Vapaasana

Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Luterilainen 'puhdas oppi'
Toivoisin keskustelua! EmptyEilen kello 9:12 pm kirjoittaja Morosus

» Raamatusta!
Toivoisin keskustelua! EmptyEilen kello 12:57 pm kirjoittaja Stiina

» Lammas itse!
Toivoisin keskustelua! EmptyEilen kello 9:35 am kirjoittaja arkikalusto

»  Turhat syöjät poistetaan vuoteen 2050 mennessä
Toivoisin keskustelua! EmptyEilen kello 8:55 am kirjoittaja arkikalusto

» TAPIO PUOLIMATKA // Translakiesityksen sukupuolioppi syrjii naisia ja hämmentää lapsia
Toivoisin keskustelua! EmptyEilen kello 8:05 am kirjoittaja arkikalusto

» Vanhurskauttaminen lut.
Toivoisin keskustelua! EmptyPe Helmi 03, 2023 3:13 pm kirjoittaja Stiina

»  Niilo Tuomenoksa: Armo on Kristus minun puolestani ja Kristus minussa
Toivoisin keskustelua! EmptyPe Helmi 03, 2023 11:24 am kirjoittaja Stiina

» Miten teillä...?
Toivoisin keskustelua! EmptyTo Helmi 02, 2023 3:57 pm kirjoittaja Reikäpää

» BBC kertoi massojen manipulointisuunnitelman jo vuonna 1968
Toivoisin keskustelua! EmptyTo Helmi 02, 2023 10:59 am kirjoittaja arkikalusto

Helmikuu 2023
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Kalenteri Kalenteri

Toivoisin keskustelua!

5 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Toivoisin keskustelua! Empty Toivoisin keskustelua!

Viesti kirjoittaja Stiina To Tammi 12, 2023 9:37 am

Kirje heprealaisille 1:14 FB92
Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden.
FB92: Kirkkoraamattu 1992

Eikö tässäkin ole vaara, jos ei osaa arvioida (erottaa eri henkiä?)?

Entä, jos on itsekäs kristitty, eikö mene helpolla itsekkäistä syistä lankaan?

Ainakin luulokristityllä voi myös olla "henkiopas" ?

Toisesta on paha mennä sanomaan oikeankaan kristityn, jos ei ole tarpeeksi avointa informaatiota toisesta?

I love you

Stiina

Viestien lukumäärä : 1617

Takaisin alkuun Siirry alas

Toivoisin keskustelua! Empty Vs: Toivoisin keskustelua!

Viesti kirjoittaja Rea Aalto To Tammi 12, 2023 6:40 pm

Stiina kirjoitti:Kirje heprealaisille 1:14 FB92
Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden.

Toisesta on paha mennä sanomaan oikeankaan kristityn, jos ei ole tarpeeksi avointa informaatiota toisesta?

I love you

Kysyisin ensin, onko sinulla jokin kokemus enkelien toiminnasta tai tunnetko jonkun joka kertoi sinulle
tai oletko lukenut jostain, niin voit kopioida kirjoituksen tänne, niin voimme yhdessä tutkia Raamatun valossa
ja koetella henget , ovatko ne Jumalasta!

Rea Aalto

Viestien lukumäärä : 547
Ikä : 72

Viesti kirjoittaja Stiina Pe Tammi 13, 2023 11:24 am

Juudaan kirje:
1:9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

En taida olla alkuunkaan valmis kertomaan kokemuksistani enkä usko monien muiden kokemuksia asiasta. Henkien erottamisen armolahjakaan ei ole kellään lähelläkään täydellisyyttä ikävä kyllä.
On ollut pari sellaista, joiden kanssa minun mielipiteeni on yhdistynyt lähes täysin.

Mielelläni kuuntelen ja luen (rajallista kyllä) toisten arviointeja jo tapahtuneista asioista, mutta en halua kuulla yhtään hlökohtaista profetointia. Itseeni kohdistuneet ovat olleet usein paikkansa pitämättömiä, mutta pelottavia, en pidä niitä minään Jumalasta tulleina. P. kiusaa erityisesti uskovia heidän heikkoudessaan. Huonot on kokemukset siis ja epäilyt muissakin vahvat.
Ne asiat, jotka uskon olevan Jumalastamme ovat hlökohtaisia eikä tarkoitettu leviteltäväksi. Jumala kutsuu mielestäni erilaiset ihmiset kuin minä kertomaan avoimesti asioista.
Olen oikeastaan hyvin epävarma, onko oikein edes olla alkuperäisen kiinnostukseni tavoin kiinnostunut asioista. Uskon sittenkin, että minun ei tule.

(Olen kasvanut sellaisessa perheessä ja ympäristössä, missä ilmiöitä pelottavasti tapahtui. Ihmiset ravaavat useammin selvänäkijöillä, kuin kristilliset opettajat ja johtajat tietävät jne. Toisaalta heidän vähättelynsä on auttanut suuresti.)

Vaihdetaan aihe: "Kuinka kristityn tulee olla optimisti nykyisessä maailmassa totuudellisesti, jos vielä on pessimisti luonteeltaan?" I love you

Stiina

Viesti kirjoittaja Rea Aalto Pe Tammi 13, 2023 12:01 pm

Stiina kirjoitti:Juudaan kirje:
1:9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

En taida olla alkuunkaan valmis kertomaan kokemuksistani enkä usko monien muiden kokemuksia asiasta. Henkien erottamisen armolahjakaan ei ole kellään lähelläkään täydellisyyttä ikävä kyllä.
On ollut pari sellaista, joiden kanssa minun mielipiteeni on yhdistynyt lähes täysin.

Mielelläni kuuntelen ja luen (rajallista kyllä) toisten arviointeja jo tapahtuneista asioista, mutta en halua kuulla yhtään hlökohtaista profetointia. Itseeni kohdistuneet ovat olleet usein paikkansa pitämättömiä, mutta pelottavia, en pidä niitä minään Jumalasta tulleina. P. kiusaa erityisesti uskovia heidän heikkoudessaan. Huonot on kokemukset siis ja epäilyt muissakin vahvat.
Ne asiat, jotka uskon olevan Jumalastamme ovat hlökohtaisia eikä tarkoitettu leviteltäväksi. Jumala kutsuu mielestäni erilaiset ihmiset kuin minä kertomaan avoimesti asioista.
Olen oikeastaan hyvin epävarma, onko oikein edes olla alkuperäisen kiinnostukseni tavoin kiinnostunut asioista. Uskon sittenkin, että minun ei tule.

(Olen kasvanut sellaisessa perheessä ja ympäristössä, missä ilmiöitä pelottavasti tapahtui. Ihmiset ravaavat useammin selvänäkijöillä, kuin kristilliset opettajat ja johtajat tietävät jne. Toisaalta heidän vähättelynsä on auttanut suuresti.)

Vaihdetaan aihe: "Kuinka kristityn tulee olla optimisti nykyisessä maailmassa totuudellisesti, jos vielä on pessimisti luonteeltaan?"  I love you

Stiina, käsitin siis väärin, alunperin halusitkin keskustella nk "profetoimisesta" ?

Vastaan tuohon kun mainitsit henkien erottamisen lahjasta, niin kyllä Jumalan antama/antamat armolahjat toimivat täydellisesti , jos ne todellakin on Jumalan antamia, eikä keksittyjä tai väärän hengen tuotantoa, eikä mitkään armolahjat toimi tuosta vain silloin kun ihminen tahtoo !
Ja nk profetoimisen armolahjoja näyttää olevan vähän siellä sun täällä ja kun niitä sanomia alkaa tutkia Raamatun totuuden valossa, niin suurimman osan voi suoraan tunnistaa väärän hengen tuotannoksi, on minun kokemukseni luettuani niitä lukemattomia määriä.

Harhaoppi osiossa on paljon esimerkkejä väärän hengen toiminnasta, yksi karkea esimerkki on Pirkko Vesavaara, jne jne

Rea Aalto

Viesti kirjoittaja Admin La Tammi 14, 2023 9:56 am

Keskustelua!
Uusi viesti kirjoittaja Stiina Eilen kello 13:01

Tunnustan, etten osaa selvästi tästä asiasta avata, joten senkin takia jätän sikseen, vaikka ...

Sinä voit edelleen kirjoitella, koska olet vahva asiassa. Luin aikoinaan suosittelemaasi ja kirjoittamaasi. Erilaisesta taustastamme huolimatta, loppupäätelmät ovat minulla samat, vaikka en ollenkaan pysty ko. suuntausta hyväksymään, näyttäytyy minulle ei kristillisenä. Ihme kyllä selviytyjiä tulee heiltäkin eivätkä kaikki pelkää tai joudu riivatuiksi. Vaillinaiset ovat tietoni.

(En hyväksy myöskään ehdotonta varmuutta armolahjoissa, koska Raamattukin sanoo, että vajavaisia ovat ja parempi tie neuvotaan. Kiitos kuitenkin vaivannäöstä ja kunnioitan noita aikaisempiakin suurena työnä ja tietona, mitä olet tehnyt. Minkäänlainen varmuusoppi ei kuitenkaan luterilaisuuteen kuulu, vaan aina yhä uudestaan kaikki arvioidaan Raamatun kokonaisymmärryksen ja Jeesuksen Sovituskuoleman valossa, koska itsessämme olemme lahjoinemmekin vain syntisiä ja erehtyviä sekä heikkoja monin tavoin.)

Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 129

https://vapaasana.swedishforum.net

Viesti kirjoittaja Rea Aalto La Tammi 14, 2023 10:07 am

Stiina, siirsin kirjoituksesi tähän ketjuun!

Rea Aalto

Viesti kirjoittaja Rea Aalto La Tammi 14, 2023 10:52 am

Se , että kaikki on vajavaista, tarkoittaa, että koska me ihmiset olemme vajavaisia, niin ei Jumalakaan voi antaa ihmisen kautta  mitään täydellistä, esim armolahjojen kautta!

Ja kaikki armolahjatkin toimivat sen persoonan mukaan, kenelle Jumala on armolahjan antanut!

Kannattaa lukea harhaoppi osaston ketjuista, miten Raamatun mukaan tutkitaan esim eri ilmiöitä, ovatko Jumalan Hengestä vain eksyttäjähengestä! Siitä hyviä esimerkkejä esim Esa Suojala ketjussa!

Rea Aalto

Stiina likes this post

Viesti kirjoittaja Rea Aalto La Tammi 14, 2023 11:02 am

1.Korinttolaiskirje:

13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

13:10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.

13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

Rea Aalto

Stiina likes this post

Viesti kirjoittaja Stiina La Tammi 14, 2023 11:27 am

Pidetään nyt jonkin aikaa tätä keskustelun aiheiden keräilynä, ette tarvitse koko ajan aloittaa uutta ketjua. Parasta on tuntea oikea tie tarkoin ja niiden jotka on kutsuttu opettamaan edellytetään enemmän harhojen tuntemista. Jokainen on itse vastuussa Jumalalle tekemisistään (jäättämättä tekemättä) ja uskostaan nyt viimeisinä päivinä enemmän kuin koskaan. Vääriä "henkiä" on paljon ja taistelu ei lopu ennen J K tuloa. Paholainen ei jätä rauhaan nyt ketään, näen.
------------------------

"SLEY
Ihminen – Jumalan luoma
Kuvittele, että olet kävelemässä meren rannalla. Ja huomaat rantavedessä rannekellon. Otat sen käteesi ja mietit, mistä se on siihen tullut. On kaksi mahdollisuutta: On se mahdollisuus, että kello on syntynyt meressä itsestään. Ja että laineet ovat sattumalta kuljettaneet kellon siihen paikkaan, mistä sen löysit. Tämä on periaatteessa mahdollista. Meressä on metalleja ja muita aineita, joista kello voi syntyä. Voi olla, että nämä aineet ovat jotenkin vain kulkeutuneet yhteen ja pikkuhiljaa niistä on muotoutunut kello – ja että sattumalta kellon viisaritkin ovat menneet sellaiseen asentoon, että ne näyttävät oikeaa aikaa. Toinen mahdollisuus on se, että joku on tehnyt kellon – valmistanut kelloon tarvittavat osat, liittänyt ne yhteen ja laittanut kellon osoittamaan oikeaa aikaa. Ja sitten joku toinen on sen ostanut ja pudottanut sen siihen, mistä kellon löysit. Jos löydät rannalta kellon, todennäköisesti ajattelet tämän jälkimmäisen mahdollisuuden mukaisesti.

Mistä me ihmiset olemme tulleet? Usein meille tarjotaan sitä vastausta, että me olemme syntyneet sattumalta. Että sopivissa olosuhteissa sopivista aineista on itsestään kehittynyt olio, jota nyt kutsutaan ihmiseksi. Ajatus on sama kuin jos joku väittää löytäneensä meressä itsestään syntyneen kellon. Vain se ero näissä väitteissä on, että vielä paljon hurjempaa väittää se, joka uskoo ihmisen syntyneen sattumalta. Niin paljon monimutkaisempi rakennelma ihminen on kuin hienoinkaan kello.

Minä en jaksa uskoa, että meressä syntyy kelloja. Enkä jaksa uskoa siihen, että me ja tämä maailma olisimme sokean sattuman tulosta. Kelloilla on rakentajansa – ja niin on myös meillä ihmisillä.

”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.” Näillä sanoilla Raamattu alkaa. Jumala loi. Tämä maailma ei siis ole olemassa sattumalta – vaan se on sen takia, että Jumala päätti luoda ja loi. Me ihmiset emme ole sattumalta tällä planeetalla – me olemme täällä siksi, että Jumala on laittanut meidät asumaan juuri tälle taivaankappaleelle. Emme harhaile muukalaisina sattuman armoilla pimeässä autiossa maailmankaikkeudessa. Me elämme maailmassa, jonka Jumala on tehnyt ja jota hän ylläpitää ja hallitsee. Jos tämän muistat – että tämä maailma on Jumalan tekemä ja siksi Jumalan käsissä – saat siitä sellaista turvaa, jota niin moni on vailla tämän muuten niin turvattoman maailman keskellä.

Onko elämällä tarkoitusta? Sitä ihminen kysyy – usein ahdistuneena tai ehkä niissä ajatuksissa, että on samantekevää, jatkuuko tämä elämä vai ei. Mitään tarkoitusta elämällä ei olisi, jos elämämme olisi sattumalta syntynyttä. Mutta niin ei ole. Jumala on luonut elämän. Eikä hän luo mitään tarkoituksetonta. Mitä Jumala tekee, sillä on aina jokin hyvä tarkoitus. Tarkoitus on meidänkin elämällämme, koska Jumala on luonut ihmisen.

Ei ole niin, että vain joskus kauan sitten Jumala loi tämän maailman ja tänne ihmisen. Psalmissa sanotaan: ”(Herra) Sinun kätesi ovat minut muovanneet.” (Ps 119:73). ”Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.” (Ps 139:13). Jumala luo edelleen. Jokainen ihminen on Jumalan tekemä. Niin suuri ihme ihmisen syntyminen on, että vain Jumala pystyy sen tekemään.

Muista, että sinutkin Jumala on luonut. Hän on antanut sinulle elämän ja tehnyt sinusta juuri sellaisen kuin olet. Siksi olet mittaamattoman arvokas. Olet Jumalan luomus. On jokin aivan erityinen syy siihen, miksi Jumala on luonut juuri sinut. Voi olla, että sinä et syytä siihen tiedä tai että tunnet, että sinun elämäsi on turhaa. Sitä se ei varmasti ole. Elämälläsi on tarkoitus. Mikä se on – jollet sitä nyt tiedä – se voi selvitä sinulle joskus myöhemmin. Ja vaikka se ei selviäisi sinulle koskaan, silti elämälläsi on jokin hyvä tarkoitus, koska Jumala on tehnyt sinut.

Tätä onkin tärkeä korostaa etenkin tänä aikana, jona ihmisen arvo mitataan suorituksina, saavutuksina, kyvykkyytenä tai hyötynä. Ihmisen arvo ei ole ollenkaan kiinni siitä, millainen ihminen on, millaisia lahjoja hänellä on tai mihin hän kykenee. Ihmisen arvo on siinä, että hän on Jumalan tekemä ja siksi arvokas. Sekin, josta ei ehkä ole kenellekään mitään hyötyä tai joka on vailla niitä ominaisuuksia, joita ihmiset arvostavat, on Jumalan tekemä ja siksi arvokas. Jos halveksimme ketä tahansa ihmistä, halveksimme oikeastaan Jumalaa, joka on tämänkin ihmisen tekijä. Tämä koskee paitsi muita ihmisiä myös itseämme. Älä halveksi itseäsikään – jos niin teet, halveksit Jumalaa, joka teki sinusta sellaisen kuin sinä olet.

Raamatun luomiskertomuksessa sanotaan, että Jumala loi ihmisen kuvakseen. Me olemme Jumalan kuvia. Mitä se tarkoittaa, siitä sanon muutaman asian.

Muutama vuosi sitten radiossa haastateltiin naisbiologia, joka sanoi, ettei ihminen ole muuta kuin muita hiukan pitemmälle kehittynyt eläin. Hän sanoi, että ihmisen ja gorillan välillä on oikeastaan mitättömän pieni ero – ihmisen ja gorillan kromosomisto poikkeaa toisistaan vain 5 %, 95 % on samaa. Eräs ystäväni kuuli haastattelun ja totesi: Kaksi vuotta avioliittoa rotevan gorillauroksen kanssa auttaisi biologia ymmärtämään, mitä merkitystä on sillä 5 % erolla. Ihminen on Jumalan kuva, eläimet eivät sitä ole, ja siksi ihmisen ja eläimen välillä on sittenkin aivan valtava ero. Älä suostu siihen, mitä tänä päivänä usein sanotaan – että ihmistä pidetään yhtenä eläimenä. Sekin on Jumalan luomistyön halveksimista. Kyllä eläimetkin ovat ihmeellisiä ja arvokkaita, mutta ihminen on vielä paljon ihmeellisempi ja arvokkaampi, koska ihminen on Jumalan kuva.

Se, että me olemme Jumalan kuvia, tarkoittaa sitä, että meissä on jotakin Jumalan kaltaista. Varsinkin se on meissä Jumalan kaltaista, että meillä on taju oikeasta ja väärästä – me tajuamme, että pitäisi karttaa pahaa ja tehdä hyvää ja tunnemme syyllisyyttä, kun teemme väärin. Me olemme sellaisen Jumalan kuvia, jolle kysymys oikeasta ja väärästä ei ole yhdentekevä, joka kertoo sen, mikä on hyvää ja mikä pahaa, ja joka tuomitsee sen, mikä on väärin. Omatuntosi – se ääni, joka puhuu oikeasta ja väärästä ja joka kolkuttaa, kun teet väärin – on merkki siitä, että olet Jumalan kuva ja että se Jumala, joka loi sinut, on hyvää ja oikeaa vaativa Jumala.

Jumala loi meidät kuvakseen ja antoi meille näin enemmän kuin muille luoduille. Siksi meiltä myös vaaditaan enemmän kuin muilta. Me olemme vastuussa Jumalalle siitä, mitä teemme ja mitä jätämme tekemättä. Susi, joka hyökkää yön pimeydessä lammastarhaan, ei joudu vastaamaan teostaan Jumalan edessä – koska susi ei ole Jumalan kuva. Mutta ihminen joutuu. Eikä vain se ihminen, joka varastaa toisen omaa tai tappaa. Jumala vaatii jokaisen ihmisen tilille kaikista teoistaan. Ja niin kerran todella tapahtuu – että me teemme tiliä elämästämme Jumalan edessä. Näin tapahtuu tuomiopäivänä. Tuntuu siltä, että tämä on unohdettu perusteellisesti. Se näkyy siinä, miten ihmiset tänä päivänä elävät tässä maassa. Eletään niin kuin mitään tilintekoa ei tulisikaan. Jos me olemme unohtaneet tuomiopäivän, Jumala ei ole sitä unohtanut. Se tulee varmasti, sitten kun Jumala päättää, että nyt on sen aika.

Vielä yksi asia siitä, mitä tarkoittaa se, että me olemme Jumalan kuvia. Meissä on jotakin sellaista, että me tahdomme oppia tuntemaan Luojamme ja etsimme yhteyttä häneen. Ja toisaalta: Jumala tahtoo olla yhteydessä meihin, jotka olemme hänen kuviaan – hän puhuu meille, hän tahtoo, että me puhumme hänelle, ja hän tahtoo meidät luokseen. Jumala tahtoo, että hänen ja meidän välillämme on suhde. Kirkkoisä Augustinus on sanonut erinomaisen syvän ajatuksen: ”Ihmisen sydän on levoton, kunnes se löytää levon Jumalassa.” Se tarkoittaa, että ihminen on Jumalan kuva ja siksi ihminen on tarkoitettu elämään niin, että yhteys Jumalaan on kunnossa. Jos yhteyttä Jumalaan ei ole, ihminen elää toisin kuin hänet on tarkoitettu elämään. Siitä taas seuraa pahaa: sisimmän levottomuutta, jota ihminen yrittää tavalla tai toisella tyydyttää, huonoa omaatuntoa, vääränlaista elämäntapaa tai sitä, että ihminen vain jotenkin kokee elämän niin tyhjäksi ja tarpeettomaksi. Lukemattomat ihmiset elävät erossa Jumalasta ja kärsivät siitä, mitä siitä seuraa. Vain yhteys Jumalaan täyttää sen tyhjyyden, joka Jumalan kuvassa on, jollei ole yhteyttä Jumalaan.

Olen puhunut siitä, että me olemme Jumalan luomuksia ja sellaisina jotain hienoa ja arvokasta. Samalla me tiedämme, että meissä on jotakin pahasti vialla. Tätä ei voi olla huomaamatta, kun seuraa maailman tapahtumia: maailman sotatantereilla ammutaan lapsia, huumekauppiaat tekevät mitä vain saadakseen rahaa ja luontoa hävitetään silmittömästi, jotta elintasomme ei vain pääsisi yhtään laskemaan. Sen, että meissä on jotakin pahasti vialla, huomaa, kun seuraa, mitä ympärillämme tapahtuu: on niin paljon rakkaudettomuutta, pahoja puheita, kateutta, itsekkyyttä ja riitoja. Ja kaikkein selvimmin sen vian näkee, kun katsoo rehellisesti itseään ja omaa elämäänsä: sitä, miten itsekäs olen, miten paljon teen pahaa ja miten paljon jää tekemättä sellaista, mitä pitäisi tehdä, jos todella rakastaisin toisia ihmisiä. Raamattu kertoo, mikä on se vika, joka meissä on. Se on synti.

Raamattu sanoo, että Jumala teki kaiken hyväksi. Jumala katseli kaikkea, mitä oli luonut, ja totesi, että se oli sangen hyvää. Niin luomiskertomuksessa sanotaan. Tämän maailman pahuus ei siis ole Jumalan tekemää eikä Jumalan syytä. Jumala on hyvä – ja pelkästään hyvä – eikä tee koskaan mitään pahaa – se on Raamatun opetus Jumalasta. Raamattu kertoo, mistä johtuu, että tässä maailmassa on kuitenkin niin paljon pahaa. Jumalan hyvän luomistyön jälkeen tapahtui syntiinlankeemus. Paholainen houkutteli ja ihminen teki juuri sen, minkä Jumala oli kieltänyt. Sen seurauksena välit Jumalan kanssa menivät poikki, ihminen ajettiin pois paratiisista, virheetön Jumalan luomus turmeltui ja ihmisestä, joka oli ollut hyvä, tuli paha. Eikä näin tapahtunut vain ensimmäisille ihmisille. Se, mitä seurasi Aadamin ja Eevan lankeemuksesta, kulkee perintönä sukupolvelta toiselle. Syntiinlankeemuksen takia ihmisen luonnollinen tila on se, että suhde Jumalaan on rikki ja pahuus on ja vaikuttaa ihmisessä. Tätä pahuutta me kutsumme synniksi. Synti ei siis ole vain jokin yksittäinen paha teko, loukkaava sana tai paha ajatus. Synti on paljon suurempi ja pahempi asia. Se on se pahan valta, joka asuu ihmisessä. Ja siitä pulppuavat ne väärät teot, sanat ja ajatukset, joita päivämme ovat täynnä. Raamattu sanoo, että synti hallitsee ihmistä – siis pitää ihmistä otteessaan ja teettää ihmisellä pahoja tekoja. On kyse mahdista, joka pitää meitä vallassaan – ja niin suuresta mahdista, ettei ihminen pysty siitä vapautumaan, vaikka kuinka päättäisi siitä vapautua.

Ensimmäiset ihmiset lankesivat syntiin. Silti emme voi syyttää heitä ja vapauttaa itseämme siitä vastuusta, joka synneistä seuraa. On sanottu: Meistä jokainen olisi langennut, jos me olisimme olleet ensimmäiset ihmiset. Aadam ja Eeva edustivat koko ihmiskuntaa ja tekivät sen, minkä kaikki muutkin olisivat tehneet. Siksi vastuu siitä, mitä teemme, ei ole joidenkin toisten. Me olemme itse siitä vastuussa.

Monia loukkaa, kun puhutaan ihmisen pahuudesta. Moni on sitä mieltä, että ihminen on sittenkin lopulta hyvä. ”Ei kenkään ihminen paha oo, vaan toinen on heikompi toista. On hyvää rinnassa jokaisen, vaikk’ aina se ei esille loista.” Niin Eino Leino runoilee, ja moni ajattelee näin. Olisi hienoa, jos näin olisi ja näin voisi sanoa. Mutta ei voi, koska se ei ole totta. Se olisi itsensä pettämistä kauniilla valheella. Kun katsoo itseään ja kun katsoo tätä maailmaa, ainakin minun on mahdotonta ajatella, että ihmisen sisällä asuisikin hyvyys. Raamattu on totuudenmukainen kirja. Se sanoo ihmisestä sellaista, mitä emme ehkä tahtoisi kuulla ja mihin moni pahastuu. Mutta se on totta, mitä Raamattu sanoo. Kristitty ihminen saa olla rehellinen. Saa myöntää todeksi sen, minkä näkee todeksi. Ei tarvitse uskoa valheisiin. Ei tarvitse kuvitella itsestä tai muista jotakin hienoa. Niihin kuvitelmiin joutuu kuitenkin pettymään. Voi myöntää todeksi synnin todellisuuden itsessä ja muissa. Eikä tarvitse niin hätkähtää, kun tämä todellisuus tulee näkyviin tässä maailmassa niin monella tavalla.

Tämä ei tarkoita sitä, että voin tehdä kaikessa rauhassa pahaa ja perustella sitä sillä, että paha kun olen, en voi muuta. Mutta sitä tämä tarkoittaa, että olen kuin umpikujassa: Olen syntinen enkä voi olla tekemättä syntiä. Ja samanaikaisesti olen vastuussa Jumalalle siitä, mitä teen. Olen vastuussa hänelle, joka vihaa syntiä. Ja sellaisessa vastuussa, että jos teen pahaa, olen ansainnut kadotuksen ja sinne joudun – pyhä Jumala tuomitsee minut syntieni takia kadotukseen. Tähän umpikujaan on vain yksi ratkaisu: Jeesus ja hänen ristinsä. Hänestä me puhumme huomenna ja ylihuomenna enemmän."
https://www.sley.fi/toiminta/raamattu-tutuksi/raamattuluennot/ihminen-jumalan-luoma/

----------------------

Päivän Sana
14.01.23

Sinä et anna silmieni ummistua, mieleni kuohuu, mutta pysyn vaiti. Minä ajattelen muinaisia aikoja, muistelen menneitä vuosia. Minä pohdin itsekseni kaiken yötä, ajatukset kiertävät päässäni. Ps. 77:5–7
Menneisyyden murheet ja synnit ovat raskas taakka, jota moni uskova joutuu Kristuksen omanakin vielä kantamaan. Jeesus on antanut synnit anteeksi, menneisyys on siinä mielessä pyyhitty pois ja tie eteenpäin lakaistu puhtaaksi. Mutta menneisyyden haavat ja teot, joita ei saa koskaan tekemättömiksi, palaavat yhä uudelleen raskauttamaan mieltä. Kristukseen uskovien joukko onkin haavoitettujen ja sairaiden joukko, armahdettujen syntisten joukko. Pelastuksen ehto ei ole onneksi eheytyminen tai tasapainoinen mieli. Pelastuksen ehto ei ole se, että mennyt ei enää koskaan millään tavalla paina. Pelastuksen ehto on Kristuksen työ, johon jokainen saa turvata. Vaikka menneisyys vyöryisi yli koko loppuelämän, Jeesukseen turvaava on silti hänen omansa. Sitä iloa ei kukaan voi heikolta viedä.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Stiina

Hellevi likes this post

Toivoisin keskustelua! Empty Toivoisin keskustelua!

Viesti kirjoittaja Hellevi Ma Tammi 16, 2023 11:19 am

Toivoisin keskustelua!
Viesti kirjoittaja Stiina To Tammi 12, 2023 10:37 am

Kirje heprealaisille 1:14 FB92

Laitan tähän muutamia Suurtapauksia, joissa voisi luulla että  Jumalan on asialla!
Onhan hjeitä monia muitakin, mutta laitan nämä nyt esimerkiksi

https://vapaasana.swedishforum.net/t161-william-branham
https://vapaasana.swedishforum.net/t499-kathryn-kuhlman-ja-hanen-henkioppaansa

https://vapaasana.swedishforum.net/t271-pirkko-jalovaara-suomen-rikkain-naispuolinen-okkultisti

https://vapaasana.swedishforum.net/t24-esa-suojala
https://vapaasana.swedishforum.net/t419-pirkko-vesavaara-sielujenpuoskari-ja-ihmeparantaja

William Branhamilla ja Kathryn Khulmanilla oli tunnetusti  henkioppaat; kuolleitten henget, jotka tekivät ihmeitä heidän kauttansa.

[center]Vainajahenkien toimintaa: meediot parantajat povarit

https://vapaasana.swedishforum.net/t259-vainajahenkien-toimintaa-meediot-parantajat-povarit?highlight=Meediot+ja+povarit
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 1496

Admin and Rea Aalto like this post

Viesti kirjoittaja Stiina Ma Tammi 16, 2023 12:31 pm

Näin, luin näitä foorumilta jo eilen. On tullut 110 % selväksi, että nämä kolme ovat täysin hylättäviä ja epäiltyjä, vaikka tulisivat katumuksessa uudestaan esiin toisenlaisina.

On kuitenkin vielä paljon julkisia ja lukemattomia "riviuskovia", joita epäilee, mutta ei ole noin varmaa. Ensin mainittuja voi siis käyttää esimerkkinä negat.

Minusta tämä erottamisen lahja ei voi olla "yliluonnollinen" jokaisen tulisi se ymmärtää, muuten mennään ihan samaan. Raamattu on antanut ohjeita, kuinka erottaa, jos on tilanteessa. Paha osaa hämätä hienosti, koska kaikki me olemme lankeilevia ja epätasapainoisia muutenkin enemmän tai vähemmän.

Tutkimatta muistan jotakin: On tunnustettava Jeesus ihmiseksi tulleeksi Jumalaksi; On tiedettävä ihmisten syntisyys ja tarve sovitukselle; nähtävä haavat (ilmestyksissä) ei pelkästään käsissä, vaan jaloissa ja kyljessä.

Kristitty ei saa olla paha, vaikka hyvyys ja rakkaus on ulospäin muillakin, mutta ilkeys ja pahuus on selvä ensimmäinen torjunta. On parempia teitä pysyä uskossa ja vaeltaa Hengessä kuin karismaattisuus, puhumattakaan yltiökarismaattisuudesta, joka on selvästi hylättävää, tapahtui mitä tahansa heidän välityksellään.

Jos on itsekäs ja oman kunnian kipeä, varo. Ei saa olla kade eikä henkisesti sairas. Jos on herkkä vaistoamaan, pitää itse olla tarkka mitä puhuu. Toisten salaisuuksien paljastamiset on kielletty. Julkisyntinen ei myöskään voi olla. Tuomiohenki on synti ja oltava siis oikeasti rakkaudellinen, vaikka se hedelmä ei ehdi täydelliseksi tässä ajassamme. Toisten kunnioittaminen, suvaitseminen (ei synnissä). Tätä tulisi harrastaa vain seurakunnan pyynnöstä ja vahvoin epäilyin. Jokaisella kristityllä tulee olla ymmärrys oikeasta ja väärästä, on lähtökohta.

Profetoimisen arviointiin tätä voi siis käyttää pyynnöstä. Musiikissa ja lauluissa on paljon New Age henkeä, mutta olkoon, jos ei niitä seurakunnissa jatkuvasti ainakaan esitetä. Laulun tekijöille tulisi osata kertoa evankeliumi.

Itse olen saanut apua väärien henkien ulkopuolisiin hyökkäyksiin, tunnustaen Jumalalle heti syntini, (rippi, jos mahdollista), Raamatun lukeminen rukoillen, kasteeni muisteleminen ja ehtoollinen (nyt ollut tämä hankalaa). Oikein kauheassa tilanteessa olen saanut myös yliluonnollista apua. Silloin ei ollut epäilyn häivää, mistä lähteestä se apu oli. Koukkuun siihen jäämiseen Jumala ei salli.

Unet ovat nykyajassa vaarallisia, vaikka toteutuisivatkin jne. Koska pahalla on valta ulkoapäin vaikuttaa myös kristittyihin. Juuda oli eriasia, koska teokratia.

Itserakkaus, synnissä eläminen, ahneus, omavanhurskaus, ylpeys ja sooloileminen esim. pois.
Israel ei siis nyt enää ole teokratia, vaan heidät tulee oksastaa alkuperäisinä oksina takaisin koko "uuteen Israeliin", johon kuuluumme myös me, on raamatullinen fakta. I love you  

Tänään tulee taas tasapainoista, maanläheistä opetusta Jorma Kalajoki, Leipää ja Kalaa, Radio Dei klo 8.35 Suomen aikaa. Suosittelen lämpimästi myös entisten suosittelujeni lisäksi. Vanhat koetellut kirjat ovat myös hyviä: Rosenius, Elämän Leipää. (Eivät täydellisiä, mutta lähes)

Stiina

Hellevi likes this post

Viesti kirjoittaja Rea Aalto Ma Tammi 16, 2023 3:59 pm

Kopio Stiinan kirjoituksesta:  ; On tiedettävä ihmisten syntisyys ja tarve sovitukselle; nähtävä haavat (ilmestyksissä) ei pelkästään käsissä, vaan jaloissa ja kyljessä.

Pakko kysyä, että mitä tarkoitat tuolla lauseella? Ja voitko vastata vain tähän kysymykseen selkeästi, kiitos!

Rea Aalto

Viesti kirjoittaja Hellevi Ti Tammi 17, 2023 8:58 am

Kiitos Stiina, hyvästä tiedosta,

Jaoittelin kirjoituksesi ja vahvensin tekstin, että on helpompi lukea (minun) ☺
Hellevi
Hellevi

Toivoisin keskustelua! Empty Vainajahengistä

Viesti kirjoittaja Hellevi Ti Tammi 17, 2023 10:16 am

Hellevi
Hellevi

Viesti kirjoittaja Hellevi Ti Tammi 17, 2023 10:28 am

Hellevi
Hellevi

Toivoisin keskustelua! Empty Henkivaltojen taistelu

Viesti kirjoittaja Hellevi Ti Tammi 17, 2023 10:34 am

Hellevi
Hellevi

Viesti kirjoittaja Stiina Ti Tammi 17, 2023 12:13 pm

'Kopio Stiinan kirjoituksesta: ; On tiedettävä ihmisten syntisyys ja tarve sovitukselle; nähtävä haavat (ilmestyksissä) ei pelkästään käsissä, vaan jaloissa ja kyljessä.'
Niin Hellevi!
Ensiksi pyydän anteeksi, että en ehdi stilisoimaan ja ajattelemaan kirjoitelmiani siistiksi ja ymmärrettäviksi. Menee liian kauan ja on raskasta. Minä usein enemmän tai vähemmän puran tänne itseäni, jaan ja kommunikoin kanssanne ja minulla ei ole ketään muuta siihen, joten kiitos Vapaasana ja sen kirjoittajat! I love you (Kouluarvosanani olisi varmaa 5 -.)
En ole ihan aina samaa mieltä, mutta melkein ja olen saanut apua ja sielunhoitoa täältä paljon.

Tarkoittaa siis lähinnä, että opettajan, arvioijan yms. tulee olla hlökohtaisesti uudestisyntynyt ylhäältä, joskus teoreetikko ja oppinutkin on kelpaava, jos ei ole kieltäjä. On saanut hlökohtaisesti siis syntinsä anteeksi ja erottaa Kristuksen Hengen näistä haavoista joko Hengessään tai ilmestyksessä ja käsien haavat eivät vielä riitä. Vaikeus tänään on siinä, että tätä on vähän ja New Age henkeä ja maallistumista suurin osa. En tykkää pienistä piireistä (kultti vaara), mutta se on ainoa mahdollisuus, jos haluaa puhtaan seurakunnan, mutta mistäpä sen löytäisi. Siksi joutuu olemaan kaikenkarvaisessa ja toivoa, että...
UskojaRukous- sivustolla selitetään nyt juuri näitä asioita eri näkökulmasta, kun emme koskaan sydämeen todella näe, aina omaammekaan, joten vaara eksymiseen on jokapäiväinen. (Hirvisaari, 9 x).
Uskon kuitenkin Hyvän Paimenen äänen tuntemiseen, kun uskoo ja on harjaantunut. Paha on vain niin ovela sekä meidän 'lihamme', että maailmamme. jossa joutuu elämään häiritsee suuresti.
Paremmin selviää, kun tuntee oikean Tien, koska kaikkia harhoja ei pysty tuntemaan jne. Jatketaan arviointia ja löytöjä, se on kuitenkin hyödyllistä, mutta aikaa vievää.

Lähinnä tarkoitan siis tuota Jeesuksen Kristuksen 'äänen' tuntemista, vaikka suuntia on niin hirveän paljon maailmassa.

Kirkon puolesta monet suunnat on jo karsittu ja hylätty, joten ei oikeastaan tarvitse muuta kuin uusia henkiä arvioida. Eikö hellarit osaa kuulla hyvän paimenen ääntä kun siellä on niin paljon johtajana näitä ylihengellisiä New Age tyylisiä? Kirkkomme on niin maallistunut/lib., että vaikea nähdä toivoa sen suhteen ja itsekin meinaa hyväksyä säälistä transut ja seksuaalipoikkeamat, vaikka tiedän hyvin, että sellaiset pelastuvat samoin kuin me muutkin syntiset, eli kääntymällä synteinensä uskossa Jeesuksen K. puoleen ja uskomalla syntinsä anteeksi annetuiksi ja sitten on yleensä voimaa vastustaa helmasyntejäänkin ja joka tapauksessa saa ne anteeksi, kun on jokapäiväinen katumus ja kääntymys sydämessä. (Kumma kyllä onpa vaikea pukea paperille, vaikka olen toisin luullut.)
En tykkää yhtään kuunnella, noita Selkomaita yms. Minulle riittää, että te näette niiden harhan. En erota Ilpoisten piiriä harhaiseksi, vaikka äärikarismaattinen (Erpiö menehtyi marraskuussa. Jumalan armoa ja rauhaa hänelle.) En tosin enää heitä kuuntele ollenkaan. Opin kaivan 'Lutterilta' ja teologeilta, saarnat ja messut lähinnä SRO, SKL yms. Aina saan vähintään flunssan nykyisin, joten joudun välttämään fyysistä käyntiä, koska ne ankaria minulla.)
Tykkään kun kysytään! Very Happy

Stiina

Rea Aalto and Hellevi like this post

Viesti kirjoittaja Rea Aalto Ti Tammi 17, 2023 6:56 pm

Hyvä että on tosiaan tämä vapaasana foorumi:)

Kun on vähänkin vipinää, niin on pakko taas tarkistaa Raamatusta asiat
joten pysyy uskossakin paremmin:)

Jatketaan samaan malliin, ja toivottavasti uudet jäsenet kirjoittaisi jotain:)
Nyt onkin tullut pari uutta jäsentä, joten tervetuloa:)

Rea Aalto

Viesti kirjoittaja Hellevi Ke Tammi 18, 2023 7:45 am

Stiina sanoi
Niin Hellevi!
Ensiksi pyydän anteeksi, että en ehdi stilisoimaan ja ajattelemaan kirjoitelmiani siistiksi ja ymmärrettäviksi. Menee liian kauan ja on raskasta. Minä usein enemmän tai vähemmän puran tänne itseäni, jaan ja kommunikoin kanssanne ja minulla ei ole ketään muuta siihen, joten kiitos Vapaasana

Ei tarvitse pyytää anteeksi, kirjoituksesi on hyvä, ja siksi suurensin sen, että näen paremmin, eikä aina
suurennuslasikaan ole käden ulottuvilla😊 Täällä saa purkaa itseään, niinhän minäkin teen, ja olen myös Sinun kirjoituksistasi saanut sielunhoidollista apua! Niin kuin toisetkin!

Pääasiahan on, että saamme vielä kirjoitella vapaasti, eikä kukaan estä. Erimielisyyksistäkin huolimatta kirjoittaminen on varmaan kaikille terapiaa, ja estää jopa muistisairauksia ja Alzheimeria.

Mehän olemme erilaisia kaikki, mutta Jeesus Kristus on Sama kaikille, ja Hän yhdistää meitä, kun olemme samasta Hengestä syntyneet. Onkohan Raamatussa jossakin kohtaa, että uskovat ovat kuin lahjoja toisilleen, vai oliko ne Apostoli Paavalin ajatuksia, kun iloitsi tavatessaan Rakkaita uskonsisaruksiaan, niinhän se on. sunny

Hellevi
Hellevi

Rea Aalto and Stiina like this post

Viesti kirjoittaja Stiina Ke Tammi 18, 2023 12:17 pm

Very Happy Kiva kun saa palautetta, niin uskaltaa ja jaksaa taas laittaa rehellisesti omatkin näkemyksensä ja uskonsa!

Tänään suosittelen mielestäni erittäin mielenkiintoista Viikon Debattia/Ariel Neulaniemi - unversalismi/Petri Tikka, perinteinen zinzendorfilainen Sley/Ville Auvinen. Todella tykkäsin ja aamun haastattelussa oli myös katolinen Emil Anton, en kuullut hyvin, mutta vaikutti hyvin mielenkiintoiselta. Löytynevät Dei lussasta, jos viitssi vähän nähdä vaivaa. Lähetyksessä tulee myös tänään yöllä klo 3 tuo Debatti universalismista.

18.1. PÄIVÄN SANA
Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. Gal. 5:16–17
Elämme langenneessa maailmassa emmekä vapaudu syvästä syntisyydestämme ennen taivasta. Uskovat, jotka pitävät itseään synnittöminä tai lähes sellaisina, ovat auttamatta sokean ylpeyden pauloissa, josta heidät Pyhä Henki pian herättäköön. Lihan toteuttaminen tarkoittaa, ei vain näkyviä ja selkeitä syntejä, joita on lopulta kaikkein helpointa vastustaa, vaan ennen kaikkea hengen syntejä, kuten ylpeyttä, omahyväisyyttä ja ylimielisyyttä. Lihallinen mieli haluaa olla hyvä ilman Jumalaa ja parantaa elämänsä omilla voimillaan. Syntisyytemme heijastuu kyllä armotta myös tekoihimme. Emme toteuta uskovinakaan Jumalan tahtoa, vaikka Henki ja sana osoittavat oikeaa suuntaa. Sota on kova, ja tappioita joudutaan kokemaan. Silti emme anna periksi. Me huudamme Jeesusta avuksi heikkouteemme ja syntiimme. Eikä meitä jätetä taistelemaan yksin.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy flower

(Jarmo Sormusen blogeja kannattaa myös kuunnella, en tiedä mistä ne löytyvät, kun menee ohi tuo klo 12.30 tuleva.)

Stiina

Rea Aalto and Hellevi like this post

Viesti kirjoittaja Rea Aalto To Tammi 19, 2023 6:07 am

Stiinalle palautetta: Minä olen myös saanut apua kirjoituksistasi, kiitos siitä!

Rea Aalto

Stiina and Hellevi like this post

Viesti kirjoittaja Hellevi To Tammi 19, 2023 9:52 am

Ajatelkaas nyt, täällä kun on meitä kirjoittajia monen laisista eri taustoista, ja löytyy elämänkokemuksia ja Jumalan antamaa viisautta, vaikka minkälaisissa tilanteissa, niin eikö kaikki olekin tarkoitettu jaettavaksi, että muutkin saisivat lohtua ja rakentumista ja AHAA- väläyksiä, niin kuin itsekin olen täällä saanut.

Ei täällä ole kukaan mikään uskonsankariekspertti. kaikilla on mahdollisuus kirjoittaa, kiitos että kirjoittelette, tekin, jotka käytte lukemassa.

Kiitos
sunny
Hellevi
Hellevi

Rea Aalto and Stiina like this post

Viesti kirjoittaja Reikäpää Ke Tammi 25, 2023 10:14 am

Moi vaan 🙂
Reikäpää
Reikäpää

Viestien lukumäärä : 15

Viesti kirjoittaja Stiina Ke Tammi 25, 2023 11:13 am

No moi! Kiva kun tulit, kiva kun moikkasit! sunny

(Tarvitsemme uutta keskustelua, aloita vaan, vaikka ei heti saisi muita syttymään!)

Stiina

Admin and Reikäpää like this post

Viesti kirjoittaja Hellevi Ke Tammi 25, 2023 11:40 am

kirjoittaja Reikäpää Tänään kello 11:14 am

Moi vaan 🙂

Moi Reikäpää!
Tervetuloa Vapaasanalle! sunny

Hellevi
Hellevi

Admin and Reikäpää like this post

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa