Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Lävistetty Vapahtaja on elämässä murskattujen ja särjettyjen ystävä/ Ajatuksia ahdistuneiden rinnalla
Sivu 1 / 1
Lävistetty Vapahtaja on elämässä murskattujen ja särjettyjen ystävä/ Ajatuksia ahdistuneiden rinnalla
Lävistetty Vapahtaja on elämässä murskattujen ja särjettyjen ystävä/
Ajatuksia ahdistuneiden rinnalla
kirjaimin mecholal mipshaieinuu eli ”lävistetty syntiemme tähden”. Nämä sanat he ottavat pyhän kirjansa Jes. 53 luvun 5 jakeesta. Alkukielen mukaisesti lause kuuluu heprean kielestä käännettynä kokonaisuudessaan näin: ”Hänet (Messias) on lävistetty syntiemme tähden, runneltu pahain tekojemme vuoksi, meidän rauhamme lepää hänessä, hänen haavoissaan me olemme parannetut.”
Naulojen sanoma kertoo haavoitetusta Vapahtajasta, joka on haavoitettujen ihmisten auttaja. Lauseessa oleva alkukielen sana ”runneltu”, medukkaa, esiintyy Jobin kirjassa lauseessa ”orpojen käsivarret murskataan”. Runteleminen on murskaamista. Jesajan kirjassa luvataan, samaa sanaa käyttäen, että Jumala asuu niitten tykönä, joilla on ”särjetty henki”, murskattu henki. Lävistetty Vapahtaja on elämässä murskaantuneitten ja särjettyjen ystävä.
Mutta onko muualla Raamatussa puhetta kärsivästä Vapahtajasta? Ensimmäinen sana, jonka yhteydessä juutalaiset oppineet itsekin viittaavat kärsivään Vapahtajaan on 1. Moos. 3:15: ”Minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; hän on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän.” Rabbit ovat ihmetelleet, että hreassa sanotaan, ”hän on polkeva rikki sinun pääsi”. Kuka tämä ”hän” on? Juutalaisten omassa raamatunselityksessä Midrash rabbaa korostetaan, että syntiinlankeemuksen tähden on suuri juopa Jumalan ja ihmisten välillä ”kunnes tulee Messias ja on sen korjaava”. Ja kolmessa arameankielisessä selitysoppaassa Targum onkeloksessa, Targum jerushalmissa ja
Targum jonathanissa sanotaan, että tämä ”vaimon siemen” on Messias. ”Lopussa, Messias kuninkaan päivänä, häntä tullaan haavoittamaan kantapäähän.”
On ihmeellistä, että tässä jakeessa, joka on ainoa, missä puhutaan ”vaimon siemenestä”, viitataan juuri Vapahtajaan, joka lyötiin ristille kantaluun alta. Tässä on myös viittaus Vapahtajan ihmeelliseen
syntymään.Lutherkin löysi juutalaisten ystäviensäavulla lävistetyn Vapahtajan jakeesta, josta sitä ei muutoin heti havaitse. Psalmi 22 alkaa kyllä Jeesuksen ristinhuudolla: ”malani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?” Sama psalmi kertoo myös: ”Minä olen mato, enkä ihminen, ihmisten pilkka kansan hylky”, ”niin kuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistaan”, ”minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen”, ”minä voin lukea kaikki luuni, he katselevat minua ilkkuen; he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa...”Saman psalmin 17. jakeessa sanotaan ”Pahain parvi saartaa minut, minun kätenija jalkani, niin kuin jalopeurat.
Miksi tässä puhutaan yhtäkkiä jalopeuroista? Luther sai kuulla rabbeilta, että ”jalopeurat” sana johtuu siitä, että sen viimeinen kirjain on jostain syystä jäljentäjien toimesta jätetty liian lyhyeksi. Jos se olisi pidempi, pitäisi sana kääntää toisin. Silloin kuuluisi lause: ”Minun käteni jajalkani he ovat lävistäneet.”
Kun Jeesus lävistettiin, hänen kärsimyksensä osui Jumalan isänsydämeen, sillä Sakarja 12:10 kuuluu: ”He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja hvalittavat häntä, niin kuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niin kuin murehditaan katkerasti esikoista.” Ja seuraavan luvun kuudennessa jakeessa kysytään tarkalleen alkukielen mukaisesti: ”Mitä ovat nuo haavat kättesi välissä? Hän vastaa: ne lyötiin minuun ystäväini huoneessa.”
Jeesukseen koski varmaan kaikkein kipeimmin, että ”hän tuli omiensa tykö, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan”. Syvimmin murehduttaa tänäkin päivänä Vapahtajaamme hänen omiensa kylmäkiskoisuus ja itsekkyys.Tuossa kirjoituksen alussa oleva naula muistuttaa: Vapahtaja ei säästänyt eikä säälinyt itseään. Profeetta Jesajakin toteaa: ”Unhottaako vaimo rintalapsensa -ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota. Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt.” Vapahtajamme käsiin on tatuoitu rakkauden sanoma: mecholal mipshaeinuu, ”lävistetty syntiemme tähden”.
Risto Santalan raamattuopetus Helsingin Raamattukoulu-lehden numerossa 2/70
https://www.evankeliumikoulu.fi/wp-content/uploads/2014/04/AR_2016-2.pdf
jarrut- Admin
- Viestien lukumäärä : 2981
Similar topics
» Surumusiikki – kuin rinnalla kulkeva ystävä
» Vapahtaja kulkee omiensa kanssa samaa tahtia
» Pitääkö kirkon kulkea ajassa ihmisten rinnalla?
» Ajatuksia mielipiteistä ja Pavlovin koirista
» Körttiläisyyden tila 2022 - Raamatullisen rappion korkea veisu - Pentti Heiska
» Vapahtaja kulkee omiensa kanssa samaa tahtia
» Pitääkö kirkon kulkea ajassa ihmisten rinnalla?
» Ajatuksia mielipiteistä ja Pavlovin koirista
» Körttiläisyyden tila 2022 - Raamatullisen rappion korkea veisu - Pentti Heiska
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut