Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Kaarlo o Syväntö || Vanhan testamentin käännösvirheistä
Kaarlo o Syväntö || Vanhan testamentin käännösvirheistä
Vanhan testamentin käännösvirheistä
"Halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen" sanotaan 1 Piet. 2:2:ssa. Jumalan sana onkin parasta ELÄMÄN LEIPÄÄ ja lääkettä synnin sairautta vastaan, Jes. 55:10, 11; Hebr. 4:12.
Me olemme saaneet Raamattumme juutalaisilta ja sen alkukieli on heprea. Nykyään uskotaan yhä yleisemmin, että myös Uuden testamentin alkukieli on ollut heprea. Näin väittää mm. tohtori J. L. Lindsay, ja Jerusalemin yliopiston Uuden testamentin professori David Flusser onsamaa mieltä.
Jos vertaa esim. englantilaisen King James -Raamatun tekstiä suomalaiseen, huomaa käännöksissä suuria eroja. Tuo ns. "Jaakon käännös" on erinomaisen hyvä ja tarkka. Se on säilyttänyt valta-asemansa englannin kieltä puhuvassa maailmassa jo yli 350 vuotta.
Suomalainen koko Raamattu ilmestyi ensi kerran vuonna 1642. Sen jälkeen siitä on otettu monia käännöksiä, jotka ovat olleet tarpeen kielenkin kehittymisen takia. Mutta eräs merkillinen tosiasia jää: mitä vanhempi käännös, sitä uskollisempi se on ollut alkutekstille.
Lestadiolaiset ovat ihan oikeassa siinä, että he eivät luota uusiin käännöksiin. Nyt Suomessa on taas asetettu komitea tekemään uutta käännöstä. Mutta työ kestää kuulemma 10-15 vuotta ja maksaa huikeasti.
Eikä meillä ole mitään takeita siitä, että tuosta uudesta käännöksestä tulee parempi ja alkutekstille uskollisempi. Päinvastoin on syytä pelätä, että se tulee yhä enemmän poikkeamaan alkukielen tekstistä ja pyrkii mukautumaan yhä enemmän ajan hengen vallassa olevan tai valtaan pyrkivän poliittisen suunnan mukaiseksi.
Kommunistisissa maissa on kymmeniä raamatunkäännöskomiteoita ahkerasti muokkaamassa Raamattua kommunistisen ideologian mukaiseksi. Etelä-Amerikassa on
yksi sellainen kommunistinen raamatunkäännös jo valmistunut. Sitä ajankohtaisempi on meille nyt tuo Pietarin kehotus: "Halatkaa niinkuin vastasyntyneet, lapset SANAN VÄÄRENTÄMÄTÖNTÄ maitoa, että siitä kasvaisitte pelastukseen."
Käsittelen seuraavassa suomalaisen 1933 käyttöön otetun Vanhan testamentin käännösvirheitä. Asiayhteyteen olen merkinnyt raamatunkohtia, jotka lukijan on syytä lukea omasta Raamatustaan. 1 Moos. 1:2: "Ja maa oli autio ja tyhjä".
Tätä lausetta edeltävässä jakeessa kerrotaan, kuinka Jumala loi taivaan ja maan.Ei Jumala sitä luonut autiona ja tyhjänä. Jes. 45:18:ssa sanotaan: "Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan - hän on Jumala - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, EI hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti."'
Oikea käännös kuuluu: "Ja maa TULI autioksi ja tyhjäksi". Se tuli siksi Jumalan tuomioitten seurauksena. Erittäin tarkka J. B. Rotherhamin englantilainen käännös sanoo "had become" = TULI autioksi. Samoin kääntää ja selittää kohdan F. J. Dake (Dake's annotated reference Bible).
Maan ensimmäinen hallitsija oli Lusifer -niminen enkeliruhtinas, josta on kuvaus Hes. 28: 12-15:ssa ("Ihmislapsi, viritä itkuvirsi Tyyron kuninkaasta ja sano hänelle: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti, täynnä viisautta, täydellinen kauneudessa. Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista, krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus- ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä, jona sinut luotiin.
Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal’olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.). Mutta kun hän ylpistyi ja lankesi (ks. Jes. 14:12-14: "Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! Sinä sanoit sydämessäsi: ‘Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni
korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.’"), Jumalan tuomio kohtasi koko silloista Lusiferin valtakuntaa, ja maa tuli sen seurauksena autioksi ja tyhjäksi. Lusiferin lankeemus oli ensimmäinen lankeemus. Tätä tuomiota kuvataan Jer. 4:23-26:ssa (Minä katselin maata, ja katso, se oli autio ja tyhjä, ja taivasta, eikä siinä valoa ollut.
Minä katselin vuoria, ja katso, ne järkkyivät, ja kaikki kukkulat huojuivat. Minä katselin, ja
katso, ei ollut yhtään ihmistä, ja kaikki taivaan linnut olivat paenneet pois. Minä katselin, ja katso, hedelmätarha oli erämaana, ja kaikki sen kaupungit olivat kukistuneet Herran, hänen vihansa hehkun, edessä.) ...
Kaarlo O. Syväntö
http://www.jeesusonherra.com/AT2007_1.pdf
http://www.jeesusonherra.com/AT2007_1.pdf
jarrut- Admin
- Viestien lukumäärä : 2981
Admin likes this post
Vs: Kaarlo o Syväntö || Vanhan testamentin käännösvirheistä
Herätti ajatuksia.
Mitä olikaan ennen kuin Jumala hävitti maan!
Mitä olikaan ennen kuin Jumala hävitti maan!
jarrut- Admin
- Viestien lukumäärä : 2981
Admin and Jossu like this post
Similar topics
» MATKA HALKI RAAMATUN
» Janne Saarela Jurvan Baptistiseurakunta : Onko Vanhan testamentin Jumala väkivaltainen sadisti?
» Olavi Syväntö: ”Richard Smithin lopunaikaa koskeva näky”
» Vanhan käsikirjan mukainen jumalanpalvelus
» Uuden testamentin mukaan kärsimys on osa kristillisyyttä
» Janne Saarela Jurvan Baptistiseurakunta : Onko Vanhan testamentin Jumala väkivaltainen sadisti?
» Olavi Syväntö: ”Richard Smithin lopunaikaa koskeva näky”
» Vanhan käsikirjan mukainen jumalanpalvelus
» Uuden testamentin mukaan kärsimys on osa kristillisyyttä
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Eilen kello 7:09 am kirjoittaja vakiokalusto
» Voiko ihminen pelastua "tekemällä voitavansa"? Yksin evankeliumi herättää uskon Kristukseen
Eilen kello 7:05 am kirjoittaja vakiokalusto
» Perisynnin vaikutus, eräitä väitteitä luterilaisen syntiopetuksen pohjalta
Eilen kello 6:57 am kirjoittaja vakiokalusto
» Mikä sytyttäisi kristityn sammuneen rakkauden?
Eilen kello 6:44 am kirjoittaja vakiokalusto
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Ti Marras 05, 2024 9:19 am kirjoittaja Hellevi
» Raivoisa, voimakas ja yllättävä (Fierce, Strong, and Surprising) :: By Daymond Duck
Ti Marras 05, 2024 8:47 am kirjoittaja vakiokalusto
» Professori Jeffrey Sachs tuhoaa täysin lännen Ukraina-narratiivin joka on valheellinen (VIDEO)
Ma Marras 04, 2024 8:17 am kirjoittaja jarrut
» Henkien koettelu Raamatun mukaan
Su Marras 03, 2024 10:56 am kirjoittaja jarrut
» Brooks Alexander: TULEVA MAAILMANUSKONTO
Su Marras 03, 2024 10:48 am kirjoittaja jarrut