Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» KRISTILLISEN IHMISKUVAN KATOAMINEN JA KIRKON USKO Sammeli Juntunen
”Kuriton porukka” EmptyEilen kello 9:36 am kirjoittaja jarrut

» LUOTU, LANGENNUT JA LUNASTETTU IHMINEN
”Kuriton porukka” EmptyEilen kello 9:27 am kirjoittaja jarrut

»  Ihana Totuus
”Kuriton porukka” EmptyEilen kello 8:37 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Toinen "peto" kristikunnassa, joka vaarantaa hengellisen terveyden!
”Kuriton porukka” EmptyEilen kello 7:43 am kirjoittaja Hellevi

» BibelFocus // Haluan nähdä armoa enkä uhrauksia
”Kuriton porukka” EmptyEilen kello 7:16 am kirjoittaja Hellevi

» Kenttäpiispan tärkeä kannanotto
”Kuriton porukka” EmptyTo Huhti 25, 2024 9:37 am kirjoittaja jarrut

» Vallankumouksen hedelmät kypsyvät
”Kuriton porukka” EmptyTo Huhti 25, 2024 9:32 am kirjoittaja jarrut

» Palkkapaimenet ja lampaankorva
”Kuriton porukka” EmptyTo Huhti 25, 2024 9:02 am kirjoittaja jarrut

» Miten meidän tulee suhtautua uskossa heikkoihin ja niihin, jotka ovat tulossa keskuuteemme?
”Kuriton porukka” EmptyTo Huhti 25, 2024 8:44 am kirjoittaja jarrut

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


”Kuriton porukka”

Siirry alas

”Kuriton porukka” Empty ”Kuriton porukka”

Viesti kirjoittaja jarrut Su Toukokuu 26, 2019 8:17 am

”Kuriton porukka”


Henrik Perret




Sain hiljattain erikoisen viestin.
Se lähetettiin monille ystäville, ja lähetän sen nyt sinullekin. ”Jaakob oli huijari, Pietari oli äkkipikainen, Daavidilla oli suhde, Nooa juopui, Joona pakeni Jumalaa, Paavali oli murhaaja, Gideon oli epävarma, Miriam oli juoruilija, Martta oli huolehtija, Tuomas oli epäilijä, Saara oli kärsimätön, Elia oli ailahteleva,  Mooses änkytti, Sakkeus oli lyhyt, Abraham oli vanha ja Lasarus kuoli... Jumala ei kutsu päteviä, vaan Hän pätevöittää KUTSUTUT.”**

Kun tutustuu Raamatun henkilöihin, Jumalan valtakunnan työntekijöihin ja todistajiin, jää kysymään, miten Jumalan valtakunta on yleensäkään edennyt maailmassa. Aika erikoinen porukka!  Kieltämättä. Ensimmäisellä esimiehelläni Per Wallendorffilla oli tapana leikkisästi – ja joskus vakavastikin – puhua meistä papeista ”kurittomana porukkana”.  Hän tarkoitti sitä, että papit liian usein ”sooloilevat” eivätkä pysy kirjoitetussa sanassa. Ennen kaikkea hän tarkoitti Jumalan Pyhää Sanaa, mutta joskus hän huomautti jonkun papin omista ratkaisuista, kun tämä tietoisesti tai tahattomasti poikkesi esimerkiksi kirkkokäsikirjasta.

Hän ei sen sijaan tarkoittanut niitä, jotka haluavat pysyä Raamatun pyhässä sanassa, päinvastoin. Sitä hän odotti niin itseltään kuin kaikilta muiltakin papeilta. Kuriton porukka! Ystäväni Perin sanat ovat jääneet mieleeni. Kun miettii vähän laajemmin Jumalan valtakunnan työntekijöitä ja oikeastaan kaikkia kristittyjä, joille Jumala on antanut maailman suurimman ja ihanimman tehtävän ”menkää ja tehkää”, joutuu kyllä ihmettelemään, miten Jumala on uskaltanut antaa toimeksiannon syntisille ihmisille.

Tänäkin päivänä luetaan lehdestä kurittomasta porukasta. Joku lankeaa yhteen syntiin, toinen toiseen. Edelleen on niin kuin Raamatun aikana, että Jumalan valtakunta etenee heikkojen ihmisten kautta. Kaikessa kurjuudessaan tuo Raamatun joukko, heikot ihmiset, rohkaisee. Jumalan valtakunnan työssä on aina kyse siitä, että Kristus kutsuu meidät lähtemään hänen mukaansa eli seuraamaan häntä. ”Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia”. (Mark. 1:17).

Tähän kutsuun vastasi Pietarikin. Luukas kertoo Jeesuksen opetustilanteesta: Lopetettuaan puheensa Jeesus sanoi Pietarille: ”Souda vene syvään veteen, laskekaa sinne verkkonne.” (Luuk. 5:4). Tähän Simon vastasi: ”Opettaja, me olemme jo tehneet työtä koko yön emmekä ole saaneet mitään. Mutta lasken vielä verkot, kun sinä niin käsket.” (tarkemmin: sinun sanastasi minä lasken verkot). Ehkä moni oli valmis ajattelemaan: Jeesus, olet kyllä hyvä saarnaaja, mutta et ole ammattikalastaja! Syvään veteen!?, kun verkot oli tarkoitettu matalaan veteen.

Mutta “kun sinä sanot, sinun käskystäsi” minä lasken verkot. Ja kalaa tuli. Veneet olivat upota. Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: ”Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies.” “Minä olen syntinen ihminen.” Niin ihmeellistä kuin se onkin, tästä synnintunnustuksesta tuli Pietarin pääsyvaatimus, ja se hyväksyttiin. Tämä ei tarkoita, että Kristus hyväksyy synnin vaan että Hän kuulee synnintunnustuksen ja antaa synnit anteeksi. Jeesus sanoi: ”Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja.” (Luuk. 5:11).

Tänäkin päivänä Kristus kutsuu heikkoja ja epätäydellisiä ihmisiä valtakuntaansa. Muita ei ole. Mutta Kristuksen seurassa tapahtuu. Heikkojen ihmisten todistus voi koitua siunaukseksi ja pelastukseksi. Tämä on myös STI:n ohjelmajulistus. “Soutakaa vene syvään veteen ja laskekaa sinne verkkonne.” Luota Jumalan Sanaan! STI kouluttaa nuoria ihmisiä Jumalan valtakunnan työhön. Meillä on paljon lahjakkaita, hyviä nuoria ihmisiä, naisia ja miehiä. Heistä tulee hyviä työntekijöitä, jos he oppivat luottamaan Raamattuun.

Pietari sai toisenkin opetuksen. Hän oppi tuntemaan itsensä, ja hän tiesi, että hän on syntinen ihminen, joka tarvitsee Kristuksen armoa. Tätäkin haluamme pitää päivittäin esillä. Viestini Raamatun ”porukasta” on tarkoitettu rohkaisuksi. Emme puolusta syntiä, vaan tahdomme rohkaista sinua ja meitä kaikkia toteamalla, että Kristus kutsuu vajavaisia ihmisiä evankeliumin eteenpäin viemiseksi. Ole armollinen, kun kohtaat muissa kristityissä heikkouksia.  Älä puolusta syntiä, äläkä luovuta, kun itsellesi käy huonosti, vaan kiirehdi Jeesuksen luo! “Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne
Jeesuksen tähden.” (2. Kor. 4:5).

https://www.sti.fi/images/kulmakivi/kulm11-4/s2.pdf
**Sanavahvennukset ja alleviivauksen teki jarrut
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2782
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa