Vapaasana

Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Kesäkuu 2021
MaTiKeToPeLaSu
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

”On Kristus kirkon Herra”

Siirry alas

”On Kristus kirkon Herra” Empty ”On Kristus kirkon Herra”

Viesti kirjoittaja jarrut La Syys 21, 2019 6:43 am

On Kristus kirkon Herra”

Kun apostoli Pietari tunnusti Jeesuksen Herraksi, Messiaaksi, elävän Jumalan Pojaksi, Jeesus sanoi: ”Tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.” (Matt. 16:18. Apostoli Paavali sanoo: ”Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.”
(1. Kor. 3.11.) Pelastuksellaan Jumala loi kirkon, häneen uskovien yhteisön, joka kuulee hänen sanaansa ja käyttää Jeesuksen itse asettamia pyhiä sakramentteja, kastetta ja ehtoollista.

Tässä kirkossa hän ruokkii meitä sanallaan ja ylläpitää meidät ja varjelee meitä uskossa samalla sanalla. Ihminen elää jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta, Jeesus sanoi (Matt. 4:4).Niinpä Jeesus Kristus on kirkon Herra sanallaan ja Hengellään. Sillä sanalla, jonka hän on ilmoittanut, hän on läsnä, hallitsee, opastaa, lohduttaa ja rohkaisee uskoviaan pitäytymään tiukasti häneen. Hän todellakin ylläpitää seurakuntansa.

Hän antaa meille päivittäin syntimme anteeksi ja pyhittää meitä päivä päivältä hyvällä Hengellään Sanan ja sakramenttien välityksellä, kunnes hän tulee takaisin taivaan pilvissä.Tästä kirkosta ja seurakunnasta Jeesus ja apostolit ovat puhuneet ratkaisevia asioita. Jeesus sanoi, että hän rakentaisi kirkkonsa sen tunnustuksen varaan, jossa hänet tunnustetaan Herraksi ja Messiaaksi ja Vapahtajaksi.

Apostoli Paavali sanoi, että tämän kirkon perustana on profeettojen ja apostolien sana (Ef. 2:20).
Ellei profeettojen eikä apostolien sanaa enää ajassamme opeteta eikä julisteta puhtaasti eikä selvästi, Jumalan seurakunta, kirkko, on mitä suurimmassa vaarassa. Siksi Jeesus ja apostolit varoittavat meitä hyvin voimakkaasti vääristä opettajista. He vääristävät taivaallisen totuuden. He johtavat harhaan ja ovat Paholaisen välineitä. ”Voi maailmaa viettelysten tähden!” Jeesus sanoi (Matt. 18:7).

Tässä meillä, jotka olemme Kristuksen ruumiin jäseniä ja joiden Herrana on Jeesus, ei ole vastuu vain itsestämme vaan myös lapsistamme, ystävistämme ja kaikista muista seurakunnassa. Meidät on asetettu pyhien yhteisöön noudattamaan Jumalan sanaa, varjelemaan sitä vääristymiltä ja huolehtimaan siitä, että tätä sanaa julistetaan puhtaasti ja selvästi ajassamme ja lapsemme meidän jälkeemme saavat kuulla tätä sanaa ja elää siitä.

Sillä tavoin teemme todelliseksi sen, että Jeesus on kirkon Herra. Kirkon Herra on Jeesus Kristus, eivät ihmiset, eivät piispat, ei maallinen valtiovalta, eivät harhaoppiset professorit eivätkä papit. Jeesus Kristus on Herra sanansa voimalla, kun se kaikuu selvänä ja me uskovana seurakuntana ahkeroimme hänen seuraamisessaan.

Aksel Valen-Sendstad: Guds ord står fast: aktuelle trosspørsmål. Stavanger 2004
https://www.perustalehti.fi/wp-content/uploads/2015/04/Perusta_1_2009.pdf
jarrut
jarrut

Viestien lukumäärä : 2641

Takaisin alkuun Siirry alas

”On Kristus kirkon Herra” Empty KIITOS!

Viesti kirjoittaja Stiina La Syys 21, 2019 8:54 am

Oikein hyvää koeteltua luterilaista opetusta "Jarrut" I love you
Miksiköhän Hellevi ja Arkikalusto lakkaavat näkymästä, kun Jarrut tai minä kirjoitamme/lähetämme jotain? Kyllä minä luterilaisena hyväksyn teidät kaikki myös Rean oikeina, pelastuvina kristittyinä, vaikka en luterilaisena voi olla kaikesta samaa mieltä oikeassa opissa. Sitävastoin suuresti " kristillisiä virikkeitä" antanut Puimatanner on nyt alkanut liukumaan selviin harhoihin eikä vain näkemystensä puolusteluihin. Suomessa on sentään vielä sanan vapaus ja kristillisiä suuntauksia on kamalan paljon. Joko yksi suuntaus tai kokoelma voi olla oikein, mutta eivät kaikki, siksi keskustelu hyvä. Selviä harhaoppeja ei saisi sallia. Pelastus tulee yksin uskosta Kristuksen Täytettyyn Ristintyöhön ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen Nimeä (siis uskossa) pelastuu, on Raamatullinen Kristillinen Pääsanoma, jonka ympärille muut opit rakentuvat kirkastamaan tätä Pääasiaa.

Luterilaisena liitän tähän Särelän STLK erinomaisen lapsikastepuolustuksen. Tänään oli taas oikein hyvää maltillista konservatiivista, luterilaista opetusta Kansanlähetyksen Raamattuavain Extrassa. Siitä aukenisi kanssa loputon keskustelu, koska käsiteltiin tätä Jumalan vihaa ja tuomiota syntiä ja sen mukana maailmaa kohtaan, pahuuden, Kaikkivaltiuden ja Rakkauden dilemmaa. Täysin ei minulle ole jäsentynyt.

Tohtori Martti Lutherin Vähä katekismus esittää lyhyessä muodossa uskon perusasiat.
Kristinoppi selittää niitä tarkemmin ja soveltaa niitä nykyaikaan helposti luettavassa
muodossa. Esitys perustellaan raamatunlausein.
----------
Toimittaja Markku Särelä, kuvitus Kimmo Pälikkö, Julkaisija STLK.

Lapsikaste

301.

Miksi pienetkin lapset on kastettava?

Pienetkin lapset on kastettava, koska

1. Hekin kuuluvat kaikkiin kansoihin.

Matt. 28:19: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla...

2. Hekin ovat hengellisesti kuolleita ja heidänkin on tarpeen syntyä uudesti uskon kautta Kristukseen, jotta voisivat pelastua.

Joh. 3:3,5: Se, joka ei synny uudesti, ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa... Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

3. Armoliitto ja lupaus taivasten valtakunnasta kuuluu lapsille. Silloin kuuluu heille myös liiton ja lupauksen sinettikin eli kaste.

1 Moos. 17:7: Minä teen... iankaikkisen liiton ollakseni sinun ja sinun siemenesi Jumala.

Apt. 2:38-39: Ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksiantamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu.

Mark. 10:14: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta.

4. Pyhä Henki vaikuttaa uskon pienissäkin lapsissa.

Mark. 10:13-16: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle.

Matt. 18:6: Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun...

Matt. 21:16: Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen.

5. Kaste tuli ympärileikkauksen paikalle.

Kol. 2:11-12: Kristuksessa te myös olette ympärileikatut... Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.

6. Pyhä Henki vaikuttaa kasteessa uskon ja uudestisyntymisen.

Kol. 2:12: Kasteessa te myös olette hänen kanssaan herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.

7. Kaste kuuluu koko Kristuksen kirkolle, jonka jäseniä ovat myös uskovat lapset.

Ef. 5:25-26: Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen vedellä pesten, sanan kautta.

8. Jumala ei ole antanut meille mitään muuta välinettä kuin kasteen, jolla voimme saattaa pienet lapset uskoon ja siten osallisiksi lunastuksesta.

Matt. 18:10-11: Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.

9. Apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia.

Tehtävä: Lue Apt. 10 ja 11: Korneliuksen, 16:13-15: Lyydian, 16:25-34: Filipin vanginvartijan, 18:8: Krispuksen, ja 1 Kor. 1:16: Stefanaan perhekuntien kasteet.

Kirkkoisä Origenes (182-254): "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin."

Luther: "Kasteelle tultuansa ja ... kastajan tehdessä Kristuksen sijassa toimitustansa, Kristus siunaa lapsia antaen heille uskon ja taivaan valtakunnan (Kirkkopostilla)."

302.
Mikä on kastekummien tehtävä?

Kastekummit todistavat, että lapsi on oikein kastettu. He rukoilevat lapsen puolesta ja tukevat hänen kristillistä kasvatustaan ja tarvittaessa vastaavat siitä.

Stiina

Viestien lukumäärä : 1329

”On Kristus kirkon Herra” Empty Vs: ”On Kristus kirkon Herra”

Viesti kirjoittaja Vierailija La Syys 21, 2019 10:42 am

@jarrut kirjoitti:On Kristus kirkon Herra”

Kun  apostoli  Pietari  tunnusti  Jeesuksen  Herraksi,  Messiaaksi,  elävän Jumalan Pojaksi, Jeesus sanoi: ”Tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.” (Matt. 16:18. Apostoli Paavali sanoo: ”Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.”
(1. Kor. 3.11.) Pelastuksellaan Jumala loi kirkon, häneen uskovien yhteisön, joka kuulee hänen sanaansa ja käyttää Jeesuksen itse asettamia pyhiä sakramentteja, kastetta ja ehtoollista.

Tässä kirkossa hän ruokkii meitä sanallaan ja ylläpitää meidät ja varjelee meitä uskossa samalla sanalla. Ihminen elää jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta, Jeesus sanoi (Matt. 4:4).Niinpä Jeesus Kristus on kirkon Herra sanallaan ja Hengellään. Sillä sanalla, jonka hän on ilmoittanut, hän on läsnä, hallitsee, opastaa, lohduttaa ja rohkaisee uskoviaan pitäytymään tiukasti häneen. Hän todellakin ylläpitää seurakuntansa.

Hän antaa meille päivittäin syntimme anteeksi ja pyhittää meitä päivä päivältä  hyvällä  Hengellään  Sanan  ja  sakramenttien  välityksellä,  kunnes hän tulee takaisin taivaan pilvissä.Tästä kirkosta ja seurakunnasta Jeesus ja apostolit ovat puhuneet ratkaisevia asioita. Jeesus sanoi, että hän rakentaisi kirkkonsa sen tunnustuksen varaan, jossa hänet tunnustetaan Herraksi ja Messiaaksi  ja  Vapahtajaksi.

Apostoli  Paavali  sanoi,  että  tämän  kirkon perustana on profeettojen ja apostolien sana (Ef. 2:20).
Ellei profeettojen eikä apostolien sanaa enää ajassamme opeteta  eikä  julisteta  puhtaasti  eikä  selvästi,  Jumalan  seurakunta,  kirkko,  on  mitä  suurimmassa  vaarassa.  Siksi  Jeesus  ja  apostolit varoittavat meitä hyvin voimakkaasti vääristä opettajista. He vääristävät  taivaallisen  totuuden.  He  johtavat  harhaan  ja  ovat  Paholaisen  välineitä.  ”Voi  maailmaa  viettelysten  tähden!”  Jeesus sanoi (Matt. 18:7).

Tässä meillä, jotka olemme Kristuksen ruumiin jäseniä ja joiden Herrana on Jeesus, ei ole vastuu vain itsestämme vaan myös lapsistamme,  ystävistämme  ja  kaikista  muista  seurakunnassa.  Meidät on asetettu pyhien yhteisöön noudattamaan Jumalan sanaa, varjelemaan sitä vääristymiltä ja huolehtimaan siitä, että tätä sanaa julistetaan puhtaasti ja selvästi ajassamme ja lapsemme meidän jälkeemme saavat kuulla tätä sanaa ja elää siitä.

Sillä tavoin teemme todelliseksi sen, että Jeesus on kirkon Herra. Kirkon Herra on Jeesus Kristus, eivät ihmiset, eivät piispat, ei  maallinen  valtiovalta,  eivät  harhaoppiset  professorit  eivätkä  papit.  Jeesus Kristus on Herra sanansa voimalla, kun se kaikuu selvänä  ja  me  uskovana  seurakuntana  ahkeroimme  hänen  seuraamisessaan.

Aksel Valen-Sendstad:  Guds  ord  står  fast:  aktuelle  trosspørsmål.  Stavanger 2004
https://www.perustalehti.fi/wp-content/uploads/2015/04/Perusta_1_2009.pdf

Olisi tärkeintä ymmärtää Raamatun asemaa, että Raamatulla arvioiminen, arvosteleminen ja koetteleminen on ensisijainen lähtökohde, eikä Raamatun ulkopuoliset kirjoitukset, mitkä ei voi vahvistaa niitä Jumalan sanomaksi, kuin ainoastaan Raamatun kautta.

Mutta haluaisin sanoa, että olen huomannut ongelman, että jos luetaan Raamattua tutkien nojautuen ensisijaisesti ulkopuolisiin kirjoituksiin, ikäänkuin ne olisi enemmän auktoriteetti, kuin Raamattu, niin se paljastuu, että sydämen ensisijainen kohde ei ole Jumalan Sana, vaan ulkopuoliset kirjoitukset.

Raamattu kehottaa koettelemaan kaikki Raamatulla. Se tarkoittaa, että kaikkea tulee aina arvioida, arvostella ja koetella vain ainoastaan Raamatun kautta. Kaikki ulkopuoliset kirjoitukset ovat vajavaisia, siksi olisi tärkeintä arvioida, arvostella ja koetella Raamatulla nämä kirjoitukset. Se olisi tärkeintä ymmärtää.

Raamattu näyttää tien Isä Taivaallisen luokse raamatullisineen opetuksineen.

Vierailija
Vierailija

”On Kristus kirkon Herra” Empty Stiina kysyi

Viesti kirjoittaja arkikalusto Su Syys 22, 2019 6:55 am

Miksiköhän Hellevi ja Arkikalusto lakkaavat näkymästä, kun Jarrut tai minä kirjoitamme/lähetämme jotain? Kyllä minä luterilaisena hyväksyn teidät kaikki myös Rean oikeina, pelastuvina kristittyinä, vaikka en luterilaisena voi olla kaikesta samaa mieltä oikeassa opissa.

Smile Kiittää huomiosta, Stiina. Kirjoittelen varmasti, jos olen linjoilla. Otan osaa keskusteluihinkin, silloin kun osaan jotakin sanoa. Voin miettiä jopa, että kirjoitan seuraavalla kerralla, voin silti unohtaa.
Yleensä yritän vastailla ketjuihin, joita laitan, niin kuin muutkin kirjoittelijat. Jarrut modena on eniten linjoilla, siksipä hän keskusteleekin eniten. Aina ei satu niin, että kaikki ovat yhtä aikaa linjoilla.
arkikalusto
arkikalusto

Viestien lukumäärä : 1123

”On Kristus kirkon Herra” Empty Vs: ”On Kristus kirkon Herra”

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa