Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» CO ROSENIUS ||ORJATTAREN VAI VAPAAN POIKA?
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyTänään kello 3:58 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyTänään kello 3:45 am kirjoittaja Hellevi

» Kysymys oikeasta kristinuskosta Auvo Naukkarinen Kaarlo Arffman, Mistä tiedämme, mitä on oikea kristinusko? Rovaniemi: Väyläkirjat 2022.
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyKe Huhti 17, 2024 6:49 am kirjoittaja jarrut

» Glenn Beck raportoi punaisten hiehojen yhteydestä Gazan sodan alkamiseen 7. lokakuuta 2023
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyKe Huhti 17, 2024 6:07 am kirjoittaja jarrut

» KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyTi Huhti 16, 2024 8:07 am kirjoittaja jarrut

» SUURTA (BIG) :: By Daymond Duck
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyTi Huhti 16, 2024 7:18 am kirjoittaja jarrut

» Mielipuolen päiväkirja
Jumalan tuli Raamatussa    EmptySu Huhti 14, 2024 8:53 am kirjoittaja jarrut

» Iranin hyökkäys Israeliin – muna vaiko kana?
Jumalan tuli Raamatussa    EmptySu Huhti 14, 2024 7:52 am kirjoittaja jarrut

» Sigmund Freud ja hänen juutalaisuutensa Matti Myllykoski
Jumalan tuli Raamatussa    EmptyLa Huhti 13, 2024 6:58 am kirjoittaja Hellevi

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Jumalan tuli Raamatussa

Siirry alas

Jumalan tuli Raamatussa    Empty Jumalan tuli Raamatussa

Viesti kirjoittaja jarrut Ma Marras 04, 2013 7:00 am

Rea Aalto
Viestin aihe: Jumalan tuli Raamatussa

--------------------------------------------------------------------------------

Tuli Raamatussa



Ks. myos: Hehku, helluntai, helvetti, Henki (Jumalan), hiili, kieli, koetella, kuluttaa, kuumuus, liekki, nuotio, polttaa, polttomerkki, savu, sytyttaa, tulikivi, tulinen, tulinen järvi.
-tuli
ilmitulessa 2 Ms 3:2 kaislatulesta Job 41 :11


Raamatun tavallisimmat »tulta» tarkoittavat sanat ovat heprean 'es ja kreikan pyr. Ne tarkoittavat molemmat sekä näkyvää tulenliekkiä että palamista.
Jo patriarkkojen historiassa mainitaan tuli. Kun Aabraham vaelsi Moorian vuorelle uhratakseen Herran käskystä lisakin, hän otti tulta mukaansa.


Raamatun kuvakielessä on tulella oma merkityksensä. Se on Jumalan kirkkauden, Dan 7:9, kiivauden, 5 Ms 4:24, Ps 79:5, ja vihan, 5 Ms 9:3, Ps 18:9 vertauskuva. EdelIeen tulen annetaan kuvata Jumalan sanan voimaa, Jer 5:14, 23:29 sekä taivaan puhtautta ja kirkkautta,IIm 15 :2.
Usein tuli kuvaa Jumalan kansan puhdistamista, esim. Mal 3 :2,3, samoin kuin se merkitsee uskovien elämäntyön lopullista koetusta, 1 Kr 3:13-15. Vihdoin tulta käytettiin myös kuvaamaan iänkaikkista kadotusta, Mt 3:12, IIm 20:10 jne.

Synnillinen tuli

Vieras uhrituli, 3 Ms 10:1, IIm 13 :13. Epäjumalanpalveluksen tuli, 5 Ms 12:31,2 Kn 16:3,21:6. Intohimon tuli, Snl 6:27, Hoos 7:6. Jumalattomuuden tuli, Jes 9:18, 33:11, Sak 3:2, Rm 1 :27. Kielen tuli, Jk 3:6, vrt. Snl
16:27,26:20.23.

Jumalallinen tuli

Oikea uhrituli, 3 Ms 6:12. Puhdistuksen ja koetuksen tuli, 4 Ms 31:23, Job 1:16, Ps 66:12, Jes 43:2, Dan 3, Sak 13:9,Mal3:2,3, 1 Kr 3:13-15,1 Pt 1 :7, 4:12, IIm 3 :18.

Hengen tuli, Mt 3:11, Ap 2:3. Herätyksen tuli, Lk 12:49. Varjeleva tuli, Sak 2:5. IImestyksen tuli, Hes 1 :4.
Kiivauden tuli, 5 Ms 4:24, Jer 20:9. Kärsimyksen tuli, 2 Kr 11 :29. Vihan tuli,3 Ms 10:2,4 Ms 11:1,5 Ms 9:3, 2 Kn 1:10, Ps 18:9,21:10,50:3,79:5, Jer 5:14, Mt 22:7, Lk 9:54, Heb 10:27, 12:29.

Tuomion ja rangaistuksen tuli, 1 Ms 19:24,2 Ms 9:23, 4 Ms 11:1, 16:35,5 Ms 32:22, Joos 7:15,2 Srn 23:6,7, Jes 30:33,66:15,16,24, Hes 21 :32,28:18, Aam 1 :4,7,10,12,14, Heb 6:8, IIm 9:17,18, 14:10, 16:8, 17:16, 18:8, 20:9.

Kadotuksen tuli, Mt 3:10,12, 5:22, 7:19, 13:40,42,50, 18:8, 25:41, Mk
9:43,48, Jh 15 :6, IIm 20


Lähde:Raamatun tietosanakirja

Takaisin alkuun


simeoni



Liittynyt: 05 Tam 2009
Viestejä: 2

Lähetetty: Kes Tam 14, 2009 11:14 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Mitä on Pyhän Hengen tuli? Miksi tuota tulta korostetaan joissain piireissä? Järjestetään Tuli-konferensseja ja puhutaan "tulta täynnä" olemisesta ja herätyksen tulista.

Raamatussa tuli tarkoittaa ainakin
- valoa, palavuutta ja innokkuutta
- uhrialttarin tulta
- viimeisen tuomion tulta
- helvetin tulta

Onko uskoontulo eli Pyhän Hengen kaste sama kuin tulella kastaminen? Luuk. 3:16,17:

16. niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
17. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisut aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."

Tuli tässä viittaa elonkorjuuseen. Raamattu Kansalle UT:ssa tuo on "kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa". Tulessa kastaminen eli tulikaste voisi olla myös kuonan pois polttamista.

Mutta tarkoittaako Jeesus Luuk. 12:49:ssä samaa tulta:
Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!

Tuli viittaa useammin johonkin tuhoavaan ja kuluttavaan, mutta viisaiden neitsyiden lampuissa piti palaa tuli. Meitä kehotetaan olemaan myös Hengessä palavat (Apt 18:25, Room 12:11). Sana 'palava' ei kuitenkaan ole tässä alkukielessä tulesta, vaan esim. kiehuvasta vedestä. Saman sanan johdosta on ilmeisesti käytetty myös Ilm 3:15:ssä ("sinä et ole kylmä etkä palava") joka KR92:ssa onkin käännetty 'kuumaksi'.

Olen nyt pohtinut tätä 'tulta' jonkin aikaa, ja mitä enemmän kuulen "Tuli-konferensseista", sitä voimakkaammin mieleen tulee jokin muu tuli...

Takaisin alkuun


Hellevi Raitosalo



Liittynyt: 03 Tam 2009
Viestejä: 628

Lähetetty: Kes Tam 14, 2009 12:20 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Jumalan Sanasta pois poikenneet intoilijat
ovat ottaneet >tulen< jonkinlaiseksi
vetonaulaksi sirkuksiinsa.

Jeremia
23:29 Eikö minun sanani ole niinkuin tuli,
sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa?

Tuli on Jumalan Sana,

kun sen saarnaaminen puuttuu, niin kuin se
sirkuskokouksissa puuttuu, puuttuu kaikki.
Se, mitä sitten on, kun ihmeitä ja temppuja
kuitenkin tehdään, sillä ei ole oikean Jumalan Hengen
kanssa mitään tekemistä.

1.Samuelin kirja:
3:21 Ja Herra ilmestyi edelleenkin Siilossa;
sillä Herra ilmestyi Samuelille Siilossa Herran
sanan kautta. Ja Samuelin sana tuli koko Israelille.


Roomalaiskirje:
7:11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen,
petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
7:13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi?
Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin,
on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman,
että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi
käskysanan kautta.

10:17 Usko tulee siis kuulemisesta,
mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


Efesolaiskirje:
5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen,
vedellä pesten, sanan kautta,


1.Pietarin kirje:
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet,
ette katoavasta, vaan katoamattomasta
siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.


Ilmestyskirja:
12:11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan
veren kautta ja todistuksensa sanan kautta,
eivätkä ole henkeänsä rakastaneet,
vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

Takaisin alkuun


arkikalusto
Vieras





Lähetetty: Lau Jou 18, 2010 9:29 Viestin aihe: Mielenkiintoista pohtimisaihetta viikonlopuksi

--------------------------------------------------------------------------------

Mielenkiintoista pohtimisaihetta viikonlopuksi.

Niin että mitähän tulta se oikein on, kun niiin kovasti
mainostetaan?
Tästäki on raamatussa mainintaa,
'
3.Mooseksen kirja:
10:1 Ja Aaronin pojat Naadab ja Abihu ottivat
kumpikin hiilipannunsa ja virittivät niihin tulen
ja panivat suitsuketta sen päälle ja toivat vierasta
tulta Herran eteen, vastoin hänen käskyänsä.

Takaisin alkuun


Usko-on



Liittynyt: 23 Hel 2012
Viestejä: 215

Lähetetty: Tii Syy 04, 2012 7:37 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjasta löydän aiheesta mm. seuraavaa:
Lainaus:
Pyhäkön polttouhrialttarilla oli pidettävä alituista tulta, «3. Moos. 6:5» s., mikä merkitsi lakkaamatonta rukoilemista. Kun Herra itse oli sytyttänyt tämän tulen, «3. Moos. 9:24», ei kukaan saanut tuoda Herran eteen muualta "vierasta tulta", «3. Moos. 10:1»; «3. Moos. 16:12». Jumalaa sanotaan kuluttavaksi tuleksi, «5. Moos. 4:24»; «Hepr. 12:29»; vrt. «2. Moos. 24:17».

Tulta käytetään usein kuvaamaan kirkastavia ahdistuksia, «1. Piet. 1:7»; «Sananl. 17:3»; vrt. «Ilm. 3:18», rakkautta, «Laul. l. 8:6». Se tuli, jonka Herra tahtoo sytyttää, «Luuk. 12:49», on jakeen «Luuk. 12:51» mukaan käsitettävä sydänten syttymiseksi, vrt. «Luuk. 24:32».

Tuliset kielet, jotka helluntaina asettuivat opetuslasten päälle, olivat nähtävästi todistuksena Jumalan läsnäolosta, «Ap. t. 2:3». "Hengen eräänä vertauskuvana on tuli. Tarvitsee vain muistaa helluntaipäivän tulikehä ja sanoja: 'Olkaa hengessä palavat'. Kun Jumalan Pyhä Henki valtaa ihmishengen, alkaa siinä palaa. Tuli tunkeutuu luontonsa mukaisesti sen lävitse, minkä se saa valtaansa. Kun Jumalan Henki tarttuu ihmiseen, tekee hän tämän ihmisen omasta luonnostaan osalliseksi". «Mark. 9:49»:n mukaan täytyy jokaisen tulla tulella suolatuksi, so. antaa puhdistaa itsensä kärsimyksissä.


Hellevi kirjoitti:
Lainaus:
Jeremia
23:29 Eikö minun sanani ole niinkuin tuli,
sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa?
Tuli on Jumalan Sana



Jostain hyvin pyhästä olemme osalliset silloin kun Jumalan Henki on saanut meidät sytyttää sanan kautta uuteen elämään Kristuksessa. Olemme ottaneet tämän uuden sisimpäämme yhtyen siihen hengessämme ja ymmärryksellämme. Emme ole saaneet evankeliumia niin, että kokisimme sen fyysisenä hehkuna kehossamme. Kristus kärsi ristillä puolestamme. Kyseessä on aina nisunjyvän tie, ja tie jolla asetutaan sanan alle.

Tässä on elokuulta 2012 kuva, missä Missiomaailman ja Avainmedian edustajat sopivat yhteistyöstä:

http://www.nokiamissio.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1001:missiomaailma-ja-avainmedia-aloittivat-yhteistyoen
Itse olen tästä pahoillani ja surullinen. Ulkomailta tuodaan suuria karismaattisia julistajia ja ylistysmuusikkoja. Eiköhän meidän tulisi pikemminkin painaa päämme rukoukseen ja olla kärsivien rinnalla. Vaikka aivan todella tähän vain yksi pystyi -Jeesus Kristus, Jumalan Poika.
_________________
Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy (Hebr. 11:1)

Takaisin alkuun


Usko-on



Liittynyt: 23 Hel 2012
Viestejä: 215

Lähetetty: Kes Syy 05, 2012 8:48 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Luuk. 12:49,50: Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!
Joh. 12:27: Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut.
Tuossa Jeesus viittaa edessä olevaan kärsimiseensä ja kuolemaansa. Uskoisin, että viittaus koskee sekä itse Golgatan tapahtumaa että sen seurauksia.


1 Moos. 22:7,8: Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani." Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?" Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani." Ja he astuivat molemmat yhdessä.
Tuli oli välttämätön asia uhritapahtumassa. Jumala katsoi itselleen uhrilampaan.

Tästä kertoo myös hebrealaiskirje mm. näin:
Hebr. 9:13,14: Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen, kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Evankeliumi toimii tulen tavoin. Se puhdistaa kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa. Tämä tuli syttyi, kun kallein uhri kärsi ja kuoli puolestamme, viaton Jumalan Poika.

Tuli kuvaa myös tuomiota. Jumalan laki näyttää vanhurskauden vaatimuksen. Kun olemme Kristukseen kätketyt ja Hänen kuolemallaan sovitetut, meitä ei tuomita. Kuitenkin jokainen Jumalan oma on kuin suolalla suolattava. Kristityn elämään kuuluu myös kärsimys. Mutta emme ole hetkeäkään yksin, vaan Pyhä Henki on meissä Jeesuksen lupauksen mukaan.
_________________
Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy (Hebr. 11:1)


jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2770
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa