Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
» CO ROSENIUS ||ORJATTAREN VAI VAPAAN POIKA?
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyTänään kello 3:58 am kirjoittaja Hellevi

» Nätti kuva tai + ajatus
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyTänään kello 3:45 am kirjoittaja Hellevi

» Kysymys oikeasta kristinuskosta Auvo Naukkarinen Kaarlo Arffman, Mistä tiedämme, mitä on oikea kristinusko? Rovaniemi: Väyläkirjat 2022.
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyKe Huhti 17, 2024 6:49 am kirjoittaja jarrut

» Glenn Beck raportoi punaisten hiehojen yhteydestä Gazan sodan alkamiseen 7. lokakuuta 2023
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyKe Huhti 17, 2024 6:07 am kirjoittaja jarrut

» KIELILLÄPUHUMINEN Väinö Hotti
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyTi Huhti 16, 2024 8:07 am kirjoittaja jarrut

» SUURTA (BIG) :: By Daymond Duck
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyTi Huhti 16, 2024 7:18 am kirjoittaja jarrut

» Mielipuolen päiväkirja
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptySu Huhti 14, 2024 8:53 am kirjoittaja jarrut

» Iranin hyökkäys Israeliin – muna vaiko kana?
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptySu Huhti 14, 2024 7:52 am kirjoittaja jarrut

» Sigmund Freud ja hänen juutalaisuutensa Matti Myllykoski
Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  EmptyLa Huhti 13, 2024 6:58 am kirjoittaja Hellevi

Huhtikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Kalenteri Kalenteri


Ahdistuksissa oleminen voi palvella kristityn parasta

Siirry alas

Ahdistuksissa oleminen  voi palvella kristityn parasta  Empty Ahdistuksissa oleminen voi palvella kristityn parasta

Viesti kirjoittaja jarrut Ti Huhti 09, 2019 5:23 am

En ole yhdellä kertaa oppinut teologiaani, vaan minun on pitänyt tutkia kaikkea kauan ja aina vain yhä syvemmin. Monet kiusaukseni ja ahdistukseni ovat vetäneet minut tähän. Ja olen huomannut, että ilman omia kokemuksia en opi mitään. Eksyttäjien ongelma on se, ettei heillä ole oikeaa vastustajaa, sielunvihollista vastassaan. Sielunvihollinen opettaa teologeja hyvin.

Niinpä apostoli Paavalillakin oli sielunvihollinen, joka häntä ahdisti. Aiheuttamillaan ahdistuksilla tuo vihollinen ajoi apostolia tutkimaan Jumalan sanaa ahkerasti. Ja niin hän syventyi Kristukseen yhä tarkemmin. Samalla tavalla minulla on vastassani paavi, yliopistot ja kaikki oppineet.

Heidän tähtensä minulla on sielunvihollinen kiinni kurkussani koko ajan. Nuo vihollisen käyttämät välikappaleet ovat ajaneet minua yhä syvemmin sisälle Raamattuun, niin että olen lukenut sitä ahkerasti ja olen lopulta alkanut ymmärtää sitä oikein. Jos meillä ei ole tuollaista vastustavaa ja ahdistavaa sielunvihollista kimpussamme, me jäämme vain teorioita ja ajatusmalleja esittäviksi teologeiksi.

Olemme silloin tekemisissä vain omien mietteittemme kanssa ja pohdimme hengellisiä asioita vain järkemme avulla. Siksi on suurta Jumalan armoa, että saa ottaa esille jonkun Raamatun tekstikohdan ja sen äärellä saa sanoa: ”Minä tiedän, että tämä kirjoitus on varmasti totta.”

Mutta tiedän kyllä myös, että niin vanha oppinut teologian tohtori kuin olenkin, en osaa vielä oikein lausua edes Isä meidän -rukousta. Jumalan ilmoituksen syvempi oppinen vie niin paljon aikaa. Ajan lisäksi teologi tarvitsee kokemuksia hengellisestä kamppailusta, ahdistuksia.

Ilman ahdistuksia ei kukaan voi oppia teologiaa oikein ja syvällisesti. Samaa, mitä teologeista voi sanoa, voi sanoa monista muistakin. Ahdistukset ovat teologeille ja monille muille kristityille hyödyllisiä, sillä ilman ahdistuksia ja vaikeuksia emme oikealla tavalla ja aidosti pyytäisi Jumalalta apua.

Ahdistukset myös auttavat meitä vaeltamaan hiljaisemmin ja ne lisäävät haluamme kuulla Jumalan armosta ja Kristuksesta. Ne opettavat meitä ymmärtämään evankeliumin voiman. Lukuisilla valituilla Jumalan lapsilla on kaikkina aikakausina oma ristinsä kannettavanaan. Sielunvihollinen ahdistaa Jumalan lapsia sen mukaan kuin Jumala on ajatellut, että kukin ahdistusta tarvitsee.

Jumalan sanan opettajilla on usein pahimmat ahdistukset ja heidän on määrä myös kestää kovimmat iskut. Siten Jumala sallii sielunvihollisen ajaa heitä syvemmälle Jumalan sanan tuntemiseen ja sitä kautta sen oikeaan opettamiseen.

On myös niitä, joita Jumala on varustanut kestämään enemmän ahdistuksia ja on niitä, jotka Jumala on varustanut kantamaan toisia ahdistettuja ja tukemaan alas painettuja ja väsyneitä. Kaikista Jumala huolehtii tavalla tai toisella.

Älä siksi luovu uskostasi äläkä pelkää, kun sinulla on vaikeaa, vaan ota ahdistukset merkkinä siitä, että sinulla on armollinen Jumala ja että sinä kuulut kaikkien pyhien suureen ihmeelliseen joukkoon.

Martti Luther Otteita kirjasta Trösteord i livets strid, 189
https://www.evankeliumikoulu.fi/wp-content/uploads/2014/10/AR_2011-5.pdf
jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2770
Join date : 24.10.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa