Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Benjamin Turkian : Juna lähti jo
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyEilen kello 2:27 pm kirjoittaja Admin

»  Benjamin Turkia: Tämä kirjoitus toteutui viime viikolla
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyEilen kello 8:50 am kirjoittaja Rea Aalto

» Benjamin Turkia : Maailman suurin salaisuus
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyEilen kello 8:08 am kirjoittaja Hellevi

» Raimo Mäkelä // Jumalan karitsa jes. 53
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyKe Toukokuu 01, 2024 8:49 am kirjoittaja jarrut

» David Wilkerson: Viimeiset vitsaukset
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyTi Huhti 30, 2024 8:09 am kirjoittaja jarrut

» Mauri Viksten /Jumalalle sovelias
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyTi Huhti 30, 2024 7:30 am kirjoittaja jarrut

» Mauri Viksten // Nöyrtyminen
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyTi Huhti 30, 2024 7:29 am kirjoittaja jarrut

» Israelin suurin tarve (Israel’s Greatest Need) :: By Daymond Duck
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyTi Huhti 30, 2024 7:22 am kirjoittaja jarrut

» Aihe: Silmäteräkansan uusin ihme
Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  EmptyMa Huhti 29, 2024 7:25 am kirjoittaja jarrut

Toukokuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kalenteri Kalenteri


Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ

Siirry alas

Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ  Empty Väinö Hotti // PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ

Viesti kirjoittaja Hellevi Ma Helmi 26, 2024 10:06 am

1
PELASTUKSEN KAKSI ELEMENTTIÄ Väinö Hotti



Tunnetko tien


”Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte." Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani” (Joh.14:4-6). Kysymys koskee tietysti ”taivastien” tuntemista. Monen mielestä tämä on turha kysymys  Suomessa, jossa kaikki osaavat lukea, jossa jokaisessa kodissa on Raamattu ja jota sanotaan  ”maailman luterilaisimmaksi maaksi”. Meillä on suuri kansankirkko ja lisäksi monia vapaita suuntia ja herätysliikkeitä. Voiko kristinuskon perusasiat olla tuntemattomia?


Onko opilla väliä?


Muutamissa piireissä väheksytään opin merkitystä: ”Itse emme ota kantaa oppikysymyksiin juuri sen takia, että evankeliumi pysyy pääasiana” (Radio Dei). Väite on täysin absurdi (mahdoton). Kristinusko on nimenomaan opillinen uskonto, kirjauskonto. Jeesus antoi lähetyskäskyssään määräyksen tietyn opin julistamiseen: ”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti” (Matt.28:18-20).


Tietämättömyys vie tuhoon


”Minun kansani joutuu häviöön, sillä se on tietoa vailla” (Hoos.4:6; Saarnivaaran käänn.).


Kaksi välinettä


Kun vedenvaraan joutunutta yritetään pelastaa, tarvitaan välttämättä kaksi pelastusvälinettä: 1. Pelastusrengas. 2. Pelastuslaiva. Näiden molempien tulee olla laillisesti hyväksyttyjä ja rekisteröityjä, muutoin pelastaminen vetää ”vesiperän”.


Osatotuus = valhe


Ongelmamme on, että julistetaan ylen määrin jotakin pelastustotuutta, kun samalla joku toinen osio jää tyystin katveeseen ja unholaan. Toki on sanottava, että kansankirkko tuo hämärästi esille kaikkiakin kristinuskon keskeisiä asioita. Toispuolisuus koskee lähinnä herätysliikkeitä ja vapaita suuntia. Pelastusrenkaasta paasataan ylin kyllin, mutta pelastuslaivasta vaietaan visusti.


Esimerkki Välimereltä


Afrikasta lähtee nykyisin joukoittain pakolaisia pyrkimään Välimeren yli Italian puolelle. Monet pääsevät turvallisesti meren yli; heidän allaan on ”merikelpoinen laiva”. Valitettavasti muutamat alukset ovatv hylkytavaraa, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia selviytyä vaativasta merimatkasta.
2
Ennen pitkää ne vajoavat lasteineen Välimeren aaltoihin. Aluksissa on ehkä laillinen pelastusrengasvarustus, mutta se ei riitä; laiva ei ole merikelpoinen.


Järjen käyttö luvallista


Kun ihmisen henki on kysymyksessä, on kohtalokasta turvautua ”järjettömiin ratkaisuihin”. Myös hengellisessä elämässä, jossa on kyseessä ihmisen iankaikkinen kohtalo, tehdään vakava virhe, jos järkiperusteet syrjäytetään. Tähän ei kuulu Paavalin neuvo ”järjen päätösten hylkäämisestä”: ”Me hajotamme maahan järjen päätelmät” (2. Kor.10:5).


Jeesus vetoaa järkeen


”Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on?” (Luuk.12:57).”Mutta Jeesus ymmärsi heidän ajatuksensa ja sanoi: "Miksi te ajattelette pahaa sydämessänne? Sillä kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja käy'? Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" - hän sanoi halvatulle - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." (Matt.9:4-6).”Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään! (Matt.10:24,25).

”Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä. Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä? Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos?

Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne. Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa. Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa” (Matt.12:25-30).

”Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä” (Matt.12:40). ”Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen” (Matt.15:11).

”Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Kun ilta tulee, sanotte te: 'Tulee selkeä ilma, sillä taivas ruskottaa', ja aamulla: 'Tänään tulee rajuilma, sillä taivas ruskottaa ja on synkkä'. Taivaan muodon te osaatte arvioida, mutta aikain merkkejä ette osaa” (Matt.16:2,3).
3
”Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'. Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni. Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään. Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan” (Matt.21:28-31).

”Ja fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä sanoen: "Mitä arvelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?" He sanoivat hänelle: "Daavidin". Hän sanoi heille: "Kuinka sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'. Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi, kuinka hän on hänen poikansa?" (Matt.22:41-45).

”Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin! Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä! Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!” (Matt.23:24-26).

”Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä” (Matt.24:32,33).

"Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi. ”Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, men hän ohitse. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.

Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"(Luuk.10:30-36).

”Te mielettömät, eikö se, joka on tehnyt ulkopuolen, ole tehnyt sisäpuoltakin?” (Luuk.11:40).”Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?' (Luuk.12:20).”Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?" (Luuk.18:23).

”Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi” (Joh.4:35).”Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - niin kuinka te
4
sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? (Joh.10:34-36).”Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä” (Joh.10:38).”Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt” (Joh.13:14,15).


Paavalin esimerkki


”Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää? Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle” (Room.7:1-4).

”Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen? (1. Kor.1:12,13).”Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? (Gal.3:1).

”Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?" Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole! Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa. Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren” (1. Kor.15:35-38).


Lahkolaivan kohtalo


Tänään kiinnitetään päähuomio PELASTUSRENKAASEEN - pelastuslaivaa tuskin noteerataanlainkaan. Usein kehotetaan: tartu pelastusrenkaaseen, tartu Kristukseen! Kun ihminen on tarttunut pelastusrenkaaseen, hän on silloin pelastettu! Muuta ei tarvita. Kaikki huomio kiinnitetään ainoastaan tähän. Unohdetaan, ettei pelastusrengas takaa pelastusta, jollei tätä heitetä merikelpoisesta laivasta. Jos hukkuva pelastetaan ”hylkylaivaan”, ei sitä kannata liioin juhlia! Hylkylaiva lasteineen on menossa meren syvyyksiin.

Kaikki lahkolaivat ovat kelvottomia; ne eivät ole pelastuslaivoja. Lahkolaiva mitätöi tyystin pelastuksen. Raamatun mukaan lahkolaisuus syö kaikki taivaan eväät, jotka syntinen saa vanhurskauttamisessa ja uudestisyntymisessä!
5
”Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen? (1. Kor.1:12,13).”Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?” (1. Kor.3:1-3).

”Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa” (Gal.5:19-21).Lahkolaiva ei siis koskaan pääse taivaan satamaan! Tähän laivaan kalastaminen on turhaa touhua!Tämä ei taas tee tyhjäksi sitä, että lahkolaiset ovat usein innokkaimpia kalastajia ja pelastusrenkaan heittäjiä. Maailma on täynnä moisia ”kalastajia”. Mutta tämän he tekevät ymmärtämättömyydessään ja sokeudessaan.


Kollektiivinen syyllisyys


Kun ylen määrin korostetaan henkilökohtaista uskoa, voi unohtua yhteisön merkitys pelastuksessa. Uskova voi joutua kadotukseen sen yhteisön mukana, johon hän kuuluu! Pelastuksen kaksi elementtiä (pelastusrengas + pelastuslaiva) ovat erottamattomat kuin ”siamilaiset kaksoset”. Kumpikaan näistä ei yksinään pelasta – vaaditaan molemmat.

Jos pelastusrengas ja pelastuslaiva eivät kohtaa uskovan elämässä, hän ei ole taivastiellä.”Aamun sarastaessa enkelit kiirehtivät Lootia sanoen: "Nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden" (1. Moos.19:15).”'Me olemme koettaneet parantaa Baabelia, mutta ei hän ole parantunut. Jättäkää hänet ja menkäämme pois” (Jer.51:9).

”Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat?

Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani". Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias" (2. Kor.6:14-16).”Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden  synteihin. Pidä itsesi puhtaana” (1. Tim.5:22).
6
”Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa” (Ilm.18:4).


Kollektiivinen pelastus


Pelastus on henkilökohtainen, tätä tulee korostaa. Samalla ei kuitenkaan tule unohtaa, että uskovien pelastuslaiva on EKKLESIA, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta! Yhteisö ei yksin pelasta, mutta kaikki pelastetut liittyvät automaattisesti ekklesia-yhteisöön. Ekklesia on kaikkien uskovien yhteinen ”hengellinen koti”! Kaikki lahkoryhmittymät ovat tämän yhteisön ulkopuolella – ja myös osattomia pelastuksesta.

”Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa” (Gal.3:26-28).

”Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä” (Ef.2:19-22).


Kokonainen Raamattu


Lahkolaisen eräs tuntomerkeistä on se, että hänellä on pirstottu Raamattu, Raamatun VALITUT PALAT! Tästä johtuen hän sivuuttaa tyystin lahkolaisuuden, vaikka siitä on Raamatun selkeä ilmoitus. Mutta sitäkin innokkaammin hän käyttää pelastusrengasta ja vannoo sen nimiin.


Ainut pelastava laiva


Ainut laiva, josta pelastusrengas kannattaa heittää, on EKKLESIA. Tämä seurakunnan nimitys on Novumissa mainittu toista sataa kertaa, ja tarkoittaa ”ulos kutsutut”. Ennen kuin uskova lähtee ”kelastuspuuhiin”, hänen tulee varmistaa, että hän itse on laivassa, joka taivaassa on rekisteröity merikelpoiseksi. Ei ole mitään mieltä heittää pelastusrengasta laivasta, joka on matkalla (helvetin) syvyyteen! Miksi ei oteta maalaisjärkeä avuksi? Näin tehdään turhaa työtä – helvetin laskuun.


Helvetti korjaa saalista


Väärän seurakuntaopin seurauksena paljon ihmisiä joutuu kadotukseen. TAPIO NOUSIAINEN ynnää lahkolaisopin vuosisataista rikosrekisteriä runossaan LAHKOHENKI: ”Sinä olet saanut aikaan enemmän pahaa kuin kaikki kristittyjen vainot yhteensä, kuin inkvisitiotuomioistuimet ja polttoroviot. Sinä olet hukuttanut enemmän uskovaisia ja kääntymättömiä helvettiin kuin synti, sillä sinä sokaiset ihmiset näkemästä kulmakiveä Kristusta, ymmärtämästä, että muuta perustusta ei ole pantu, kuin mikä pantu on ja se on Jeesus Kristus.”



https://www.missiosakarja.net/wordpress/wp-content/uploads/2017/08/pelastuksen.pdf
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2082
Join date : 13.11.2017

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa