Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Terve järki (Common Sense) :: By Daymond Duck
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyEilen kello 8:39 am kirjoittaja jarrut

» Amerikka/Ukraina teki terrori-iskun Moskovaan avustajiensa kautta illuministisena '322'-päivänä tappaen ainakin 137 viatonta siviiliä konserttitalossa?![
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyEilen kello 8:24 am kirjoittaja jarrut

»  Väinö Hotti || HERRAN ODOTTAMINEN
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyTi Maalis 26, 2024 9:06 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyTi Maalis 26, 2024 8:28 am kirjoittaja Hellevi

» Profeettakoulu – oikein vai väärin?
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptySu Maalis 24, 2024 9:07 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus /Ruotsin kirkko tarjoaa okkulttista "hengen kastetta" messussa!
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptySu Maalis 24, 2024 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» Katso Ihmistä
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyPe Maalis 22, 2024 9:53 am kirjoittaja jarrut

» Jerusalemin murhenäytelmä
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyPe Maalis 22, 2024 9:45 am kirjoittaja jarrut

» Käynti tuonelan portilla
Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta EmptyPe Maalis 22, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Maaliskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kalenteri Kalenteri


Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta

Siirry alas

Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta Empty Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta

Viesti kirjoittaja Vierailija Pe Marras 20, 2015 9:35 am

Ruotsissa kiistellään kristinuskon ainutlaatuisuudesta

Pappien mielipidekirjoituksen mukaan kristityt, juutalaiset ja muslimit rukoilevat samaa Jumalaa.

Viisi Ruotsin kirkon pappia kirjoitti 19. elokuuta Dagens Nyheter -lehteen mielipidekirjoituksen, jossa he peräänkuuluttivat avoimuutta muita uskontoja kohtaan.

Pappien mukaan Jumalan luokse on muitakin teitä kuin kristinusko. ”Uskallammeko me kirkkona julistaa ääneen, että juutalaiset, kristityt ja muslimit vaeltavat samaa Jumalaa kohti, jokainen omalla tiellään”, kirjoituksessa kysytään.


Papeista on tehty kantelu Tukholman tuomiokapituliin. Mielipidekirjoituksen ensimmäinen allekirjoittaja, tuomiorovasti Hans Ulfvebrand on itse tuomiokapitulin varapuheenjohtaja, joten hän joutuu jääväämään itsensä, kun kapituli käsittelee asiaa 16. syyskuuta.

Kurinpitotoimenpiteet ovat kuitenkin hyvin epätodennäköisiä, sillä tuomiokapitulin puheenjohtaja, Tukholman piispa Eva Brunne on jo julkisuudessa tukenut kirjoitusta. ”Se kuvaa jo olemassa olevaa tilannetta: avoimuutta toisia uskontoja kohtaan ja käytännön yhteistyötä”, Brunne kommentoi Dagen-lehdelle.

Hän myös lisäsi, että Jeesus on hänelle tie Jumalan luokse, mutta ”näen, että myös niillä, joilla on eri usko, on Jumala-yhteys. Kuka minä olen sanomaan, että se ei ole oikein? Me myönnämme, että Jumalan luokse on eri teitä”.

Dagenin haastattelema kirkkohistorian emeritusprofessori Oloph Bexell kommentoi, että pappislupauksessa sitoudutaan kirkon tunnustukseen, jonka mukaan Jeesus Kristus on sekä Jumala että ihminen. ”Sen jälkeen, kun Jeesus kuoli ja nousi kuolleista, kaikki yhteys Jumalaan tapahtuu hänen kauttaan. Se on kristinuskon perusajatus, ja siitä nämä papit näyttävät luopuneen”, Bexell sanoo.

Mielipidekirjoituksen mukaan aina, kun jokin uskonnollinen johtaja julistaa ehdotonta totuutta ja väittää, että Jumala vaatii sokeaa kuuliaisuutta, ”silloin uskonnosta tulee paha.”

Oloph Bexell pitää tätä erittäin voimakkaana lausuntona. ”Kristinusko ei vaadi ’sokeaa kuuliaisuutta’, vaan sydämen uskoa. Ja kirkko rakentaa uskonsa sellaisen henkilön varaan, joka sanoi itsestään: ’minä olen totuus’ ja ’kukaan ei tule Isän luo muuten kuin minun kauttani’”, Bexell huomauttaa.



http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ruotsissa-kiistellaan-kristinuskon-ainutlaatuisuudesta/

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa