Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Teeskennelty paasto
Sivu 1 / 1
Teeskennelty paasto
Teeskennelty paasto
Juhani Huttunen
Ihmisen koko elämä on tietynlaista paastoamista. Olemme matkalla kohti kuolemaa, joka ei ole kenenkään muun kuin minun itseni kuolema. Paastonajan erämaavaellus vain muistuttaa siitä, että koko elämämme vaellus kerran vielä päättyy.
En tajua, miksi kirkko tekee paastosta karnevaalia. Eihän paasto voi olla mikään risuaitatunnisteella varustettu sosiaalisen median teatteriesitys. Jeesus ei sanonut: ”Kun paastoatte, käyttäkää hashtagia #ekopaasto.” Jeesus neuvoo käymään suihkussa ihan normaalisti: ”pese kasvosi”, hän neuvoo Matteuksen evankeliumissa, jotta kukaan ei edes huomaa sinun paastoavan. Vain tekopyhät tekevät numeron omasta hurskaudestaan.
Minä olen toisessa ääripäässä, paatunut. Se jopa vähän kauhistuttaa. Paastoan paastoamisesta. Paastoan kolumneista, jotka neuvovat, miten voit paastota hissistä, Facebookista ja karkeista. Kaikki yritykseni tuntuisivat teeskentelyltä. Toivon salaa, että kun kerran olen näin aavikolla, tyhjänä hengellisistä kokemuksista, siinä olisi edes olisi aitoutta ja rehellisyyttä.
Elämän leipä
Jeesus sanoi: Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.
Joh. 6: 48–51
Rukoilemme
Jumala,
anna minulle sanastasi tyydytystä
sisimpäni nälkään ja janoon,
niin kuin puu etsii juurillaan maasta
vettä ja ravintoa.
Auta minua juurtumaan Kristukseen
ja rakentamaan elämäni hänen varaansa.
Kuule minua.
https://www.sana.fi/sana/saarna/teeskennelty_paasto
Juhani Huttunen
Ihmisen koko elämä on tietynlaista paastoamista. Olemme matkalla kohti kuolemaa, joka ei ole kenenkään muun kuin minun itseni kuolema. Paastonajan erämaavaellus vain muistuttaa siitä, että koko elämämme vaellus kerran vielä päättyy.
En tajua, miksi kirkko tekee paastosta karnevaalia. Eihän paasto voi olla mikään risuaitatunnisteella varustettu sosiaalisen median teatteriesitys. Jeesus ei sanonut: ”Kun paastoatte, käyttäkää hashtagia #ekopaasto.” Jeesus neuvoo käymään suihkussa ihan normaalisti: ”pese kasvosi”, hän neuvoo Matteuksen evankeliumissa, jotta kukaan ei edes huomaa sinun paastoavan. Vain tekopyhät tekevät numeron omasta hurskaudestaan.
Minä olen toisessa ääripäässä, paatunut. Se jopa vähän kauhistuttaa. Paastoan paastoamisesta. Paastoan kolumneista, jotka neuvovat, miten voit paastota hissistä, Facebookista ja karkeista. Kaikki yritykseni tuntuisivat teeskentelyltä. Toivon salaa, että kun kerran olen näin aavikolla, tyhjänä hengellisistä kokemuksista, siinä olisi edes olisi aitoutta ja rehellisyyttä.
Elämän leipä
Jeesus sanoi: Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti.
Joh. 6: 48–51
Rukoilemme
Jumala,
anna minulle sanastasi tyydytystä
sisimpäni nälkään ja janoon,
niin kuin puu etsii juurillaan maasta
vettä ja ravintoa.
Auta minua juurtumaan Kristukseen
ja rakentamaan elämäni hänen varaansa.
Kuule minua.
https://www.sana.fi/sana/saarna/teeskennelty_paasto
Vierailija- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Tänään kello 10:19 am kirjoittaja Hellevi
» Aapeli Saarisalo :: Raamattu ja ruumis.
Tänään kello 10:18 am kirjoittaja Hellevi
» Nätti kuva tai + ajatus
Tänään kello 9:47 am kirjoittaja Hellevi
» Mitä tarkoitetaan sillä, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi?
Tänään kello 9:17 am kirjoittaja jarrut
» Eino Sormunen :: Särjetty ja nöyrä henki
Eilen kello 8:10 am kirjoittaja jarrut
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Eilen kello 8:07 am kirjoittaja jarrut
» Sokeat näkevät, näkevät sokeat 13. sunnuntai helluntaista 18.8. joh. 9:1–7, 38–41
Eilen kello 8:04 am kirjoittaja jarrut
» Mikä ihmeen harhaoppi?
Eilen kello 8:02 am kirjoittaja jarrut
» Harhaoppi: Uskovien synnittömyys
Eilen kello 7:52 am kirjoittaja jarrut