Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Benjamin Turkia // Tee meidät eläväksi
Sana ja sakramentit EmptyTänään kello 7:21 am kirjoittaja Hellevi

» Israelissa pitkään asunut Benjamin Turkia: Näen profetioiden toteutuvan
Sana ja sakramentit EmptyTänään kello 7:00 am kirjoittaja Hellevi

» Israelin suurin tarve (Israel’s Greatest Need) :: By Daymond Duck
Sana ja sakramentit EmptyEilen kello 5:26 am kirjoittaja jarrut

» Mikko Satama // Aamuhartaus maanantai 29.04.2024
Sana ja sakramentit EmptySu Toukokuu 05, 2024 9:45 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Pelottava ja lohduttava Ilmestyskirja
Sana ja sakramentit EmptySu Toukokuu 05, 2024 8:25 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama: Helluntailainen henkikasteoppi
Sana ja sakramentit EmptySu Toukokuu 05, 2024 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» Mikko Satama // Naispppeus ja uuden liiton seurakuntaa
Sana ja sakramentit EmptySu Toukokuu 05, 2024 7:12 am kirjoittaja Hellevi

»  Benjamin Turkia: Tämä kirjoitus toteutui viime viikolla
Sana ja sakramentit EmptyPe Toukokuu 03, 2024 1:20 pm kirjoittaja Rea Aalto

» Pentti Holin vierailu Aamuvieras-ohjelmassa t
Sana ja sakramentit EmptyPe Toukokuu 03, 2024 9:17 am kirjoittaja Hellevi

Toukokuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri


Sana ja sakramentit

2 posters

Siirry alas

Sana ja sakramentit Empty Sana ja sakramentit

Viesti kirjoittaja Morosus Pe Huhti 24, 2020 8:01 pm

Sana ja Sakramentit; Näiden kautta Pyhä Henki tekee työtänsä.

Liki 30 vuotta olen tutkinut luterilaista teologiaa ja herätysliikkeitä. Ja yhä jatkuu.
Olen halunnut päästä siihen sisälle ihan tosissaan, ja monessa suhteessa olen ollut "luterilainen".
Vapaisiin suuntiin en ole kuulunut; vaikka tunnen ihmisiä sieltä.

Nytkin lukemisena uunituore kirja Reijo Arkkila; Sana kaste ehtoolinen- kolme todistajaa taivastiellä (Concordia 2020).

Silti asia ei vaan avaudu.
Raamatusta en löydä Jeesusta Kristusta perustamasta yhtäkään kirkkoa, vaan Hän sovitti maailman synnit ja pelasti itselleen lauman.
Ekklesian; kuten Osmo Tiililä usein korosti. Uloskutsutut.
Seurakunnan eli morsiamensa;jonka ylkä tulee aikanaan hakemaan Karitsan häihin. Se voi olla piankin ja autuas se joka sitä odottaa.

Olen miettinyt miten Jeesus puhutteli aikansa papistoa ja fariseuksia. Nämä olivat omien teologisten päätelmiensä mukaan rakentanut oman
pappiskeskeisen uhrilaitoksen. Omasta mielestä he olivat 100% varmoja ja palvelevansa elävää Jumalaa tämän tahdon mukaisesti.
Jeesus; Jumalan luota lähtenyt oli toista mieltä. Heidän palveluksensa oli isien perinnäissääntöjä, joka suoranaisesti pilkkasi Jumalaa.

Kun puhumme maista; joissa "kristillisyys" ei ole valtiokirkollista. Sielläkin on Jeesusta tunnustavia ihmisiä.
Heillä ei ole sakraali tiloja, vaan kokoontuvat salaa milloin missäkin. Heillä ei ole koulutettua papistoa, liturgisista väreistä puhumattakaan.
Ehtoollisvälineet puuttuvat ja monasti on Raamatuista huutava pula.
He elävät vainon alla. Heillä on rauha ja ilo. Tuntuu kuin he eläisivät hyvin lähellä Herraa. Hänen johdatuksessaan.

Meillä kristillisissä länsimaissa; sakraalitilat, koulutettu papisto, liturgiset värit, kanttorit säestämässä, vahtimestarit avustamassa.
Diakoniakin on; työntekijät ja määrärahat.
On Sana ja sakramentit?
Missä on vaino? Ketään tuskin korvaansa lotkauttaa meidän kokoontumisillemme.
Mistä se johtuu?

Kehumme olevamme sakramenttien välityksellä osallisia Kristuksesta Pyhän Hengen kautta. Olemmeko?
Miksi kirkot tyhjenevät ja moraalittomuus valtaa yhteiskuntamme ja kirkkomme?
Onko meistä tullut penseitä? Valikoimme Sanaa oman mieltymyksen mukaan; Naispappeudesta ja homoseksuaalisuus on tehty omantunnon vapauskysymyksiä.
Jeesus sanoo;
Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.


Ilmestyskirjan seurakuntakirjeet on kirjoitettu alueelle; jotka ovat nykyisellä Turkin alueella.
Siellä oli myös alkuseurakunnan ensimmäiset merkittävät kirkolliskokoukset. Nykyään siellä on n. 1% kristittyjä ja ollut pimeä alue vuosisatoja.
Pohjois-Korea oli hyvin kristitty maa, jossa oli runsaasti kirkkoja. Nyt se on suljettu valtio, joka vainoaa harvoja kristittyjä.

Herra sanoi Efeson seurakunnalle; Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
Olemmeko me Suomessa hyljänneet ensi rakkauden?

Olemmeko me isien perinnäissääntöjen myötä tulleet kirjanoppineiksi; jotka eivät enää tunnista Raamatun Herraa?
Vaan itseensä tyytyväisenä helpon aikakauden aikana tulleet penseiksi ja kylmiksi muoto menojen vaalijoiksi?
Tätä olen kysynyt itseltäni viime kuukausina?
En yhtään parempana kuin muut. Vaan hätääntyneenä; oletko Herra siirtämässä lampun jalkaani pois paikaltaan?

Morosus

Viestien lukumäärä : 175
Join date : 24.02.2020

Admin and Jossu like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Sana ja sakramentit Empty Vs: Sana ja sakramentit

Viesti kirjoittaja Morosus La Huhti 25, 2020 8:11 pm

Kiitos Stiina!

Olen lain kautta koettanut kilvoitella Raamatun Sanan mukaan todella tosissaan.
Kymmenen vuoden kilvoituksen jälkeen jouduin kokemaan konkurssin. Löysin Armon evankeliumin, jota ilman yksikään ihminen ei pääse perille.
Sitä tietä on taivallettu liki pari kymmentä vuotta.

Vanhat hurskaat (Kristuksessa), jo kauan ennen meitä eläneet opettivat "uskoon tullessa" ihminen tulee herätykseen.
Silloin ihminen pelästyy omaa syntisyyttään, ja alkaa Raamatun opetuksen perusteella parannella itseään kelvatakseen Jumalalle. Lain saatua tehtyä työnsä loppuun; laki on saanut ajaa Jeesuksen luo. Ja ihminen uudestisyntyy löytäessään Jumalan Armon Jeesuksen Kristuksen sovitustyössä.
Tuo on minunkin kokemukseni.

Kyseessä olevat mainitsemasi kirjat, ja monta muuta asian timoilta olen lukenut sydämen halulla.
Lutherin kirjoihin en ole mielistynyt. Usein ne on vuolasta selittelyä ja kieleltään jopa paikoin brutalia.
Valen - Sendstad ja Rosenius ovat lempilukemista. Ja Tuomenoksat olen lukenut kaikki, osan useampaan kertaan.
POM ei ole parhaassa mahdollisessa hapessa. Alkuvuodesta taidettiin viimeksi jutella.
Henkilökohtaisesti tapaamisesta tosin jo vuosi, kun kuljimme autollani yhdessä keskustellen.
Meillä on kyllä ihan yhteneväiset käsitykset näissä asioissa. Smile

Olen ihan samaa mieltä. Hitlerkin olisi ollut taivaskelpoinen Golgatan työn kautta.
Turvasiko hän Jeesukseen? Päätyi kuitenkin samaan ratkaisuun kuin Juudas.
Minulla ei ole oikeutta tuomita häntä kadotukseen tai autuaaksi. Se on yksin Jumalan käsissä Jaak. 4:12.

Meillä ei kuitenkaan ole oikeutta julistaa koko maailmaa autuaaksi. Se on toki sovitettu Golgatalla, mutta kaikille tuo
sovitustyö ei kelpaa.
Yhtä vaarallista on julistaa joku synti mitättömäksi.
Saako varas varastaa? Saako puolisoa pettää?
Himot meillä kaikilla on ja lankeamme noihinkin synteihin jokainen. Jeesus sanoi jo himokkaan katseen olevan syntiä.
Julistammeko me siis; jokainen saa varastaa ja huorata halujensa mukaan?

Jouko Nieminen piti hyvän puheen Kokkolassa. Valitettavasti en päässyt paikalle, vaikka pyydettiin.
Tilaisuus oli Malkin EVOPin järjestämä Kristus päivä.
Jos uskallat kuunnella tuon; ymmärrät ehkä millaisessa ajassa elämme.
Ja mitä tapahtuu jos julistamme homoseksuaalisuuden synnistä vapaaksi:
Jouko puhuu nöyrästi vakavasta aiheesta. Mielestäni puhe on Pyhän Hengen vaikuttamaa.

https://www.youtube.com/watch?v=_vsPtEnmhKE

Tuomitseeko sinun Jumalasi kastamattomat lapset ja kehitysvammaiset Helvetiin?
Jumala on oikeuden mukainen varmasti myös, niille jotka eivät ole saaneet kuulla Evankeliumia elämässään.
Kertoohan Raamattu Jeesuksen astuneen alas ja saarnanneen vankeudessa oleville hengille. Hekin saivat kuulla evankeliumin.

Enemmän olen huolissani niistä, jotka ovat saaneet olla ikänsä Sanan äärellä. Ja ehkä paaduttaneet sydämensä.
Sana ei satuta. Lain Sana ei saa tehdä enää syntiseksi.
On vain uskonnollisia puheita ja fraaseja. Itseensä tyytyväisyyttä.

Ja naispapeista vielä sen verran. Arkkilan mainitsemassani tuoreessa kirjassaan sanoo sivulla 27;
"Kristuksen kirkko on aina torjunut Raamatun paloittelun.
Apostoli Paavali sanoi uskovansa 'kaiken, mitä on kirjoitettu laissa ja profetoissa' Ap.t. 24:14.
Ilmestyskirjan viimeisessä luvussa varotetaan niistä, jotka lisäävät jotain tämän kirjan sanoihin tai niistä jotain poistavat Ilm. 22:18-19.
Sille, jolle Paavalin opetukset eivät kelpaa, hänelle ei kelpaa ristin Jeesuskaan -Raamatun Kristus."

Naispappeus ei ole omantunnon kysymys; sillä Paavali sanoo sen oleva Herran käsky.
Ei Hänen käsky,vaan Raamatun Jeesus Kristus on sen hänelle antanut meille välitettäväksi.

Morosus

Viestien lukumäärä : 175
Join date : 24.02.2020

Admin likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Sana ja sakramentit Empty Vs: Sana ja sakramentit

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Huhti 26, 2020 9:03 am


Tässä on aiheeseen liittyvää opetusta:
48:40 / 55:48
https://www.youtube.com/watch?v=G4IZSROIGZc

Esa Kokko - Sakramentalismi nostaa päätään - Hyvinkää 13 3.2016



Ajassa liikkuu -tapahtuma 11.-13.3.2016
Seminaari ajankohtaisista ilmiöistä maamme valtakirkossa
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2092
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Sana ja sakramentit Empty Vs: Sana ja sakramentit

Viesti kirjoittaja Morosus Ma Huhti 27, 2020 7:46 pm

Sen verran korjaan. Tapasime POM kanssa syksyllä viimeksi. Unohdin sen kokonaan, eli puolisen vuotta sitten.

Morosus

Viestien lukumäärä : 175
Join date : 24.02.2020

Admin likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Sana ja sakramentit Empty Vs: Sana ja sakramentit

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa