Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Lauri Thuren // Pitäisikö minun tehdä parannus?
Sivu 1 / 1
Lauri Thuren // Pitäisikö minun tehdä parannus?
Pitäisikö minun tehdä parannus?
Vanhan testamentin profeetat näkivät Israelin kansan kuin lammaslaumana, joka on menossa väärään suuntaan ja joka pitää kutsua turvaan paimenen luo. Takavuosina saarnamiehet julistivat, että jokaisen pitäisi tehdä parannus. Nykyään ei siihen juurikaan kehoteta. Raamatustakin tuo sana on lähes kadonnut. Eikö parannusta enää tarvita?
Tänä keväänä kuulin ensimmäistä kertaa teologisessa tiedekunnassa saarnattavan parannusta. Opiskelijoille tiedotettiin uudistuvasta tutkinnosta, ja tiedekunnan valkopartainen hallintopäällikkö totesi laiskimuksille: ”Tehkää parannus! Siihen on syytä opinnoissa ja muutenkin.” Jäin miettimään, pitäisikö minunkin tehdä parannus.
Syitä parannussaarnan katoamiseen on ainakin kaksi. Toinen syy on itse sanassa ’parannus’, toinen asiassa. Molempia on hyvä pysähtyä pohtimaan. Teologit ovat saaneet yksinkertaisen kehotuksen kuulostamaan mutkikkaammalta kuin se onkaan.
Parannusta on paha tehdä
Olisi outoa, jos lääkäri sanoisi potilaalle: tee parannus! Toisin päin sen pitää mennä. Jos itsensä pystyisi parantamaan, ei lääkäriä tarvittaisi. Samoin on hengellisessä elämässä. Jos osaisin parantaa itseni, en tarvitsisi Parantajaa. Jos masentunutta, epätoivoista ihmistä käsketään ensin parantamaan itseään, ainakin vähän, ja sitten vasta tulemaan Jeesuksen luokse, vaatimus on kohtuuton. Näin ihminen tosin luonnostaan ajattelee.
Moni vanhus siivoaa ennen kotiavustajan tuloa. Kun Jumalan edessä siistiytyminen ei onnistu, pysytellään hänestä etäällä. Osittaisesta parannuksesta ei olisi hyötyäkään. Jos on kulkemassa kohti kuilua, ei lievä suunnanmuutos auta. Ja vaikka onnistuisikin kohentamaan elämäänsä, ei se vielä riitä. ”Ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lain opettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan”, sanoi Jeesus, Matt. 5:20.
Parannus on käännöskukkanen
Uudessa raamatunkäännöksessä sanaa ’parannus’ ei juurikaan enää käytetä siksi, että kyseessä on vanha käännösvirhe. Vain perinteen vuoksi se on jätetty jonnekin. Mutta Jeesus tai Johannes Kastaja eivät koskaan kehottaneet parannukseen. Nykyisessä käännöksessä he huutavatkin: ”Kääntykää!” Mitä he oikein tarkoittivat? Kreikankielisessä alkutekstissä käsky kuuluu: metanoeite eli ”ajatelkaa toisin”. Sitäkin on vaikea ymmärtää. Jotkut selittävät asiaa puhumalla kankeasti ”mielenmuutoksesta”, mutta kuvitelkaapa Kastajaa huutamassa erämaassa: ”Suorittakaa mielenmuutos.”
Pentti Saarikoski suomensi Matteuksen evankeliumia tyylikkäästi:
”Kääntäkää kelkkanne!” Muuten hieno ratkaisu, mutta mieleen nousee kuva fariseuksista laskemassa ahkiolla alas hiekkadyyniä.
Vanha kutsuhuuto
Oikeasti Jeesus ja Kastaja eivät puhuneet kreikkaa vaan arameaa, jopa hepreaa. Heidän julistuksensa rakentui Pyhien kirjoitusten pohjalle. Kuva parannuksesta onkin peräisin Vanhan testamentin profeetoilta. He näkivät Israelin kansan kuin lammaslaumana, joka on kulkemassa
väärään suuntaan. Lampaat piti huutaa takaisin turvaan, takaisin kotiin. Profeetat huusivatkin kansalle tavallista karjan kutsuhuutoa shuuvuu, suomeksi suunnilleen ”ptruii-ii!” Näin huusivat myös Jeesus ja Kastaja oman aikansa ihmisille. Se tarkoitti: kääntykää ympäri, tulkaa kotiin! Olette menossa kohti vaaraa, tulkaa tänne päin, täällä on ruokaa ja hyvä olla. Kutsun tulkitseminen kreikaksi ja siitä suomeksi on hämärtänyt yksinkertaisen huudon.
Monta kuvaa
Hengellinen perinne on täynnä kielikuvia siitä mitä tapahtuu, kun ihmisen ja Jumalan suhde tulee kuntoon. Puhutaan uudestisyntymisestä, kääntymyksestä, parannuksesta, ratkaisusta, paluusta kasteen armoon, Jeesuksen kohtaamisesta, löytämisestä, uskoon tulosta... Jokaisella sanonnalla on oma korostuksensa, mutta kaikki kuvaavat samaa asiaa eri tavoin. Hiusten halkominen tässä on turhaa. Tärkeintähän on lopputulos, että eksynyt palaisi takaisin.
Huonoin näistä sanoista on parannus. Sen vaatiminen kuulostaa ennakkoehdolta, kuin aidalta jokaon pantu ihmisen ja Vapahtajan väliin. Sellaista ei tarvita. Samanlaiseen väärinkäsitykseen perustuu se, jos vaaditaan syvää hengellistä virittäytymistä ennen Herran pyhää ehtoollista. Paavali kun puhui vain siitä, että ehtoollinen on pidettävä erillään tavallisesta ruokailusta, 1Kor. 11:17-34.
Onko sanoma hukassa?
Alkuperäistä, yksinkertaista ”parannussaarnaa” tarvitaan nykyisin ehkä enemmän kuin koskaan. Jumala ei edellytä ihmisiltä mitään ryhtiliikettä tai itsensä parantelua, vaan että toimisimme niin kuin metsään eksyneet lampaat tai lehmät. Kun isännän ääni kuuluu, käännytään siihen suuntaan ja palataan hänen luokseen. Jos jalat eivät kanna, heikkokin vastaus riittää. Paimen löytää, kantaa ja pelastaa.
Profeettojen ja Jeesuksen lempeän kutsun tulisi kuulua niin kuin ennenkin: Kääntykää, tulkaa takaisin! Jos hengellisissä puheissa ei enää kutsuta ihmisiä – mitä sanaa sitten käytetäänkään – jotain on pielessä. Silloin pitäisi puhujan itsensä kääntää kelkkansa ensimmäisenä. Jos paimen tyytyy jutustamaan mukavia lähellä pyörivien lampaiden kanssa, muille käy huonosti.
Kirkot, seurakuntakodit ja jopa hengelliset lehdet on tehty siksi, että vanha karjan kutsuhuuto kuuluisi kaikille. Kun lampaat ovat menossa väärään suuntaan, paimenen perustehtävä on kutsua ne takaisin kotiin.
Teksti: Lauri Thurén
Kirjoittaja on Joensuun yliopiston eksegetiikan professori ja teologisen tiedekunnan dekaani.
Julkaistu Sana-lehdessäToukokuussa 2005
https://kristitynfoorumi.org/lehdet/PL72006.pdf
Kirjoittaja on Joensuun yliopiston eksegetiikan professori ja teologisen tiedekunnan dekaani.
Julkaistu Sana-lehdessäToukokuussa 2005
https://kristitynfoorumi.org/lehdet/PL72006.pdf
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2284
Stiina likes this post
Vs: Lauri Thuren // Pitäisikö minun tehdä parannus?
Aika hieno ajatus Pentti Saarikoskelta; Kääntäkää kelkkanne,
vai mitä? Mutta Saarikoski ei sitä itse tehnyt!
Jeesus kuoli kaikkien ihmisten tähden, heidänkin tähtensä,
jotka ovat niitä hyviä hienoja synnittömiä, omasta mielestään -
Jeesksen Kristuksen Täyttämä Työ vain ei kelpaa.
Jeesukseen uskova uudestisyntynytkään ei ole vielä pelastettu,
täällä, vaikka on saanut syntinsä anteeksi, hän on vielä matkalla,
Tiellä, ja parannusta synneistänsä saa jokainen tehdä joka hetki,
kuolemaansa asti.
Job sanoo lohdun sanat
Ja sitten kuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti,
saan minä nähdä Jumalan. Hänet olen minä näkevä apunani;
minun silmäni saavat nähdä hänet - eikä vieraana.
vai mitä? Mutta Saarikoski ei sitä itse tehnyt!
Jeesus kuoli kaikkien ihmisten tähden, heidänkin tähtensä,
jotka ovat niitä hyviä hienoja synnittömiä, omasta mielestään -
Jeesksen Kristuksen Täyttämä Työ vain ei kelpaa.
Jeesukseen uskova uudestisyntynytkään ei ole vielä pelastettu,
täällä, vaikka on saanut syntinsä anteeksi, hän on vielä matkalla,
Tiellä, ja parannusta synneistänsä saa jokainen tehdä joka hetki,
kuolemaansa asti.
Job sanoo lohdun sanat
Ja sitten kuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti,
saan minä nähdä Jumalan. Hänet olen minä näkevä apunani;
minun silmäni saavat nähdä hänet - eikä vieraana.
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2284
Stiina likes this post
Similar topics
» Miksi pitäisi tehdä parannus? Onko pakko ?
» Kotimaa / Näkökulma: Pitäisikö joululauluihin liittää sisältövaroitus ”saattaa sisältää uskontoa” Niilo Rantala22.12.2023
» Kristinuskon vastuu pahuudesta
» BibelFocus: Väärät profeetat valloittavat Ruotsin – luopumus synkronoituu
» KristitynFoorumi: Kääntyminen vai parannus?
» Kotimaa / Näkökulma: Pitäisikö joululauluihin liittää sisältövaroitus ”saattaa sisältää uskontoa” Niilo Rantala22.12.2023
» Kristinuskon vastuu pahuudesta
» BibelFocus: Väärät profeetat valloittavat Ruotsin – luopumus synkronoituu
» KristitynFoorumi: Kääntyminen vai parannus?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut