Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
EI TARVITSE PELÄTÄ
Sivu 1 / 1
EI TARVITSE PELÄTÄ
EI TARVITSE PELÄTÄ
”Ääni sanoo: ”Julista!” Toinen vastaa: ”Mitä minun on julistettava?” ”Koko ihmissuku on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin kedon kukkanen: Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, kun Herran henkäys puhaltaa siihen. Totisesti ruohoa on kansa. Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iäti” (Jes 40:6-.
Muistan kun appeni, sotiemme veteraani kuoli. Olimme hiljaisina papan vuoteen vieressä noin tunti hänen poisnukkumisensa jälkeen. Mieleeni jäivät vaimoni Ulpun, hänen tyttärensä, sanat, kun katselimme papan kuihtunutta ja elotonta olemusta: ”Vain kuori on jäljellä. Asukas on muuttanut pois.”
Vuoron perään ja vääjäämättömästi niin veteraani kuin jokainen muukin muuttaa pois ja kuulee kutsun viimeiseen iltahuutoon. Mikä se sotaväen vahvuustarkastuksesta ja iltahartaudesta nimensä saanut viimeinen iltahuuto on? Viimeinen iltahuuto on sitä, kun Jumala kutsuu meidät pois tästä elämästä Hänen eteensä.
”Mitä pelkäät, piispa, olivat nuoret kysyneet kerran piispa Olavi Rimpiläiseltä. Piispa vastaa kirjassaan Eppäilemättä: ”Niin, mitä pelkään? On tehty tutkimuksia ihmisten peloista. Listaykkösiä ovat olleet ydinsota ja ekokatastrofi. Syvimmiltään on kuitenkin niin, ettei Jumala ole jättänyt näiden suurpommien liipaisimia ihmisten käsiin. Näitä en pelkää sydänjuuriani myöten, koska uskon Jumalaan.
Yhtä asiaa pelkään perusteellisesti. Kerran meidät kaikki kootaan Jeesuksen Kristuksen tuomioistuimen eteen. Silloin jokainen meistä notkistaa polvensa hänen edessään. Osalle polvistuneista hän sanoo Matteuksen evankeliumin sanoin: ”Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen” (Matt 25:41).
Sitä minä pelkään, että kerran kuulisin tämän poistumiskäskyn kohdalleni.
Ystäväni, näin piispa kehottaa lukijaansa, sinullakaan ei ole mitään muuta todellista pelättävää kuin se, että Herra lähettää sinut lopullisesti pois. Älä sen tähden ota yhtään tietoista lisäriskiä, älä pienintäkään, poikkeamalla Jumalan sanasta. Aseta koko elämäsi tämän tarkastelukulman alle. Ei ole ketään eikä yhtään elämän aluetta, joka jäisi tilinteon ulkopuolelle.
Jos tätä pelkään, niin mitä sitten toivon ja rukoilen? Sitä, että kuulisin kohdalleni omaisteni ja mahdollisimman monen kanssa sanat: ”Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti” (Matt 25:34). Jos näin tapahtuu, notkistan vanhat polveni vielä syvempään ja kumarran pääni palvoen maahan asti ja sanon Herralleni ja Vapahtajalleni: ”Otan vastaan tyhjiin käsiini tämän sinun suuren armosi lahjan” Näin piispa Olavi Rimpiläinen.
Olemmeko valmiita kuulemaan Jumalan kutsun viimeiseen iltahuutoon? Eräs entinen aliupseeri kertoi unensa: Hän oli pyrkimässä taivaaseen, mutta ovi oli kiinni ja sen edessä oli hänen sodan aikainen jääkäripakkauksensa. Jääkärijoukoissa palvelleena hän säilytti jääkäripakkausta kodissaan näkyvällä paikalla sotilaskunniansa symbolina. Mutta uni osoitti, että hänen sotilaskunniansa oli Jumalan sijalla. Se oli epäjumala. Se sulki taivaan oven. Ja niin hän ymmärsi, että hänen tuli siirtää se pois sydämensä valtaistuimelta.
Onko sinulla jokin oma pakkauksesi, joka on taivaan oven edessä? Jos omatuntosi sanoo, että on, pane se pois. Epäjumalat tulevat pitämään taivaan oven kerran suljettuna meiltä. Älä ota yhtään tietoista lisäriskiä.
Eräs toinen mies kertoi unestaan: Hänkin oli taivaan portilla, pyrkimässä sisälle, mutta ovi oli teljetty kiinni rautakangella. Tarkemmin siinä unessa tarkasteltuaan rautakankea hän huomasi, että se oli hänen rautakankensa. Oikeastaan se ei ollutkaan hänen, vaan naapurin rautakanki. Varsinaisesti sitä ei ollut varastettu, vaan lainattu, mutta se oli unohtunut palauttaa ja hän piti sitä kuin omaansa. Unesta herättyään mies lähti heti naapuriin rautakankea palauttamaan.
Älkäämme ottako yhtään tietoista riskiä omassatunnossamme. Pankaamme pois tietoinen synti ja kaikki, mikä painaa.
Olemme jokainen syntisiä ihmisiä. Viimeisestä iltahuudosta, viimeisestä tilintarkastuksesta, emme tule selviämään yksin, ilman asianajajaa, joka puolustaa meitä. Tällaiseksi kelpaa vain Jeesus, joka on maksanut syntiemme rangaistuksen ristillä. Mutta hänen puoleensa on käännyttävä tässä elämässä. Tuolla puolella se on myöhäistä.
”Katso minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan ja hän minun kanssani, sanoo Jeesus. (Ilm 3:20)
Tänään tässä ja nyt on armon ovi auki. Voimme sanoa sydämessämme Vapahtajallemme: ”Minäkin tahdon tulla sinun omaksesi. Anna syntini anteeksi. Vie perille taivaaseen. ”Sinulle, joka näin tahdot sanoa Vapahtajallesi, hän vastaa: Sitä, joka minun luokseni tulee, minä en heitä pois. Poikani, tyttäreni sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”
On hyvä ja turvallista elää tätä elämää, kun on Jumalan rauha sydämessä, tulipa kutsu viimeiseen iltahuutoon milloin tahansa.
26.3.2009 / Raimo Lappi
https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fasiakas.kotisivukone.com%2Ffiles%2Fraimolappi.palvelee.fi%2Fpuheet%2Fei_tarvitse_pelata.doc&wdOrigin=BROWSELINK
Vierailija- Vierailija
Similar topics
» Kanadan vanhukset avustetaan ajasta ikuisuuteen
» Sinun ei tarvitse kuolla erämaassasi
» Jumalan valtakunnassa sinun ei tarvitse olla jotakin
» WEF:n globalistijohdon viesti kansoille: ”Emme tarvitse suurta enemmistöä teistä”
» Sinun ei tarvitse kuolla erämaassasi
» Jumalan valtakunnassa sinun ei tarvitse olla jotakin
» WEF:n globalistijohdon viesti kansoille: ”Emme tarvitse suurta enemmistöä teistä”
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut