Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyEilen kello 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyEilen kello 9:27 am kirjoittaja jarrut

»  Ihana Totuus
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyEilen kello 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyEilen kello 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyEilen kello 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyTo Huhti 25, 2024 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyTo Huhti 25, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

» Palkkapaimenet ja lampaankorva
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyTo Huhti 25, 2024 9:02 am kirjoittaja jarrut

» Miten meidän tulee suhtautua uskossa heikkoihin ja niihin, jotka ovat tulossa keskuuteemme?
Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    EmptyTo Huhti 25, 2024 8:44 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Jos sinä olet tällä hetkellä epätoivon myrskyssä, niin...

Siirry alas

Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    Empty Jos sinä olet tällä hetkellä epätoivon myrskyssä, niin...

Viesti kirjoittaja jarrut Ke Heinä 25, 2018 6:03 am

Jos sinä olet tällä hetkellä  epätoivon myrskyssä, niin...




Kun  lentokoneen  ohjaaja  lentää  niin  huonoissa sääolosuhteissa, ettei hän näe maata eikä  edes  horisonttia,  hän  kadottaa  suunnistuskykynsä, itse asiassa ohjauskykynsä. Hänellä  on  tuntemuksensa  koneen  suunnasta, mutta tuntemukset ovat epäluotettavia.  Lentäjä  ei  voi  olla  varma  siitäkään,  onko  kone  lievässä  nousussa  tai  lievässä  laskussa. Sen jälkeen kun ohjaaja on menettänyt suunnistuskykynsä, hänen ainoa mahdollisuutensa  on  luottaa  enemmän  koneen  ohjaamossa  oleviin  mittareihin  kuin  omiin  tuntemuksiinsa. Sen tähden tulevien lentäjien  kouluttajat  vaativat,  että  heidän  oppilaansa  opettelevat  myös  koneen  ohjaamista pelkästään mittarien avulla.  

Tällaisille  tilanteille  on  olemassa  hengelliset vastineensa. Olen itse kokenut sen. Toukokuussa  1997  minun  matkani  kulki  ankaraan hengelliseen myrskyyn. Yksityiskohtia  on  liian  paljon,  mutta  oleellisinta myrskyni luonteessa oli se, että jouduin uskon kriisiin. Jouduin epäilyksen myrskyyn  jolla  oli  sellainen  voima,  etten  
ole  koskaan  aikaisemmin  mitään  vastaavaa    kokenut.  Jumala,  jonka  olin  tuntenut  lapsuudestani  saakka  ja  jota  olin  aina  rakastanut,  katosi  näkyvistäni.  En  kyennyt  näkemään häntä missään. Sieluuni laskeutui  syvä  pimeys  ja  pelon  tuulenpuuskat  heittelivät  minua.  Toivottomuuden  ilmavirrat olivat väkivaltaisia. En tiennyt mikä tie  johti  ylös  ja  mikä  tie  johti  alas.  Olin  menettänyt hengellisen suunnistuskykyni.

Aluksi   jouduin   paniikkiin.   Säntäilin   sinne  tänne  yrittäen  epätoivoisesti  selviytyä. Lopulta eräänä päivänä mieleeni nousi ajatus: ”Jon, lennä mittareiden avulla. Sitä varten  ne  ovat  olemassa.  Lakkaa  luottamasta  omiin  havaintoihisi  ja  tuntemuksiisi. Luota siihen, mitä mittarit kertovat.” Niinä  vuosina,  jotka  olin  elänyt  ennen  tätä  kokemusta,  Jumala oli monin tavoin auttanut   minua   luottamaan   sanaansa   ja olin huomannut, että Jumalan sana piti aina paikkansa. Tuossa hengellisessä hirmumyrskyssä, missä kaikki näytti epävarmalta,  minulla  oli  kaksi  vaihtoehtoa.

Saatoin  luottaa   tuntemuksiini,   jotka   epäilyttivät   itseänikin – tai luottaa Jumalan sanaan. Koska  epäilykseni  myrsky  painoi  minua   yhä   syvemmälle   epävarmuuteen   ja   hengelliseen  pimeyteen  ja  koska  Jumalan  
sana  oli  ennen  antanut  minulle  toivoa  ja  valoa,  päätin  ohjata  elämääni  Raamatun  ”mittareiden”  avulla  kunnes  ne  mahdollisesti osoittautuisivat viallisiksi. Se  oli  kovaa.  Ja  se  oli  pelottavaa.  Monesti  minua halutti  heittää  mittarit  menemään  ja  jatkaa  matkaa  käyttäen  aistejani    päätelläkseni, mikä oli totta, mikä ei.  
Mutta  minulla  oli  tarpeeksi  kokemusta  ja  tunsin  Raamattua  riittävästi  tietääkseni,  mihin aistit ja omat tuntemukset voivat ihmisen  johtaa.  Siksi  jatkoin  Raamatun  lukemista, rukoilin ja kävin raamattupiirissä. Avasin  sydämeni  luotettaville  ystäville  ja  kävin  kahdenkeskisiä  keskusteluja  sielunhoitajan kanssa.  

Pitkän  pimeyden  jakson  jälkeen  Jumala   läpäisi   valollaan   pilvet.   En   koskaan   unohda  sitä  päivää.  Haluaisin  kertoa  siitä  enemmän,  mutta  se  tekisi  tästä  kirjoituksesta liian pitkän. Ja koska Jumalan työta-
vat  ja  toimintanopeus  vaihtelevat  meidän  kunkin  kohdalla,  voi  olla  parempikin,  että  sinä  tiedät  vain  tämän:  Jumala  tyynnytti  myrskyn.  Se  ei  tapahtunut  silmänräpäyksessä. Mutta kun elämän aurinko alkoi hil-
jalleen  paistaa  pilvien  läpi,  myrsky  vähitellen laantui ja lopulta taivas ylläni oli sininen  ja  saatoin  ”lentää”  kirkkaassa  säässä.

Jumalan  sana  osoittautui  oikeaksi  ja  erityisesti  hänen  lupauksensa  osoittautuivat  luotettaviksi  mittareiksi,  vaikka  epäilinkin niitä silloin, kun olin keskellä myrskyä . En tuhoutunut.  Itse  asiassa  tuo  elämänvaihe  opetti  minulle  enemmän  kuin  mikään  aikaisemmin  eletty  ja  koettu  elämän  jakso  siitä,  mitä  Paavali tarkoitti kun hän kirjoitti: ”Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen”  (2.  Kor.  5:7).  Hengellinen  myrsky,  johon  
jouduin, opetti juuri tätä asiaa. Siksi kiitän nyt   kokemastani   kauheudesta,   sillä   niin   arvokasta on se, minkä Raamatusta opin.

Jeesus  tietää,  mitä  pimeä  myrsky  on.  Hänen  myrskynsä  Getsemanesta  Golgatalle   olivat   suunnattoman   paljon   rajumpia   kuin mitä sinä ja minä voimme pahimmillaankaan  kokea.  Ja  hän  kävi  näihin  myrs-
kyihin vapaaehtoisesti, meidän puolestamme,  niin  että  meille  avautuisi  ulospääsy  omista  myrskyistämme  –  ja  ennen  muuta  siitä  äärimmäisestä  myrskystä,  jonka  Jumalan viha aiheuttaa syntiemme tähden. Jeesus  tuli  pelastamaan.  Myrsky  murskasi  hänet,  että  meidän  myrskymme  eivät  murskaisi meitä. Jos  sinä  tällä  hetkellä  ”lennät”  epätoivon  myrskyssä  näkemättä  mitään,  muista,  että   omat   tuntemuksesi,   niin   todellisilta   kuin  ne  vaikuttavatkin,  ovat  epäluotettavia.

Ihmisenä,  joka  on  koetellut  Jumalan  mittareita  ja  lentänyt  mittareiden  avulla  useissa   myrskyissä,   voin   sanoa:   Lennä   mittareilla,  jotka  Jumala  on  antanut,  lennä  mittareiden varassa. Se, mitä Jumalan sana
ja  Jumalan  lupaukset  ilmoittavat,  on  varmaa ja luottamuksen arvoista.


Jon Bloom
(Suom. PerOlofMalk)
Armo riittää Numero 5/2012
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2782
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Jos sinä olet tällä hetkellä      epätoivon myrskyssä, niin...    Empty Vs: Jos sinä olet tällä hetkellä epätoivon myrskyssä, niin...

Viesti kirjoittaja Vierailija Su Kesä 25, 2023 8:03 am

Luettavaksi


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa