Vapaasana

Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku

Näytä tulokset:

Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» Aapeli Saarisalo: Sapatista siunaus
Hoivatkaa (Room.)    EmptyTänään kello 10:19 am kirjoittaja Hellevi

» Aapeli Saarisalo :: Raamattu ja ruumis.
Hoivatkaa (Room.)    EmptyTänään kello 10:18 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Hoivatkaa (Room.)    EmptyTänään kello 9:47 am kirjoittaja Hellevi

» Mitä tarkoitetaan sillä, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi?
Hoivatkaa (Room.)    EmptyTänään kello 9:17 am kirjoittaja jarrut

» Eino Sormunen :: Särjetty ja nöyrä henki
Hoivatkaa (Room.)    EmptyEilen kello 8:10 am kirjoittaja jarrut

» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Hoivatkaa (Room.)    EmptyEilen kello 8:07 am kirjoittaja jarrut

» Sokeat näkevät, näkevät sokeat 13. sunnuntai helluntaista 18.8. joh. 9:1–7, 38–41
Hoivatkaa (Room.)    EmptyEilen kello 8:04 am kirjoittaja jarrut

» Mikä ihmeen harhaoppi?
Hoivatkaa (Room.)    EmptyEilen kello 8:02 am kirjoittaja jarrut

» Harhaoppi: Uskovien synnittömyys
Hoivatkaa (Room.)    EmptyEilen kello 7:52 am kirjoittaja jarrut

Marraskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Kalenteri Kalenteri

Hoivatkaa (Room.)

Siirry alas

Hoivatkaa (Room.)    Empty Hoivatkaa (Room.)

Viesti kirjoittaja jarrut Ma Marras 04, 2013 7:06 am

Usko-on

Hoivatkaa (Room.)  

--------------------------------------------------------------------------------

Room. 15:7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

Tämän kauniin jakeen voi ymmärtää niin, että ylipäätään vain hoivailemme toisiamme ja olemme hyviä ja huolehtivaisia. Mutta siinä lukee "niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi".

Eikö tähän liity se, että Kristus oman Henkensä kautta puhuu meille siitä, että meidän tulisi muistaa Hänen sanansa. Hänen rakas tapansa kohdata ja myös nuhdella ihmisiä tulisi pysyä mielessämme. Hoivaaminen on aina huolehtimisen ohella oikeisiin arvoihin kasvamista. Ennen muuta kuitenkin tahdomme, ettemme vahingoita kenenkään kohdalla sitä uskonyhteyttä Herraan, mikä on Jumalan itsensä synnyttämää.

Kun puhumme uskonyhteydestä Herraan, niin varmasti tärkeimmäksi asiaksi nousee se, että opimme tuntemaan Kristusta.

jarrut

--------------------------------------------------------------------------------

Kiitos usko-on.

Voisitkos kopioida sen uutissivun tänne Vapaasanalle?
Ilmoitustaululta kaikki voisivat sen lukea, jos se
vaan on mahdollista?

Usko-on

jarrut kirjoitti:
Kiitos usko-on.

Kiitos kiitoksista. Muuta en nyt ymmärtänyt, kun olen uusi tällä foorumilla.

Room. 8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli
1 Kor. 2:16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli
Fil. 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

Raamattu viittaa siihen, että Hengen mieli on yhtä kuin Kristuksen mieli. Uskova on saanut sisimpäänsä Kristuksen Hengen, josta sanotaan selvästi, että sen mukaan eläessä ei vaikuta lihan mieli, vaan päinvastoin Hengen mieli. Voimme sanoa, että Jumalan tahto olisi, että meissä vaikuttaisi juuri Kristuksen mieli. Hengen hedelmä on tällöin jotain Kristukseen viittaavaa. Ja onhan Hän viinipuu ja me olemme oksat tässä puussa. Tahdomme pysyä Jeesuksessa. Tahdomme omistaa levon ja rauhan Hänessä.

Hyvin usein juuri kirjeissä otetaan esikuvaksi itse Kristus ja Kristuksen mieli. Myös Paavali, joka ei elänyt samoin Jeesuksen opetuslapsena kuin muut, muistuttaa meitä tästä useasti. Hän oppi tuntemaan Jeesuksen Kristuksen pääasiassa yksinäisyydessä, kuin yksityisoppilaana. Samoin Paavali oppi tuntemaan Kristuksen vainoissa ja monenlaisissa kärsimyksissä viedessään evankeliumia pakanoille.

Roomalaiskirje on hyvin opillinen kirje, mutta esim. luvuissa 14 ja 15 on runsaasti ohjeita kristittynä elämistä varten.
Myös nämä hoivatkaa -kohdat löytyvät täältä:
Room.14:1: Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
Room. 15:7: Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

Rea Aalto

Hei!

Jarrut tarkoitti tuota marttyyrikirkon ystävien linkkiä!
Lisäsin sen ilmoitustaululle!

Rea Aalto

Toisten nuhtelusta sanoisin:

Jos puhumme tavallisten, toisten uskovien nuhtelemisesta ( eri asia kuin harhaoppien julistajat jne)
Olen sitä mieltä, että ketä tahansa ei ole viisasta mennä nuhtelemaan.
Otan esimerkkinä uskovan joka ei tunne hyvin Raamattua, eikä ole kasvanut uskossaan, on heikko ja lankeaa helposti.
Nuhteleminen ei aina auta, vaan saattaa viedä heikon uskovan
pois uskovien yhteydestä, hän pelästyy ja pelkää.

On eri asia jos on kysymyksessä kauan, vuosikymmeniä uskossa ollut henkilö.Mutta onko aina viisasta ja "rakkaudellista" nuhdella siltikään?

En henkilökohtaisesti ole sillä linjalla, että menisin heikkoja "tökkimään".
Sen sijaan kyllä voin ajatella heitä jotka toisia opettavat ja alaspainavat.
Ovat epäoikeudenmukaisia, kieroja, ilkeitä ja saavat vain pahaa aikaan, sen tyyppisiä kyllä täytyykin nuhdella.

Vaikka eivät kuuntelisikaan, mutta hiljaa ei pidä olla. miksi?
Siksi että heikkoja tulee puolustaa, sellaisia jotka eivät itse osaa pitää huolta, ovat pelokkaita jne.

Usko-on

Nuhtelu sanana viittaa jotenkin, että se tulisi ylhäältäpäin. Sen tähden kirjoitinkin:Lainaus:
Eikö tähän liity se, että Kristus oman Henkensä kautta puhuu meille siitä, että meidän tulisi muistaa Hänen sanansa. Hänen rakas tapansa kohdata ja myös nuhdella ihmisiä tulisi pysyä mielessämme. Hoivaaminen on aina huolehtimisen ohella oikeisiin arvoihin kasvamista. Ennen muuta kuitenkin tahdomme, ettemme vahingoita kenenkään kohdalla sitä uskonyhteyttä Herraan, mikä on Jumalan itsensä synnyttämää.  

Eli koen varsinaisen nuhtelun itselleni vieraana, koska minulla ei ole edes sellaista asemaa seurakunnassa. Kuitenkin Jumalan sana itsessään nuhtelee meitä. Samoin voimme todella pitää mielessä sen, miten kärsivällisesti Jeesus opetti opetuslapsia.

Opetuslapset kiistelivät siitä, kuka on suurin. He iloitsivat, kun riivaajatkin olivat alamaiset. Jeesus osoittaa lapsiin. Hän osoittaa Elämänkirjaan. Lapsen asema annetaan esikuvaksi. Pelastus on kaikkein tärkeintä. Tämä oli esimerkki Jeesuksen nuhtelusta, joka osuu aina kohdalleen.

Onneksi Jeesus on kärsivällinen ja armahtavainen juuri minun itseni kohdalla. Usein tekisi mieleni jättää kaikki kirjoittaminen, puhuminen, arvioiminen ja sielunhoito kokonaan vain ammatti-ihmisille. Niin usein ilman mitään tarkoitusta vahingoitan vain muita ja toimin väärin.

jarrut

Usko-on,
tahdoin kiittää sinua siitä marttyyri linkistä,
siksi osoitin kirjoitukseni sinulle henkilökohtaisesti.

Usko-on

jarrut kirjoitti:
Usko-on,
tahdoin kiittää sinua siitä marttyyri linkistä,
siksi osoitin kirjoitukseni sinulle henkilökohtaisesti.

Siinä Marttyyrikirkon ystävien paperiversiossa 1/2012 kerrottiin, että murhattu ministeri Shahbaz Bhatti oli jo 11 vuotiaana hävinnyt joulun alla kotoaan. Hän oli kulkenut kylillä ja kerännyt ruokaa, vaatteita ja rahaa hyväosaisilta. Joulun alla hän sitten kävi tervehtimässä kaikkein köyhimpiä, ja lahjoitti sitä mitä oli saanut kerättyä. Nyt hänen nimeään kantava rahasto auttaa niitä kristittyjä, jotka tarvitsevat kaikkein kipeimmin suojaa ja apua.

On vaan aina niin ihmeellistä lukea siitä, että Kristuksen ruumis on yksi. Ja sitä en myöskään jaksa olla ihmettelemättä, miten usein juuri lapset näkevät asiat selkeämmin kuin me aikuiset.

Room. 15:7: Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.
Tämäkin jae saa näin uuden ja konkreettisen merkityksen.

Rea Aalto

Hoivaamisesta vielä:

Jeesus todellakin itse opettaa, että meidän tulee hoivata toinen toistamme.
Heikkoja tulee hoivata, rakkaudella.
Nuhteleminen voi tapahtua esim aivan sillä, että itse elämällään näyttää
esimerkkiä toisille.
Kovat sanat vain loukkaavat ja lyövät, ja Raamattu sanoo ettei saa lyödä jo lyötyä.

Toisen ihmisen rinnalla kulkeminen, vaikeuksissa on myös hoivaamista.
Sitä ettei hylkää jos toinen on heikko ja lankeava ja "hankala".
Siinä tarvitaan kärsivällisyyttä ja se on hengen hedelmän vaikein osa.

Itse en sinne yllä, tunnustan.

Usko-on

Rea Aalto kirjoitti:
Hoivaamisesta vielä:

esimerkkiä toisille.
Kovat sanat vain loukkaavat ja lyövät, ja Raamattu sanoo ettei saa lyödä jo lyötyä.

-Tähän yhdyn täysin.

-Tämän lisäksi meidän on mahdollista käyttää Jumalan sanaa. Se opettaa, kehottaa ja rohkaisee. Sen avulla saamme kaiken aikaa muistutuksen siitä, mikä on keskeisintä ja tärkeintä. Opimme antamaan anteeksi ja katsomaan Kristukseen.

-Esirukous on vielä kaiken tämän rinnalla. Pyhä Henki tekee työtään meissä ja meidän kauttamme.

-Kyse on aina vastavuoroisuudesta. Saamme kokea Kristuksen omaa hoivaa. Tätä koemme myös hänen kauttaan, jonka rinnalla olemme. Ja huomaamme, että osat vaihtuvat välillä. Olemme saavana osapuolena todella usein. Juuri me kaikki olemme heikkouskoisia, kiusattuja, väsyneitä ja itseemmekin pettyneitä.

Rea Aalto
--------------------------------------

Usko-on kirjoitti:
Rea Aalto kirjoitti:
Hoivaamisesta vielä:

esimerkkiä toisille.

-Tähän yhdyn täysin.

-Tämän lisäksi meidän on mahdollista käyttää Jumalan sanaa. Se opettaa, kehottaa ja rohkaisee. Sen avulla saamme kaiken aikaa muistutuksen siitä, mikä on keskeisintä ja tärkeintä. Opimme antamaan anteeksi ja katsomaan Kristukseen.

-Esirukous on vielä kaiken tämän rinnalla. Pyhä Henki tekee työtään meissä ja meidän kauttamme.

-Kyse on aina vastavuoroisuudesta. Saamme kokea Kristuksen omaa hoivaa. Tätä koemme myös hänen kauttaan, jonka rinnalla olemme. Ja huomaamme, että osat vaihtuvat välillä. Olemme saavana osapuolena todella usein. Juuri me kaikki olemme heikkouskoisia, kiusattuja, väsyneitä ja itseemmekin pettyneitä.

Mielenkiintoinen ja ihan osuva ajatus, mielestäni!
Sitä voisi joskus luulla olevansa jokin "suuri" auttaja toiselle
mutta häpeissään onkin huomannut olevansa se saava osapuoli.
Tämän sanon kokemuksesta, kun olen ollut tekemisissä ihmisten kanssa kaikenlaisissa olosuhteissa ja tilanteissa.

Mottoni onkin: Olla uskova on sitä että tunnustaa olevansa vain syntinen ihminen, toisten syntisten ihmisten keskellä.

Usko-on

2 Tess. 2:16-17: Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon, lohduttakoon teidän sydämiänne ja vahvistakoon teitä kaikessa hyvässä työssä ja puheessa.

Meistä jokainen tarvitsee sydämen lohdutusta ja vahvistusta Herralta Jeesukselta Kristukselta ja Taivaalliselta Isältämme. Jumalamme meitä rakkaasti hoitakoon, jotta osaamme levätä oikein ja lähteä myös aikanaan liikkeelle armossa vahvistuneina.
Admin

Viestien lukumäärä : 2993

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa