Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
BibelFocus / Raamattu ei ole käsikirja
Sivu 1 / 1
BibelFocus / Raamattu ei ole käsikirja
Raamattu ei ole käsikirja
Voit miettiä, miten sinun kristityn pitäisi katsoa Raamattua ja miten sinun tulee käyttää sitä. Ehkä joku luulee, että nyt heittelen kiviä lasitaloihin, mutta haluan silti jakaa nämä ajatukset.
Joskus kuulet hyperkarismaattisten liberaalien saarnaajien pilkkaavan kristittyjä, jotka pitävät kiinni Raamatusta. Sama koskee myös liberaaleja teologeja. Siitä huolimatta, ei kovin kauan sitten, kun niin sanotut "lukijat" olivat jotain, jota pidettiin suuressa arvossa vapaassa kirkkoliikkeessä. Se oli itse asiassa monta kertaa niin, että juuri näiden lukijoiden ansiosta herätysliikkeet alkoivat ja sitten loivat pohjan tärkeille vapaakirkkoliikkeille, joita meillä oli Ruotsissa.
Näin mm. että saarnaaja oli vertannut kristittyä elämää television ostoon. Hän sanoi, että monet kristityt ovat ikään kuin he olisivat menneet ostamaan television ja lukeneet sitten vain käyttöohjeen käyttämättä televisiota. Käsikirja oli siis hänen kuvansa Raamatulle. Ja tv, hän ajatteli, oli kuva kristillisestä elämästä, jossa Hengen ohjauksessa ELÄt sitä elämää sen sijaan, että vain lukisit siitä. Mutta tämä on uskomattoman salakavala ja ontuva analogia. Jos ylipäänsä pitäisi käyttää sellaista analogiaa television ostona kuvaamaan todellista kristillistä elämää, niin televisio on pikemminkin kuva Raamatulle ja television käsikirja on sitten kuva kristilliselle kirjallisuudelle, jonka pitäisi auttaa meitä käyttämään televisiota. Tiedämme, että TV-ohjelmat voivat vaikuttaa meihin ihmisiin valtavasti, ja niin sen pitäisi olla myös Raamatun kanssa. Käsikirja ei vaikuta meihin juurikaan. Mutta nyt unohda TV-analogia.
Emme saa nähdä Raamattua kristillisen elämän käsikirjana. Sillä jos käytämme Raamattua tällä tavalla, astumme varmasti ennemmin tai myöhemmin lain kaltaiseen elämään, eikä vähiten elämään, jossa MINÄ ja kaikki mitä minun on tehtävä ja mitä minun täytyy ajatella, tulee keskittymääni. Siitä tulee sitten päinvastainen kuin kristityn elämän oletetaan olevan. Tietysti voimme käyttää Raamattua opastuksena, mutta tärkeintä on, että luemme Raamattua oppiaksemme tuntemaan Jumalan, Jumalan agape-rakkaus, persoonallisuus ja kaikkivaltius, Jumalan tiet, Jumalan ajatukset, Jumalan suunnitelmat jne. Sinusta tulee sellaisena kuin seurustelet. Jos seurustelemme Raamatun kanssa, seurustelemme Jumalan/Jeesuksen kanssa ja tulemme yhä enemmän hänen kaltaisekseen luonteeltamme. Muista, että Jeesus on Raamatun sana lihaksi tullut; Jeesus on Elämän Sana; Jeesus on lihaksi tullut Sana (tuli fyysiseksi henkilöksi). Jos olet tekemisissä Raamatun kanssa, olet tekemisissä Jeesuksen kanssa!
Joh 1:1, 14: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala... Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme"
Saattaa tuntua typerältä, että se on paksu kirja (ilman kuvia), jonka Jumala on meille antanut ja päättänyt, että sen lukeminen on tapamme kypsyä kristityiksi, mutta niin se on. Raamattu on elävä Sana! (Hepr 4:12). Ja kun Jumala Vanhassa testamentissa sanoo juutalaisille jotain tällaista "Oi, jospa te kuulisitte minun ääntäni", se ei tarkoita, että he kuulisivat äänen korvissaan. Jumala aikoo, että kiinnität huomiota hänen Sanaansa/Raamattuun, että vaellat hänen Sanassaan. Jeesus sanoi saman asian:
Joh 10:27 "Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua."
Joh 8:31: "Jos te pysytte minun sanassani, olette totisesti minun opetuslapsiani..."
Ja jos me pysymme hänen Sanassaan, silloin olemme vapaita ja muuttuneet:
Joh 8:31-32: "Jos pysytte minun sanassani, olette totisesti minun opetuslapsiani ja ymmärrätte totuuden, ja totuus tekee teidät vapaiksi."
Joh 14:6: "Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie, totuus ja elämä."
Jeesus on sekä Sana että Totuus. Jeesus siis vapauttaa meidät, jos pysymme hänen Sanassaan. Hänen Henkensä toimii kanssamme, kun kuljemme Jumalan tietä ja vaellamme Sanassa. Kaikki tämä on sidottu yhteen Raamatun sanassa!
Mitä enemmän tutustumme Jumalaan/Jeesukseen ensisijaisesti Raamatun lukemisen kautta (mutta tietysti myös veljeyden, rukouksen jne. kautta), sitä enemmän Hänen kaltaisekseen meistä tulee. Ja mitä enemmän meistä tulee Hänen kaltaisiaan, sitä enemmän pidämme Hänen käskynsä – täysin luonnollisesti ja halulla ja ilolla!
1 Joh 2:3: "Me tiedämme, että olemme tulleet tuntemaan hänet, kun pidämme hänen käskynsä."
Raamatun lukemista ja tutkimista erittäin tärkeänä pitävästä kristitystä tulee ennemmin tai myöhemmin aktiivinen kristitty myös jokapäiväisessä elämässä. Ja kun sinä "lukijana" lähdet elämään, Jumalan Henki on kanssasi ja johtaa Jumalan valmistamia tekoja, joihin meidän sallitaan. Jumala ei vahvista meitä erilaisten merkkien ja ihmeiden kautta, vaan hän haluaa vahvistamaan hänen Sanansa !
Markus 16:20: "Ja he menivät ulos ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra työskenteli heidän kanssaan ja vahvisti sanan sitä seuranneilla merkeillä ."
Mutta ne, jotka laiminlyövät Raamatun lukemisen ja ajattelevat, että ainoa asia on juosta ulos maailmaan ja tulla välittömästi profeettaksi, evankelistaksi, saarnaajaksi jne., näitä voit nähdä seisomassa suurilla näyttämöillä kerskumassa erilaisista röyhkeyksistä. johon hän sanoo olleensa osallisena - ei harvoin huomattavaa maksua vastaan. Nämä haluavat vahvistaa itsensä OMIEN sanoin!
Älkäämme siis laiminlyötäkö Raamattua, koska vietämme aikaa Jumalan kanssa ensisijaisesti Raamatun lukemisen ja rukouksen kautta ja siten kasvamme luottamuksessa, uskossa, antautumisessa, nöyryydessä, luonteessa jne. Kokoontumiset ja kokoukset kaikessa kunniassa, mutta perustan täytyy olla todellisen kristityn henkilökohtainen Raamatun lukeminen ja rukous; siellä meillä on pääasiassa tapaamiset Kaikkivaltiaan kanssa! Jos sinun on vaikea lukea Raamattua ja rukoilla, pyydä kaikin keinoin inspiraatiota, apua ja voimaa. Tietysti Jumala on hyvin iloinen voidessaan vastata tähän pieneen rukoukseen!
/ Lennart
Kieli
Ruotsin kieli
- VAIHDA KIELI -
SuomiSuomi
Ruotsin kieliRuotsin kieli
https://bibelfokus.se/bibeln_ingen_manual
Kieli
Ruotsin kieli
- VAIHDA KIELI -
SuomiSuomi
Ruotsin kieliRuotsin kieli
https://bibelfokus.se/bibeln_ingen_manual
Vierailija- Vierailija
Similar topics
» ???? Esimerkkieksytys: ev.lut. kirkon käsikirja on vaihtunut ➜ Jumalan Sana korvattiin Agenda2030:lla
» Kansalaiskasvatuksesta. Mietteitä tri Antti J. Pietilän »Kansalaiskunnon käsikirja" nimisen kirjasen johdosta.
» Pyhä Raamattu on kirkon yläpuolella
» Yhteys poisnukkuneisiin
» Herran vuonna 2035 Mummokato, mamuja messussa ja pappeja, joita ei kiinnosta Raamattu. Sitäkö on Helsingin luterilainen kirkko vuonna 2035
» Kansalaiskasvatuksesta. Mietteitä tri Antti J. Pietilän »Kansalaiskunnon käsikirja" nimisen kirjasen johdosta.
» Pyhä Raamattu on kirkon yläpuolella
» Yhteys poisnukkuneisiin
» Herran vuonna 2035 Mummokato, mamuja messussa ja pappeja, joita ei kiinnosta Raamattu. Sitäkö on Helsingin luterilainen kirkko vuonna 2035
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut