Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Uskontojen uhrien tuki UUT ry / Terapeutit
Sivu 1 / 1
Uskontojen uhrien tuki UUT ry / Terapeutit
Uskontojen uhrien tuki UUT ry
Terapeutit
Terapeutit
UUT tarjoaa uskonyhteisöjen aiheuttamien ongelmien kohtaamiseen vertaistukea. Tämän lisäksi monet tarvitsevat osaavan terapeutin apua uskonyhteisöjen ja jyrkän uskonnollisten perheiden aiheuttamien traumojen käsittelemiseen.
UUT ei tarjoa terapeuttien palveluita, mutta teemme yhteistyötä joidenkin hyviksi havaittujen ammattiauttajien kanssa. Alla on lista terapeuteista, joilla on kokemusta uskonnollisissa yhteisöissä vaikeuksiin joutuneiden auttamisesta. Esittelemme sivuillamme Valviran hyväksymiä terapeutteja, koska tällöin asiakas- ja potilastyötä koskevat lakiin kirjatut asetukset, ammattikäytännöt sekä eettiset periaatteet. Terapeutin valinnassa kannattaa käydä aluksi tutustumassa muutamiin terapeutteihin ja sen jälkeen katsoa, kenen kanssa henkilökemiat toimivat parhaiten. Otamme mielellämme vastaan vinkkejä ammattiauttajista, joista on ollut sinulle apua.
Katriina Järvinen psykoterapeutti, kirjailija (Helsinki)
Suomessa psykoterapeutti ei voi toistaiseksi erikoistua uskonnollisen taustan aiheuttamiin ongelmiin. Olen kuitenkin itsenäisesti opiskelemalla syventynyt perinpohjaisesti hengelliseen väkivaltaan, uskonnollisten yhteisöjen dynamiikkaan ja perhesuhteiden rikkoutumiseen uskonnollisen vakaumuksen takia. Koulutukseltani olen voimavarakeskeinen psykoterapeutti. Terapeutin työni lisäksi kirjoitan kirjoja, joissa käsittelen myös oman uskonnollisen taustani vaikutuksia elämääni.
Janne Villa, teologian kandidaatti, kirjailija (Helsinki)
Uskonnon uhrien ongelmat ovat tulleet minulle tutuiksi terapeutin ja toimittajan työssä. Kirjaani Hengellinen väkivalta (Kirjapaja 2013) varten haastattelin vuosien aikana suuren joukon sekä uskonyhteisöissä kovia kokeneita kokemusasiantuntijoita että heidän auttajiaan ja läheisiään. Uhrien problematiikkaa ja selviytymiskeinoja kartoittaessani paneuduin myös siihen, mitä aiheesta on kirjoitettu.
Olen käynyt ratkaisu- ja voimavarakeskeisen psykoterapeutin koulutuksen (2008–2010), johon liittyen teen vielä työn ohessa psykologian perusopintoja. Olen käynyt myös Helsingin hiippakunnan Hengellisen ohjauksen syventävän koulutuksen. Pohjakoulutukseltani olen teologian kandidaatti.
Taustaltani olen maltillinen ja ekumeeninen, luterilainen kristitty. Terapeuttina suhtaudun ihmisiin samalla tavalla uskonnollisesta ja uskonnottomasta katsomuksesta riippumatta. Uskonnollisten ongelmien ja traumojen selvittämisessä kunnioitan asiakkaan toiveita ja tarpeita. Tarvittaessa käsittelen myös sielunhoidollisia kysymyksiä uutta suuntaa etsittäessä. On aina rohkaisevaa nähdä, miten ihmiset selviävät elämässään eteenpäin hyvin vaikeistakin taustoista! Vastaanottoni on Helsingin keskustassa.
Lisätietoja: terapia.villa@gmail.com tai 045 899 0099.
Toni Fagerholm, psykoterapeutti ja teologian maisteri (Helsinki)
Ajauduin kuitenkin kirkon kanssa törmäyskurssille sateenkaariparien oikeuksiin liittyen siunattuani kaksi naisparia vuoden 2014 Helsingin Priden puistojuhlassa. Sen jälkeen jouduin henkilökohtaisesti kokemaan uskonnollisten yhteisöjen pimeän puolen.
Suhtaudunkin uskonnollisuuteen neutraalisti. Usko ja uskonnolliset yhteisöt voivat tarjota ihmiselle turvasataman elämän myrskyjä vastaan. Samalla ne voivat kuitenkin olla myös tukahduttavia ja henkisesti väkivaltaisia. Autan mielelläni asiakkaitani selvittämään, mitä uskonto tuo heidän elämäänsä.
Vastaanottoni on Helsingin Sörnäisissä ja sinne on helppoa tulla niin omalla autolla kuin julkisella liikenteellä.
Lisätietoja: http://mielihyvin.com
Merja Sundman, perhepsykoterapeutti (Vantaa)
Henkilökohtaisen elämän puolella olen seurannut lestadiolaisuuden sekä helluntailaisuuden vaikutusta elämään hyvinkin läheltä. Itse en ole kuulunut uskonnollisiin ryhmiin enkä ole sitoutunut tällä hetkellä uskontokuntaan.
Asiakkaissani on entisiä Jehovan todistajia sekä nykyisiä ja entisiä lestadiolaisia. Terapeuttina kohtaan ihmisiä ja perheitä usein erilaisissa kriisitilanteissa, myös uskonnollisuuden aiheuttamisssa. Työskentelytapani on yksilöä ja perhettä sekä jokaisen henkilökohtaista vakaumusta kunnioittava. Vastaanottoni on Tikkurilassa.
Lisätietoja: www.merjasundman.fi
Tuukka Hämäläinen, teologian maisteri, perheterapeutti, psykoterapeutti (ammattinimike vuoden 2015 alkupuolella), Lahti
Lisätietoja: www.mielenkiinto.fi tai 040 1795963
Pia Puolakka, psykologi (Helsinki + online-palvelu)
Lisätietoja: piapuo@luukku.com tai 050 368 0998
Jussi E. Niemelä, teologian tohtori ja erityistason psykoterapeutti (Helsinki, kelakorvattavuus)
Olisi ehkä kuvaavampaa tituleerata itseään ”uskontotieteen tohtoriksi”, sillä uskontotiede oli pääaineeni koulutuksen alusta saakka ja siitä myös väittelin tohtoriksi. Tämän korostaminen saattaa olla identiteettiäni avaavaa, sillä kirkolliselta kalskahtavasta tittelistä huolimatta koulutukseni oli hyvin humanistinen.
Teini-iästä nuoreen aikuisuuteen koin syvän hengellisyyden jakson, joka ohi mentyään jätti jälkeensä ihmetyksen tunteen ja syvän kiinnostuksen uskonnollista käyttäytymistä kohtaan. Tältä kokemuspohjalta tuntui luontevalta lähteä opiskelemaan uskontotiedettä, jossa erikoistuin uskontopsykologiaan ja –sosiologiaan. Koulutuksessani perehdyin kattavasti uskonnollisen käyttäytymisen ja mielenterveyden väliseen monimutkaiseen suhteeseen.
Tarkastelen uskonnollista käyttäytymistä syvästi inhimillisenä ilmiönä, jolla on hyvät puolensa mutta myös vaaralliset ja vahingoittavat ulottuvuutensa. Terapeuttina pyrin ennen kaikkea arvostavaan vuorovaikutukseen asiakkaan ja terapeutin välillä. Tärkeitä ovat turvallisuuden ilmapiiri, tulevaisuuden toivon näkökulmien esiin nostaminen ja mutkattomuus: asioista saa ja pitää puhua niiden oikeilla nimillä.
Lisätietoa minusta, terapeuttisesta työskentelytavastani ja ajatuksistani on saatavilla kotisivullani:
Marko Mattila, psykoterapeutti, sairaalateologi, työnohjaaja, TM
Toimin päätoimessani sairaalateologina Helsingissä. Sairaalateologin työ on kouluttanut minua erityisesti sairauksien, menetyksien ja kriisien käsittelyyn. Psykoterapeutiksi olen valmistunut kymmenen vuotta sitten ja työskennellyt siitä lähtien myös yksityisvastaanotolla. Olen Kelan yhteistyökumppani eli psykoterapiaan on mahdollista saada Kelan kuntoutustukea.
Yksi merkittävä osa psykoterapia-asiakkaistani on erilaisia ideologisia ja uskonnollisia kysymyksiä käsittelevät. Teologinen ja psykoterapeuttinen osaaminen auttavat minua ymmärtämään tämän kentän moninaista problematiikkaa sekä käsittelemään aihetta ammatillisen neutraalisti. Olen ollut mukana lukuisissa prosesseissa, joissa on etsitty itselle elintilaa, rakennettu omaa identiteettiä ja irrottauduttu itselle vahingollisesta uskonnollisesta yhteisöstä. Asiakkaita minulla on ollut eri kristillisistä kirkkokunnista ja niiden herätysliikkeistä, Jehovan todistajista, mormoneista sekä erilaisista kulteista ja lahkoista. Yksi osa asiakkaistani on ollut erilaisiin seksuaalivähemmistöihin kuuluvat.
Yhteystiedot: Marko Mattila p. 045 262 3740 www.psykoterapialocus.fi
Liisa Auruksenaho, psykoterapeutti, pappi (Helsinki ja Vantaa)
Teen työtä Tikkurilan Terveystalo Dixissä, Ratatie 11 A, 7.kerros, 01300 Vantaa, Tikkurilan Terveystalo Unikkotie 5 A, 01300 Vantaa. www. Terveystalo.com tai 0306000. Tarvittaessa myös Helsingissä. Omat yhteystietoni:
psykoterapia.auruksenaho@gmail.com tai puh. +358443488735. Löydät minut myös osoitteessa Minduu.fi
Tervetuloa vastaanotolleni! Olen Valviran hyväksymä Kelan kuntoutusterapeutti.
jarrut- Admin
- Viestien lukumäärä : 2981
Similar topics
» Uskontojen uhrien tuki ry/Vertaistukiryhmät
» Uskontojen uhrien tuki UUT ry Tervehdys UUT:sta!
» Uskontojen uhrien tuki UUT ry
» UUT:n uutiskirje 53/2023
» Uskontojen uhrien tuki UUT ry/Uskonyhteisöt
» Uskontojen uhrien tuki UUT ry Tervehdys UUT:sta!
» Uskontojen uhrien tuki UUT ry
» UUT:n uutiskirje 53/2023
» Uskontojen uhrien tuki UUT ry/Uskonyhteisöt
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut