Vapaasana

Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Kesäkuu 2021
MaTiKeToPeLaSu
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Kalenteri Kalenteri

Yhteistyökumppanit

Yhteiseksi hyväksi!

Siirry alas

Yhteiseksi hyväksi! Empty Yhteiseksi hyväksi!

Viesti kirjoittaja Stiina Ke Maalis 04, 2020 2:26 pm

Uskojarukous: nim. Leijona (ort.)

"Olet varmasti tuossa oikeassa, toisaalta kun rupeamme miettimään lakia Raamatun teksteissä avautuu monimutkainen kokonaisuus; ( jostain vahasta luennostani löysin, muutamia ajatuksia)

Laki tarkoittaa monia hyvin erilaisia asioita, niin Raamatussa kuin muuallakin. Jo kreikan sana voi tarkoittaa lakia, järjestystä tai tapaa. Juutalaiset eivät erottaneet toisistaan kirjoitettua ja kirjoittamatonta lakia yhtä tarkoin kuin me. Kristityt perivät siis eri puolilta hyvin monisäikeisen kielenkäytön. Tämä on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen paljon sekaannusta. Voimme huomata ainakin seuraavat asiat

Laki tarkoittaa kokonaisuutena viittä Mooseksen kirjaa – siis mukaan lukien esim. kertomukset Abrahamista (Room. 3:31). Vanhasta testamentista saatetaan erottaa ”laki” (=viisi Mooseksen kirjaa), profeetat ja kirjoitukset tai vain ”laki ja profeetat”.

Laki tarkoittaa Mooseksen antamaa lakia kokonaisuudessaan (Gal. 3:17) tai yhtä sen kohtaa (Gal. 5:2-3).

Laki tarkoittaa sovinnaista juutalaista elämäntapaa. Tämän mukaisesti esim. historioitsija Josefos saattaa sanoa, että laki vaatii opettamaan lapsille lukutaidon. Mooseksen laki ei tällaista käskyä sisällä, mutta se oli vakiintunut juutalainen tapa

Laki on tuomitseva hirmuvalta, josta syntisen ihmisen on päästävä vapaaksi (Room. 7).

”Laki” tarkoittaa Jumalan vaativaa tahtoa. Erityisesti luterilaisessa uskossa se on silloin vastakohta sanalle ”evankeliumi”: Laki tarkoittaa sitä mitä Jumala vaatii eikä se anna mitään; evankeliumi tarkoittaa sitä, mitä Jumala Kristuksen tähden lahjoittaa, eikä se vaadi mitään. Tämä vastakkainasettelu on luterilaisen uskon keskeisimpiä asioita.

Laki tarkoittaa kristityn elämälle annettua ohjetta (”rakkauden laki”, Jaak. 1:25). Huomaamme siis, että sanat voivat tarkoittaa hyvinkin monia eri asioita. Ei ihme, että moni sekoittaa asiat. Tällä kohdalla tarvitaan vielä hieman tavallista enemmän kärsivällisyyttä.

Jeesuksen ajan juutalaisille laki oli suuri ilon ja ylpeyden aihe. Lain noudattaminen erotti juutalaisen muista kansoista eli pakanoista. Lakia ei koettu taakaksi vaan suureksi iloksi ja lahjaksi. Tätä asennetta heijastaa esim. Psalmi 119:” Ellei sinun lakisi olisi ollut minun iloni, olisin menehtynyt kurjuuteeni.”

Juutalaiset opettajat tunnistivat laista erikseen satoja käskyjä ja satoja kieltoja. Jokaiseen niistä liittyi perinteinen selitys, johon Jeesus viittasi termillä ”isien perinnäissäännöt”. Ne olivat kunkin käskyn perinteistä selitystä.

Vt lähtee siitä, että siinailla tehty liitto tarvitsee uuden liiton, paremman liiton, uusi pelastustoimenpide ( Js 42: 6, Jer 31:31, Hebr 8:8, Mt 11:28-29 – Jeesus asettaa itsensä lain sijaan, Jla suhde riippuu suhteesta häneen Mt 10:32,33)

Voimme kuitenkin luetteloida myös niitä kohtia, joissa lakia ei ole pakanakristityltäkään kumottu.

Moraalinen laki, jonka ydin on kymmenen käskyä, on edelleen voimassa. En saa tappaa ketään, en rikkoa avioliittoani enkä juoruta kenestäkään. Se, miten selkeästi ensimmäiset kristityt sitoutuivat moraaliseen lakiin, käy ilmi UT:n hyve- ja paheluetteloista, joista esimerkkejä ovat esim. 1. Kor. 6:9-11 ja Gal. 5:16-26.

”Lailla” merkityksessä ”Jumalan vaativa tahto” on hengellinen käyttönsä, johon viittaa Paavali Room. 3:19-20:” Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu Jumalan tuomion alaiseksi. Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.”

Yksittäisten kysymysten äärellä jokaisen kristityn on syytä kuunnella omaa omaatuntoaan.

Jonkun mielestä Ap.t. 15 kieltää veren käyttämisen ravinnoksi ja se toki hänelle suodaan.

Useat kirkkokunnat vaativat omiltaan kymmenysten antamista: Tätä vaatimusta ei Uusi testamentti koskaan esitä, mutta se varoittaa usein ahneudesta ja kehottaa antamaan runsaasti ja vapaasta sydämestä. Kymmenyksiin ei ketään voi kuitenkaan sitoa.

Vanha testamentti kieltää tatuoinnit (3. Moos. 19:28), mutta Uusi testamentti ei; sen sijaan se varoittaa useaan kertaan kiinnittämästä liikaa huomiota ulkonaiseen.

Harva vaatii miehiltä Mooseksen lain edellyttämää hiusmuotia (3. Moos. 19:27) vaikka se ei tahdo sopia mihinkään edellä pois rajattuun luokkaan.

Kristityn toimiva omatunto pohtikoon, mikä on oikein ja mikä väärin."

Stiina

Viestien lukumäärä : 1329

Takaisin alkuun Siirry alas

Yhteiseksi hyväksi! Empty Vs: Yhteiseksi hyväksi!

Viesti kirjoittaja arkikalusto To Maalis 05, 2020 6:48 am

Parta käsittely muistissa menneiltä ajoilta.
Ei muodinmukaisia rajauksia, eikä partavesiä.

Miesten vaatetukseen puututtiin,
ei tiukkoja housuja ja avokaulaisia paitoja.
Ei värikkäitä paitoja eikä missään nimessä
punaisia housuja.

Naisten hiuksien pituus myös.'
Pitkähiuksinen nainen, mieluiten nuttura,
pitkä väritön mekko, paksut sukat ja
jämäkät läskipohjakengät.

Vieläkin vanhan kansan esimerkki (tosi)kristitystä miehestä ja naisesta.
Kaikki ulkoinen on vieläkin yhtä tärkeää.
Vaikka sisintä ei olisikaan......
Wink
arkikalusto
arkikalusto

Viestien lukumäärä : 1123

Yhteiseksi hyväksi! Empty Synkretismiä vastaan!

Viesti kirjoittaja Stiina La Maalis 07, 2020 12:10 pm

Erinomaista! 9 x ja Leijona keskustelu

" Leijona: Samalla kertaa on totta, että täällä meidän tulee osallistua taisteluun ( Ef 6) kuten sanot myöhemmin " unionin kautta Kristus voittaa ne meissa" - tämä ei kuitenkaan tapahdu tahtoamme sivuuttaen, turhentaen, väheksyen tai poissulkien.

Voin siis kuolemani hetkellä sanoa aivan hyvin “Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni”, > huomaat, että tahtosi osallistuu tähän suun

9 x : Se nimenomaan tapahtuu sinun tahtosi sivuuttaen. Apostoli sanoo nimenomaan, että:

Room 7:13-17: “Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.”

9 x Näet, että laki tuotti, siis se, että hän näki itsensä mahdottomaksi sen noudattamiseen hänelle kuoleman synnin tähden, joka hänessä asui. Hän ei siis kyennyt synnin tähden, joka hänessä asui toteuttamaan sitä mitä hän tahtoi.

No miten asia ratkesi?

Room. 7:24-25: “Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.”

Jumala oli synnyttänyt hänen sisimpäänsä uuden ihmisen, joka uskon kautta Kristukseen eli sitä elämää, jota Kristus eli, toisin sanoen niin kuin hän Gal. kirjeessä toteaa Kristus eli hänessä.

Samoin kun sanomme “Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni” emme sitä sano me, vaan Kristus meissä, meidän sijaisenamme uskon union kautta.

Minä en henkilökohtaisesti voi käsittää sellaista asiaa, että jos Kristus on kantanut sinun syntisi, niin miten sinä niitä muka vielä kannat, sovitat synergistisesti. Hänen, Kristuksen tulee kasvaa ja meidän vähetä, väistyä tekoinemme pois hänen tieltään.

flower flower flower

Stiina

Viestien lukumäärä : 1329

Yhteiseksi hyväksi! Empty Vs: Yhteiseksi hyväksi!

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa