Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Terve järki (Common Sense) :: By Daymond Duck
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyEilen kello 8:39 am kirjoittaja jarrut

» Amerikka/Ukraina teki terrori-iskun Moskovaan avustajiensa kautta illuministisena '322'-päivänä tappaen ainakin 137 viatonta siviiliä konserttitalossa?![
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyEilen kello 8:24 am kirjoittaja jarrut

»  Väinö Hotti || HERRAN ODOTTAMINEN
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyTi Maalis 26, 2024 9:06 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyTi Maalis 26, 2024 8:28 am kirjoittaja Hellevi

» Profeettakoulu – oikein vai väärin?
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptySu Maalis 24, 2024 9:07 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus /Ruotsin kirkko tarjoaa okkulttista "hengen kastetta" messussa!
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptySu Maalis 24, 2024 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» Katso Ihmistä
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyPe Maalis 22, 2024 9:53 am kirjoittaja jarrut

» Jerusalemin murhenäytelmä
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyPe Maalis 22, 2024 9:45 am kirjoittaja jarrut

» Käynti tuonelan portilla
Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA EmptyPe Maalis 22, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Maaliskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kalenteri Kalenteri


Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA

Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Huhti 04, 2021 8:08 am

ERILAISIA USKOVIA
Väinö Hotti


1. Nimikristittyjä

"Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut”(Ilm.3:1).”Nimikristityn” kirjoihin on helppo päästä. Kristityn määritelmä on kaiken kaikkiaan hyvin väljä, niin väljä, että lähes jokainen voi ajatella täyttävänsä tämän kriteerin. Usein nimitetään Suomea ”kristityksi maaksi” –ilman sen kummempia perusteluja. Piiloperusteluina voidaan ajatella: kaste ja rippikoulu. Useammalla nimikristillisyys riittää jopa taivastakeeksi.”heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta”(2. Tim.3:5).

2. Näyttelijöitä


Uskovissa on myös ”näyttelijöitä”, jotka syystä tai toisesta haluavat antaa itsestään”kristityn kuvan”. Taloudellinen hyöty voi olla eräs kriteeri. Puhutaan joskus ”leipäpapeista”. Tosin taloudellisen hyödyn tavoittelu ”jumalisuuden varjolla” on paljon laajempi käsite. Yksityiset henkilöt ja eri hengelliset yhteisöt voivat nykyisin syyllistyä tähän –ja joutua pahimmassa tapauksessa raastupaan!”jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen”(1. Tim.6:5).

”Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi”(2. Kor.11:13,14).

3. Sekakansaa


Nämä liikkuvat Jumalan kansan liepeillä olematta silti Jumalan kansan jäseniä. He kuuluvat ”sekakansaan”: ”Ja myös paljon sekakansaa meni heidän kanssansa”(israelilaisten kanssa Egyptistä) (2. Moos.12:38)´.Tämä ”sekakansa” aiheutti paljon huolta israelilaisille erämaavaelluksen aikana:”Mutta heidän keskuuteensa kerääntyneessä hylkyväessä heräsivät himot, ja niin israelilaisetkin rupesivat jälleen itkemään, sanoen: "Voi jospa meillä olisi lihaa syödäksemme!”(4. Moos.11:4).

Tänään suositaan massatapahtumia. Näissä tilaisuuksissa seurakunta saattaa olla hyvin sekalaista. Niissähän ei periaatteessa ole mitään pahaa; olihan ensimmäisenä helluntainakin kansaa koolla tuhatmäärin (Apt.2:41). Ongelma tulee siinä, mitä julistetaan. Pyritäänkö siinä syntisten käännytykseen vai lähdetäänkö ”vuohien huvittamisen tielle”?

Pyritäänkö uskoontulleiden saattamiseen ekklesiaseurakuntaan vai käännytetäänkö heidät johonkinl ahkoyhteisöön? On tärkeää, että heti alkuun uskoontulleelle opetetaan seurakunta on yksi -oppia. Jokaisesta kääntyneestä on määrä tulla ”valtakuntakristitty”–mikään muu ei ole mitään.
Sekä synninharjoittajat että lahkolaiset ovat matkalla samaan kuumaan paikkaan.
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2048
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty Vs: Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Huhti 04, 2021 8:16 am

Populismi on pikku hiljaa hiipinyt myös hengelliselle kentälle.

Tällöin julistetaan ”korvasyyhyyn”:”Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajiaja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin”(2. Tim.4:3,4).

”Jos tulisi mies, joka tuulta tavoittelisi ja petollisuudessaan valhettelisi: "Minä saarnaan sinulle viinistä ja väkijuomasta", siinä olisi saarnaaja tälle kansalle”(Miik.2:11).”ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista”(Luuk.24:47).

Kääntymättömät seurakunnan jäsenet ovat nimenomaan kansankirkon ongelma. Kun uskovat haluavat luotsata kirkkoa Raamatun mukaan, kääntymättömät vetävät toiseen suuntaan. Kääntymättömät muodostavat kansankirkkojen enemmistön. Jos ja kun demokratia pelaa kirkossa, ratkaisut tehdään enemmistön ehdoilla.

Näin olemme saaneet kirkkoon: politiikan, naispappeuden, uuden raamatunkäännöksen –ja mitä vielä tulevaisuus tuokaan tullessaan!? Kasvava kuilu uskovien ja sekakansan välillä aiheuttaa lisääntyvän uskovien kadon seurakunnissa. Tosin monet uskovat ovat valitettavasti valinneet ”mukautumisen tien”.

Uskovien omatunto näyttää tässä tapauksessa venyvän kuminauhan tavoin! Joku voi tosin tämänkin tueksi ottaa Raamatun sanan: ”kaikki se kärsii” (1. Kor.13:7). Mutta tässä on varmasti tulkittu ”kuin piru Raamattua”!”Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä”(Room.12:2).

4. Valheveljet


”Juudas Iskariot” on kaikkien valheveljien isä. Valheveljet haluavat olla intensiivisesti uskovien porukoissa mukana, mutta he eivät ole kokeneet uudestisyntymisen ihmettä. He leikkivät kuuluvansa Jumalan perheeseen! "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se eivoi nähdä Jumalan valtakuntaa"(Joh.3:3).”olen usein ollut matkoilla, vaaroissa virtojen vesillä, vaaroissa rosvojen keskellä, vaaroissa heimoni puolelta, vaaroissa pakanain puolelta, vaaroissa kaupungeissa, vaaroissa erämaassa, vaaroissa merellä, vaaroissa valheveljien keskellä”(2. Kor.11:26).

Martti Luther koki todennäköisesti Johannes Agricolan valheveljekseen. Agricola oli antinomisti (lain kumooja), joka opetti halpaa armoa: ”Luther sanoi, että kukaan paaveista ei ole häntä kiusannut niin paljon kun Agricola (Johannes). Agricola väitti, että katumusta ei synnytä laki, vaan evankeliumi, joten kristillisessä kirkossa ei sovi lainkaan saarnata lakia.  ́Kymmenen käskyä kuuluu raastupaan eikä saarnastuoliin. Kaikki ne, jotka ovat tekemisissä Mooseksen kanssa, menevät varmasti perkeleen huomaan, Hirteen Mooseksineen`!” (Tunnustuskirjat,s.53).

Valheveljet vainoavat uskovia: ”Vainoaahan ja surmaahan meitä maailma, vihaavathan meitä valeveljet mitä kiivaimmin, kauhistaahan meitä kamalasti sydämissämme saatana tulinuolineen
vain sen vuoksi, että opetamme Kristuksen olevan vanhurskautemme ja elämämme” (Luther; Gal.kirj.sel. s.703)
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2048
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty 5. Maailman vaino –kristityn tuntomerkki

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Huhti 04, 2021 8:31 am

5. Maailman vaino –kristityn tuntomerkki

Jeesuksen esimerkin mukaisesti myös kaikki uskovat joutuvat vainottaviksi.

”Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sen tähden maailma teitä vihaa. Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'.

Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne”(Joh.15:18-20).

”Älkää ihmetelkö, veljeni, jos maailma teitä vihaa”(1. Joh.3:13).

”Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen Vanhurskaan tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet”(Apt.7:52).

”Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet”(Matt.23:37).”Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi”(2. Tim.3:12).

”Köyhyys, vaino ja kaikenlainen risti ovat Jumalan valtakunnan runsaimmat eväät ja kunniamerkit, jotka kasvattavat ihmisiä iäiseen iloon” (Jonas Lagus, Evankeliumin ääni).

”Minä en epäile, että tanskalaisten piispojen elämässä on sekä vastoinkäymisiä että suruja. En todellakaan myöskään epäile heidän suurta huolenpitoaan, uhrautuvaisuuttaan ja syvää myötäkärsimistä.

Voin tuskin kuvitella, että voi tulla piispaksi ilman syvää inhimillistä ja hengellistä sitoutumista ja suurta vastuuntunnetta! Mutta etsin epätoivoisesti piispojen ”kärsimistä opin tähden”, jotain sellaista, mitä lupaillaan piispaksi vihkimiskaavassa:

”Jos niin käy, että sinä saat kärsiä Jumalan sanan tähden, kun maailma halveksii tervettä oppia, niin on sinun lohdutuksenasi, että sinä toimitat Jumalan työtä, et omaasi”(Leif Andersen, Kirkkotaistelu juuri nyt, Perusta 4/92; teh. VH).


6. Oikea uskova –valon lapsi



”Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt”(Joh.3:19-21).

Totuus ja valkeuskuuluvat yhteen!



”Mutta te,veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;sillä kaikki te olette valkeuden lapsiaja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia”
(1. Tess.5:4,5)
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2048
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty 7. Kaksoishedelmä

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Huhti 04, 2021 8:37 am

7. Kaksoishedelmä


Aina ei ole itsestään selvää, että uskovien kirjoissakaan oleva vaeltaa ”valon lapsena”. Tässä on jokaiselle itsetutkistelu tarpeen:”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle”(Ps.139:23,24).

Valossa vaeltaminen tuottaa ”kaksoishedelmän”: yhteys, puhdistus.”Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä”(1. Joh.1:7).Jos joku sanoo vaeltavansa valkeudessa ja puhdistuneensa, mutta ei ole löytänyt uskovien (ekklesia) yhteyttä, hän valehtelee.

Valkeuden kaksoishedelmä on puhdistus ja yhteys!

Missä ollaan uskovien yhteyden ulkopuolella ollaan myös osattomia veren puhdistuksesta! Toisaalta, ilman veren puhdistusta ei ole uskovien yhteyttä. GOLGATA ON RATKAISU SEKÄ PUHDISTUKSEEN ETTÄ YHTEYTEEN!

Vielä on huomattava, että nämä molemmat suuret ongelmat (puhdistus ja yhteys) ratkaistaan automaattisesti ”kertaheitolla” ja ”nippuratkaisuna”.

”Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä” (1. Joh.2:9-11).”

Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut -että tekin niin rakastatte toisianne.Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus”(Joh.13:34,35).

”KUN KRISTITYN ON NIMI MULLA, TEE SIKSI MINUT TODELLA, SUO TAHTOS TEKIJÄKS MUN TULLA, SUN NUHTEITASI TOTELLA, JA KÄYDÄ TIELLÄS TAIVAASEEN, ELÄMÄÄN, ILOON IÄISEEN”(Vvk 212:3)
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2048
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty Vs: Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA

Viesti kirjoittaja Vierailija Pe Maalis 17, 2023 6:49 am

Suosittelen


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty Vs: Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA

Viesti kirjoittaja Hellevi Su Marras 12, 2023 11:22 am

”Mutta te,veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;sillä kaikki te olette valkeuden lapsiaja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia”
(1. Tess.5:4,5)
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2048
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA Empty Vs: Väinö Hotti::ERILAISIA USKOVIA

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa