässä ajassa tarvitaan ja siihen Jumalan lapsia rohkaisee Pyhä Henki, joka antaa voiman (kyllä hän antaa voiman!) kulkea ”juutalaisten ihmevaatimusten” ja ”kreikkalaisten tiedevaatimusten” välistä suoraan kohti Jeesusta Kristusta ja julistaa häntä ristiinnaulittuna.
Suurenmoisia ja siunattuja lupauksia on myös Jeesuksen jäähyväispuheessa Joh. 14-16. Yksi valtavimmista on minusta Joh. 14:16: ”Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan joka on kanssanne ikuisesti.” Huomaathan, miten yhtenäistä on kolmiyhteisen Jumalan toiminta:”Minä”, sanoo Jeesus, ”käännyn Isän puoleen”. Tämän kääntymisen seurauksena Isä lähettää toisen Puolustajan, Pyhän Hengen. Jakeessa Joh. 15:26 Jeesus jatkaa: ”Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota.”
Lyhyt lupaus, mutta siinä on kolminaisuuden toiminta kuvattuna: Te saatte puolustajan, minä lähetän, Isän luota. Sanoihan hän näinkin: ”En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne” (Joh. 14:18 KR 38. Jaksaako sydämesi rauhoittua kaikesta hengellisesti kiihottavasta, kaikista ihmeisä ja metelistä ja kaatumisista ja huippuvoimakkaasta musiikista ja tansseista ja onko sinulla hetki aikaa ”imeäksesi itseesi” nuo Jeesuksen sanat: ”Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.” Kun tämä tapahtuu, muu käy toisarvoi-seksi, ja menettää entisen merkityksensä.
Jeesuksen, Hyvän Paimenen ääneen kuuluminen on Pyhän Hengen läsnäolon merkki. Näin sanoo Jumala ”Katso: minun palvelijani, jolle minä annan voiman, minun valittuni, johon olen mieltynyt. Henkeni olen laskenut hänen ylleen - - Ei hän huuda eikä melua - - Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta.” (Jes. 42:1-3.) Entä armolahjat?
Entä armolahjat, parantumiset jne.? Ne ovat osa Jumalan valtakunnan arkitoimintaa maailmassa. Saan kuulla siitä, kuinka Jumala on hiljaisuudessa parantanut sairastaneen ystävän siellä, toisen täällä mutta paljon useammin kuulen, kuinka ystävän sairaus jatkuu. Jotkut puhuvat kielillä mutta ovat saattaneet päättää tehdä sen vain yksin ollessaan, jottei kenenkään huomio kiinnittyisi siihen, vaan Jeesus olisi ainoa, joka tulee esille. On niitä, joilla on henkien erottamisen armolahja, mutta eivät he siitä julkisesti puhu vaan he käyttävät sitä evankeliumia julistaessaan ja kahdenkeskisissä keskusteluissa.
Tarkkaavainen kuulija saattaa tällaisen ihmisen puheesta panna merkille, että hänellä on oikean ja väärän erottamisen lahja. Tärkeintä on lahjan hedelmä, se, että sanoma on oikea, Jumalan antama, Jumalalta saatu. Juuri näinä aikoina me tarvitsemme keskuuteemme niitä, jotka ovat saaneet lahjan pitää Jeesusta keskuksessa ja korottaa häntä. Tarvitsemme niitä, joiden kautta Pyhä Henki todistaa Kristuksesta.
Tarvitsemme niitä, jotka Pyhän Hengen voimasta kykenevät välttämään houkutuksen etsiä suuria ihmisjoukkoja kiinnostavista toisarvoisista puheenaiheita, suuria kuulijamääriä kokoavista asioita.Tarvitsemme niitä, jotka Pyhän Hengen täyttäminä keskittyvät Jeesukseen, Jeesuksen pelastustyöhön, sijaiskärsimykseen, pelastuksen perustaan, evankeliumiin, armoon kuulijakunnan koosta ja ihmisten mielipiteistä riippumatta. Sillä Jeesus tuli yhtä varten, heikkoa varten, maahan lyötyä varten, langennutta varten, epäonnistunutta varten.
”Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on”, hän sanoi (Luuk. 19:10).
Per-Olof Malk
Ote EVOP:n kutsukokouksessa
12.2.2011 pidetystä luennosta.
Armo riittää lehdestä
jarrut- Admin
- Viestien lukumäärä : 2981
Lisää huomioita
Nykyisin ei evankeliumia enää edes tunnisteta, vaan sitä juuri pidetäänkin hullutuksena, ja se väärennös kyllä kelpaa, kun ei ole muuta! Voidaan sanoa että 98% helluntaipohjaisista järjestöistä on väärennöstä.
On paljon ihmisiä jotka eivät koskaan ole kuulleet puhdasta Armon evankeliumia, vaan pelkästään väärennöstä, kun he saavat kuulla raitista sanomaa, eivät he pysty sitä ottamaan vastaan, vaan pitävät sitä väärennöksenä. Suurin osa on sen omavanhurskauttamisoppinsa, lakiopin, kannalla ja armolahjatkin ovat enempi, kuin itse Todellinen armolahjojen antaja, Jeesus Kristus.
Idänoppeja on myöskin sekoitettu puheisiin, kuten yoggi Chon joulupukki jumalaan, jolta saa toivoa vaikka mitä ja jota saa komentaa niin kuin kullekin sopii, samoin new agen opit ja monet amerikkalaissotkut, ne kyllä kelpaavat eikä huomata, että kaikki ovat vain riivaajien oppeja joista Raamattu varoittaa.
Yksi selitys eksytyksille on se, kun vapaissa suunnissa arvostelu ja kyseenalaistaminen on kiellettyä, pitää rakentaa ja vaalia sitä väärää yhteishenkeä, pappeja ja puhujia ei saa arvostella, kaikki musiikkirenkutukset tanssimiset ja lipunheilutukset ja muut oudot menot pitää hyväksyä, yhteishengen vuoksi. Mikä ihmeen yhteishenki se sellainen on, jota ihmiset itse rakentavat ja ylläpitävät, ilman Raamatun Jumalan Henkeä?
Mitä taas henkien arvioimisen lahjaan tulee, on juuri niin kuin sanoit, Stiina, paljon on väärää ja sielullista touhua, varsinkin vapaitten suuntien keskuudessa. Ja mitäpä he, sillä oikealla lahjalla oikeastaan tekisivätkään, kun kaikki arviointi on kiellettyä.
Niin, Raamattu on piirongin päällä, koristeena pölyyntymässä, tai jo unohtunut kirjahyllyn nurkkaan, ei sitä lueta, että tiedettäisiin mitä Jumala asioista ajattelee ja mitä Hän kansalleen Sanoo!
jarrut- Admin
- Viestien lukumäärä : 2981
Similar topics
» Jeesuksen opetuksia Pyhästä Hengestä
» Lutherin rohkaisevia ajatuksia Pyhästä Hengestä Pyhä Henki tekee työtä silloin(kin) kun sinä et jaksa yhtään mitään
» Lutherin rohkaisevia ajatuksia Pyhästä Hengestä Pyhä Henki tekee työtä silloin(kin) kun sinä et jaksa yhtään mitään
» David Pawsonin opetuksia
» Valheet sisäisistä parantumisista
» David Pawsonin opetuksia
» Valheet sisäisistä parantumisista
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut