Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyTänään kello 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyTänään kello 9:27 am kirjoittaja jarrut

»  Ihana Totuus
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyTänään kello 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyTänään kello 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyTänään kello 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyEilen kello 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyEilen kello 9:32 am kirjoittaja jarrut

» Palkkapaimenet ja lampaankorva
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyEilen kello 9:02 am kirjoittaja jarrut

» Miten meidän tulee suhtautua uskossa heikkoihin ja niihin, jotka ovat tulossa keskuuteemme?
Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei EmptyEilen kello 8:44 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei

2 posters

Siirry alas

Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei Empty Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei

Viesti kirjoittaja jarrut Ma Kesä 26, 2017 8:00 am

Pastori-terapeutti Seppo Jokisen ”rikotusta eheä”-sielunhoito




”Psykoterapia on psyykkisten häiriöiden psykologinen hoitomuoto, jossa hoidettavan ja terapeutin välille muodostuvan ihmissuhteen avulla pyritään korjaamaan hoidettavan ihmissuhteissa ilmeneviä vaikauksia. Sielunhoito on kristillistä terapiaa. Siinä sielunhoitaja pyrkii auttamaan hoidettavaa hänen sisäisissä ongelmissaan. Sielunhoitaja käyttää apunaan rukousta ja hengellisiä lahjoja, jotka Jumala on hänelle antanut. Sielunhoito perustuu kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan eheyttävään ja parantavaan työhön ihmisen elämässä. Rikotusta eheä -menetelmässä käytetään hyväksi sekä terapian että sielunhoidon työkaluja. Menetelmä perustuu Jumalan parantavaan työhön. Sielunhoitaja ja Jumala ovat yhteistyössä hoidon eri vaiheissa. On hyvä heti alussa tehdä selväksi, mikä työnjako heidän välillään vallitsee. Sielunhoitaja kartoittaa hoidettavan haavat ja selvittää niiden syntymekanismit, kun taas Jumala johdattaa koko prosessia ja tekee varsinaisen eheyttävän ja parantavan työn Pyhän Hengen kautta…

Tavoitteena on, että hoidettava voisi sisäisesti eheytyä ja parantua niistä vammoista, jotka hänen elämäänsä rampauttavat. Keskustelun ja kuuntelemisen avulla terapeutti pyrkii kartoittamaan ja analysoimaan hoidettavan avuntarpeen. Jumalalla on keskeinen rooli Rikotusta eheä -menetelmässä. Ilman Jumalan parantavaa vaikutusta tämä menetelmä on ajan tuhlaamista! Sielunhoitajalla on erityisesti kaksi hengellistä työkalua, joiden kautta Jumalan merkitys korostuu: rukous ja synninpäästö.” (Seppo Jokinen: Rikotusta eheä. 1993, s. 14,15-16,17. Päivä Osakeyhtiö: Jyväskylä.)

”Sielunhoitajalla tulisi olla myös asianmukainen peruskoulutus. Hänen ihmiskuvansa tulisi olla riittävän syvä, ja hänellä tulisi olla ymmärrystä ihmisen kehityksestä. Psykologinen ja terapiakoulutus on hyödyksi… yleensä niistä ihmisistä tulee parhaita sileunhoitajia, jotka ovat itse kulkeneet kivikon ja louhikon kautta tasaiselle tielle eli eheytyneet itse.” (ks. ed. s.168-169.)

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei



Pastori, terapeutti Seppo Jokinen oli jo kypsässä miehen iässä, kun hän tajusi olevansa alkoholisti. Hän oli johtanut pitkään suurta kuntainliiton hoitolaitosta Itä-Suomessa ja sinä aikana alkoholisoitunut itse. Hän yritti turhaan pyristellä irti viinasta, johon hän uskovana miehenä oli tutustunut  vasta  aikuisiässä.  Hän  muistaa  vieläkin  elävästi  ensimmäisen humalansa ja myös sen, että heidän suhteensa oli alusta lähtien lämmin ja hellä.

Seppo pääsi itse päihteistä eroon 20 vuotta sitten ja sen jälkeen hän on toiminut kristillisenä terapeuttina ja kirjoittanut useita kirjoja, joissa pohditaan mm. sitä kuinka rikkinäinen ihminen pystyy kasvamaan ehjemmäksi. Hän kiertää myös ympäri Suomea yhdessä Joel Hallikaisen kanssa julistamassa sanaa. Tämä pari kerää kirkkoihin ja temppeleihin sellaista kansaa, jota ei yleensä niissä nähdä. Työssään Jokinen on joutunut pohtimaan paljonkin armon käsitettä. Armon käsite hengellisessä mielessä on Jokisen mukaan kuitenkin harvinaisen yksiselitteinen. Jeesus antoi meille anteeksiantamisesta selkeän mallin. Kun häneltä kysyttiin kuinka monta kertaa pitää antaa anteeksi samalle ihmiselle saman päivän aikana. Perätikö seitsemän kertaa ja Jeesus vastasi. Ei seitsemän vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän ja käytännössä tämä tarkoittaa rajatonta määrää, aloittaa Jokinen.


Jeesus näytti tien


Jokinen menee Jeesuksen opetuksiin, joissa hän antoi mallin siitä, mihin meidän ihmisten pitäisi elämässään pyrkiä. Toki Jeesus tiesi, ettei kukaan ihminen pysty elämään tekemättä syntiä. Hän sanoi, että se joka katsoo naista himoiten, on jo tehnyt huorin. Käsi sydämellä, kuinkahan monta syntiä tekemätöntä miestä löytyy. Olen aika vakuuttunut siitä, ettei Jeesus tarkoittanut sitä, että meidän oikeasti pitäisi pystyä elämään niin, ettemme koskaan katso naista tällä tavalla. Enemmän hän tarkoitti nähdäkseni sitä, että me tässä tunnistaisimme oman syntiin langenneen minämme, pohtii Seppo Jokinen.


Ja armoa riitti

Jokinen kertoo, että Raamatun mukaan Jeesuksella riitti armoa melkein kaikkia pahantekijöitä kohtaan, jos nämä katuivat tekojaan. Oikeastaan ainoa poikkeus olivat lapsiin sekaantujat, jotka hänen mukaansa olisi ollut parempi hukuttaa meren syvyyksiin myllynkivi kaulassa. Ei hän kuitenkaan heitäkään halunnut hukuttaa. Jeesus sanoi vain, että parempi olisi tehdä näin. Syntisiin ja katuviin ihmisiin Jeesus siis suhtautui armollisesti. Vähemmän suopeasti hän suhtautui sen ajan uskonnollisiin johtajiin ja fariseuksiin. Tämä on helppo soveltaa myös nykyaikaan ja meihin, jotka pidämme itseämme aika hyvinä ihmisinä. Jeesus sanoi kaikille suuruuden tavoittelijoille ja itsensä korostajille, ettei pääsystä taivasten valtakuntaan ole kuin niille, jota tekevät parannuksen ja tulevat lasten kaltaisiksi.


Ihmiset tuomitsevat


Siinä  missä  Jeesus  suhtautui  armollisesti  syntisiin  ja katuviin, eivät seurakunnat ja sen jäsenet ole Jeesuksen  opetuksia  kovin  kuuliaisesti  seuranneet.  Itseään hyvinä pitävät ihmiset ovat hyvin hanakoita tuomitsemaan  toisia  ja  liian  usein  peiliin  katsominen  on  heille täysin vierasta. Uskonnollinen maailma ja uskovaisten maailma on valitettavasti äärettömän armoton, mutta onneksi siihen ei kannata liikaa tuijottaa. Itse katson vain sitä, miten Jeesus  on  asioihin  suhtautunut,  koska  se  määrittää, miten taivas suhtautuu, painottaa Seppo Jokinen.


Itse armon kokenut


Vähän yli 20 vuotta sitten Seppo Jokinen oli jo kokeillut melkein kaikkia keinoja päästäkseen eroon alkoholista. Hän  oli  käynyt  terapiassa,  ollut  parantoloissa,  käynyt seurakunnissa, mutta mikään ei ollut auttanut. Kaikki  yrittivät  kyllä  parhaansa, mutta  minä  en  raitistunut. Se oli tosi rankkaa aikaa. Olin kuitenkin uskova mies,  vaikka  suhteeni  Jumalaan  oli  juomiseni  aikana haalennut,  koin  ettei  Jumala  missään  vaiheessa  ollut minua  hyljännyt.  Hän  ainoastaan  halusi  kouluttaa  minua, muistelee Jokinen. Keväällä  tasan  20  vuotta  sitten  Jokinen  meni  ensimmäistä kertaa elämässään pitkän ryyppyputken jälkeen alkoholisteja  auttavaan  itsehoitoryhmään  ja  siellä  Jumala alkoi puhua hänelle.


Ei tarvinnut enää juoda


Kun  tatuoitu  ronski  mies  tarjoutui  juottamaan  Sepolle  kahvia,  koska  hän  ei  itse  siihen  käsiensä vapinalta kyennyt, kaikki muuttui.Tuntui  kuin  jokin  säde  olisi  tullut  katon  lävitse  siihen huoneeseen ja Jumala alkoi puhua minulle. Hän sanoi, ettei sinun Seppo tarvitse enää juoda. Minä kysyin hölmönä, että mitä minun pitää tehdä. Jumala sanoi, että riittää kun et ota ensimmäistä ryyppyä ja minä hoidan lopun. Mutisin yrittäväni pitää sen. Olen pystynyt tähän asti  pitämään  sen  ja  Jumala  on  lupauksensa  mukaan pitänyt huolen lopusta, kertoo Seppo.


Armahda myös itsesi


Seppo Jokinen pystyy hyvin samaistumaan niihin ihmisiin, jotka ovat nousseet syvältä takaisin ihmisten joukkoon ja päässeet osallisiksi uskosta ja seurakuntayhteydestä.  He  ovat  saaneet  anteeksi  tekemänsä pahat  teot,  mutta  itselleen  he  eivät  ole  pystyneet antamaan anteeksi. Monet ihmiset kokevat jatkuvaa syyllisyyttä ja vaikka  he  halaisivat  armahtaa  itsensä  ja  uskoa  siihen, että myös Jumala armahtaa, eivät he kykene  siihen.
Heidän  sisällään  on  syyllisyys,  joka  julistaa  heidät jatkuvasti  pahaksi.  He  eivät  kykene  armahtamaan
itseään.

Hyvin usein tällainen syyllisyys ei ole missään suhteessa todellisuuteen ja useimmiten tällainen syyllisyys on syntynyt jo varhaisessa lapsuudessa ja sen poistaminen vaatii usein vuosien työn, selvittää Jokinen.

Hänen  mukaansa  normaalilla  terveellä  itsetunnolla varustettu  ihminen  kykenee  siihen,  ettei  hän  enää häpeä  sitä,  että  ylipäänsä  on  olemassa.  Jos  tekee jotain  väärää,  silloin  saakin  hävetä.  Jokinen  uskoo, että syyllisyys ja häpeä ovat pohjimmiltaan rankaisutunteita, jotka Jumala on tietoisesti antanut meille. Varmaankin Hän on tarkoittanut sitä, että niiden avulla meidän käyttäytymistämme voidaan muuttaa parempaan suuntaan.

http://www.ecredo.fi/kan/data/liitteet/lahimmainen_2_2008.pdf
[/b]
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2782
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei Empty Vs: Seppo Jokinen: Jumalan armo ei lopu koskaan Jeesus armahtaa - ihminen ei

Viesti kirjoittaja Hellevi Pe Kesä 30, 2023 6:56 am

Hyvää luettavaa

Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2076
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa