Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Terve järki (Common Sense) :: By Daymond Duck
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyTänään kello 8:39 am kirjoittaja jarrut

» Amerikka/Ukraina teki terrori-iskun Moskovaan avustajiensa kautta illuministisena '322'-päivänä tappaen ainakin 137 viatonta siviiliä konserttitalossa?![
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyTänään kello 8:24 am kirjoittaja jarrut

»  Väinö Hotti || HERRAN ODOTTAMINEN
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyTi Maalis 26, 2024 9:06 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyTi Maalis 26, 2024 8:28 am kirjoittaja Hellevi

» Profeettakoulu – oikein vai väärin?
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptySu Maalis 24, 2024 9:07 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus /Ruotsin kirkko tarjoaa okkulttista "hengen kastetta" messussa!
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptySu Maalis 24, 2024 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» Katso Ihmistä
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyPe Maalis 22, 2024 9:53 am kirjoittaja jarrut

» Jerusalemin murhenäytelmä
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyPe Maalis 22, 2024 9:45 am kirjoittaja jarrut

» Käynti tuonelan portilla
Mitä uudestisyntyminen oikein on? EmptyPe Maalis 22, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

Maaliskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kalenteri Kalenteri


Mitä uudestisyntyminen oikein on?

Siirry alas

Mitä uudestisyntyminen oikein on? Empty Mitä uudestisyntyminen oikein on?

Viesti kirjoittaja jarrut Su Marras 16, 2014 10:54 am

UUDESTISYNTYMINEN- mitä ja missä?



Jotta UUDESTISYNTYMISTÄ    ymmärtää laajemmin ja syvällisemmin pitää ymmärtää PERISYNNIN olemus ja Uudestisyntyminen ja (Pyhän Hengen saaminen) sekä minkä tähden uudestisyntyminen on KAIKILLE (myös lapsille) välttämätön.


I PERISYNTI.


Aadamin lankeemus sai aikaan sen, että KOKO hänen jälkeinen ihmiskunta yksityistä ihmistä myöten syntyy maailmaan TÄYSIN synnin turmelemana JA taivaskelvottomana.
. Aadam luotiin Jumalan kuvaksi, mutta kun Aadamille syntyi Seet tämä ei enää ollut Jumalan kuva vaan Aadamin kuva.

”Mikä lihasta on syntynyt on LIHA”
”Mikään liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa.”

Raamattu sanoo selvästi:
- ”Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.”
- ”sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta.”
- ”Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.”
- ”ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.”
- ”Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?”

JEESUS ITSE TOTEAA:

”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.”
Ihminen syntyy lihasta, - miehen tahdosta kuten Raamattu sanoo Jh 1:13. (jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.)

Turmeltuneesta lihasta ei voi syntyä siis puhdasta eikä taivaskelpoista- vaan yksinomaan kadotustuomion alaista. Tämä on perisynti.

Ihminen syntyy siis maailmaan KAIKILTA osin synnin turmelemana - niin ruumiin ,sielun kuin hengenkin osalta.



II  MIKÄ ”OSA” IHMISTÄ PÄÄSEE SITTEN TAIVAASEEN?


Kun liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa, niin mikä sitten perii?.

-vastaus = IHMISEN UUDESTISYNTYNYT HENKI.

Uudestisyntyminen on välttämätön kaikille ; taivaaseen pääsyn edellytys.

” Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

” 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.”


MILLOIN se tapahtuu?


Milloin uudestisyntyminen tapahtuu niiden noin 1/3 uskovien kohdalla jotka ovat uskoneet Jeesukseen pienestä pitäen?

Mielenmuutos ei voi olla uudestisyntyminen. Koska tuhlaajapojan veli ei lähtenyt Isän kotoa - ei hän tehnyt päätöstä kuulua Isälle - ei tehnyt ratkaisua- ei antanut elämäänsä Isälle ym.


III UUDESTISYNTYMINEN TAPAHTUU KASTEESSA


"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”

Nikodeemus kyseli miten ihminen voi vanhana syntyä ?
Jeesus ihmetteli hänen tietämättömyyttään, olihan Nikodeemus Israelin opettaja jonka tuli tuntea VT:n ilmoitus uudestisyntymisestä.


TÄSSÄ SE ON:
VL:N ILMOITUS KASTEESSA TAPAHTUVASTA uudestisyntymisestä:


Hes 36:25-27
” Ja minä
- vihmon teidän päällenne
1) PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Ja minä annan teille
2) -UUDEN SYDÄMEN, ja
3) UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne.
4) -Minä POISTAN TEIDÄN RUUMIISTANNE KIVISYDÄMEN ja annan teille lihasydämen.
5) - HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”

Tuossa se on selvästi tuleva kristillinen kaste ja mitä kasteessa tapahtuu, ihan kastetapaa myöten.


IV  JOTTA VOISI UUDESTISYNTYÄ ,niin vanhan pitää kuolla.


Lihasta syntynyt ihmisen henki pitää ensin kuolla (ristiinnaulita) jotta Jumalasta voisi syntyä tilalle uusi puhdas henki, joka ei saata syntiä tehdä.

Tätä Raamattu kutsuu Kristuksen ympärileikkaukseksi, eli LIHAN RUMIIN poisriisumiseksi.

TÄMÄ TAPAHTUU RAAMATUN MUKAAN VAIN KASTEESSA :
(Rm 6:3-4, Kol 2:10-11, Hes 36:25)

Rm 6:3
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme KASTETUT Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

4. Niin olemme siis YHDESSÄ hänen kanssaan HAUDATUT KASTEEN kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin UUDESSA elämässä vaeltaman.

5. Sillä jos me olemme HÄNEN KANSSAAN YHTEENKASVANEITA YHTÄLÄISESSÄ KUOLEMASSA, niin olemme samoin myös YHTÄLÄISESSÄ YLÖSNOUSEMUKSESSA,

6. kun tiedämme sen, että meidän VANHA IHMISEMME (=ihmisen henki) ON HÄNEN KANSSAAN RISTIINNAULITTU, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7. SILLÄ JOKA(siis ihmisen henki) ON KUOLLUT, SE ON VANHURSKAUTUNUT POIS SYNNISTÄ.
8. Mutta jos olemme KUOLLEET KRISTUKSEN KANSSA, niin me USKOMME saavamme myös elää hänen kanssaan,


Kol 2:
11. ja hänessä te myös olette YMPÄRILEIKATUT, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan LIHAN RUUMIIN (perisynnin turmeleman ihmisen hengen) poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

12. ollen HAUDATTUINA HÄNEN KANSSAAN KASTEESSA, jossa(siis kasteessa) te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka VAIKUTTAA Jumala, joka herätti hänet kuolleista.


Kasteessa siis tapahtuu mm:


- 1) ihmisen lihasta syntyneen ja turmeltuneen ihmisen hengen poisriisuminen, eli Kristuksen ympärileikkaus ; eli, lihan ruumiin poisriisuminen
- 2) ja sen turmeltuneen ihmisen hengen ristiennaulitseminen (eli kuoleminen)
- 3) ja hautaaminen
- 4) Ja uuden syntyminen tilalle.(=uudestisyntyminen = yhteenkasvaminen Kristuksen kanssa)

Ja kaikki tämä YHDESSÄ Kristuksen kanssa,
IHMINEN ei noihin vaikuta itse tippaakaan, vaan KAIKKI on Jumalan tekoa.


V  LAPSI ON KAIKKEIN OTOLLISIN OTTAMAAN VASTAAN SEN MITÄ JUMALA KASTEESSA KASTETULLE TEKEE.


Hes 36:25-27
” Ja MINÄ
1) - VIHMON teidän päällenne PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

Ja MINÄ annan teille
2) - uuden sydämen, ja
3) UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne.
-MINÄ POISTAN TEIDÄN RUUMIISTANNE KIVISYDÄMEN ja annan teille lihasydämen.
4) HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”

Eli siinä sanotaan:

1) Kastetaan VIHMOMALLA
2) Poistetaan (ristiinnaulitaan ) ihmisen lihasta syntynyt kivisydän
= turmeltunut ihmisen HENKI joka kuolee (”ja minä kuolin”)
3) Tilalle annetaan UUSI HENKI
4) Ja Jumala antaa kasteessa PYHÄN HENGEN

Tuo ihmisen uudestisyntynyt henki on ”vanhurskautunut pois synnistä” – eli Julistettu syyttömäksi KAIKKIIN entisiin ja tuleviin synteihin.
Ja tuo Jumalasta syntynyt ihmisen uudestisyntynyt henki ei enää tee syntiä (mutta liha tekee)
” Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.”


VI   KASTE ANTAA OIKEUDEN SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN - menneisiin ja tulevaisiin.

Kastetulle Jumala lukee Kristuksen Golgatan ansion hyväksi.
- kaste on syntien anteeksisaamiseksi
- vrt -eka helluntai
- vrt -Paavalin kaste
-
Lihalle ei kasteessa tapahdu mitään:

” vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka EI OLE lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,”

Kasteessa tapahtuva menneiden ja TULEVIEN syntien anteeksisaaminen antaa siis hyvän omantunnon. Kastetulle ei lueta enään syyksi hänen lihassa asuvan synnin tekemiä syntejä.(”niin en siis sitä tee enää minä, vaan synti joka minun lihassani asuu”)


VII VOIKO LAPSI USKOA

-
- Jeesus asetti lapsen uskon esimerkiksi :
- Jeesus otti lapsen syliinsä ja sanoi:

” Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä (MICROS), jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.”

Johannes uskoi kohdussa:

” Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45. Ja autuas se, JOKA USKOI, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"

Lapseen usko on siis KAIKKEIN VILPITTÖMIN ; siksi Jeesus asetti lapsen uskon esimerkiksi aikuisille.
”Ellette tule lapsen kaltaiseksi, että pääse Jumalan valtakuntaan”

Voitto Ramu
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2750
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa